Slova Bowers&Wilkins a číslovka 800 tvoří jeden z nejznámějších celků světa reprodukované hudby. V roce 2016 přišla nejnovější generace téhle série, která se jako jedna z mála může bez uzardění honosit trochu zprofanovaným přídomkem "legendární". Generace Diamond D3 u větších modelů doslova převrátila koncept vzhůru nohama (no dobře, spíš zepředu dozadu), nejmenší model 805 D3, jediná regálovka v nabídce, je ovšem spíše jen evolucí modelů předcházejících.
Bowers&Wilkins 805 D3 jsou stále rozumně kompaktní a poměrně klasicky tvarované stojanové dvoupásmové reprosoustavy. Ozvučnice má poměrně tradiční tvary, když se ale pozorně podíváte, žádná stěna není rovná, jedna každá (tedy až na základnu) je alespoň mírně vypouklá, boční stěny pak svírají křivku tvaru někde mezi U a V, kde nejužší místo je přímo vzadu. Celý korpus z MDF desek se solidním vyztužením slouží jako ozvučnice pouze pro středobasový měnič, tweeter je oddělený do vlastní tlumená ozvučnice typu Nautilus. Ta je oproti minulým generacím opracovaná z jediného bloku hliníku a usazená na antirezonančních prvcích.
Při pohledu zepředu vás rozhodně upoutá nová šedivá membrána z materiálu Continuum, který po letech vývoje nahradil charakteristicky žlutý kevlar. Krom mohutného závěsu krášlí měnič ještě velký hliníkový rámeček, v němž je reproduktor usazen. Mnohem menší hliníková linka je pak k vidění i u bassreflexového portu pod reproduktorem - jde o typ Flowport, který B&W používá jako jeden ze svých typických prvků, plastový nátrubek je poset mnoha prohlubněmi, uklidňujícími proudění vzduchu.
Vzadu je mělká vanička se čtveřicí nádherných reproterminálů, do nichž snadno vetknete vidličky, banánky i holý vodič. Celkový design vypadá jednoduše prvoligově, mísí se v něm vkusná elegance s moderní technickou precizností.
O bytelnosti ozvučnice svědčí váha necelých 13 kg při výšce 59, šířce 34 a hloubce 47 cm.
Tweeter používá osvědčenou membránu z tenounké a přesto ultimativně pevné diamantové vrstvičky, kdy kopulka má tradiční průměr 2,5 cm. Největší změnou je materiál středobasové membrány o průměru 16,5 cm, jak už bylo naznačeno. Materiál Continuum už není žlutý jako kevlar, ale šedivě-stříbřitý, to je očividné. Jde o výsledek zhruba osmi let vývoje a materiálového výzkumu, opět jde o kompozitní vláknitý materiál, který je lehčí než kevlar a přitom pevnější.
805 D3 jsou koncipovány jako dvoupásmové, jejich citlivost 88 dB / 2,83 V / m patří k nadprůměrným, osmiohmová impedance přiznává propad na 4,6 Ohm. Frekvenční rozsah výrobce udává na 42 - 28 000 Hz v toleranci +/- 3 dB.
Nejmenší zástupce řady 800 jsme poslouchali na redakčních sestavách Naim Nait XS + Naim FlatCap XS / OPPO BDP-105D a Cambridge CXA80 / Cambridge CXC, které doplňoval gramofon VPI Scout, ale dostalo se i na duo Marantz PM-14S1 Special Edition / Marantz SA-14S1 Special Edition, Primare I32 / Primare BD32 nebo Quad Artera Play / Quad Artera Stereo. Porovnávalo se s Harbeth Monitor 30, Xavian Perla, ale též Cabasse Murano nebo Piega Classic C40.2. Propojeno bylo vždy hlavně kabely ZenSati Authentica, ale také TelluriumQ Silver a Black sérií nebo všemožnými kabely KrautWire ze všech pater katalogu.
Na svůj malý objem umí B&W 805 D3 vyzářit až neuvěřitelné množství spodních frekvencí, co je ale ještě víc fascinující, to je schopnost měničů udržet nad těmi tóny v podstatě dokonalou kontrolu kam až rozsah sahá. Třeba kontrabas Charlieho Hadena ve Spiritual ze společné desky s Patem Methenym "Beyond the Missouri Sky" (1997 | Verve | 537 130-2) už se téměř celý vešel, každý tón byl ale suchý, rychlý a přesný jako prásknutí bičem. 805 D3 to sice nedají zadarmo a potřebují velmi, velmi dobrou elektroniku, ale pak nabízí fantastickou kontrolu, přesnost a schopnost ukázat celý průběh tónu, jeho jemné nuance a předat v podstatě plnou energii, která sice oproti velkým sloupům rychleji uvadá a funguje jen na blízko, ale je tam. Co je pak úplně fascinující, to je důraz a impuls, který v basové části relativně malý měnič (a ještě rozdělený mezi středy a basy) umí vytvořit. Brouknutí kontrabsu tak je suše přesné, opravdu energické a pevné jako skála.
Střední pásmo je v podání B&W nejnovější osmistovkové generace nádherně, luxusně transparentní, takže vokál Vince Jonese v "This is the woman" ("Moving through taboos" | 2003 | Universal | VJ 356N) byl precizně zaostřený, čistý a konkrétní, tak jak byste si to od nekompromisního stopadesátitisícového monitoru představovali. Hlas se vznášel s neotřesitelnou pevností přímo mezi reprosoustavami, nádherně plastický, prokreslený a zanalyzovaný, předaný do prostoru téměř bez překážek, tak lehce a snadno unikající z virtuálních úst, tak dynamický a výbušný a energický a velmi, velmi přirozeně lidský, jen s lehoučkým nádechem až mechanické preciznosti.
Tweeter s diamantovou membránu z produkce Bowers&Wilkins patří do světové špičky a podle toho také hraje - expresivnost, čistota, důraznost a znělost a přitom absolutní kontrola a vyklidněný nadhled, s nimiž výškový reproduktor vykouzlil vibrafon a činely v Burtonově "Like Minds" ze stejnojmenného alba (2003 | Concord | SACD-1029-6), byly fascinující, doslova hypnotizující. Výšky přitom nijak objemově ani energií nevystupují nad zbytek pásma, přesto jako kdyby se četly ještě snáze, ještě přirozeněji a snáz pluly do uší. Když velmi precizně zaříznutý dopad paličky na kovovou plochu vykřísne tón, ten se jasně šíří plochou činelu s nádhernou kovovostí, brilantně zazní a pomaličku, v klidu a jemně doznívá. Stejně tak u seberychlejších dopadů paličky vždy slyšíte i tu pauzu, jasně oddělující jeden tón od druhého.
Utaženost, kontrola, disciplinovaný, čistý a rovný přednes pomáhají také (jsou-li řádně nakrmeny) 805 D3 dosáhnout na pocit skutečně imponující živosti a dynamiky. Ani nahlas puštěná Vivaldiho skladba "La Stravaganza Concerto op. 4 no. 3" ("Crystal Cable Arabesque" | 2009 | Crystal Cable | CC200901) neznamenala jakékoliv ohrožení dynamické rezervy měničů, smyčce byly úctyhodně živé, rychlé a plné, zároveň však i precizně kontrolované, jeden každý tón pevný jako skála a s dokonale definovanými konturami. Záběr smyčců byl doslova uchvacující, ježící chlupy na rukách a i malé 805 D3 snesou opravdu velkou dynamickou zátěž bez pocitu vznikajícího stresu či blížícího se limitu.
Bowers&Wilkins 805 D3 jsou jednoduše řečeno kompaktní dvoupásmové monitory profesionální studiové úrovně - to dost říká o jejich rozlišení a přesnosti. 805 D3 jsou k tomu navíc ještě suše jisté a jejich rozlišení je prostě příkladné, dokážou proniknout až k velmi, velmi jemným nuancím, vytáhnout je na povrch a zařadit mezi ostatní tóny do komplexního obrazu. Pomáhá tomu i výsostná transparentnost, kdy třeba vokály Katie Melua a Evy Cassidy ve "What a wonderful world" ("Collection" | 2008 | Dramatico | DRAMCD0040) byly nádherně artikulované a velice bezprostřední. Slyšíte i jemňoučké dozvuky v nahrávacím prostoru hluboko v pozadí, můžete zaměřit svou pozornost na jednu každou hudební linku a zcela si ji "vytáhnout", aniž byste ji museli v celku lovit.
Ač jsou 805 D3 přeci jen trošičku směrové, není zase tak moc složité najít s nimi ideální umístění. Pak se vám odmění krásně vykreslenou, skálopevnou zvukovou scénou zcela oproštěnou od hmoty ozvučnic. Třeba orchestr v Mahlerově "6. symfonii" v podání České filharmonie s Václavem Neumannem za dirigentským pultíkem byl nádherně roztažený až za hranice korpusů a bylo už i zřetelné, která nástrojová sekce je před či za kterou, lokalizace byla suverénní a hudba jako kdyby šla dokonce i z prostoru nad reprosoustavami.
Spíše než muzikální jsou Bowers&Wilkins 805 D3 přesné a precizní, konkrétní a nesmlouvavě perfekcionistické. Nečekejte od nich tedy žádnou shovívavou muzikálnost. Přestože tedy se svou přímostí předaly informace o poněkud pískovitých a přeostřených činelech, poněkud ostrých kytarách, ale i řádně hutném, konturovaném basu v "Africa" od Toto ("Blu-spec CD - Feel the difference" | 2009 | SONY Music Japan | SICP 20048-9), bylo radost je poslouchat. Nebylo to vždy příjemné, protože ostrý činel prostě zazní jako ostrý činel a agresivní kytara vás řízne do ucha právě tak, jak to zvukař zařídil, ale to nevadí. utažený, precizní, energický a s nadhledem podaný, rytmický zvuk vás uhrane svou bezprostředností.
Bowers&Wilkins 805 D3 se svým zvukem navrací k ideálu studiové přímosti a díky novým technologiím jsou ultra čisté, ultra transparentní, pevné jako skála, mají skvělé rozlišení a navíc všechny své vlastnosti dokázaly vtěsnat do kompaktních rozměrů - nejen fyzických, ale i zvukových, takže vše drží pohromadě. Ve větších prostorách se, pravda, už maličko ztrácí, ale v menších jsou naprosto fascinující a mají i řádnou basovou odezvu. Překypují energií, švihem, drajvem a úderností, ukážou vám, co je a co není ve vaší nahrávce a vašem systému a když je pořádně nakrmíte, jsou uhrančivě samozřejmé a nakažlivě přímé, odhrnující zábrany mezi vámi a nahrávkou. Hledáte-li excelentní, dospělé malé monitory a víte co to přesně znamená, vězte, že nové 805 D3 byste rozhodně měli zařadit do nejužšího seznamu.
MĚŘENÍ
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m ve výšce mezi tweeterem a středotónovým měničem, v uzavřeném semireverberantním prostoru o výměře podlahové plochy 50 metrů čtverečních. Prostor je standardně zatlumen, ovšem bez rozsáhlých akustických úprav, a proto jsou naměřené hodnoty interpretovatelné jako 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 – 200 Hz ovlivněné akustickými parametry prostoru – konkrétně mírným zdvihem na basech. Měřeno bylo pomocí software ATB PC Pro vždy v pěti cyklech v různou denní dobu (kvůli rušení z exteriéru), vybrána byla vždy střední křivka. Všechna měření probíhala na NAD C370 a Pioneer BDP-LX71 s vždy stejně nastavenou úrovní hlasitosti. Měřeno pomocí PCM stopy o vzorkovací frekvenci 48 kHz s 1/3 oktávovým vyhlazováním.
V toleranci +/- 3 dB v reálném prostoru jdou malé Bowersy od zhruba 55 Hz až do téměř 20 000 Hz, napříč pásmem jsou bez excesů, propadů či zdvihů a v reálném světě je tak lze považovat za excelentně "rovné". V praxi se nám ale zdálo, že bas jde ještě o něco hlouběji, malé monitory klamou tělem.
Impedanční křivka vykazuje pokles i pod hranici 4 Ohm, zato ale žádné drastické propady či peaky, nevybočuje tak z dobrých elektrických mravů.
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ +/- ]
Kč 159 980,-
--- --- --- --- ---
KLADY
+ jsou nádherně elegantní
+ kompaktní provedení a velký rozsah
+ utažený důraz a velká dynamika
+ suše přesná a čistá artikulace
+ transparentnost
+ kontrola basu
ZÁPORY
- oproti minulé generaci cena stoupla opravdu hodně
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: Eurostar Ostrava | www.eurostar-ostrava.cz