Kerr Acoustics založil stále ještě poměrně mladý muzikant a producent Jes Kerr v roce 2015, firma sídlí v Anglii v blízkosti města Cambridge, kde je koncentrace hi-fi výrobců skutečně řádná. Kerr se rozhodl zkombinovat vcelku tradiční pojetí reprosoustav s jistými méně obvyklými prvky, ať už je to z pohledu osazení nebo konstrukčních materiálů a principů.¨
Nejmenším modelem z tříčlenné nabídky jsou regálovky K300, aktuálně dostupné již ve 3. revizi. Třetí generace přináší hlavně změny na frekvenční výhybce, Kerr říká, že je dělal ve spolupráci s tasmánským výrobcem zesilovačů Holton Audio.
Ve svém základním pojetí jsou K300 mk.3 mírně větší regálové reprosoustavy s ozvučnicemi s ostře řezanými hranami a minimem zdobných prvků, tak jak je v Anglii dobrým zvykem. Na přední části skříně je páskový reproduktor, klasický středobas a za obdélníčkem průzvučné látky se ukrývá výdech systému transmission line.
Na zádech je pak pouze kovová destička s logem a typovým označením, skrze kterou vedou dva pěkné reproduktorové terminály.
Samotná ozvučnice je pro dosažení dobré pevnosti vyrobena z baltské překližky o tloušťce 1,8 cm, v kriticky namáhaných místech je tloušťka až 2,4 cm. Výroba probíhá ručně a dřevěný materiál je prý získaný etickými způsoby. Po zpracování je možné bednu okrášlit pravou dřevěnou dýhou nebo matnou či lesklou verzí laku, kdy si lze vybrat ze zhruba dvou stovek odstínů RAL, výrobce používá polyesterové laky.
Zásadní je také volba reproduktorového osazení. Pro středy a basy je tu Scan-Speak, klasická membrána s „prořezy“. 16,5 cm kónus je vyroben z dřevovláknité směsi, pozornost si zaslouží patentovaný symetrický pohonný systém.
Partnerem pro druhé pásmo mu je páskový tweeter značky Fountek, membrána má na výšku 6 cm a její celková hmotnost činí pouhých 0,027 gramu. Nejméně typickým konstrukčním prvkem je ovšem využití transmission line, založené na čtvrtinovlnném principu.
Kerr prý nejvíce pozornosti ale věnuje frekvenčním výhybkám – ty jsou ručně skládány na desky plošných spojů a využívá se tu ručně navíjených cívek na vzduchovém jádře, ručně párovaných filmových kondenzátorů a každá jedna výhybka je prý proměřena před finální instalací. S měniči výhybku spojují kabely z bezkyslíkaté mědi.
Fyzicky, jak už bylo řečeno, jsou K300 mk.3 trochu větší (což vyžaduje řešení s transmission line a její nutnou délkou), mají 42 cm na výšku, 19,5 cm do šířky a 39,5 cm do hloubky, přičemž bytelná konstrukce z překližky dotáhla jejich váhu na 12 kg.
Výrobce udává frekvenční rozsah 33 – 45 000 Hz (ovšem bez konkretizace tolerančního pásma), jmenovitou impedanci 6 ohm a charakteristickou citlivost 89 dB / 2,83 V / m. Dělící frekvence dvoupásmového systému je 1 950 Hz a filtry jsou druhého řádu, tedy se strmostí 12 dB / oktáva.
K300 mk.3 jsme poslouchali primárně v hlavní sestavě s Métronome DSC1, Norma Revo SC-2 LN / Revo PA 160 MR a filtrem GMG Power Harmonic Hammer 3000P. Propojeno bylo mixem kabelů Nordost Heimdall 2 / Valhalla 2 a VYDA Laboratories ORION. Srovnávali jsme s Xavian Quarta Evoluzione, ale třeba i s předprodukčním párem Silent Laboratories Molliter.
Na rytmickém kopáku v „Rock with You“ Michaela Jacksona („Off the Wall“ | 2009 | epic | 88697 53621 2-1) byla cítit pěkná plnost a fyzičnost, takový ten velký, nadýchaný „duc“ při dopadu paličky na blánu. I tak ale prim hraje spíše anglicky klidnější a poklidně kontrolovaná artikulace – čekáte-li od větších proporcí ozvučnic nějakou dramatickou hutnost nebo objem, tak ty tu zase tolik nejsou, struktura a čitelnost jsou rozhodně nadřazeny pocitu temné mohutnosti basového základu. Je to zvuk celkově neuspěchaný a decentní, umí se příjemně zhoupnout a udržet formu, právě kolem „rytmotvorných“ frekvencí pak dokonce nabízí i fyzickou citelnost.
Ze zpěvu Renée Fleming v „River“ („Haunted Heart“ | 2006 | Rounder | 0602517032798) přímo čišela taková ta ostrovní organická nonšalance, přes níž ovšem do prostoru proudí pěkně a snadno čitelný zvuk. K300 mk.3 se nijak dominantně neprosazují, prostě si tak plují a technické nahrávky filtrují velmi dobře do čisté hudby. Vokál možná nebyl úplně expresivní, linul se v celkovém poklidu a bez snahy o dramatičnost, stejně však vnímáte dostatek detailů a hlavně byl hlas zavěšený pěkně a přirozeně v prostoru přímo před námi.
Páskový výškáč v titulní skladbě desky „Use Me“ (Vanessa Fernandez | 2014 | Groove Note | 0660318105028) odváděl výkon, který od rychlého a lehounkého měniče čekáte – činely měly velmi pěkné prokreslení, měly tvar a dobrou velikost, zároveň to ale nebyl zvuk takového toho řízného až pichlavého typu, kam se někdy podobné typy měničů dostanou. Tento je rychlý, má pěknou znělost, zároveň ale i tady cítíte klid a jistou míru hladkosti, což se ovšem neproměňuje v nějakou příliš upejpavou éteričnost. Jsou to výšky „normální“ – žádná falešná zvonivost, přesto dobrá znělost, žádné zintenzivněné detaily, ale solidní informativnost. Zvuk je čistý, bez snahy o umělou expresivnost. Pěkné a celkově dobře zapadající do celkového ladění.
V masivní, mohutné a efektní „Wheel of Fortune“ od Hanse Zimmera („The Dali CD, Vol. 4“ | 2015 | Dali | 474 564 6) bylo cítit, že K300 mk.3 umí hrát disciplinovaně, přesto tu chybí právě taková ta podpora záměrného efektu, tedy mocnost ve spodních oktávách. Výrobce říká, že toto se dá částečně „dohnat“ experimentováním s pozicí u stěny či v rohu. Každopádně víc než pocit nějaké masivnosti, robustnosti a hutnosti přes regálovky Kerr vnímáte rozložení orchestru i všech dalších prvků ve skladbě – nutno říci, že to i vzhledem k cenové úrovni byl dobrý výkon, jednotlivé linky byly dobře oddělené a kontrolované, v dění se orientujete a artikulace je možná trochu nenápadná, ale o to přirozenější. Možná, že nejde o prvoplánový efekt velkolepé dynamiky, nicméně čím déle posloucháte, tím víc oceníte tu „britskost“ – klid a samozřejmost, s níž i komplexní momenty drží pohromadě jak je třeba.
Vysokotónový reproduktor zvládl předat i velmi křehké a jemné detaily v „Mercy Street“ od Christy Baron („Retrospective“ | 2004 | Chesky Records | 0090368026965). Také hlas byl krásně a snadno srozumitelný, jakkoliv tu nebyl pocit nějaké absolutní jasnosti a dominance. To je vlastně v souladu s celkovým laděním – prostě to zní, tak nějak „normálně“, bezproblémově a přitom s výtečnou čistotou i konkrétností. K300 mk.3 se obejdou bez zdůrazňování, všechno je velmi korektní a hlavně dobře propojené, takže reprodukce je jeden velký hudební obraz s nenucenou čitelností.
Na orchestrální suitě BWV 1066 Johanna Sebastiana Bacha (Neville Marriner & Academy of St. Martin in the Fields | 1991 | Decca | 430 387-2) bylo znát velmi dobře, že K300 mk.3 potřebují péči při usazování v místnosti. Třeba na obvyklé pozici v naší místnosti se jim nelíbilo – zvuk prostě adekvátním způsobem nerozkvetl. I tam bylo cítit, že dění se odehrává za reprosoustavami a je dobře čitelné, potud fajn. Ale pokud chcete opravdu hezký prostor, musíte K300 mk.3 dopřát lehce nadstandardní množství vzduchu - mezi ozvučnicemi a zdmi okolo, ale i mezi oběma skříněmi, stejně jako mezi nimi a vašima ušima. Navíc jsou trochu směrové, takže stojí za to strávit nějaký ten čas precizním nastavováním. Pak se vám reprosoustavy odmění pěkně uspořádaným, velmi spojitým a vzdušným obrazem.
Že jsou K300 mk.3 vlastně takové neagresivně upřímné, to ukázala bezvadná nahrávka „Northern Star“ od Christine McVie („In the Meantime“ | 2004 | Koch | 0099923960027). Všechno znělo velice krásně – čisté, zřetelné, přesto pořád poklidné a přirozené. Tento typu hudby je pro Kerr Acoustics také ideální – (v nahrávce trochu předimenzovaný) bas je fyzicky citelný, výšky (v nahrávce dosti jasné) jsou znělé a hlas je pocitově přítomný, všechno prostě funguje a klidnější tempo skladby si prostě užijete, aniž byste v kterékoliv části cítili cokoliv, co by tam nepatřilo. Je to organický, smysluplný a zrale muzikální zvuk.
Zdá se, že dosažení britského zvuku nutně nevyžaduje dekády tradic ani začátek kariéry v BBC. Jes Kerr jakožto zástupce mladé generace ostrovních výrobců ukazuje, že to patrně tamní konstruktéři absorbují ze vzduchu nebo místní magie, kdo ví? Nejmenší model značky Kerr Acoustics – regálovky K300 mk.3 – připomíná svým fyzickým pojetím některé jiné ostrovní výrobky (v tom smyslu, ve kterém fyzicky poznáte i tradičního Angličana), přesto má svou osobitost. A to i zvukovou. Nesnaží se být moderně expresivní nebo jakkoliv efektní, řeknou si přeci jen o trochu výkonu a něco péče při umisťování v prostoru, ale pokud jim dáte co je třeba, odmění se pohodovým, hudebním zvukem, který s klidem a britskou nonšalancí vykreslí cokoliv, co do nich pustíte a to v příjemně homogenním a nenuceném celku. Pokud chcete okusit něco ryze britského a přece neokoukaného, Kerr Acoustics jsou určitě zajímavým tipem…
MĚŘENÍ
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (basové pasti a absorpčně-difúzní panely Sonitus Acoustics, koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav.
Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií. Měří se v referenční ose při průměrné úrovni akustického tlaku 80 dB / 1 m.
Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.
Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)
Pomiňme běžný artefakt na 180 Hz, který vzniká vlivem akustiky prostoru v měřícím bodě a dostaneme vesměs narovno vyladěnou frekvenční odezvu, táhnoucí se zhruba od 45 Hz do 20 kHz. Není to perfektně rovná čára, nicméně do běžné tolerance +/- 3 decibel se vejde. Maličko plnější je pak odpověď od cca 60 do 300 Hz, naopak méně energie je mezi 2 a 6 kHz, což pak může být důvod, proč K300 mk.3 zní o něco klidněji. Navzdory subjektivně vnímané směrovosti se na měření nezdá být pod úhlem žádný problém.
Frekvenční odezva – v ose (červená) a vertikálně pod úhlem 30° pod osou (žlutá) a 30° nad osou tweeteru (zelená)
Nutnost trochy péče naopak naznačuje energie vysokotónového měniče, která má zřetelnou tendenci pod a nad jeho osou ubývat.
Frekvenční odezva – jednotlivé měniče a bassreflex v blízkém poli
Jednotlivé komponenty zjevně nejsou laděné na perfektní rovnou odpověď nablízko, což samozřejmě ničemu nevadí. I tady je všeobecně vidět „rovný“ trend frekvenční odpovědi, zejména je tu ale vidět velmi pozvolný pokles energie basové odpovědi díky transmission line.
Frekvenční odezva na poslechovém místě (FFT) - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)
Frekvenční odezva na poslechovém místě (impuls) - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)
Frekvenční odezva na poslechovém místě (impuls) – součet celého páru
Celkové harmonické zkreslení (zelená linka)
Zkreslení 2. (žlutá) a 3. (oranžová) harmonickou
Waterfall
Impulsní odezva @ 1 m v ose tweeteru
Step response @ 1 m v ose tweeteru
Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)
Je vidět, že impedance není nijak zásadně kompenzovaná, drží se nicméně bez problémů nad úrovní 5 ohm. Ladící frekvence ozvučnice by se dala odhadnout někam kolem 40 Hz. Jsou zde patrné zjevné rezonance na 150, 250 a 800 Hz, což jsou i místa, kde na frekvenční odezvě v blízkém poli vidíte na chování středobasu jisté propady nebo zdůraznění. Že by to mělo reálný vliv na poslechové výsledky je nicméně málo pravděpodobné.
CSD z výstupu akcelerometru v polovině výšky bočního panelu @ 2,83 V
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [<-- 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ ✓] | VELKÁ [--> 40m2] [ × ]
Kč 149 990,- - dýha
Kč 164 990,- - matný lak
Kč 179 990,- - lesklý lak
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-regalove/3923-kerr-acoustics-k300-mk-3#sigProId2b1fd4b84f
--- --- --- --- ---
KLADY
+ celistvost a organická přirozenost reprodukce
+ britský klid a pohoda, zejména ve středním pásmu
+ dobrá míra detailů
+ pěkný prostor (dáte-li jim správné ustavení a dost místa)
+ dobrá celková kontrola bez techničnosti
ZÁPORY
- chtějí ještě o kousek víc prostoru (kolem sebe, mezi sebou i od posluchače), než jiné podobně velké reprosoustavy
- řeknou si o svůj díl výkonu
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: DiokAudio | www.diokaudio.cz