Francouzský Devialet vznikl z potřeby zakladatelů nabídnout dobrý zvuk v maximálně luxusním a stylovém balení. Soudě podle obliby zejména jejich bezdrátových (a dobrých) reproduktorů Phantom, množství spojení s vpravdě honosných módních značek a krásných showroomů všude po světě se nápad ujal. Součástí nabídky, byť dnes v maličko doplňkové roli, jsou i zesilovače (nebo spíše all-in-one systémy) řady Expert Pro, které můžete naškálovat až po dual mono systém s kilowattovým výkonem na kanál.
Podstatně dostupnějším řešením je pak druhý nejzákladnější model Expert 220 Pro, kdy jedno krásné designové šasi nabízí vysoký výkon a spoustu funkcí ve skutečně výstavní podobě.
Expert 220 Pro (potažmo ale všechny firemní zesilovače) mají elegantní kovová šasi, tenká jako žiletka a vyvedená v ostrých, čistých linkách a grafitově šedé barvě. Přístroj má jen minimum prvků, na tenoučké čelní stěně je spínací tlačítko, na horní desce (případně přední, protože díky šikovnému řešení a nijak přehnané váze lze zesilovač pověsit i na zeď) maličký kulatý displej, fakticky jediný zdroj informací o provozním stavu komponentu. To je snad jediná slabina v kontextu vysoce stylového řešení – displejíček na dálku těžko přečtete a na luxusním dálkovém ovládání nelze odečíst aktuální hlasitost nebo nastavený vstup. Ovládání tak probíhá maličko „naslepo“, ale je to prostě asi daň za styl.
Veškerá konektivita je ukrytá vzadu, pod odnímatelnou kovovou stříškou, takže při první instalaci kabelů ji sundáte, vše propojíte a pak ji – v případě, že kabely nemají moc velké koncovky, protože je tu jednak mezi vstupy docela dost těsno a jednak je prostor nizoučký; ale tady se mohutné audiofilské kabely vlastně tak moc neočekávají – zase snadno nasadíte zpátky. Díky svým proporcím a eleganci je Expert 220 Pro snadno umístitelný i v designově pojatých prostorách.
Na zadním proužku je k vidění ale vlastně solidně široká konektivita. Vpravo je klasická napájecí zásuvka, vedle ní dvojice 3,5 mm jacků (jeden slouží jako kombinace RS232 vstupu a dodatečné malé optiky pro audio signál, druhý pro externí spouštění) a dále pár dobrých reproterminálů. Následuje AES/EBU digitální vstup a šest cinchů. Ty lze pomocí webového konfigurátoru nastavit buď jako phono vstup, linkový analogový vstup (dvě dvojice), digitální koaxiál (4 z nich) nebo výstup pro subwoofer. U levého konce pak najdete USB vstup pro počítače, plnoformátový optický vstup, ethernetové rozhraní (uvnitř je pak i Wi-Fi 2,4 + 5 GHz) a slot pro SD kartu – právě tam patří kartička, na níž je uložen konfigurační soubor. Fantastická je právě přizpůsobitelnost vašim konkrétním podmínkám, aniž by každá dostupná funkce nutně musela mít vlastní konektory. A skvělé je to, že při změně situace stačí znovu projít konfigurátor.
Když jsme u toho, přes web lze ke každému vstupu navíc přiřadit nejen to, co má dělat, ale i množství nesmírně detailních parametrů. Třeba u phono předzesilovače máte na výběr dokonce spoustu přenosek a pro ně optimalizovaných konfigurací, případně si můžete vytvořit zcela vlastní profil včetně typu, zisku, různých kompenzačních křivek, vyvážení kanálů a nebo rozlišení, v kterém bude vstup digitalizován (analog je právě kvůli všem možnostem zpracování v zesilovači vždy převáděn na digitál).
Nastavit ale můžete třeba i chytrý režim domácího kina, který když najde na digitální vstupu „filmový signál“, optimalizuje trochu efektněji dynamiku projevu a podobně. Můžete ale konektory také zcela vypnout (rychleji pak budete přepínat mezi těmi zbývajícími), lze aktivovat pass-through režim obcházející regulaci hlasitosti, Expert 220 Pro umí třeba i omezit maximální úroveň napětí na vstupu, což ovlivní maximální aplikovaný zisk zesilovače. Případně na pre-out výstupech (pracují-li v tomto režimu) lze aktivovat filtr dolní či horní propusti, zvolit jejich strmost, volit mono, pravý nebo levý kanál. Konfigurovatelnost je tedy fakticky neuvěřitelně komplexní a zesilovač je možné perfektně přizpůsobit své sestavě a přesto lze stejně snadno zesilovač vlastně použít jako plug&play hned z krabice.
V jádru Expert 220 Pro je samozřejmě výkonné digitální zpracování signálu v kombinaci se streamovací platformou, certifikovanou pro Roon, ale zvládající i UPnP, AirPlay nebo věci jako Spotify Connect pro maximální pohodlí jakéhokoliv uživatele.
Uvnitř skříně, frézované mimochodem z jediného bloku hliníku, najdete spoustu firemních technologií. Začněme platformou EVO, umožňující upgradování v průběhu času. Všechno softwarové vybavení (a že právě na něm velká část výkonu stojí) se aktualizuje a reaguje na změny v digitálním světě.
Pak je tu RAM, phono modul, jehož možnosti jsme už naznačili – shrňme, že nabízí přes 250 vestavěných kombinací a možnost vytvořit vlastní řešení, podporuje stereo i mono signály, MM i MC přenosky, kompenzuje automaticky zemní rušení (takže žádný brum, ani potřeba vést nutně klasický zemnící kablík) a digitalizuje vyčištěný signál v rozlišení až 24 bit / 192 kHz.
Devialet si hodně zakládá na systému D/A převodníku s názvem Magic Wire a na tom, že D/A převod probíhá jen 5 cm od výstupních reprosvorek, tedy že signálová cesta je ultra krátká. Výrobce přesně nespecifikuje konkrétní čip, jen že staví na řadě 179x od Texas Instruments. Zapojení je mírně neobvyklé, úprava zisku (tedy hlasitosti), samotný převod i digitální filtrace probíhají v synchronním režimu a s dopřednou vazbou, vyvažující prý vlastní charakteristiky samotného čipu. Maximální podporované rozlišení je u PCM 32 bit / 192 kHz a u DSD 3,072 MHz (DSD64).
Zpracovaný signál pak proudí do zesilovače s řešením AHD – hybridního řešení s modulem třídy A pro napěťové zesílení i třídy D pro zesílení proudové, kdy obě části pracují dle specifikace paralelně. Napěťová část nepoužívá žádné pasivní součástky a prý je zcela termálně nezávislá, takže okamžitě po zapnutí hraje stejně jako po zahřátí. Celé zesilovací obvody pracují v ultra širokém spektru 5 MHz (ač výrobce to omezuje na 95 kHz v toleranci -0,1 dB) a zvládnou fungovat s napětím až 120 V.
Déčková část sestává ze čtyř fází, taktovaných na 1,6 MHz, výstup je řízený mikroprocesorem a dosahující efektivity 90% a výstupní impedance jen 1 miliohm (což znamená vysoký tlumící faktor – zde konkrétně 8000). Výstupní výkon tohoto modelu je – v souladu s názvem – 220 Wattů / 6 ohm na kanál. To při THD+N 0,00025% (10 W) / 0,0005% (plný výkon) nebo odstupu signálu a šumu přes 130 dB.
Poslední zajímavou firemní technologií je SAM, neboli Speaker Active Matching. Firma má v databázi zhruba tisícovku reprosoustav, jejichž elektrické chování i výkmit měničů pomocí laseru si sami změřili a vytvořili tím jakýsi filtr. Výsledkem kompenzace na míru je nejen ochrana proti přetížení reprosoustav, ale také přesnější chod měničů (protože po měření se do profilu zanáší třeba i akcelerační faktor nebo rezonance bassreflexů apod.) a tím celkově logicky čistší zvuk. Mimo jiné to ale také znamená, že reprosoustavy zvládnou – prý ve většině případů – vyzářit až o oktávu nižší frekvence, než bez této kompenzace.
Fascinující je, že tohle všechno máte po ruce v zařízení s čtvercovým půdorysem o hraně 38,3 cm a výšce 4 cm, kdy Expert 220 Pro váží jen 5,9 kg.
Zesilovač jsme měli možnost poslouchat jak ve studiu AV Center, tak v redakčních prostorách. U prodejce se hrálo s Bowers & Wilkins 801 D4 nebo Estelon X Diamond (na obou reprosoustavách jsme zkoušeli rozdíl systému SAM a je to tedy velmi znát) v porovnání s T+A MP 3100 HV / PA 3100 HV / M 40 HV. V redakčním prostoru pak na Fyne Audio F1-5 (v porovnání s EverSolo DMP-Z8 / Musical Fidelity M8xi) nebo KEF Blade One Meta (s Métronome DSC / Norma SC-2 LN / Norma PA 160 MR). O detailech redakčních sestav více v pravém sloupci -->.
Na to, jak maličký prostor Expert 220 Pro zabírá, nabízí až nečekanou suverenitu napříč všemi připojenými reprosoustavami v kontrole basů z „Gentleman cambrioleur“ Jacquese a Thomase Dutronců („Dutronc & Dutronc“ | 2022 | Tomdu | 00602445827756). S aktivovaným profilem SAM je to vysloveně pevný zvuk, ale i jinak je to dobré. Ne tak autoritativní jako velké systémy, s nimiž jsme porovnávali, ale přesto jistě, ohraničeně a s velmi nedigitálním charakterem. Broukání basů je poddajné, struktura a barevné odstíny už dobře načrtnuté. Zvuk je spíše plynoucí a harmonicky bohatý. Třeba pro velké KEF už se však zdálo, že síly by mohlo být víc.
Všichni zpěváci z The Gesualdo Six, snovající svými vokály Byrdovu „Ave verum corpus“ („Mass for five voices“ | 2023 | Hyperion | CDA68416), byli v prostoru zasazeni s přehledem, oddělení a přesto přednes nepůsobil prvoplánovou dominancí nebo „pevnou rukou“. Středy jsou čisté, kontrolované a snadno srozumitelné, přestože je to spíše příjemně organický, než brilantně analytický přístup. Disciplína a nadhled jsou však rozhodně větší, než v jaké byste po prostém pohledu na žiletkové tělo Expert 220 Pro chtěli doufat.
Velmi dobré pak byly výšky, reprezentované činelovými notami v „Mvt. 1, Section 3“ Henry Threadgill Ensemble („The Other One“ | 2023). Kovové zvuky zní jasně, konkrétně a čistě, mají pěknou a zřetelnou texturu a přitom jsou zahrané jak bez příkras, tak bez agrese či zjemňování. Pozadí v nejvyšších frekvencích je patřičně „černé“, takže i malé nuance jsou dobře slyšet, ale přesto to není technicky, studeně nebo „digitálně“ pojatý zvuk.
Jak už bylo naznačeno výše, třeba pro Blade One Meta by to patrně chtělo buď výkonnější model nebo profil systému SAM (protože u B&W nebo Estelon jsme nedostatek dynamiky necítili), ale v reálu zněly bubny Davea Lombarda v „Separation from the Sacred“ („Rites of Percussion“ | 2023 | Lomby Tunes) mohutně, sebevědomě a s dobrou mírou fyzické razance. Až subbasové dunící tóny velkých bubnů začínají zvolna roztřásat prkna v podlaze i sedačku pod vámi, Devialet netrpí nervozitou ani při vyšších hlasitostech. Spíše než velikou mohutnost pak Expert 220 Pro sází na přesnost a rychlost, ohraničení tónů a civilizovanou, netechnickou konkrétnost. Rychlost reakcí je velmi dobrá.
Zajímavé bylo vnímat způsob, jakým se Devialet postavil k reprodukci varhan a kostelního ambientu v Chopinově „Nocturne, op. 9, no. 2“ v podání Anny Lapwood („Luna“ | 2023 | SONY | 19658831402). Temné, pozvolné tóny se rozlévají s až lehce „áčkovou“ vřelostí a elegantní nestrojovostí. Přehlednost je dobrá, prostá zdůrazňování, ale ani vysloveně explicitní. Hudba prostě teče, zvukový charakter je vlastně svým způsobem v protikladu k technicistními zevnějšku. Čitelnost a zřetelnost vyvěrají organicky, ne technicky a výsledkem je adekvátně prémiová úroveň rozlišení, ovšem v elegantním a přirozeně působícím balení.
Scéna „La Fiesta“ v podání Blue Chamber Quartet („First Impressions“ | 2007 | Stockfisch Records | SFR 357.4046.2) byla oproti velkým systémům možná soustředěná přeci jen trochu více kolem středu mezi reprosoustavami, ale přesto se nástroje „vešly“, navíc byly už s opravdovým klidem oddělené. Je cítit, že Expert 220 Pro hraje v pohodě, s proporcemi solidními, byť ne obřími a organizovaností skutečně prémiového hi-fi, až s nádechy high-endu třeba v tom, že kolem instrumentů je vzduch, že už cítíte i náčrt hloubky.
Při poslechu originální skladby Caroline Shaw pro violoncello a soupravu hliněných květináčů „Boris Kerner“ (I Giardini | „The Wheel“ | 2022 | Linn Records | ALPHA881) jsme došli čistě náhodou také ke zjištění, že trvá asi tak pět minut, než se zesilovač zahřeje, kdy se zvukové podání celkem výrazně změní a rozvine. Skladbu jsme totiž jednou pustili na závěr poslechu a další den po zapnutí zněla jaksi „strnule“ – od podobného řešení bychom možná takové chování nečekali, ale alespoň i to potvrzuje, že nejde „o instantní déčko“. Po oné chvilce byl zvuk příjemně poslouchatelný, naprosto nekonfliktní, ale zároveň upravený a kultivovaný. Hudba plyne s nadhledem, ukotvená na místě a i když to není nějak divoký příval energie, vše je čisté a dlouhodobě neúnavné.
Zvnějšku čistě designový zesilovač Devialet Expert 220 Pro uvnitř (ač bůh ví kde přesně) skrývá nebývalé množství technologií a pokročilých, zajímavých řešení. Ve vysoce stylovém balení tak nedostanete jen něco „aby to fungovalo“, ale skutečně propracovanou technologickou základnu, plnou možností – vše lze totiž velice snadno konfigurovat a tuto konfiguraci navíc ještě kdykoliv dle libosti upravit a změnit. Devialet už v základu takříkajíc „z krabice“ nabízí velmi dobrý zvuk, po mírném doladění za pomoci konfigurace dokonce výborný a máte-li štěstí a vaše reprosoustavy mají svůj profil SAM, dokonce zvuk výtečný. Vždy je tu příjemný charakter, netechnický a nedigitální, hudba je harmonická, bohatá, ale ne přehnaná. Je to zábavný poslech pro ty, kteří už vyzráli za úroveň prvotních wow efektů a přesto chtějí poslech zábavný, ba téměř muzikální. Devialet Expert 220 Pro je každopádně excelentní ukázkou toho, co je technicky možné a jak lze dosáhnout výborné reprodukce i ve vysoce kompaktní a stylové podobě.
Kč 199 990,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/zesilovace-integrovane/5381-devialet-expert-220-pro#sigProIdd6334ae7be
--- --- --- --- ---
KLADY
+ šik design
+ mimořádná skladnost nebo možnost zavěšení na zeď
+ konfigurovatelnost (s bezproblémovými změnami kdykoliv si zamanete)
+ autorita, rychlost a síla (v kontextu kategorie)
+ „kalibrace“ SAM skutečně dělá rozdíl (má-li Devialet v databázi právě vaše reprosoustavy)
+ vlastně ne nesmyslná cena, když sečteme možnosti, technologie a design
ZÁPORY
- v konektorové oblasti je trochu těsno
- chybí snadno viditelný displej zejména kvůli hlasitosti (ideálně na dálkovém ovládání)
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: AVcenter | www.avcenter.cz