Pokud vám název značky HiFiMAN evokuje čínskou produkci, pak jste na správné adrese. Máte-li ale za to, že jde o typický asijský konzumní low-end, nemohli byste se více plést. Dr. Fang Bian, zakladatel a tvůrčí duch této značky, má se sluchátky letité zkušenosti – ať už jako prodejce, tak jako výrobce všech možných druhů, od nejlevnějších pecek, až po současnou produkci, sahající až do hájemství high endu.
Přestože jméno HiFiMAN je na světě teprve od roku 2007, stihlo se uvelebit už na solidní řádce produktů. Všechny mají několik shodných rysů – třeba fakt, že kromě netypického jména působí velmi „západním“ dojmem, jsou solidně vyrobena, uzpůsobena pro co nejsnazší použití doma i na cestách (rozuměj: mají překvapivě nízkou impedanci a vysokou citlivost) a posluchači je oceňují pro zvukové kvality. Top modely spojuje ještě netradiční použití orthodynamického (nebo chcete-li, isodynamického) principu reproduktorů.
Pro bližší pochopení toho, jaký je rozdíl mezi dynamickým, isodynamickým a elektrostatickým principem, doporučujeme článek serveru headfonics.com, můžeme si to ale trochu přiblížit i zde. Dynamické měniče si můžete představit jako miniaturizované verze těch z reprosoustav, na tom není nic zvláštního. Elektrostatické jsou pak opět v podstatě miniaturizovanou verzí reprosoustav na stejném principu – mezi dvěma statory je napnuta tenoučká folie, kmitající dle napětí. Orthodynamický princip je pak někde napůl cesty mezi zmiňovanými – tak jako u elektrostatů, i zde jde o membránu uzavřenou mezi dvěma magnety. Membrána je plochá, téměř po celém jejím povrchu také najdeme stejně plochou cívku, takže není poháněna jako u klasické koncepce „od středu“; nemusí tedy být tak pevná (a tedy těžká).
Ale zpět do světa sluchátek HiFiMAN. Nejvyšší kvalitativní hodnocení v katalogu pak má model HE-6, ten je však určen primárně pro domácí poslech a soužití s pořádným sluchátkovým zesilovačem (výrobce udává doporučený výkon zesilovače 8 (!!!) Wattů). O stupínek nižší model s označením HE-500 už ale může posloužit stejně dobře doma jako venku, hlavně díky impedanci 38 Ohm a citlivosti 89 dB (jsou nejcitlivější z celého katalogu firemních „dospělých“ modelů). Otázkou však je, zda byste se chtěli s HE-500 venku pohybovat – snad někde v klidném, tichém parku, kde byste mohli složit hlavu na deku a v rozkvetlé přírodě poslouchali. I v domácím prostředí je totiž přes otevřenou konstrukci slyšet úplně všechno. Co se týká onoho složení hlavy na deku – k tomu nás vyprovokovala vskutku nemalá hmotnost přes půl kilogramu, která krční páteř při delším poslechu již značně procvičí. Jde nicméně o důkaz skutečně robustní konstrukce sluchátek.
Když už jsme u výrobního provedení, to je skutečně „nečínské“. Kov, kůže, kvalitní materiály, přesné spoje a dobrý pocit. Snad jen po odklopení náušníků (jsou jakýmsi ne zcela uživatelsky přívětivým způsobem vyměnitelné) zjistíme, že drží na plastikové obrubě a několika drobných pacičkách. Nicméně pozitivní je, že k jedněm koženým dostáváme také jeden pár velurových. Přesto, že konstrukce hlavového mostu nepůsobí nijak sofistikovaně, polstrování na něm také není přebytek a vůbec by se zdálo, že tak těžká sluchátka musí nutně na hlavně být nepříjemná, opak je pravdou. Jemný stisk, dokonalé přizpůsobení hlavě a příjemně plné, poddajné a přitom pevné náušníky vytvářejí opravdu solidní komfort. Jen občasné nespokojené prasknutí krčních obratlů vám sdělí, že máte na hlavě kus železa.
Již bylo řečeno, že uvnitř masivních mušlí HE-500 se nachází „placka“ orthodynamického měniče. Ta je schopna vygenerovat frekvence v rozsahu 15 – 50 000 Hz. V balení je obsažen také stříbrný kroucený kabel, který svou tloušťkou tak trošku připomíná „tkaničky“ CrystalCable a na první pohled může vedle masivních sluchátek působit hodně křehce. Na jednom konci se větví do Y, v každé mušli je maličký šroubovací konektor pro dokonalé spojení; na konci druhém najdeme „dospělý“ jack 6,3 mm. Měli jsme k dispozici ještě kabel symetrický.
To hlavně díky tomu, že po ruce byl HeadRoom Balanced Ultra Desktop Amp, dodaný spolu s Audeze LCD3. K dispozici byl dále předzesilovač / streamer Denon DN-500AV, USB převodník KingRex UD384, NAD C370 spolu s Pioneer BDP-LX71, ale také Pioneer A-10, A-70, PD-10 a PD-50. Proud dodával Xindak XF-2000B. Nejvíce času jsme strávili poslechem přes streamer Denon a HeadRoom BUDA. Nesymetrické kabely nesly značky Monster Cable, Eagle Cable a QUAD, symetriku pak dodal Vincent.
Když své nástroje rozehrají The New York Chamber Concort v „Englishman in New York“ (Sting | „Symphonicities“ | 2010 | Deutsche Grammophon), vše je nádherně uspořádané, přehledné a přitom plné – HE-500 tu mají pocitem ze zvuku blíže k hutnosti dynamických sluchátek, než k jiskrné volnosti elektrostatů. Nástroje jsou velmi dobře oddělené, HiFiMAN detaily nešetří a blíží se tak rozlišením extralize mezi dynamickými souputníky. Nejde však o „pilu“ typu HD700 od Sennheiser, HE-500 jsou stále poměrně decentní a netlačí zvuk kupředu.
Kontrola spodního pásma je velmi dobrá, jakmile se rozezní kontrabas v „The Beat Goes On“ (Patricia Barber | „Companion“ | 2004 | Koch Records), získá si díky preciznímu vykreslení a solidnímu objemu dominantní pozici v nahrávce. Tu mu pak dokáže sebrat jen vokál hlavní protagonistky, který jako kdyby byl o něco malinko důraznější a intenzivnější než obvykle. Razantní spodní tóny se podílí na pocitu plynulosti a rytmická preciznost vás vtahuje do hlouby hudby, jasně srozumitelný vokál zase vzbuzuje pocit intimity, souznění s podstatou a smyslem skladby.
HiFiMAN HE-500 jsou také tonálně věrná, jak ukazuje akustická kytara Tomáše Kluse v „Pánubohudooken“ („Racek“ | 2011 | Sony Music). Její zvuk je jadrný, energický, přitom nepřekračuje hranice podbízivého přibarvování, natož pak aby se byť jen přiblížil k hranici nepříjemnosti. Struny pak drnčí velmi uvěřitelnými barvami, pětistovky se také poctivě snaží reprodukovat i ty nejmenší detaily, i když spíše než k analýze inklinují k podání komplexního celku. I Klusův hlas jako kdyby měl nadprůměrnou energii a průraznost, je výraznější, než je patrné na jiných systémech.
Pokud by snad z řečeného vznikl dojem, že HiFiMAN HE-500 jsou výrazně basující sluchátka, není tomu úplně tak. Spodních frekvencí je dost, ale ani zdaleka příliš. Úplně nejnižší část pásma je dokonce zastoupena dosti decentně; němečtí čistě elektroničtí Yello s „The Expert“ (2010 | Stereoplay), kde je umělého ultra hlubokého basu až dost, ukazují, že temné pulsy jsou třeba v podání Audeze LCD3 slyšitelně plnější a hlubší. Pravdou ale je také to, že za cenu LCD3 můžete mít skoro troje HE-500, takže by se podobná charakteristika dala asi i očekávat.
Přesto síly HE-500 stačí pro plnohodnotnou reprodukci „Bridge Over Troubled Water“ v podání varhan (Iver Kleive | „Orgelmusik fra deUSYNLIGE“ | 2L), nástroj je barevný, dobře rozlišený a vzbuzuje zdání mohutnosti, to hlavní a nejdůležitější je ale to, že dominantní v podání HiFiMAN je hudba, nikoliv zvuk. Ta je příjemná, emocionální, plyne si v poklidu kupředu a nechává vás plout na něžných, vřelých vlnách.
Na závěr by stálo za to zmínit se ještě krátce o podání výšek – elektrostatické koncepce se zdají být často (až příliš) světle vyvážená, orthodynamický měnič v HiFiMAN HE-500 se však drží v poměrně klidných vodách středního proudu a i když je výšek hodně a jsou výrazné, nemají tendenci být útočné či ostré. Skvěle tak vynikne třeba vibrafon v „Concorde“ (Modern Jazz Quartet | „Concorde“ | Prestige | 2008 | 30653); jasný, lehký, nesmírně přesný a pevný. Dokonce se zdá, že takové lehkosti a rychlosti nejsou schopna ani ta nejlepší sluchátka s klasickými měniči.
HiFiMAN HE-500 si vaši pozornost zaslouží v tom případě, že hledáte sluchátka špičková, ale nechcete za ně utrácet částku v řádu 30 tisíc a více – zhruba tam se nyní pohybují dynamické TOP modely velkých výrobců, o špičkových elektrostatických STAX SR009 za nějakých sto tisíc ani nemluvě. Proti všem jmenovaným HiFiMAN HE-500 nabízí víc než přijatelnou cenu, stejně dobré výrobní provedení a skvělý zvuk, který od premiantů dělí jen překvapivě malé krůčky. Nebýt stále se vracejícího pocitu trochu výraznějšího středního pásma a trochu menší energie v oblasti zcela nejnižšího cípu frekvenčního pásma, nebylo by HE-500 co vytknout. I tak si ale za svůj příjemný, přesný a volný zvuk v prvotřídním balení zaslouží HiFiMAN palec pochvalně vztyčený vzhůru, zvláště pak v kontextu toho, jak dobře umí tento model zahrát i bez špičkového sluchátkového zesilovače (ovšem pozor, maximum z HE-500 samozřejmě dostanete maximum s maximalistickou sestavou). Pokud vás neodradí dosud ne zcela etablovaná značka HiFiMAN, pak byste HE-500 měli dát šanci při výběru domácích sluchátek high endové třídy. Jsou totiž vynikající a spojují (subjektivně řečeno) to nejpříjemnější z charakteristik dynamických a elektrostatických světů.
Kč 18 390,-
--- --- --- --- ---
KLADY
+ skvělý zvuk i bez špičkového dedikovaného zesilovače
+ zvuk pocitově ideálně kdesi mezi elektrostaty a dynamickými sluchátky
+ na „neznámou čínskou značku“ skvělé, „západní“ zpracování
+ příjemný, muzikální a přitom realistický zvuk
ZÁPORY
- snad jen pocitově trochu zvýrazněné vokální pásmo
--- --- --- --- ---
VIZITKA PRODEJCE
GOTHIC
www.gothic.cz – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
+420 548 531 049