38 let - přesně tak dlouho to je, co se na světě objevila firma Sima Electronics, která od té doby v Kanadě vyrábí audio elektroniku (dnes tedy pod již maličko jiným názvem Simaudio). Od poloviny 90. let, kdy nalezla svůj vizuální styl, jsou to pak všechny možné komponenty od zdrojů signálu až po finální zesílení a všechny mají společný nejen designový rukopis, ale také racionální cenovou politiku a provedení, za kterým si může bez uzardění stát.
Moon 390
Měli jsme možnost vyzkoušet si v klidu velmi zajímavou, vizuálně i zvukově sladěnou sestavu předzesilovače Moon 390 (který v sobě ale má mnohou digitální konektivitu a slouží i jako D/A převodník či streamer) a koncových stupňů 330A, které lze pomocí nenápadného kabelu přeměnit z jejich nativní stereofonní podoby do monobloku.
Moon 390 má onen už zmíněný jasný firemní rukopis - prostřední část hliníkového čelního panelu je plochá a posázená ovládacími prvky, zhruba čtvrtina šíře na bocích je pak mírně vizuálně oddělená a oblá. Je to čistá a přehledná podoba, která se neokouká a zejména dvoubarevné provedení působí prostě dobře. Jinak ale 390 nijak nevybočuje ze standardů fyzických stránek přístrojů podobné kategorie - předzesilovač váží 10 kg při šířce 42,9 cm, hloubce 33,3 cm a výšce 8,9 cm.
Čelnímu panelu dominuje pěkně čitelný OLED displej přímo veprostřed pod logem výrobce - vpravo od něj je pětice drobných tlačítek pro základní ovládání a pod nimi je 6,4 mm sluchátkový výstup. Ještě o kousek dále je pak do jedné z bočnic zakousnutý mohutný a nádherně, nádherně plynule se otáčející regulátor hlasitosti. Regulace je realizována kompletně v analogové doméně, kdy polohu odčítá optický převaděč. Úprava úrovně probíhá za pomoci odporového pole s jemností po 0,1 dB.
V části nalevo od displeje se nachází do tří úrovní zasazená šestice tlačítek, jimiž opět můžete přístroj ovládat - zapínat, přepínat vstupy, vypínat displej atd. atd.
Boky přístroje jsou pak vyvedeny jako řada horizontálních mělkých zářezů, sloužících jako chladící plochy, aniž by ale nějak zvlášť dávaly najevo svou přítomnost. Že se přístroj přeci jen zahřívá, to naznačují i mnohé průduchy na horním krytu.
Pohled zezadu odhalí pěkně zahuštěné konektorové pole - jsou tu tři páry analogových vstupů, z nichž dva jsou cinchové a jeden ve formě XLR, jeden z cinchových vstupů je pak určen pro signál z gramofonů a napovídá to i malý zemnící kolík nad ním. Hned vedle jsou analogové výstupy ve stejném složení, tedy dvoje cinchové a jedny symetrické v podobě XLR. Jeden z cinchových výstupů je pak neregulovaný, linkový.
Výrazně zajímavější se jeví digitální konektivita, protože je jí tu požehnaně - je tu USB typu B pro spojení s počítačem, je tu USB typu A pro připojení datových pamětí, je tu koaxiální i optický digitální vstup, je tu ale i málo vídaný AES / EBU, neboli digitální XLR. Síťové rozhraní tu zastupuje dvojitá Wi-Fi anténa, ale také dvojitý ethernetový konektor - Moon 390 tak může sloužit i jako síťový přepínač, kdy jedním konektorem signál vstupuje a z druhého můžete "krmit" další komponent v sestavě. Co je pak hodně atypické, to je přítomnost čtyř vstupů a jednoho výstupu standardu HDMI 2.0 s plnou podporou 4K a HDCP 2.2 - z řečeného vyplývá až neuvěřitelná variabilita předzesilovače, který se může stát skutečně plnohodnotným centrem domácnosti a nejen kdesi zasunutého audiofilova koutku.
Krom běžné napájecí zásuvky je tu ještě čtveřice 3,5 mm jacků - jedna zdířka slouží pro generování 12 V spínacího signálu, do druhé lze zapojit externí infračervené čidlo a další dvě jsou vstup a výstup rozhraní SimLink - to umožňuje chytrou komunikaci mezi přístroji Simaudio a umožňuje třeba automatické přepínání vstupů a vůbec spoustu automatizovaných drobností, které ve finále ale velmi usnadňují život.
Uvnitř přístroje je osazený D/A převodník ESS Sabre s rozlišením 32 bit / 384 kHz (což je zároveň maximální rozlišení PCM signálu po USB B), díky němu ale můžete také dekódovat jak MQA, tak DSD signál - to se hodí i proto, že v parádní a neuvěřitelně svižně reagující aplikaci navazující na streamovací řešení MiND 2 si můžete užít nejen lokální streamování, ale i internetová rádia nebo služby typu TIDAL, Spotify a bezpočet dalších - Moon 390 je pak kompatibilní s velmi silným ovládacím / přehrávacím systémem Roon. A jako třešničku na dortu si můžete užít i možnost snadného sestavení multiroom systémů.
Hodně zajímavé je pak i to, že Moon ve svém předzesilovači jde na ruku "běžnému uživateli" - není nic snazšího, než si provozní parametry všeho druhu nastavit v přehledném menu, kde je vše na dosah ruky. Že to jde u digitálních věcí asi nepřekvapí, že to jde třeba i u MM / MC phono předzesilovače, to je prostě paráda. V zásadě by se dalo říct, že pokud něco potřebujete, Moon 390 to prostě umí.
Samostatnou pozornost zaslouží i napájecí zdroj - jeho první část je spínaná a odfiltruje rušení sítě jako je stejnosměrná složka, další část je pak řešená jako klasický lineární napájecí zdroj.
Výrobce udává zisk předzesilovače 10 dB, frekvenční odezvu 10 - 200 000 Hz (0,5 / -3 dB) a hlavně odstup signálu a šumu přes 125 dB. S tím jde ruku v ruce i extrémně nízké THD+N 0,0004% a intermodulační zkreslení pod 0,0003%. Na sluchátkovém výstupu je sice o řád vyšší, ale pořád pouhých 0,005% - navíc umí do sluchátek Moon 390 poslat 100 mW do 600 ohm a tučných 0,8 Wattu do 50 ohm, takže rozhýbe s grácií jakákoliv sluchátka.
Moon 330A
V prakticky identických rozměrech i identickém šasi si k Moon 390 můžete dokoupit koncový stupeň Moon 330A (nebo raději dva, ale o tom později). Technicky je prý koncový stupeň 330A vlastně dvoukanálovou, jen nutně zjednodušenou verzí monobloku 400 a 330A tak tvoří jediný dvoukanálový koncový stupeň, který mají Kanaďané momentálně v nabídce.
Šasi modelu 330A je s šířkou 42,9 cm, výškou 8,9 cm a hloubkou 35,6 cm perfektní kombinací k vypodložení modelu 390, s váhou 15 kg ho pak ani příliš nepřesahuje. Logicky je ale ve svém vzhledu mnohem jednodušší, než právě zmíněný předzesilovač - ačkoliv má také čelní panel rozdělený do tří segmentů s těmi bočními pěkně klenutými, v tom prostředním zůstává jen logo firmy a stavová dioda - ke kompletnímu ovládání pochopitelně stačí jen a pouze drobné spínací tlačítko uprostřed plochy.
I na 330A najdete boky s drážkami, zde ale jsou hlubší a výraznější, protože jako koncový stupeň pochopitelně tento komponent hřeje více. Odpovídá tomu i bohatší perforování horní plochy.
Zadní strana je pak v zásadě také naprosto jednoduchá - jsou tu dva bloky konektorů se zrcadlově obráceným rozložením. V každém bloku je pár robustních reproterminálů, jeden symetrický XLR a jeden nesymetrický RCA vstup. Pro použití cinchů se dodává maličký můstek, spojující dva piny v každém z XLR konektorů.
Ani tady vedle napájecí zásuvky neschází vstup a výstup 12 V spouště v podobě klasického 3,5 mm konektoru. Pro "chytřejší" instalace tu je připraven konektor RS232.
Když odkryjete horní stěnu, objevíte přímo uprostřed uložené pěkně velké toroidní trafo, z něho se napájí jak pravý, tak levý kanál, které mají plně symetrickou konstrukci. Na každé straně jsou osazeny dva páry bipolárních tranzistorů - Moon si je nechává vyrábět pod svou vlastní značkou, aby mohl snadno používat co do parametrů ty nejbližší možné dvojice.
Celkově umí 330A nabídnout výkon 125 Wattů na kanál do 8 ohm, respektive 250 Wattů do 4 ohm, prvních 5 Wattů pak umí dodat v čisté třídě A. Využijete-li jednokanálové můstkové propojení, vytáhnete z koncového stupně už hodně plnotučných 400 Wattů.
Přístroj pracuje ve frekvenčním rozsahu 10 - 125 000 Hz (+0 / -3 dB), má odstup rušivých napětí přes 100 dB při plném výkonu a celkové harmonické zkreslení nepřesahuje 0,02% na 1 Wattu, respektive 0,05% při 125 Wattech. Intermodulační zkreslení se pak nepřehoupne přes 0,02%.
Když jsme už zmínili můstkové zapojení, Moon k tomu účelu prodává kabel, které spojí symetrický výstup předzesilovače s oběma vstupy na zesilovači koncovém, přičemž zapojeny jsou ty správné piny - když pak zapojíte na každém kanálu pravý reproterminál, máte rázem takovou malou domácí elektrárnu.
Kombinaci Moon 390 a Moon 330A jsme poslouchali právě ve formě monobloků, protože stereofonní provoz byl sice hezký a stále příjemný, ale jak jednou okusíte právě jednokanálový provoz, nebudete chtít zpátky - to garantujeme! Dělený zesilovač pak hrál na místě všech zesilovačů ve všech redakčních sestavách - hrál tedy místo Norma Revo IPA-140 s OPPO UDP-205 a Harbeth Monitor 30, hrál místo Cambridge CXC / Cambridge CXA80 spolu s Fischer&Fischer SN-70 nebo také místo Teac NT-503 a Emotiva XPA-DR2 spolu s KEF LS50. Všude jsme jako primární zdroj signálu využívali streaming, ale samozřejmě nejen ten. O použitých kabelech, filtrech a dalším příslušenství se více dozvíte v pravém sloupci -->.
Na úvod stojí za to říct, že ačkoliv 330A je solidní dvoukanálový koncový stupeň, ta opravdová high-endová jiskra v něm chytne až v můstkovém zapojení. Jenže pak možná narazíte na takovou drobnost - za identické peníze si totiž pořídíte plnohodnotný jednokanálový stupeň 400M (tedy pár takových). Pak už spíše nastupuje pocit, že u stereo verzí si můžete hrát s myšlenkou bi-ampingu a podobně. Byť ty koule, s nimiž se zesilovače pustí do houpavé mroukavé basové linky v "Pink Panther Theme" ("Test Demo CD Vol. 1" | 2014 | STS Digital | STS-6111134), ty vás ani na zlomek vteřiny nebudou nutit k myšlenkám na nějakou úpravu amplifikace - tohle totiž prostě v zásadě stačí. Bas je až k neuvěření bohatý a prýštící energií i z malých reprosoustav. Suverenita a síla systému Moon je jasná už od nízkých poslechových úrovní, je radost poslouchat tuhle elektroniku i potichoučku, protože má svou jistotu a zřetelnost právě i tam. Je tu tlak a fyzický důraz v každém brnknutí, ale je tady už i ta správná high-endová grácie, je to naprosto sebejistý zvuk, který umí zahřmít, ale není lacině rozmáchlý nebo nějak vtíravý - basu je dost, je dobře konturovaný, byť velmi poddajný a Moon hloubky vyždímá i tam, kde byste je sotva čekali.
Energii a jiskru neztrácí sestava ani ve vokálním pásmu - za skvělou, ba vlastně už exceletní čistotou a celkovou jemností stojí hlavně předzesilovač, který vnáší do reprodukce kultivovanou analytičnost, která za dané peníze působí velmi impozantním dojmem. Zpěv Julie Stone v "I´m not yours" ("Groove Into Bits Vol. 2" | 2014 | STS Digital | STS-6111132) je nádherně exponovaný a zároveň křehký, je báječně prokreslený, ale i velmi "lidsky" kompaktní a příjemný. Má žádoucí něhu i průbojnost a to vše prakticky bez ohledu na hlasitost, opět se ukazuje, že technicky je Moon 390 už brilantní high-endové zařízení a to je v dané ceně a s připočítáním šíře jeho schopností něco báječného. Navíc jak tu až mrazivě blízkou čistotu vokálu předzesilovač načne, tak jí energické a velmi "rovné" koncové stupně prostě protlačí skrze měniče. Je to moc pěkně vybalancovaná a synergická sestava.
Bohaté a znělé perkuse různých velikostí v "The Drum Shop" ("The Absolute Sound Reference Vol. 2" | 2016 | STS Digital | STS-6111152) vám ukážou, jak svižně a čistě umí Moon 390 reagovat na proměny signálu, výšky jsou vlastně už opravdu důstojné a výtečně separované, cinkání je rychlé, dozvuk dlouhý a předzesilovač opět prokazuje své výtečné rozlišení. Užijete si tak načrtnuté textury i věrohodnou tonalitu, všechno je vlastně velmi "normální" a přitom cítíte, že koncové stupně mají autoritu, s níž umí membránu snadno rozhýbat i zastavit a vykouzlit tak zvuk pěkný a pečlivě zařezávající.
Už když se podíváte na psané parametry předzesilovače i koncového stupně v můstkovém zapojení, musí být jasné, že dynamika tu musí fungovat. V "Gun Battle" Aarona Coplanda v podání Utrechtsch Studenten Concert pod taktovkou Base Pollarda ("Dynamic Experience Classics" | 2014 | STS Digital | STS-6111139) je velmi zřetelná rezerva, zesilovače umí rozhýbat se sebejistotou jakékoliv reprosoustavy a přitom udržují svůj bez předvádění se "normální" charakter. Dynamická špička je velká, silná a důrazná, zvuk je výbušný a neostýchavý, s razancí prostě až fyzickou. Není to pak dynamika "napumpovaná" nějakým okatým efektem, ale dynamičnost respektuje původní signál - Moon 390 má přesnost a autenticitu, zatímco Moon 330A zase dodávají zásobárnu energie, kterou v reálných podmínkách prostě sotva vyčerpáte. Je to živá a mimořádně "normální" prezentace.
Jak už bylo řečeno, Moon 390 je na své poměry fantasticky analytickým přístrojem - v "Don´t cry it´s only rhythm" od Grace Jones ("Extended Dynamic Experience 1" | 2015 | STS Digital | STS-6111143) ale navíc ukázal, že v tuhém, pevném a přesto všeobjímajícím a velkém zvuku má každý tón své jasně definované místo, je ale stavebním prvkem celku a neupoutává na sebe nějakou zásadní pozornost. Je tu slyšet každé šustnutí, hladina šumu pozadí je geniálně nízká a tak už jsou i velmi delikátní detaily pěkně čitelné - přesto skvěle integrované v celku.
Je celkem dobře známo, že dělená koncepce zesilovačů a s monofonními koncovými stupni obzvláště, je ideální pro optimální prezentaci prostoru hudební scény díky praktické absenci přeslechů a ideálnímu vymezení pravého a levého kanálu - to se potvrdilo v "Thus saith my Clori brite" Johna Wilbyho v podání Renaissance Ensemble ("The Absolute Sound Reference Vol. 3" | 2017 | STS Digital | STS-6111164). Nejen, že zvuk jako celek je pěkně sebejistý, ale zesilovače umí hudbu "vykopnout" mimo ozvučnice, umí vyplnit zvukem šířku místnosti a vykouzlit i jasný dojem hloubky. Nástroje jsou pevně zafixované, mají jasné kontury a vlastně je to tak precizní a zároveň uvolněný přednes, že působí...inu...přirozeně. Trojdimenzionálně. Vzdušně. Jednoduše tak, jak má.
To nejlepší je ale skutečnost, že všechny ty technické "správnosti" se ve finále spojí a dokážou vytvořit pohlcující atmosféru - pusťte si "Vuolgge Mu Mielde Bassivarrái" od Mari Boine ("Extended Dynamic Experience 2" | 2015 | STS Digital | STS-6111149), nechte se naplnit tím mocným, hutným a temným basovým spodkem, užijte si ty záplavy energie a podlehněte mocnému, hlasitému přednesu, který roztřese základy i okenní tabulky nebo si užijte jemný ševel živelné hudby hluboko po půlnoci - oboje je v konečném důsledku stejně působivé, ta důstojnost a šmrnc, s níž Moon v této "trojkombinaci" hraje, to je něco, nač si strašně snadno zvyknete.
Dělená sestava v ceně osobní auta, to už je prostě něco, co musí fungovat a dobře hrát - naprosto nepřekvapivě to platí i pro multifunkční předzesilovač Moon 390 a koncový stupeň Moon 330A. Když pak ještě ze stereofonního koncáku uděláte jednokanálový, z dobrého se stane vynikající a dopomůže vám ocenit, jak vlastně neskutečně dobrý je řídící prvek téhle sestavy - nejen, že umí být skvělým linkovým předzesilovačem s působivě čistou a jemnou regulací hlasitosti (díky níž je i tichý poslech oázou potěšení), umí ale otevřít i svět digitálních streamů z domácích i celoplanetárních zdrojů a tím vám dává absolutní hudební svobodu. Angličtina má pro podobně koncipované výrobky krásné slovo "no nonsense", v češtině bychom snad mohli říct "bez výmyslů". Předzesilovač Moon 390 s koncovými stupni Moon 330A se totiž doopravdy v ničem nepředvádí, neoslňuje a nepodbízí se - je prostě z principu tak fantasticky dobře funkční, tak dobře vyladěná a poskytuje tak čistý, jasný, plný a netechnický zvuk, že vám dopřeje to, co název tak trochu slibuje. S vaší oblíbenou hudbou vás prostě vystřelí na Měsíc...
Kč 139 000,- - Moon 390
Kč 216 000,- - Moon 330A (pár)
Kč 8 000,- - propojovací kabely pro můstkové zapojení
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/zesilovace-vykonove/1967-moon-390-a-330a#sigProId1a31e07961
--- --- --- --- ---
KLADY
+ kontrola a plnost až hluboko, hluboko dolů
+ vypadají moc pěkně
+ je to už opravdu dospělý, lahodný a přitom detailní zvuk
+ spousta energie
+ výbava a funkčnost Moon 390
+ precizní regulace hlasitosti
ZÁPORY
- je snazší a jen nepatrně dražší rovnou si pořídit monobloky 400M
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: Mareka Audio | www.marekaaudio.cz