Aktivní reprosoustavy jsou už dlouhá léta standardem mezi profesionály, v domácnostech ale doposud příliš nezakotvily. Přitom dobře provedené aktivní řešení má spíše jen výhody - ultra krátké signálové dráhy k měničům, prostorovou úspornost, vyladěné parametry pro konkrétní měniče a často i schopnost je precizněji kontrolovat. Jednou ze značek, která začala domácí aktivní poslech přeci jen nabízet, je i severoněmecký Quadral, který začal rovnou v nejvyšší řadě Aurum.
Aktivní řešení je dostupné pro sloupek Orkan a regálovku Altan. Ta patří mezi větší a mohutnější regálovky, ostatně Quadral u svých produktů sází na mohutné křivky všeobecně. Robustní Altan Aktiv váží necelých 15 kg při rozměrech 40,5 x 22,2 x 34,5 cm (v x š x h), přičemž do hloubky mají protažení na svědomí z části i "křídla", kryjící z boku konektory v zadní části.
Korpus reprosoustav stojí na bytelné základové antivibrační desce, mezera slouží jako štěrbinový bassreflex. V zásadě jsou tvary klasicky pravoúhlé, jen zesílené boční stěny mají sražené hrany, dodávající designu trochu dynamiky. Čelní stěna je osazená firemním páskovým tweeterem a taktéž typickým středobasem, v zadní části je velká kovová deska s konektory, na které je z vnitřní strany také přimontovaná elektronika.
Altan Aktiv nabízí poměrně dost možností, jak jejich zvuk doladit - analogový signál můžete přivést do reprosoustav jak XLR, tak RCA konektorem, napájení má na starosti klasická zásuvka s kolébkovým spínačem a pak už je tady řada potenciometrů pro úpravu frekvenční charakteristiky.
Můžete nastavit intenzitu basu v rozsahu +/- 6 dB, zisk tweeteru pak v rozsahu +/- 3 dB, třetím ovladačem lze regulovat v rozsahu 30 - 200 Hz frekvenci, na níž Altan Aktiv aplikují onu basovou regulaci. Třípolohová kovová páčka pak ještě reguluje průběh frekvenční křivky zhruba na úrovni 50 Hz - lze tu vytvořit peak, nechat křivku vyrovnanou nebo naopak výrazně ubrat, celkově tedy regulaci basového pásma můžete přizpůsobit v hodně nadstandardním rozsahu.
Firemní páskový tweeter, který najdete třeba i v nejvyšším modelu Titan, doplňuje středobas o průměru 17 cm, vybavený robustním závěsem a membránou z materiálu ALTIMA. To je slitina hliníku, titanu a hořčíku. Ačkoliv vypadá téměř identicky jako ten v pasivním Altan VIII, vychází z již zmiňovaného top modelu Titan. Měniče si dělí práci na hranici 2 900 Hz, přičemž celkový frekvenční rozsah sahá od 38 Hz do 65 000 Hz.
Výkonové zesilovače v Altan Aktiv jsou v každé reprosoustavě dva a nabízí souhrnný výkon 200 Wattů. 50 Wattů patří vysokým frekvencím, 150 Wattů středobasu. Zesilovače pro nižší frekvence používají spínané moduly Hypex, pracující ve třídě D, ovšem bez A/D převodu. Výškový modul pak pracuje v běžné třídě A/B.
Quadral Altan Aktiv jsme poslouchali s řídícím zesilovačem Quadral P8, ale i regulovatelným DACem ASUS Xonar Essence One MUSES MKII. Porovnávalo se zejména s velkými Quadral Orkan Aktiv, ale i Harbeth Monitor 30 v sestavě s Naim Nait XS a Naim CD5si.
Basa v "Nightfall" ze stejnojmenné desky dvojice Haden a Taylor nás více než překvapila, protože objemem i důrazem se téměř přiblížila velkému aktivnímu modelu Orcan, dokonce i v místnosti o 50 m2. Je fakt, že právě v takto velkých prostorách už je rozdíl mezi sloupkem a regálovým modelem cítit, ale třeba naopak ve 20 m2 už budete basový měnič muset náležitě krotit za pomoci všech možných "hejblátek" na zadní straně, aby vás spodní oktávy neutloukly. Nástroj zněl plně, měl citelnou váhu a hutnost, dostatečně silný zesilovač pak zvládl měnič ukočírovat tak, aby definice byla slušná. Ale jen slušná, zde se hraje spíše na maximální objem, na pocit fyzického tlaku a na vyplnění prostoru hlubokým a výrazným basem, tedy tak trošku na efekt.
Titulní skladba Knopflerovy desky "Privateering" nepůsobila ve středních frekvencích úplně vzdušným a otevřeným dojmem, ale opět je tu velmi citelný drajv, energie a šťavnatá barevnost, spolu s precizní kontrolou měničů pak vytváří velmi sytý, bohatý a dobře čitelný hlas, stejně jako říznou kytaru, která ale není hrubá. Linka kopáku je i přes jeho nedominantně nahraný zvuk velmi zřetelná a buben je plný, velký a parádně důrazný - jen málokterá regálovka podobné kategorie si umí poradit takhle dobře s předáním živého impulsu. Navíc zejména střední pásmo zůstává čitelné a kontrolované při libovolné hlasitosti, přímý "náhon" měničů zajišťuje dostatečnou kontrolu a rozlišení, ač je to zvuk spíš přímý a řízný. Trocha jemnosti a nadhledu by určitě nebyla na škodu.
Páskový tweeter má výrazný přednes a umí "prodat" zejména kovové nástroje. Není tak divu, že úvodní ševelivý příval tenoučkých kovových perkusí ve "Wichita Lineman" od Barb Jungr se rozhodně neschovával nikde v pozadí (tedy snad s výjimkou nejtiššího poslechu, kde přeci jen trocha objemu schází), velmi rychlý a lehký zvuk pak zvládl rozlišit téměř jeden každý zvonící kus kovu. Znělost kovu a je pak excelentní, u výraznějších nahrávek ale koketuje až s nacinkaností.
Dynamika naplno těží z aktivního řešení a navíc je tato disciplína obecně silnou stránkou reprosoustav Quadral. Mozartův "Houslový koncert v G dur, KV 216" ukázal na výbornou kontrolu, zesilovače drží měnič pěkně pod kontrolou a mají v sobě ukrytou výbušnou energii, kterou umí bleskurychle prodat, takže zejména když otočíte hlasitostí trochu doprava, v malých Altan Aktiv doslova bouchnou saze a zavalí vás energií, zvuk má švih a důraz, nástroje mají objem a velmi živou dynamiku, kde se limity objevují až u velkých těles a vyšších hlasitostí, což je na regálovky jednoduše výborný výkon.
Na "Misery" z desky "Unauthorized" od Dave´s True Story bylo jasně znát, že tweeter má přeci jen o krok lepší rozlišení, než středobasový měnič, byť i ten v rámci kategorie odvádí velmi dobrou práci. Celkově je informací dost, Quadral Altan Aktiv vám je ale nepodsouvají tak nějak na stříbrném podnose, ty subtilnější musíte z celkově hutného, velkého a sytého zvuku lovit a pořádně se do hudby zaposlouchat. Pak se z jednolitého celku vydělí i menší a menší detaily, jakkoliv zvukovou analýzu tu nečekejte.
Pokud budete chtít, aby vám Altan Aktiv vykouzlily adekvátní prostorovou scénu, dejte si čas na jejich optimální usazení v prostoru. Než jsme se dostali do stavu, v němž byl u Watersovy "Good Morning Little School Girl" jasný pravolevý i předozadní prostor a kdy přednes získal řád a nástroje konkrétní místa, strávili jsme dost času i relativně maličkými pohyby vpřed a vzad, zejména ale otáčením doleva a doprava, protože vysoký pásek má tendenci ke směrovosti. Pokud ale dostanete reprosoustavy do správné pozice, prostor se mezi nimi otevře a díky celkové slušné přesnosti je tu i dobrá lokalizace a oddělení jednotlivých nástrojů.
Quadral Altan Aktiv jsou ale celkově tak trošku o jiném přístupu, sází na schopnost vybudovat strhující atmosféru, prodchnutou energií a důrazem. Takoví Dire Straits se svou "Money for Nothing" byli naprosto strhující, zejména nahlas. Úžasný timing, hutný basový základ, plnost a důraz a celkový turbo drajv vám dají zapomenout na příklon k basům či lehkou nacinkanost výšek a prostě vás strhnou. Ta síla a švih, to je přesně to, co lze označit jako "perfektní rockový zvuk".
Regálovky Quadral Altan Aktiv jsou pozoruhodné svým velkým frekvenčním rozsahem, svou energií, dynamikou, důrazem a schopností "rozsvítit" zejména moderní elektrifikovanou hudbu i v překvapivě velkých prostorách. Lidově řečeno, Quadral Altan Aktiv mají pořádné koule. Pravda, hrají na efekt, pravda, jsou přeci jen náročné na správné usazení v místnosti, ale pravda je i to, že pokud chcete masivní zvuk přetékající životní energií, pokud posloucháte hlavně pop, rock nebo třeba metal a hlavně pokud hledáte řešení, ke kterému stačí přidat řídící zesilovač a zdroj signálu a budete hrát, pak jsou Quadral Altan Aktiv vysloveně sexy řešením, navíc ve své velikosti s fantastickou plností. Pro milovníky šťavnatého zvuku by mělo být povinností si je poslechnout...
MĚŘENÍ
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m ve výšce mezi tweeterem a středotónovým měničem, v uzavřeném semireverberantním prostoru o výměře podlahové plochy 50 metrů čtverečních. Prostor je standardně zatlumen, ovšem bez rozsáhlých akustických úprav, a proto jsou naměřené hodnoty interpretovatelné jako 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 – 200 Hz ovlivněné akustickými parametry prostoru – konkrétně mírným zdvihem na basech. Měřeno bylo pomocí software ATB PC Pro vždy v pěti cyklech v různou denní dobu (kvůli rušení z exteriéru), vybrána byla vždy střední křivka. Všechna měření probíhala na NAD C370 a Pioneer BDP-LX71 s vždy stejně nastavenou úrovní hlasitosti. Měřeno pomocí PCM stopy o vzorkovací frekvenci 48 kHz s 1/3 oktávovým vyhlazováním.
Aktivní Altan mají neuvěřitelný rozsah, vezmeme-li v potaz jejich velikost. Udávaných 38 Hz bylo v daném prostoru bez problémů slyšitelných, jak vidno z grafu, Altan jdou ještě níž. Nad hranicí 100 Hz je, pravda, cítit poměrně velký propad a v řečovém pásmu zase naopak poměrně velký peak, stejně tak jako je zcela jasně patrné, že páskový tweeter má více energie než klasický dynamický středobas, ta mu pak ale od zhruba 10 kHz zase celkem rychle dochází.
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ +/- ]
Kč 76 990,-
--- --- --- --- ---
KLADY
+ možnosti nastavení
+ kompaktní konstrukce a přitom velký zvuk
+ energie, důraz a šťavnatý říz
+ velmi dobrá kontrola
+ zpracování
ZÁPORY
- jsou poměrně dost směrové
- schází jim přeci jen troška klidu a nadhledu
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: Audio Trade | www.quadral.cz