Rumunsko možná není zemí, kterou si spojujete s luxusem, špičkovým technickým zázemím a vůbec moderním „západním“ stylem, ale to by byla chyba – přestože venkov může místy stále ještě připomínat svět z románu o Draculovi, Bukurešť dnes co do lesku, bohatství a stylu směle konkuruje západním metropolím od Říma přes Paříž až k Londýnu. V tomto kontextu je pak možná méně překvapivé, že právě v Rumunsku vznikla manufaktura na špičková sluchátka, nesoucí jméno svého tvůrce Antonia Meze.
Na severu země, téměř na dotek s hranicemi s Maďarskem a Ukrajinou, značka Meze existuje už od roku 2011, nejde tedy o žádné nováčky v oboru, byť první úspěšná sluchátka – model 99 Classics – přišel na svět až roku 2015.
Ještě donedávna vládl katalogu model Empyrean, výrobcem označovaný za „první sluchátka s izodynamickou soustavou měničů“, osazený reproduktor je na míru vyvíjený u firmy Rinaro Isodynamics, která dnes sídlí v Polsku, ale jejíž tým konstruktérů si ostruhy získal v dobách Sovětského svazu jako součást ukrajinského státního elektro-akustického projektu. Firma se dnes specializuje na zakázkové konstrukce, zejména magneto-planárního typu a stále spoléhá na ukrajinskou továrnu, kde se měniče vyrábí ručně.
Empyrean jsou luxusně pojatá, špičkově materiálově pojatá veliká sluchátka. Dominantní jsou samozřejmě mohutné mušle mandlovitého tvaru, které jsou přes tlusté hliníkové prvky s krásně olejovitým chodem pro přesné nastavení navázány na karbonový týlní most velmi odlehčeného typu, který vytváří přítlak na uši. Váha sluchátek je na hlavě ale rozložená přes kožený popruh. V kombinaci s patentovaným „křídlovitým“ zakončením těchto nosných částí se 430 gramů nosí až překvapivě snadno – žádná bolest za krkem ani po pár hodinách. Základní nosná konstrukce je hliníková a vzniká dvacetihodinovým opracováním z jediného bloku kovu na CNC frézkách.
Zásadní jsou pak samozřejmě mušle a jejich obsah. Vnější strana je malým uměleckým dílem (přitom otvory slouží jako průduchy, jde tedy o otevřená sluchátka) s až orientálním vzorem, technickým dílem, které není „jen tak“ jsou pak náušníky – byly prý navrženy na základě obsáhlého antropometrického zkoumání. Jsou měkké a velmi hluboké, ucho do nich vklouzne mimořádně snadno a zároveň dobře izolují. Nemluvě o skvělém pohodlí. Náušníky jsou snadno výměnné, navíc kožený a alcantarový zní každý jinak; drží na kovové nosné struktuře za pomoci magnetického pole samotného reproduktoru. Zároveň je tu také isomagnetický plát, který pomáhá zvýšit citlivost až o 1 dB, stejně jako zamezuje průniku magnetických polí do hlavy. Do každé mušle přivádí signál jeden mini XLR konektor se čtyřmi piny.
Pojďme se ale podívat hlavně na samotný měnič MZ3 – má vajíčkovitý tvar, jeho základní tělo je z plastu vyztuženého skelným vláknem a skládá se ze tří vrstev. Na obou stranách je základní rám, nesoucí magnety, uskupené do dvou různých tvarů. Jde o neodymové magnety a právě zde leží princip izodynamického pohonu – membrána je díky promyšlenému tvaru vybuzena stejně na celém povrchu. Samotná membrána kopíruje tvar „vajíčka“ a váží pouhých 0,16 gramu při aktivní ploše 4650 mm2. V membráně jsou dva různé druhy cívek – příčné a spirálovité, kopírují rozložení magnetického systému a také prý odpovídají přirozenému rozložení lidského ucha. Klasické příčné cívky jsou účinné na basech (ty jsou nahoře na membráně) a spirály zase na středo-výškovém rozsahu (a jsou tak přímo u zvukovodu). Síla magnetického systému je 0,35 Tesla.
Meze Empyrean mají frekvenční odezvu udávanou v neskutečném rozsahu 4 – 110 000 Hz, impedance je příznivých 31,6 ohm, citlivost pak solidních 100 dB / mW / 1 kHz. Výrobce udává i extrémní maximální akustický tlak 130 dB, přičemž celkové harmonické zkreslení se drží pod 0,1%.
Empyrean jsme poslouchali zejména na RME ADI-2 DAC FS, ale třeba také na Kinki Studio Vision THR-1. Ke srovnání jsme měli Focal Clear, Focal Clear Mg nebo Audio Technica ATH-ADX5000.
S koženými náušníky byl basový základ „Never Felt Less Like Dancing“ od Katie Melua („Ketevan“ | 2013 | Dramatico | DRAMC0095) hluboký, klidný a krásně samozřejmě ohraničený, už je to takový ten opravdu drahý zvuk s pěkným důrazem a nijak prvoplánově ohromujícím stylem. Prostě se line, kultivovaný a přitom výrazný. Vyměňte ale náušníky za alcantarové a promění se i sluchátka – basu je citelně méně co do váhy, takže celá reprodukce je vzdušnější, ale možná je ho více v tom smyslu, že máte pocit, že jste mu blíž. Je ale také méně utažený, méně konkrétní.
„Kožený“ zvuk zpěvu sboristů v „Gloria“ (Chapelle du Roi | Thomas Tallis | „The Complete Works“ | 2004 | Brilliant | 93612) byl naprosto čistý, pevný a velmi konkrétní, přitom ale vlastně až nenápadný ve svém nadhledu a klidu. Je to hladké, jemné, snad jen trošku plnější v nižších středech. Naopak alcantara subjektivně středům sluší víc, zejména proto, že máte pocit větší lehkosti a transparentnosti, je to zvuk více zaostřený, víc vytažený. Díky tomu jsou vokály čitelnější, ale také více vynikne charakter nahrávky v dobrém i zlém.
Táž charakteristika by šla zopakovat i na výškách – zatímco kožené náušníky vykreslují činel v „The Red One“ Pata Methenyho a Johna Scofielda („I Can See Your House From Here“ | 1994 | Blue Note | 7243 8 27765 2 9) jako velmi jasný a pevný, až lehce dominatní, byť ne agresivní, alcantara ubere na objemu, zato přidá na říznosti. Je to méně jemný, ale živější a vzdušnější zvuk. Jde o dva poměrně odlišné styly reprodukce, ale v obou případech je cítit, že sluchátka mají úroveň, stále je to onen „drahý“ typ zvuku se spoustou informací a příjemnou dávkou zralosti.
V kůži Empyrean působí klidně a mají takový „luxusní“, výraznějším basem definovaný zvuk, díky kterému i dynamičnost v orchestrální „Ben’s Farm in Vermont“ Davida Cheskyho („The Ultimate Headphone Demonstration Disc“ | 2014 | Chesky Records | JD361) působila ukázkově. Kontrasty jsou načrtnuté pevně, jasně a samozřejmě, přestože zvuku a energie je docela dost, není to překypující dynamika, spíše disciplinovaná a autentická. To alcantara jako kdyby se trochu „utrhla ze řetězu“ (i když je to jen relativní, takové Focal Clear jsou stále o dost dravější), je to živější a citelně výbušnější zvuk, i když v něm není tolik těla.
Na „Fuori il danaro!“ z „La Bohéma“ Giacoma Pucciniho (Solti / LSO / John Alldis Choir | 1988 | BMG | 74321 39496 2) bylo znát, že Empyrean mají velkou kontrolu a samozřejmost, zvuk není technicistně transparentní, ale když překonáte ten prvotní dojem nenápadného a hodně uhlazeného zvuku, tak čitelnost je snadná a míru detailnosti tu už limituje mnohem víc nahrávka a řetězec, než sama sluchátka. Každopádně kožené náušníky akcentují více základní oktávy, než ty „detailotvorné“. Pokud chcete ochutnat analytičtější reprodukci, je na místě sáhnout po alcantaře – ta přidá na transparentnosti a detaily více vyniknou, takže skladba jako kdyby se lépe rozvrstvila, byť hlavní dojem je stále velmi organický, netechnický.
V čem si pak jsou oba typy náušníků docela blízké a v čem lze říct, že Empyrean jsou vynikající, to je podání prostoru, tedy taková trochu nesluchátková disciplína. Scéna Elgarova „Violin Concerto in B minor, op. 61“ (Hilary Hahn / Colin Davis / LSO | 2004 | Deutsche Grammophon | 028947487326) nebyl zamčená v hlavě, ale zdálo se, že zasahuje až za okraj mušlí, aniž by to ale znamenalo nějakký pocit umělého dopočítání, jak to dělají některá aktivní sluchátka. Také fokus a lokalizace nejsou tak intenzivní, jako u některých konkurentů z nejvyšší kategorie, Meze jsou vyladěná na velmi organický, přirozeně působící zvuk, který se jednoduše rozlévá.
„Hymn“ od Ultravox („Dancing with the Tears in My Eyes“ | 1997 | EMI Gold | 724385513220) nezněla s koženými náušníky jako nějaký divoký nářez, ale je cítit kontrola a čistota, protože můžete snadno hrát nahlas, aniž by to bylo únavné. I tady, navzdory jistému akcentu hlubších tónů, které umí zamaskovat nejhorší nectnosti, cítíte, že Empyrean jsou high-endově upřímná v tom smyslu, že nevylepšují nahrávku tam, kde má slabiny. S alcantarou vstoupí do zvuku výrazně více energie, hudba má větší tah na bránu, je živější, čistší, ale zároveň i agresivnější tam, kde jsou limity nahrávky.
Meze Empyrean jsou drahá, naštěstí ale také draze udělaná a draze hrající sluchátka – jsou trochu jiná, než ostatní super drahá sluchátková řešení a to je dobře. Jejich magnetoplanární měniče jsou kupodivu poměrně lehce rozehratelné, nekladou extrémní nároky na zesilovače, jakkoliv samozřejmě je velmi dobře slyšet, na čem posloucháte a tím pádem budete chtít vybrat co nejlepší zesilovač. Skvělým bonusem je, že získáte tak trochu dvoje rozdílná sluchátka (nebo aspoň 1,5 sluchátek) a to díky rozdílům mezi dodávanými náušníky. Oceníte mimořádný komfort nošení a také možnost hrát stejně suverénně v tichých i velmi hlasitých poslechových úrovních, aniž by zvuk ztratil jistotu a nadhled. Meze Empyrean jsou zajímavá, bez diskuse špičková sluchátka.
MĚŘENÍ – SLUCHÁTKA
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo pomocí systému miniDSP E.A.R.S. – nejedná se o referenční měřící hlavu, disponuje však kalibrovanými mikrofony s profily pro různé typy sluchátek. Měření probíhá v programu R.E.W. s aplikovanou kalibrací pro mikrofony vždy v pěti cyklech na každém kanále pro ověření těsnosti náušníků / nástavců, každé měření probíhá v mírně jiné poloze pro nalezení té optimální a to při hlasitosti 84 dB @ 300 Hz u velkých sluchátek a 94 dB @ 300 Hz u in-ear sluchátek. Zobrazené křivky jsou ty nejlepší.
Níže naleznete dvě sady měření frekvenční odezvy – první nemá aplikovanou žádnou korekci. Graf se může zdát obtížně čitelný a neintuitivní, ale žádná sluchátka na rozdíl od reprosoustav neměří vyrovnaně a ani by zvuk takových nebyl příjemný. Doporučujeme porovnávat s výsledky nejnovějších výzkumů a tvarem preferenční křivky Harman Research 2018. Pro snazší interpretaci grafu je k dispozici také verze s aplikovanou kompenzací – tady by se dalo říct, že čím vyrovnanější odpověď, tím lépe.
Pro základní orientaci jsou k dispozici měření Focal Clear, beyerdynamic DT1990 Pro, Koss BT330i, Koss Porta Pro CZ nebo Sennheiser IE 8.
Frekvenční odezva – bez aplikované kompenzace (kožené náušníky)
Frekvenční odezva – bez aplikované kompenzace (alcantarové náušníky)
Celkově je vidět, že Empyrean jsou poměrně vyrovnaná, čistá sluchátka s kultivovaným, nepřehnaným basem. Nad 7 kHz je vidět trochu živější podání alcantarových náušníků, které také o kousek méně těsní a tím je tu méně basu – o to „světlejší“ bude celkový zvuk.
Frekvenční odezva – s aplikovanou kompenzací (kožené náušníky)
Frekvenční odezva – s aplikovanou kompenzací (alcantarové náušníky)
Na těchto dvou grafech je dobře vidět, že kožené náušníky budou mít výrazně více basující charakter, zatímco alcantara se zdá být neutrálnější.
Frekvenční odezva – rozdíly mezi alcantarou (červená) a kůží (modrá)
Zkreslení – levý kanál (alcantarové náušníky)
Zkreslení – pravý kanál (alcantarové náušníky)
Zkreslení – levý kanál (kožené náušníky)
Zkreslení – pravý kanál (kožené náušníky)
Oba druhy náušníků nabízí docela podobné zkreslení, v každém případě nízké a vyrovnané napříč celým audio spektrem.
cca Kč 75 000,-
EUR 2 990,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/sluchatka/3489-meze-empyrean#sigProIde48d8886a1
--- --- --- --- ---
KLADY
+ elegantní estetika
+ pevný bas
+ velmi dobrý komfort nošení, váha se velmi snadno rozložení po celé hlavě
+ možnost volby mezi náušníky se slyšitelně různými charaktery
+ celkově hladké a kultivované
ZÁPORY
- někdy by zvuk mohl mít trochu jiskry a života navíc
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: BaSys SK | www.basys.sk