Firma Focal už dlouho není jenom jménem ze světa reprosoustav – jejich původně spíše trochu překvapivý výpad do segmentu intimního sluchátkového poslechu se přetavil za těch pár let do veleúspěšné řady sluchátek s širokým cenovým rozpětím, byť téměř vždy s více či méně high-endovými ambicemi. Patrně nejpopulárnější je model střední třídy Clear, který prošel inovačním procesem a stal se z něj Clear Mg.
Zkratka Mg je celkem samovysvětlující – největší změnou je totiž použití hořčíkové slitiny pro výrobu membrány (dříve šlo o kombinaci hořčík/hliník). Změny se ale dočkal i design, který je dotaženější a hezčí. Sluchátka zůstala otevřená, stejně tak je zvenku na perforovaných mušlích stále vidět, že měnič je usazený pod úhlem. Neutrální šedou ale na všech plochách nahradila pěkná „oříšková“ barva (jak jí říká výrobce), i detaily jako je nahrazení běžné vnější mřížky strukturou s „plástvovými“ oky působí dobře.
Sluchátka jsou pořád poměrně velká, stále mají hliníkovou nosnou konstrukci, mají ovšem stále příjemně komfortní polstrování koženého týlního mostu, takže váha bezála půl kilogramu se „nepronosí“, stejně tak v hlubokých mušlích je pro uši stále dost místa a náušníky z mikrovlákna neúnavně a pohodlně přiléhají. Otvory pro signálové kabely jsou pak stále ve spodní části každé mušle, v pěkně zhotoveném pouzdře naleznete dva různé kabely z bezkyslíkaté mědi s průřezem 0,25 mm2 (na cesty s jackem a na doma s XLR, jak by se asi dal jejich účel shrnout).
Jak bylo řečeno, největší změna je použití nového materiálu pro membránu tvaru „M“, kterou si firma sama vyrábí přímo ve Francii, kde také vznikají celá sluchátka. Také krycí mřížka s velkými otvory tvaru pláství má tvar M a kopíruje tak profil reproduktoru.
Sluchátka mají štědrý frekvenční rozsah 5 – 28 000 Hz, impedanci středních 55 ohm a citlivost vyšších 104 dB / mW na 1 kHz. Focal udává i hodnotu celkového harmonického zkreslení pod 0,25% na 1 kHz při 100 dB.
Clear Mg jsme porovnávali zejména s redakčními Clear, ale také třeba s Meze Empyrean a pár dalšími. Používali jsme primárně redakční kabel Dynamique Audio Halo 2. Poslouchalo se přes RME ADI-2 DAC FS, Chord Mojo nebo Apogee Groove, vždy přes Roon.
V basové složce „Never Felt Less Like Dancing“ od Katie Melua („Ketevan“ | 2013 | Dramatico | DRAMCD0095) jsou Clear MG aktivní, mají důraz, bas pak působil o kousek hlubší a energičtější, než u modelu Clear. Zůstal pak pocit pevnosti a mnohobarevné informativnosti, tedy dobré kontroly. Bas je autoritativní, ale ne dominující, nebudete tak ochuzeni ani o plnost, ani o rytmiku.
Na „Gloria“ Thomase Tallise v podání sboru Chapelle du Roi („The Complete Works“ | 2004 | Brilliant | 93612) bylo znát, že nová generace sluchátek má v zásadě podobné rozlišení, ale „méně šumu“, neboli umí lépe podat kontrasty, zvuk ve středním pásmu je transparentnější a působí lehčeji. Zajímavé je, že zní také přirozeněji, samozřejměji, takže reprodukce není tak technicky laděná, je „snazší“. Sluchátka už umí velmi pěkně a samozřejmě ukázat to množství individuálních zpívajících hlasů.
Nejvyšší frekvence v „The Red One“ Pata Methenyho a Johna Scofielda („I Can See Your House From Here“ | 1994 | Blue Note | 7243 8 27765 2 9) byly čisté, zřetelné, utažené a velmi konkrétní. To je v podstatě podobné jako u modelu Clear, tady ovšem zaznívají nepřetékajícím, nedominujícím stylem, jsou klidnější, aniž by ztratily detail – ba naopak se zdá, že obsahu je tady dokonce více, zvuk je košatější, bohatší a přesto jemnější, což je skvělé.
Rychlý a pevný umožňuje již opravdu skvěle vnímat dynamické kontrasty gradující „Ben’s Farm in Vermont“ Davida Cheskyho („The Ultimate Headphone Demonstration Disc“ | 2014 | Chesky Records | JD361). Slyšíte spoustu nuancí a informací, zároveň ale hudba má také komplexnost a nadhled, je v ní makrodynamická energie a údernost, stejně tak ale cítíte jasně vedené linky jednotlivých nástrojů, nic není zapadlé, nic vytažené. Možná zvuk není tak mohutný a „masitý“, ovšem je klidnější než u Clear, ale působí dospěleji.
Během prvních vteřin „Fuori il danaro!“ z Pucciniho „La Bohéma“ (Solti / LSO / John Alldis Choir | 1988 | BMG | 74321 39496 2) se zdála starší generace Clear detailnější a jasnější, ale s přibývajícím časem jsou vítězem spíše Clear Mg, které nejsou tak výrazné, umí ovšem nabídnout detaily o kousek jemnější a už sahají po „drahém“ zvuku. Reprodukce působí vyváženě, organizovaně a neútočně analytickým stylem, zejména pak doceníte živé, konkrétní a jasné hlasové pásmo.
Velmi dobře funguje i podání prostoru nahrávek, ovšem to bylo dobré už u „výchozího“ modelu Clear. Nahrávka „Violin Concerto in B minor, op. 61“ z cyklu Elgarových koncertů v podání Hilary Hahn ve společnosti Sira Colina Davise a LSO možná nebyla úplně prvoligově holografická jako u těch nejdražších sluchátek, ale je to reprodukce velmi pevná, velmi organizovaná a velmi sebevědomá. Scéna je spojitá, už vystupuje z uší, jde „za uši“ lehce a samozřejmě, je vytažená v pravolevé i předozadní ose o něco víc, než tomu bylo u Clear.
Trochu klidnější styl reprodukce je pak ku prospěchu u starších nahrávek, jako je „Hymn“ od Ultravox („Dancing with the Tears in My Eyes“ | 1997 | EMI Gold | 724385513220). Ani při vysoké hlasitosti není zvuk unavující nebo útočný (ač je nahrávka samotná trochu řízná) přitom je ale konkrétní a pevný, díky pěknému basu hudba prostě šlape. Clear Mg jsou lepší než dřív zejména na výškách, které zůstávají „trochu na hraně“, ale nejsou za ní. Ačkoliv jsou Clear Mg dobrá napříč hlasitostmi, zejména na střední a vyšší úrovni jsou excelentně zábavné – srovnané, přímé a budící touhu poslouchat dál a dál.
Přestože se to pár let nazad zdálo spíš jako lehký úlet v době bujícího trendu produkce sluchátek kýmkoliv a kdekoliv, Focal v testu časem obstál, ba dokonce se etabloval jako jeden z opravdu výtečných výrobců zařízení pro soukromé hudební zážitky. Model Clear byl vždy už poměrně drahý, ale zároveň na dosah high-endu za ještě zaplatitelné peníze, nová generace Clear Mg bez signifikatnění změny ceny nabízí výrazně hezčí design, ještě o kousíček pěknější provedení, stále stejně intenzivní, detailní a čistý zvuk, ale přidává trochu jemnosti, dosti nadhledu a špetku zralosti navrch, což znamená v konečném součtu lepší zvuk a o krok zábavnější poslech čehokoliv, co vás baví. Ačkoliv změny oproti minulé generaci nejsou revoluční, jsou natolik evoluční, že vás rozhodně budou svrbět prsty s touhou po výměně…
MĚŘENÍ – SLUCHÁTKA
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo pomocí systému miniDSP E.A.R.S. – nejedná se o referenční měřící hlavu, disponuje však kalibrovanými mikrofony s profily pro různé typy sluchátek. Měření probíhá v programu R.E.W. s aplikovanou kalibrací pro mikrofony vždy v pěti cyklech na každém kanále pro ověření těsnosti náušníků / nástavců, každé měření probíhá v mírně jiné poloze pro nalezení té optimální a to při hlasitosti 84 dB @ 300 Hz u velkých sluchátek a 94 dB @ 300 Hz u in-ear sluchátek. Zobrazené křivky jsou ty nejlepší.
Níže naleznete dvě sady měření frekvenční odezvy – první nemá aplikovanou žádnou korekci. Graf se může zdát obtížně čitelný a neintuitivní, ale žádná sluchátka na rozdíl od reprosoustav neměří vyrovnaně a ani by zvuk takových nebyl příjemný. Doporučujeme porovnávat s výsledky nejnovějších výzkumů a tvarem preferenční křivky Harman Research 2018. Pro snazší interpretaci grafu je k dispozici také verze s aplikovanou kompenzací – tady by se dalo říct, že čím vyrovnanější odpověď, tím lépe.
Pro základní orientaci jsou k dispozici měření Focal Clear, beyerdynamic DT1990 Pro, Koss BT330i, Koss Porta Pro CZ nebo Sennheiser IE 8.
Frekvenční odezva – bez aplikované kompenzace
Frekvenční odpověď je v praxi příkladná, je tu jen málo co vymýšlet. Basy jdou naplno prakticky od 20 Hz, vyrovnanost až do 2 kHz je téměř ideální a od 5 kHz výše nejsou patrné žádné dramatické peaky ani propady. Clear Mg jsou zjevně technicky dotažená sluchátka.
Frekvenční odezva – s aplikovanou kompenzací
Zkreslení – levý kanál
Vyjma několika drobných vrcholů (které mohou být způsobeny i usazením sluchátek na měřící hlavě) se drží zkreslení sluchátek na velmi nízkých úrovních a to konzistentně napříč frekvenčním rozsahem. I to potvrzuje velmi dobrou technickou úroveň a to na obou kanálech.
Zkreslení – pravý kanál
Kč 41 990,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/sluchatka/3391-focal-clear-mg#sigProIde3f674a1a4
--- --- --- --- ---
KLADY
+ hezčí než minulá generace
+ výtečné zpracování
+ o kousíček lehčí a samozřejmější zvuk, než u Clear
+ větší prostor
ZÁPORY
- stále umí být poměrně expresivní, přijde-li na tvrdší zvuk komponentů a nahrávek
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: Horn | www.horn.eu