Japonský STAX nevyrábí už dlouhá desetiletí jen poměrně ojedinělé konstrukce elektrostatických sluchátek, ale také jim příslušné zesilovače, poskytující potřebné vysoké napětí. Slavná je mimo jiné možnost volit u části modelů mezi polovodiči a elektronkami. Přestože zvenku vypadá elektronika stejně účelně jako sluchátka, uvnitř se skrývají poctivá řešení.
STAX SRM-700S
Jedním z vrcholů nabídky je poměrně kompaktní model SRM-700S. 6,3 kg vážící jednotka má šířku 24 cm, hloubku 39,3 cm a výšku 10,3 cm, jde tedy o typické stolní zařízení. Dominantní je pěkně zpracovaný čelní panel z hliníku, na nějž navazuje účelněji, ale solidně zpracované šasi s dostatkem větracích otvorů.
Už zadní panel napovídá, že co do versatility je SRM-700S praktickým a promyšleným přístrojem. Signálový vstup obstarává jeden pár XLR a jeden pár RCA konektorů, mezi nimiž lze volit otočným přepínačem. Cinche jsou přímo propojené s druhým identickým párem, sloužícím jakožto paralelní výstup – tím lze vložit tento zesilovač do signálové cesty mezi váš zdroj signálu a zesilovač, což je praktické.
Zajímavou funkcí je možnost přepnout mezi interní a externí regulací hlasitosti. Tím lze SRM-700S zařadit i za předzesilovač nebo D/A převodník s regulací hlasitosti, díky čemuž můžete využít jediný hlavní dálkový ovladač. Nebo třeba experimentovat s tím, který ze systémů úpravy poslechové úrovně má vhodnější jemnost či lepší rozlišení. Ta u SRM-700S umožňuje též nezávisle upravit hlasitost levého a pravého kanálu.
Na zadním panelu najdete dále už jen napájecí zásuvku a konektor pro připojení externího zemnícího řešení.
Vrátíme-li se vpřed, najdete zde robustní spínací tlačítko, dva specifické pětikolíkové výstupy standardu PRO, takže lze provozovat dvoje sluchátka vedle sebe. Zcela vpravo je hezký potenciometr pro regulaci hlasitosti s jemným chodem. Jsou tu také čtyři kontrolky, indikující použitý vstup a nastavený typ řízení úrovně.
O vnitřních řešeních STAX příliš nemluví. SRM-700S je plně postaven na polovodičích. Ve vstupní části jsou dvojité nízkošumové FET prvky, zhotovené pro tuto aplikaci na zakázku. Sílu na výstup dodávají J-FET, aby byl k dispozici dostatečný výkon a proud v každém okamžiku.
SRM-700S pracuje s velkým frekvenčním rozsahem od úrovně DC až po 100 000 Hz, nabízí zisk 60 dB a harmonické zkreslení pod úrovní 0,01% (1 kHz / 100 Vrms). Maximální výstupní napětí činí 450 Vrms. Zesilovač udržuje vždy požadovanou úroveň 580 V pro systém PRO.
Čistotu vnitřní konstrukce podtrhuje mimo jiné zapouzdření regulátoru hlasitosti do kovové stínící schránky. Čistě podle obrázků se zdá, že signálové obvody jsou postaveny v poctivé zrcadlové symetrii.
STAX SRM-T8000
Zcela na vrcholu katalogu firmy STAX leží model SRM-T8000. Jedná se o robustnější jednotku s šířkou 32 cm, hloubkou 39,5 cm a výškou 10,3 cm, kterážto váží 7,3 kg. Základní designové rysy jsou však zachovány, rukopis výrobce snadno poznáte.
Kupříkladu vpředu je opět bytelné spínací tlačítko a vedle něj dva výstupu typu PRO, určené firemním sluchátkům. Uprostřed vězí dominantní ovladač hlasitosti (uvnitř má pro dosažení maximální přesnosti dvě osy, umožňuje regulaci levého a pravého kanálu), přičemž pravou část okupují dva otočné prvky mírně identického stylu, ale různé velikosti. Ten menší přepíná mezi řízením hlasitosti uvnitř zesilovače, vnějším způsobem (tedy se z SRM-T8000 stane v podstatě koncový stupeň), případně zapojí funkci Mute pro ztišení výstupů. Větší z dvojice přepínačů umožňuje volit mezi čtyřmi dostupnými vstupy.
Šasi za velmi pěkným předním panelem je i u tohoto modelu je lehce účelnější, avšak stále bezproblémově zpracované. Je tu víc než dostatek větracích otvorů.
Protože všechny ovládací prvky jsou umístěny vpředu, zadní panel působí čistěji a organizovaněji, než u SRM-700S. Protože je tu více místa, je tu také více vstupů. Jeden má podobu XLR, další dva jsou provedeny v RCA podobě. Tak jako u nižšího modelu je vstup číslo jedna pevně spojen s výstupem, tedy co do zesilovače pošlete, to jde beze změny okamžitě ven. Čtvrtý vstup není z výroby osazen, je tu možnost rozšíření do budoucna, až STAX nabídne nějaké řešení. Vedle napájecí zásuvky najdete zemnící konektor.
Zvnějšku to není nijak vidět, ale SRM-T8000 je pojat jako hybridní. Na vstupu najdete dvě triody 6922, na výstupu pracují tranzistory. Nikde v signálové cestě nejsou vazební kondenzátory. Celé obvodové řešení je plně symetrické, díky dvojitým triodám není za XLR vstupy potřeba ani transformátoru nebo invertujícího prvku – obvody jsou tedy účelné.
Zesilovač pracuje v rozsahu 1 - 115 000 Hz (0, -3 dB), nabízí zisk 60 dB a harmonické zkreslení nižší než 0,01%. Maximální výstupní napětí činí 470 Vrms a pochopitelně se tu drží stejnosměrné pracovní napětí 580 V.
Měli jsme možnost oba zesilovače (jakkoliv by se jim patrně mělo správně říkat třeba řídící jednotky, neb nejen zesilují, ale poskytují i budící napětí apod.) porovnávat v showroomu dovozce na sluchátkách SR-X9000 a SR-009S. Zdrojem signálu byl T+A DAC 200. Propojeno bylo kabeláží Oehlbach.
Skrze SRM-700S zněl robustní nástroj Charlieho Hadena v „Goodbye“ (Charlie Haden / Diana Krall | „Sophisticated Ladies“ | 2010 | Emarcy | 0602527508160) hutně, silně, razantně, byl i relativně těžší a poměrně dost důrazný, prostě celkově výrazný a razantní. Autorita je vlastně až famózní, ani s jedněmi sluchátky neměl přístroj sebemenší problém, byť tón byl vlastně trochu sušší a celkově napjatější.
Dražší SRM-T8000 reprodukci zřetelně uklidnil a zaostřil, objemu tedy bylo subjektivně méně, ovšem zůstala tu tuhost, konkrétnost a sebevědomá artikulace. Tentokrát však v jaksi příjemnějším, houpavějším balení – jestliže čekáte, že lampová část vnese do reprodukce nějakou artificiální vřelost, pak ne, není tu nic navíc, co by bylo možné přiřadit pod hlavičku „elektronkového zvuku“. Bas je prostě skvělý (ale je otázka, jestli o 43 tisíc lepší…).
Falzet Barryho Gibba, nesoucí tempo a melodii „Until“ z roku 1979 („Spirits Having Flown“ | 1994 | Polygram | 827 335-2) byl v případě SRM-700S poměrně analytický, pevný a vlastně až překvapivě bohatý na detaily na to, že systém STAX (protože tady prostě vždy hrají sluchátka / zesilovač jako celek) se neprojevoval nijak nutkavě. Čistě tranzistorový řetězec má velmi neutrální, transparentní, lehoulince technickou charakteristiku, ovšem míra rozkrytí nahrávky je skutečně úžasná, nesete v tu chvíli zejména s SR-X9000 na hlavě dva mikroskopy.
Přepněte na SRM-T8000 a zvuk se okamžitě trochu rozpustí, uvolní a ztratí kousek své neutrality ve prospěch vřelejšího, bohatšího a barevnějšího stylu – přesto je transparentnost a čistota prostě luxusní, třeba snadnost s jakou je zpěvu rozumět je o kousíček lepší, než u SRM-700S. Navíc tento model dokáže hudební dění dostat ještě o kousek víc „mimo sluchátka“, takže všechno je krásně vzdušné a zřetelné s dávkou přirozenost, stavící středy kombinace SRM-T8000 / SR-X9000 na jeden z vrcholů sluchátkového světa.
SRM-700S má (nejen) na výškách takový soustředěný, přímý, konkrétní a jasný přednes, jaksi „k věci“. Cinkot činelů v prvních vteřinách osmdesátkové popovky „After Dark“ Andyho Gibba („Greatest Hits“ | 1991 | nahráno 1980 | Polydor | 511 585-2) je rychlý, znělý, ale ne tak úplně zaměřený na dlouhé dozvuky (přiměřeně špičkové úrovni tu samozřejmě jsou, ale přednes se snad více blíží studiovému ohraničení, než audiofilskému udržování dlouhých tichoučkých tónů). Čistota je špičková, tady těžko co vytýkat, zesilovač s klidem a jistotou převezme to, co je mu dáno zdrojem signálu.
Větší sourozenec má výrazně éteričtější prezentaci, ovšem zároveň neztrácí žádné z předtím zaslechnutých nuancí. Snad naopak – energie, objemu i zvonivosti je tu požehnaně, máte-li rádi vysoké tóny, nebudete o ně rozhodně ochuzeni. Myriády informací se k vám dostávají bez jakékoliv nadměrné expresivnosti, prostě jsou, snadné, lehké a kouzelně bohatě texturované – je tu všeho mnoho, nahrávka je plně vykreslená.
Tranzistorový SRM-700S má pevný, soustředěný přednes s působivě samozřejmou dynamikou, díky níž vyzní Šostakovičův „Smyčcový kvartet č. 1 v c dur, op. 49“ na nahrávce Emerson String Quartet („The String Quartets“ | 2006 | nahráno 1999) s naprostým přehledem a jistotou. Potáhnutí smyčce přes struny rozezní příval energie, zvuk je rychlý, jadrný, ale přes vší razanci a autoritu také nepřehnaný, prostě přirozeně živý, jako byste poslouchali přímo v nahrávací režii.
Přestože SRM-T8000 preferuje přeci jen trochu (ale jen trochu) volnější přístup, skvělá kontrola reprodukce zůstává – STAX se u obou modelů zjevně snaží o přesnost, jistotu a živost, spíše než o nějakou mohutnost nebo efektnost. Vyšší zesilovač zvládá skvostně snadno předat dynamické rozdíly a výbušnost skladby už od velmi nízkých poslechových úrovní až po ty otorinolaryngologem vroucně nedoporučované se stejnou samozřejmostí. Oceníte hlavně bezprostřednost, švih a konkrétnost, které sekundují velkým stereo systémům v ceně automobilů. Ani tady se lampová část vlastně neprojevuje, snad jen tím přirozenějším, „lidštějším“ pocitem v přímém srovnání s SRM-700S.
Ligetiho „2. smyčcový kvartet“ („String Quartets 1 & 2“ | 2005 | nahráno 2000 | Virgin | 0946 336934 2 5) je dílo poměrně originální, nervózní, plné napětí a intenzity dosažené minimalistickými prostředky. Přesto není snadné pro reprodukční řetězce odlišit tón toho kterého nástroje členů Artemis Quartet, často vybrnkávání strun zní u všech čtyř instrumentů velmi podobně. SRM-700S díky své skvostné čistotě a pevnosti ukazuje jemné rozdíly s klidem a jistotou skutečného high-endu. Každé brnknutí je řízné, pevné a výborně zřetelné, stran sluchátek v podstatě z hájemství „proč jít kamkoliv dál“.
Větší SRM-T8000 vlastně více detailů nenabídne, možná jsou struny o kousek méně řízné a lehoulince kulatější, trochu více podpořené teplem dřevěných těl nástrojů. Ale i tady je oddělení jednotlivých zvuků, jejich zaostření nebo celkové napětí strun podáno s excelentní přesvědčivostí. Zesilovač neprovádí žádné efekty, ukazuje nahrávku křišťálově čistou a prostou jakéhokoliv přídechu nejistoty nebo umělosti. Dostanete v kultivovaném balení to, co do systému pošlete. Všechno má své místo, jen těžko si představit, že by tu šlo vydolovat nějaké další vrstvy.
Je zajímavé, že i „menší“ SRM-700S dokáže vykouzlit prostorovou scénu, do níž se „vejde“ orchestr i koloraturní mezzosoprán Cecilie Bartoli a skvostný basbaryton obřího Velšana Bryna Terfela v „Ed io spietata!“, duetu z „Nápoje lásky“ Gaetana Donizettiho („Duets“ | 1999 | Decca | 458 298-2). Je to ovšem hlavně opět zaostřenost a pevnost prezentace, co tu hrají prim. Vše je posazeno na pravé místo, organizované a čisté. Vnímáte prostor jdoucí až mimo sluchátka na uších, nepůsobí to nijak zveličeně, dalo by se říct, že to skutečně stále vykazuje onu lehce studiovou příchuť.
SRM-T8000 má pak poměrně větší proporce, minimálně v pravolevé ose je scéna ještě prostornější a hudba se táhne výrazněji mimo uši. Lokalizace hlasů je trojrozměrná, vnímáte Terfela o krok za Bartoli, kupříkladu. Je to pak organičtější, méně „zakousnuté“, ale tím přirozenější. Scéna je nesmírně snadno čitelná, tady bez diskuse posloucháte skutečný high-end se vším všudy – co nahrávka má, to je zobrazeno.
„I Like It“ od Dixie Chicks („Taking the Long Way“ | 2006 | nahráno 2003 | Columbia | 8287680792) je poměrně našlápnutá, rytmická countryovka s velmi zvýrazněným basem a výškami. SRM-700S vám přesně tohle ukáže – neutrálně, bez vlastní stopy agrese, ale přesto přímočaře, jasně a energicky. Drajv je tu skvělý, hudba utažená, rytmus přesný, autorita v basu je snad i lepší, než u SRM-T8000. Každopádně pevnost reprodukce je neochvějná a nahrávka je ukázána včetně své frekvenční nevyváženosti a tu a tam i jistého náznaku ostrosti, jakkoliv s tím se STAX vypořádává mimořádně dobře, takže nemáte nutkání snížit v tom okamžiku hlasitost – prostě jen víte o všem, co se v nahrávce šustne.
Větší SRM-T8000 se ke stejné skladbě staví řekněme tolerantněji, i v momentech, které jsou normálně na hraně, jako kdyby přesně trefil tu správnou mez energie a zakulacenosti. Tempo je o pár procent uvolněnější, ale zároveň máte pocit, že takhle je všechno úplně správně. Je tu více muziky než techniky, aniž by se ztratila intenzita, disciplína nebo čitelnost. Jako kdyby tu více tepalo srdce nahrávky, nežli její svaly a forma.
Porovnávat dva nejvyšší modely zesilovačů japonských STAX při přehazování dvou nejvyšších modelů sluchátek je audiofilským požitkářstvím nejvyšší kategorie a spíše posloucháním ódy na zábavnost, nežli řešením, zda tu náhodou není něco špatně. Protože není… Zajímavé resumé je spíše to, jak blízko se SRM-700S s cenou o 40% nižší drží kvalitativně blízko SRM-T8000. Ten je rozhodně o kousek lepší, organičtější, komplexnější a muzikálnější, je také lépe vybavený, ale o 40%? To jistě ne… Důležitější je, že levnější model je civilní, přímý, realistický a energický, zatímco ten dražší má trochu zralejší nadhled a přestože není třeba tak našlápnutý, tak dramatický a tak upřímný, má srdečnější, hudebnější a emotivnější výstup, aniž byste však měli pocit impresionistického podání, pořád jsme v audiofilské realističnosti. Pokud hledáte sluchátkové vrcholy (protože prostě není jedno top řešení, na které by šlo ukázat), tak systémy od STAX už několik dekád tvoří konstantní etalon kvality. Mají svá specifika, ale jiné už nebudou a vzdor těmto specifikům jde o stroje pohodlně ovladatelné a dobře použitelné. Dva nejvyšší modely zesilovačů nabídky představují oba (téměř) stejnou měrou ideální partnery pro firemní sluchátka a vy byste si měli vybrat dle své nátury a preferencí buď ten holograficky precizní v podobně SRM-700S nebo ten muzikálně přirozený, živý a dospěle kultivovaný charakter SRM-T8000. Jsou tak báječně zábavné, že by to chtělo mít doma klidně oba dva…
Kč 129 800,- – SRM-T8000
Kč 86 800,- – SRM-700S
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/sluchatka/4548-stax-srm-t8000-srm-700s#sigProId5c45e102bc
--- --- --- --- ---
KLADY
+ u obou zesilovačů skvělá kontrola sluchátek
+ jemná regulace hlasitosti
+ flexibilita u SRM-T8000
+ kontrola, čistota a autorita u obou modelů, byť zřetelnější u toho vyššího
ZÁPORY
- obecně poměrně dosti vysoká cenová relace včetně třeba příplatků za černé provedení
- limitované vstupy (což je velmi relativní výtka) u SRM-700S
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: Altei | www.altei.cz