Britská značka Monitor Audio vyrábí reprosoustavy už více než 40 let, relativně nedlouho se pod křídly tohoto koncernu vyrábí i elektronika Roksan Audio. Ještě o něco kratší dobu je pak na světě nejnovější – již šestá – generace jedné ze základních řad jménem Bronze. V ní najdete i ne úplně malé regálové reprosoustavy Bronze 100.
Vizuálně jsou Bronze 100 běžné moderní reprosoustavy, které designově reflektují aktuální požadavky. To znamená mimo jiné i akcent celkové čistoty křivek nebo kombinaci kontrastních barevných ploch – v tomto konkrétním případě jde o čelní desku v jednom odstínu a zbytek ozvučnic v několika variacích vinylového povrchu. Celkově je vzhled pěkný, v rámci ceny velmi důstojný.
Čelo reprosoustav je osazeno dvěma reproduktory, výškáč je ukrytý za výraznou mřížkou, kolem středobasu není viditelný žádný šroub a hodnotnost konstrukce je s ohledem na peníze velmi dobrá a nadstandardní. Při pohledu zezadu Bronze 100 zapadají do standardů třídy – deska je lehce vpadlá, v horní části je výdech plastového bassreflexu s prořezávaným náběhem a v dolní části je vidět hruškovitá destička s dvěma páry reproterminálů. Nenápadný šroub o kousek nad ní je typickým firemním řešením, které funguje jako rozpěra mezi zadní stěnou a magnetem středobasu.
Bezmála osmikilová reprosoustava má na výšku 37,6 cm, na šířku 23,1 cm a do hloubky 32,5 cm, takže budete mít po právu pocit, že jste investovali své peníze do kusu vybavení.
Oba použité měniče vychází z návrhů Monitor Audio a staví na firemních technologiích. Výškáč má typickou zlatavou barvu, je zapuštěný do zvukovodu a také ona zhusta perforovaná krycí mřížka upravuje směrové chování měniče. Kopulka má tradiční průměr 2,5 cm a je vyrobená z firemní slitiny C-CAM – jde o kombinaci hliníku a hořčíku s vrchní keramickou vrstvičkou.
Týž materiál je použit i na 20 cm středobasu, jehož membrána má čistý kónický tvar bez zjevné protiprachové krytky. Reproduktor používá technologii DCM pro lepší tlumení membrány a tím možnost dosáhnout nižších kmitočtů s menším zkreslením.
Frekvenční výhybky má frekvenci nastavenou na 2 200 Hz. Reprosoustavy jsou propojeny kabely z bezkyslíkaté mědi s postříbřeným povrchem. Monitor Audio udává frekvenční rozsah na 52 – 25 000 Hz (-6 dB), jmenovitá impedance činí 8 ohm (ovšem přiznává pokles na 4,5 ohm) a charakteristická citlivost 87 dB / 2,83 V / m.
Reprosoustavy jsme poslouchali v pražském studiu Rodel Audio, kde se hrálo primárně na sestavě Cambridge CXC / Marantz PM7000N v alternaci s Cambridge CXA81. K porovnání jsme měli celou novou řadu Bronze (Bronze 50, Bronze 200, Bronze 500) či třeba Bronze 2, ale i Acoustic Energy AE309 nebo Jamo C 97 II. Propojeno bylo základními kabely Supra a AudioQuest.
Baskytara v „Hiccups“ Harry Sacksioniho („STS Test Demo CD Vol. 1“ | 2014 | STS Digital | STS-6111134) se zdála být bohatá a měkká, objemná a lehce dominantní, jak velí „firemní ladění“. Není to ale bas dominantní jako u mnoha sloupových modelů, spíše sází na bohatost vyššího „hezkého“ basového pásma a jeho kulaté, vřelejší ladění. I ty nejnižší polohy baskytary ale mají docela slušnou energii a pěkně kulatou, houpavou podobu. Zvuk působí mírně efektně, ale zato velmi příjemně a zábavně, bas totiž vysloveně nevyčnívá a i když nestaví na ultimativní přesnosti, je dobře čitelný, zejména v dané třídě.
Střední pásmo, kupříkladu zpěv Karen Matheson v „Ailein Duinn“ („L’Héritage Des Celtes“ | 2011 | Columbia | COL 481530-2) se zdálo být mírně klidnější a asi by mohlo pocitově mít o krůček energie navrch. I tady je ale zvuk příjemně sytý, kulatý a hladký, tak nějak snadno přijatelný a zcela bezkonflitkní, jak je u Monitor Audio zvykem. Přednes nestaví na detailnosti a analytičnost, spíše na harmonii a líbeznosti.
Výšky jsou pak zase v porovnání s basem lehce exponované, energií nicméně dobře odpovídají basovému základu. Činel v „La Rosita“ Bena Webstera a Colemana Hawkinse („Encounters“ | 2013 | Verve | 31452147-2) byl zřetelný, nikoliv však ostrý, objemný, ale ne dominantní. Hrany tónů jsou pak podobně zakulacené jako u středů, ani při vyšší hlasitosti se nedočkáte ostrosti nebo únavnosti.
Velký buben v „Rí Na Cruinne“ od Clannad („Extended Dynamic Experience“ | 2017 | STS Digital | STS-6111158) měl až lehký wow efekt, objemově ho středně velké regálovky nabízí docela překvapivě hodně, hluboký dozvuk zabručí a zatřese místností, byť i tady je patrné, že energie směřuje spíše na vyšší bas. Menší prostory ovšem Bronze 100 ochotně zaplní a dají vám nějakou tu sílu s chutí najevo.
Prezentace živé nahrávky „Fortysomething“ se zpěvačkou Eleonore („Incredible Music & Recordings“ | 2012 | STS Digital | STS-6111130) byla svým hezkým a příjemným způsobem šmrncovní, přestože zvuk není nijak zvlášť analytický, nevytahuje úplně ty drobné detaily jako je šum hostů v úvodu skladby nebo zázněje při odrážení zvuku v prostorech. Fokus reprodukce je zřetelný na těch hlavních vrstvách, bez pouštění se hlouběji – nicméně v dané třídě je to solidní úroveň.
Ve svém klidném, uvolněném duchu předaly Bronze 100 také informace o prostoru nahrávky „Dream about you“ („STS Test Demo CD Vol. 1“ | 2014 | STS Digital | STS-6111134). Nejde o nějakou holografickou rekonstrukci nahrávacího studia, ale scéna rámovaná ozvučenicemi má docela pěkné pravolevé rozložené s dobře zakotvenými nástroji po stranách od centrálně usazeného hlasu zpěvačky.
Bronze 100 se každopádně příjemně poslouchají a hrají v klidu a příjemně napříč žánry. I lehký popík „Breaking Silence“ od Janis Ian („Breaking Silence“ | 1993 | Columbia | 519 614-4) zněl nekonfliktně, nenásilně a s vlastně na danou velikost efektním objemem basu. Lehce hebčí a vřelejší výsledné ladění není na škodu tam, kde má nahrávka limity.
Středně velké regálovky Monitor Audio Bronze 100 jsou dostupné, ale přitom velké po fyzické stránce, takže budete mít pocit, že jste si koupili něco podstatného a přitom jsou celkem velké i po stránce zvukové. Umí udělat slušný krok do basu, ale ten přitom netrčí ven, mají také pěkně znělé výšky, aniž by to znamenalo přílišnou výraznost. Jen u středního pásma mohlo být nepatrně více energie, ale zase si můžete být jisti, že Bronze 100 nebudou hrát otravně a únavně. Pokud tak hledáte nějaký vstupní krok do hi-fi světa, za víc než rozumné peníze ho v moderní estetické verzi nabízí tyto regálovky.
MĚŘENÍ
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 25 metrů čtverečních a zatlumením pomocí koberců a zakázkových velkoplošných panelů s akustickou pěnou.
Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií.
Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.
Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)
Je působivé, jak fakticky vyrovnaná je nabízená frekvenční odezva Bronze 100, zejména s ohledem na cenovou třídu. Výsledek je prostý efektů a výraznějších nevyrovnaností. V plné síle hrají od 80 Hz, se sále bezproblémově využitelným poklesem ale jdou až k 43 Hz, což je víc než dostatečné. Pásmo mezi 1 a 2 kHz má přeci jen o něco méně energie, respektive výšky pak mají o ždibec více energie, je to v reálu ale skutečně velmi vyrovnaná frekvenční odpověď. Ani odezva pod úhlem není výrazně odlišná, takže nebudou-li Bronze 100 mířit přímo na vaše uši, zbavíte se i onoho případného většího podílu vysokofrekvenční energie. Za dané peníze jsou Bronze 100 jednoduše výtečné.
Frekvenční odezva na poslechovém místě - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)
Waterfall
Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)
Soudě podle prvního sedla na impedanční křivce je ladění bassreflexu mezi 30 a 40 Hz, tedy velmi hluboko. Jasně patrné jsou rezonance na 260 a 340 Hz, mírný záchvěv je patrný i na 950 Hz. Protože ale křivka neklesá pod 5 ohm, budou Bronze 100 celkově mírnou zátěží i pro velmi levnou elektroniku. Elektrická fáze má na basech relativně výrazný úhel, dále je ale opět bezproblémová, v mezích dobrých standardů hi-fi a jen potvrzuje, že Bronze 100 jsou dobře navržené a dobře použitelné i s dostupnou třídou elektroniky.
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [<-- 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ +/- ]| VELKÁ [--> 40m2] [ × ]
Kč 13 990,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-regalove/3000-monitor-audio-bronze-100-6g#sigProIda5c99fc7cc
--- --- --- --- ---
KLADY
+ moderní vzhled
+ příjemný zvuk
+ slušný frekvenční rozsah
+ nenáročné na „probuzení“ i umístění
ZÁPORY
- mají přeci jen svou zvukovou stopu
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: Audio Center Czech | www.audiocenter.cz
PRODÁVÁ: Rodel Audio | www.rodel-audio.cz