Nejspíš se SHODNEME, jak moc je BEZVA, že rodiče malé Gruzínky Ketevan se v roce 1993 sbalili (pod vlivem gruzínské občanské války v Osetii a Jižní Abcházii, byť sami bydleli v Batumi na gruzínsko-tureckých hranicích) a ze „sovětské” Gruzie do Severního Irska utekli / emigrovali. Tatínek malé Ketavan (podomácku Ketino - takže ke KATIE to byl vlastně jen „kousíček”) je naštěstí výborný kardiochirurg a uspěl ve výběrovém řízení do belfastské Royal Victoria Hospital. Po pěti letech přišel další rodinný „přesun” a to do Redhill v hrabství Surrey (to je poklidné městečko v jižní části (širšího) Londýna na křižovatce dálnic M23 a M25 (to pro ty kdo sledují britské televizní auto-pořady / čtou britské auto-magazíny).

Tím jsme se dostali už jen krůček od toho, kdy patnáctiletá Katie Melua vyhrává talentovou soutěž „Stars Up Their Noses" pořádanou televizním kanálem ITV a zaujme britského skladatele, hudebníka, producenta a místopředsedu britského gramofonového průmyslu MICHAELa PHILIPa (častěji Mike) BATTa, který s ní v jejích 18ti podepíše profesionální smlouvu a zajistí první nahrávací studio. Již první výsledek jejich (Mike byl autorem poloviny skladeb, hrál na klávesové nástroje, je autorem všech aranží a producentem desky - popravdě nejinak to bylo i u dalších alb, jeho vliv trochu oslabil až u THE HOUSE) práce, album „Call Of The Search" z roku 2003 se dočkal celkem velkého ohlasu - tj. pochvaly kritiků a současně solidních prodejních čísel, která později (až do „nebeských výšin") vystoupala albem „Piece By Piece" (vyšlo LP 2005), určitě hlavně díky na něm obsaženém MEGAHITu „Nine Milion Bicycles" (jehož autorem je - opět Mike Batt). Velmi ambiciózní třetí řadové album Pictures (2007) s pěkným hitem „If You Were a Sailboat" (zase Mike Batt) rozhodně nezapadlo, a je velmi pestré a nápadité, přesto mu (maličké) „cosi" jakoby chybělo - a to „cosi" byla (zřejmě) ruka „dalšího/jiného" producenta. Takže PROTO (jak se domnívám) byl „povolán" pro aktuální THE HOUSE William Orbit (a DOBŘE že tak ... se domnívám ;-)).

Koho zpěv Katie Melua zaujal a „nechce" se mu pořizovat starší alba, pro toho je určen 17ti skladbový výběr z prvních tří alb doplněný třemi novými skladbami a bonusovým DVD diskem s 90ti minutovým záznamem koncertu v Rotterdam(u) + dokumentem ze zákulisí tohoto turné.

Ještě předtím se Katie stihla zapsat do Guiness(ovy) knihy rekordů „nejhlubším" kdy konaným koncertem, když 2. října 2006 (po několikaměsíční přípravě - kdo se někdy potápěl ví/tuší, o čem je řeč) vystoupila na norské těžební plošině, 303 metrů pod úrovní moře (DVD se záznamem koncertu se prodává pod názvem „Concert Under The Sea".

Ostatně k adrenalinovým zážitkům má Katie vůbec sklony (přitom v její hudbě je takový klid a pohoda ... no možná právě proto :-)); nejen, že miluje horské dráhy, ale má za sebou kurzy létání a všechny možné varianty skákání (tzn. nejen z letadla) padákem a tak podobně...

Její první (dosavadní) tři (řadová) alba vždy produkoval Mike Batt (na THE HOUSE je „jen" executive producer), tentokrát si Katie zvolila hlavně z MADONNinA alba „Ray of Light" známého William(a) Orbit(a). Snad i proto je některými kritikami toto album označováno za POPové a dokonce „slabší" (mám opačný názor, je to jednoznačně „nejdospělejší" KATEino dosavadní album a domnívám se že nejlépe to vystihl jeden z diskutujících pod jednou z takových recenzí, když napsal, že po prvním poslechu viděl tohle album jako „ne špatné, ale také ne nijak mimořádné", ale s dalšími poslechy názor změnil a .... a já to vidím/cítím STEJNĚ ... Nechci křivdit, ale mám pocit, že někteří (profesionální) recenzenti prostě jen po prvním poslechu zapomněli dát REPEAT - každý dalším poslechem tohoto alba totiž můžete objevovat jeho další stránky, oceňovat výborné aranže, „doposlouchávat" se do sympatických „lidských" textů atd atd. - prostě tohle album sice LZE „používat jako (zvukovou) kulisu", ale ROZHODNĚ ho lze i „aktivně poslouchat" a ... a tak to (popřípadě) dělejte (prosím) i vy - odvděčí se vám za to/stojí to za to...

A k té „POPovosti" (výborného) producenta Williama Orbita (krom toho, že na tomto albu odvedl VYNIKAJÍCÍ práci) - já bych místo spolupráce s Madonnou spíše ocenila jeho produkční práci v nahrávce „Adagio pro smyčce" SAMUELa BARBERa (která byla použita jako hlavní téma v jednom (velmi) „veselém" filmu OLIVERa STONEa s názvem Platoon).

Na THE HOUSE lze zaslechnout (náladu z desek např.) Kate Bush či Peter(a) Gabriel(a) ... NE, nebojte se, nejde o nějaké trapné napodobování (vykrádání), prostě jen „ovlivnění" - cítíte/vnímáte co (asi) malá Katie poslouchala (nebo její spoluautor u většiny skladeb na této desce, Guy Chambers) - popravdě její styl je tak nějak nenápadný, přesto výrazný, že jí (a asi skoro JEDNOZNAČNĚ - a víceméně VŽDY) poznáte a nemusí zrovna zpívat „9 Million Bicycles"

I šéfredaktor těchto stránek se (nenápadně - v testu sluchátek Koss PRO4AAT) „vyznal" ze svého vztahu k této desce (k této slečně? ;-) a já se mu NEdivím (s majetkem 20 milionů liber je to prý nejbohatší britská umělkyně do 30ti let... (a navíc ještě TAK pěkně zpívá ... ,-)

Ne vážně, její zpěv (i vystupování) je prostě „sexy" - ne nějakým hloupým, trapným, podbízivým způsobem - právě naopak. Sympaticky čistý, příjemný hlas v kombinaci s perfektní výslovností a skvělým timingem je ... prostě (moc) příjemně poslouchatelný a v kombinaci s velmi dobrým výběrem skladeb a (většinou velmi) povedenými aranžemi je výsledek prostě ... sexy. Ehm a popravdě nejen pro muže - dle bulvárních zpráv máme u Katie šanci všichni.

Ale k hudbě! Skladby na albu jsou (až) neuvěřitelně „vyrovnané", žádný úvodní hit a pak „vycpávka". Po jasně HITové úvodní „I´d Love To Kill You" (která vzdáleně připomene/evokuje - žádná kopie, jen podobná „nálada" skladby - předloňský hit A & E od Goldfrapp) následuje snad ještě lepší (v NEJlepším slova smyslu HITová - možná „nejkomplexnější" skladba alba - ostatně právě ona byla „vyslána" předem jako úvodní singl alba THE HOUSE) „The Flood" a NEuvěřitelné, v 3tí „A Happy Place" dál držíme (nasazené - neskutečně VYSOKÉ) tempo/laťku a to se (s maličkými odchylkami) daří všem 12ti skladbám, po celých 45 minut 44 sekund.

4tá „A Moment Of Madness" přináší zklidnění a pohodu (v hudbě, v textu je to spíše naopak). Následující „Red Balloons" (jejichž motiv je na celém vnitřním 3obalu i na samotném disku) lze zaslechnout (těžko popsatelnou, ale „za 1na") atmosféru (pra)dávného alba Bee Gees - Trafalgar. Následující „Tiny Alien" zaujme (asi trochu autobiografickým) TEXTem.

V 7mé "No Fear Of Heights" (spolu se závěrečnou THE HOUSE je u nich autorkou sama Katie) se dozvíme jak je to s těmi jejími adrenalinovými sporty, v následující 8mé "The One I Love is Gone"

V ní (zdáli) zaslechneme snad i blues, ostatně žánrová nezařaditelnost Katie je jejích VELKÝM kladem (v „odborných" materiálech o ní, se v kolonce žánr objevuje: folk, pop, jazz, blues, ale i pop - osobně myslím že Katie skládá hraje zpívá VŠEchno DOHROMADY a jde jí to/kombinuje to: NA VÝBORNOU.

9tá skladba „Plague of Love" je autobiografická už na 100% (tady je někdo ale HODNĚ zamilovaný ;-)) navíc je „posazená" na jednoduché, ale opravdu „pěkné" hudbě s chytlavým refrénem.

Text 10té skladby „God On Drums, Devil On The Bass" (tentokrát jediné z pera Mika Batta) perfektně vystihuje „dění" ve skladbě. Na první pohled jednoduchý popěvek/refrén je donekonečna poslouchatelný a přitom úrovní (možná i díky velmi „přesné" aranži) neurážející (takový můj „černý kůň" alba).

Při svižnější "Twisted" se ozve vzpomínka na (mladá léta) Suzanne Vega (snad konkrétně na skladbu "Caramel", kterou Katie zařadila mezi svých 10 nej.

Kate se loučí křehkou jemnou (tak nějak „do ztracena" mizící, jak „nejněžnější pohlazení" působící) skladbou „The House" (na všech skladbách krom jedné je spoluautorkou, u této a ještě u sedmé je autorkou ona sama) a nám nezbývá než čekat a těšit se na příští album s pocitem, že kdyby vyšlo „už za měsíc" - je to (hrozně) pozdě. TAK silné jsou dojmy a pocity při/po poslechu posledního CD „malé Ketavan" (a to je - a poslední dobou obzvlášť - VELMI výjimečné). Není to (zřejmě) nějaké „zlomové" album, je to ale (určitě) velmi příjemný, dobře propracovaný soubor 12ti povedených skladeb nahraných, zazpívaných, zaranžovaných spíše v poklidnějším duchu, přesto rozhodně „neuspávajících" (skoro právě NAOPAK) a velmi, opravdu VELMI ... no nekomplikujme to, je to prostě příjemně se poslouchající, povedené album.

Nechte Katie Melua(u) a její „The House" vstoupit do svých domovů (automobilů, přenosných mp3 přehrávačů ...) a NEbudete litovat. TAKové (popové? ;-) album jen tak nepotkáte. Nevím jak to Katie (a Mike a William) udělali, ale při a po jeho poslechu vám bude (tak nějak) lépe a příjemněji než „před" ním - a to je jedna z HLAVNÍCH „funkcí" hudby.

Jste-li „lapeni" do Kate(iných) sítí (hudby) máte šanci jí během léta potkat/naživo slyšet na některém z evropských letních hudebních festivalů, na podzim má naplánováno velké turné Británií...

Tuhle dávku (hudby) všem holčičkám i chlap(c)ům vřele DOPORUČUJI, (tak nějak celkově/posluchačsky - myšleno pro „středněnáročného" posluchače) lepší album letos už (asi) NEvyjde (a dost možná nejen letos).

Prostě IDEÁLní deska k poslouchání a poslouchání a poslouchání a poslouchání a .. (že by to přece jen byl POP??! ;-)

Audio Video Show Praha - vstupenky

XAVIAN Medea

Perfect Sound Group

Denon PerL v akci

AV Center

VÝPRODEJ Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Unitra

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Lab12 | Audiofeel

AudioEgo

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Musical Fidelity M8xi [2]
Grandinote Shinai
Cambridge CXA81 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC [1]
Métronome Le Player 3 [1] + [2]
Bluesound NODE (Gen 4) [2]
EverSolo DMP-A6 [3]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
Apogee Groove [5]
Cambridge CXC [3]
Zidoo Z9X Pro [1] 
Zidoo Z9X [2]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

KEF Blade One Meta [1]
Fyne Audio F1-5 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
+ HEXMAT Eclipse
+ HEXMAT Molekula
+ IsoAcoustics Gaia III
Grandinote Celio [4]
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH
DS Audio ST-50

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Valhalla 2 (bi-wire jumper) [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
ZenSati Authentica [2]

SIGNÁLOVÉ XLR
KrautWire Super Symetric Gold [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [3]
TelluriumQ Black
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie
Cardas Clear (sluchátka)
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7u [1] 
SOtM dCBL-CAT7 [1]
SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB)
Nordost Blue Heaven (coax)
Nordost Purple Flare (USB) [5]
2x AudioQuest Jitterbug FMJ [1]
AudioQuest Jitterbug [1]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Valhalla 2 [1]
Cardas Clear Beyond XL C19 [1]
VYDA Laboratories Orion [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premier [2]
IsoTek EVO3 Optimum [2]
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek V5 Sigmas [1]
Norost QSource [1]
IsoTek V5 Titan [2]
IsoTek V5 Polaris [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
Denon PerL Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

SOtM sNH-10G & sCLK-EX [1]
SOtM iSO-CAT6 SE [1]
SOtM iSO-CAT7 [1]
Solid Tech Feet of Silence [1]
Solid Tech IsoBlack [1]
Cardas Multi Blocks [1]
Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost Sort Lift [1]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics Gaia I [1]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
AudioQuest Fog Lifters [2]
AudioQuest Noise-Stoppers [1] + [2]
stojany Kudos S50 (vyplněné 15 kg písku) +
Soundcare SuperSpikes
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
akustické prvky ASI Sugar Cubes [2]
SONOS One SL
65" UHD Philips 65OLED806 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [3]
NEO HIGH END Tripod [2]

SPL

Amarock Studio

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio Studio Hifistyl

AV Center High-End Studio Praha

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Audio Video Show Praha 2025 | výstava hi-fi techniky a domácího kina

Amarock Studio | Vitus - Rockport - Kalista