HIFIStyl

2025 01 31 TST TA Criterion S 230 1

Když se spojí teoretické poznatky se zkušenostmi s jejich aplikací, vzniknout by měl objekt promyšlený, bezchybně fungující a plnící svůj účel. Alespoň tak se staví k vývoji své elektroniky i reprosoustav firma T+A – soudě podle úspěchů, kterých za skoro půlstoletí Siegfried Amft a jeho tým dosáhli v oblasti hi-fi (včetně třeba prvního převodníku, schopného zpracovat DSD1024), to je přístup správně zvolený. Ačkoliv dnes dominuje nabídce elektronika, společnost začínala jako výrobce reprosoustav.

Dodnes mají reprosoustavy četné zastoupení v nabídce značky – k dispozici je pět řad, prostřední se nazývá Criterion (jméno, s nímž Amft přišel již ve svých začátcích) a obsahuje vlastně jen dva sloupky. Větší Criterion S 240 a menší Criterion S 230.

Menší je nicméně poměrně relativní adjektivum, pořád jde o nemalé sloupky. Tomu dojmu pomáhají už vysoké a mohutné hroty na koncích kovových nosníků pod spodní stěnou. Celkem široká a hluboká ozvučnice se mírně zaklání, čisté a jednoduché tvary mírně odlehčuje zakulacená zadní stěna, zaoblené přední boky a všeobecně „měkké“ hrany. Konstrukce se navíc směrem dozadu ještě maličko zužuje, což minimalizuje množství paralelních ploch.

2025 01 31 TST TA Criterion S 230 2 2

Dopředu se směstnalo celkem pět měničů, nahoře se nalézá D’Appolito konfigurace (výrobce tomu říká Symmetric Directivity, protože to skutečně omezuje odrazy od podlah a stropů) dvou kónických středotónových reproduktorů, mezi nimiž je tweeter v „oku“ zvukovodu. V dolní polovině dlí dva basáky, pod nimi se ještě otevírá poměrně rozměrný obdélník výstupu zpožďovací linky s jednoduchou krycí mřížkou s šestiúhelníkovými oky.

Vzadu se tím pádem nachází pouze panel s dvěma páry křídlových matic pro možnost bi-wiringu / bi-ampingu.

2025 01 31 TST TA Criterion S 230 2 3

Mimochodem, estetická konstrukce bez šroubů není jen pro oko, ale T+A říkají, že má za cíl odstranit z cesty velmi krátkých zvukových vln vyšších frekvencí (mají pár milimetrů, maximálně centimetrů) jakékoliv objekty, od nichž by se mohly odrážet. Většinu vnitřní konstrukce zabírá dlouhá transmission line, táhne se nejprve vzhůru až pod horní desku a pak zadem dolů a dopředu. Středo-výšková trojice měničů má svou vlastní nevelkou pracovní komoru.

Vysokotónová kopulka běžného průměru 2,5 cm je vyvinutá přímo pro modely Criterion, vyrobená je z hořčíku, který ve výrobě ručně potahují povlakem, tlumícím rezonance kovu. Středotónové misky mají průměr 12 cm, ty basové 17 cm. V základních konstrukčních principech jsou stejné – kovové membrány mají vytlačený hvězdicový vzor, rozbíjející nežádoucí rezonance, veliké kulaté plochy ve středu naznačují nadprůměrné rozměry kmitacích cívek a pevné vlnky závěsů jsou koncipované pro vysokou zátěž.

2025 01 31 TST TA Criterion S 230 2 4

Criterion S 230 mají třípásmovou frekvenční výhybku FSR (Fast Signal Response) s oddělenými deskami pro basovou a středo-výškovou sekci. Výrobce nemluví o žádných super luxusních součástkách, z fotek je nicméně vidět poměrně komplexní konstrukce včetně třeba mixu cívek se vzduchovým a kovovým jádrem a podobně. Přechodové frekvence leží na 200 a 2 000 Hz.

Celkový frekvenční rozsah sahá od 29 do 45 000 Hz, reprosoustavy deklarují impedanci 4 ohmy a citlivost 87 dB.

2025 01 31 TST TA Criterion S 230 2 6

Fyzicky šplhají Criterion S 230 do 105 cm (včetně nožiček), mají šířku 31 a hloubku 43 cm. Váží 37,5 kg.

Primární poslech probíhal v showroomu dovozce na T+A R 2500 R ve společnosti Roon Nucleus, ale třeba i gramofonu Dr. Feickert Analogue Volare 25 s přenoskou HANA MH a předzesilovačem Vero. K porovnání jsme měli KEF Reference 1 Meta nebo Bowers & Wilkins 804 D4. Kompletní kabeláž pocházela z nabídky T+A.

2025 01 31 TST TA Criterion S 230 2 8

Basa Roba Wassermana v „Ballad of the Runaway Horse“ („Duets“ | 1988 | UMG Recordings | 00011105971225) byla skrze dvojici basáků a zpožďovací linku do místnosti vpuštěna v „krotké“ podobě – nepřehnané, precizně a v klidu artikulované tóny zároveň ale nepůsobí suše. Civilně, to asi ano, je to však takové všeobecně úpravné a klidně neutrální. Dalo by se říct, že vám reprosoustavy ukážou, co do nich pošlete a jen málo do výsledku promítají svůj vlastní charakter. Oproti většině dostupných reprosoustav nezní tak intenzivně, preferují kvalitu informací nad dravostí a bombastičností, věrnost nad přibarvenou emotivností. Basu je pak každopádně dostatek, ale v tom smyslu, že je „zarovnaný“ se zbytkem pásma.

Střední pásmo ve „Stay on Your Knees“ („Jesse Marchant“ | 2014 | No Other Records | NOT01) bylo hladké, netechnické, cítíte trochu přirozeně působící vřelosti, ale také dotek jakési jemnosti – přesto zůstává střed přirozeně dominantní entitou a velmi dobře čitelný. Konkrétnost je též dobrá, díky absenci pocitu technicistnosti však hudba plyne ani velká, ani malá, jednoduše celkově „zarovnaná“ a měkce realistická, lehká a svižná, v ničem však urputná nebo „průbojná“. Pokud vás tu má zvuk upoutat, je to nahrávkou jako takovou, potažmo zvoleným zdrojem signálu, jehož profil vám reprosoustavy ukážou – ony samotné v podstatě „jen ukazují“.

2025 01 31 TST TA Criterion S 230 2 9

Zvuk činelů v „Jubilee Street“ Nicka Cavea („Push the Sky Away“ | 2012 | Bad Seeds | BS001CD) umí být poměrně výrazný, skrze Criterion S 230 pronikal však klidně, čistě a jasně, ovšem bez pocitu jakéhokoliv zdůraznění. Čistota kovového vjemu jasně ukazuje na minimální zkreslení a vlastní charakter, výsledek je civilní a hodně ovlivněný tím, zda jde o poslech digitálního souboru nebo třeba LP – reprosoustavy ukazují ten či onen charakter, opět bez vlastního přibarvení. Rozlišení je pak výtečné, výškáč by mohl být slovníkovou definicí civilnosti a realističnosti v rámci své kategorie.

Kytara a tleskání mají v „Puente de los Orfebres“ Vicente Amiga („Memoria de los Sentidos“ | 2017 | SONY | 886446085975) skutečně expresivní výbušnost, reprosoustavy T+A tento vjem podají trochu klidněji a jemněji, nicméně razance a kontrola jsou velice dobré. Reprodukce se drží signálu a jeho špiček, ukazuje je utaženě a konkrétně, byť spíše decentněji a bez pocitu, že nad vámi švihne bič. Že jsou však schopnosti reprosoustav dobře dimenzované, to ukazuje tichá reprodukce, kdy v ní pořád zůstává pocit dynamického kontrastu.

2025 01 31 TST TA Criterion S 230 2 14

Soudě podle „All My Friends“ („Amos Lee“ | 2005 | Blue Note | 00724359735054) by mohly být Criterion S 230 vlastně považovány za velký monitor. Ne ve smyslu pedantského soustředění na nuance a mikrodetaily, ale spíše v tom, jak komplexně a čitelně hudbu ukazují. Nikde žádné okaté efekty, pocit frekvenční vyrovnanosti a věrná tonalita nástrojů – to jsou hlavní ambice T+A. Ona celková nenucenost patrně ve většině z nás bude zprvu působit až nenápadně, nicméně všechno se děje přehledně, čistě a to v míře rozhodně nadstandardní. Hlavní charakter definuje nahrávka a použitý zdroj, je to takové až trochu starosvětské ladění, které nechce sršet informacemi, ale hladce a organicky ukazovat celek.

Zajímavé bylo, že prostor „Fragt“ dánského elektronického jazzového dua Svaneborg Kardyb („Over Tage“ | 2023 | Gondwana Records | 395068) byl velmi úhledný, přesto ne nějak obrovský, jak byste možná očekávali s ohledem na velikost reprosoustav. V podstatě se Criterion S 230 chovají jako větší, soustředěné regálovky s bezešvě navázaným spodním pásmem. Je to takové nonšalantně „normální“, obraz drží pevně v pravolevé ose, stejně jako ukazuje protažení do hloubky, byť ne takové, o kterém byste řekli, že přesahuje rozměry místnosti nebo kdoví co ještě. Soudržnost a přehlednost jsou však excelentní, vše se odehrává mimo ozvučnice.

2025 01 31 TST TA Criterion S 230 2 18

Pokud jste z těch, kdo má rád okamžitou zábavu a intenzivní hudební „masáž“, tak pro vás asi Criterion S 230 tak úplně nebudou. Třeba „Que Sera Sera“ od Pixies („You’re So Impatient“ | 2024 | Warner Music | 4099964058789) je uvolněná, na basech maličko těžší skladba a právě tak ji T+A reprodukovaly. Jednoduše řečeno, co do reprosoustav pošlete, to také dostanete. Zajímavé je, že ačkoliv nejde o kdovíjak špičkový záznam, tak z Criterion S 230 vychází organizovaně, přehledně a „snadno“ – tedy bez jakékoliv agrese nebo nejistoty ve formě. Nemá kdovíjaký drajv, honosí se však skvělou civilizovaností a transparentní realističností.

Společnost T+A je rozhodně známa tím, jak moc si zakládá na dospělém projevu svých produktů a sloupky Criterion S 230 jsou toho dalším důkazem. Možná, že jejich nenápadný a ne úplně luxusní (byť ne špatný) design a povrchové zpracování neoslní na první dobrou, je to však v souladu se zvukovým laděním. Jako kdyby T+A nabízely hlavně potenciál a neutrální transparentnost, díky čemuž vám dávají svobodu vybudovat zvukový profil, který se líbí právě vašim uším za pomoci volby správného zdroje signálu, zesilovače, kabelů a bůh víc čeho všeho dalšího. Formálně umí ukázat Criterion S 230 disciplinovaně a kultivovaně vlastně celý frekvenční rozsah (možná vyjma nejníže položených kousků elektronických skladeb nebo varhan), nikdy nesklouznou k jakékoliv agresi nebo nepříjemnosti, zároveň ale nechtějí být v ničem agresivní nebo prominentní. Criterion S 230 jsou poslechovým nástrojem pro ty, kdož si cení dospělé, civilní a nepřibarvené formy, skrze níž vynikne hudba samotná – což je fakticky ta pravá a puristická definice slov „high fidelity“.

MĚŘENÍ

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 25 metrů čtverečních a běžným „zabydlením“, bez akustických prvků.

Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií. Měří se v referenční ose při průměrné úrovni akustického tlaku 80 dB / 1 m.

Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se chovaly v konkrétních akustických podmínkách.

2025 01 31 TST TA Criterion S 230 m1

Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)

Z grafu lze odečíst, že Criterion S 230 skutečně dosáhnou pod metu 30 Hz, pomineme-li vliv místnosti (propady na 52, 200 a 450 Hz), je znát maličko, ale nijak zásadně bohatší basové pásmo, propad v oblasti 1 až 10 kHz a lehoučkou špičku v oblasti cca 17 kHz. Není to naladění dokonale rovné, nicméně ani nejde o žádné vyslovené excesy a zdůrazňování. Reprosoustavy pak jsou v zásadě nesměrové. Možná právě takový styl odpovídá „nepravidelnému“ profilu našeho sluchového vnímání a proto se T+A zdají tak vyrovnané.

2025 01 31 TST TA Criterion S 230 m2

Frekvenční odezva – v ose (červená) a vertikálně pod úhlem 30° pod osou (žlutá) a 30° nad osou tweeteru (zelená)

2025 01 31 TST TA Criterion S 230 m3

Frekvenční odezva – basová část (zelená) a středo-výšková část (zlatá)

2025 01 31 TST TA Criterion S 230 m4

Frekvenční odezva – jednotlivé měniče a bassreflex v blízkém poli

2025 01 31 TST TA Criterion S 230 m5

Frekvenční odezva na poslechovém místě (FFT) - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)

2025 01 31 TST TA Criterion S 230 m6

Frekvenční odezva na poslechovém místě (impuls) - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)

2025 01 31 TST TA Criterion S 230 m7

Frekvenční odezva na poslechovém místě (impuls) – celý pár

2025 01 31 TST TA Criterion S 230 m8

Celkové harmonické zkreslení (zelená linka)

2025 01 31 TST TA Criterion S 230 m9

Zkreslení 2. (žlutá) a 3. (oranžová) harmonickou

2025 01 31 TST TA Criterion S 230 m10

Waterfall

2025 01 31 TST TA Criterion S 230 m11

Impulsní odezva @ 1 m v ose tweeteru

2025 01 31 TST TA Criterion S 230 m12

Step response @ 1 m v ose tweeteru

2025 01 31 TST TA Criterion S 230 m13

Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)

Průběh impedanční křivky je relativně členitý, ladící kmitočet transmission line je vidět v oblasti kolem 30 Hz, mezi 70 a 100 Hz se pak spouští až mezi 3 a 4 ohmy. Dvě špičky výše ve frekvenčním rozsahu prozrazují přítomné přechodové filtry. Také elektrická fáze je ne snad přímo složitá, ale nekompenzovaná. Stabilnější zesilovač by určitě měl být nezbytností.

2025 01 31 TST TA Criterion S 230 m14

CSD z výstupu akcelerometru v polovině výšky bočního panelu @ 2,83 V

2025 01 31 TST TA Criterion S 230 m15

Porovnání výstupu z akcelerometru a klidového stavu ozvučnice

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [<-- 20m2] [ × ] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ ✓] | VELKÁ [--> 40m2] [ +/- ]

Kč 246 000,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ velmi věrné a neutrální

+ urovnaná prezentace, která netlačí detaily, ale přesto jich nabízí high-endový dostatek

+ otevře a předestře čitelně i horší nahrávky

+ pocit jakési nenucené opravdovosti bez zkreslování nebo vlastního charakteru

ZÁPORY

- povrchové provedení nutně nebudí dojem luxusu adekvátního třídě

--- --- --- --- ---

DOVOZCE: Altei | www.altei.cz 

Audio Video Show Praha - vstupenky

XAVIAN Medea

Perfect Sound Group

Magnoli / Čáry v písku - provokativní inspirace pro vás

Denon PerL v akci

AV Center

VÝPRODEJ Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Unitra

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Lab12 | Audiofeel

AudioEgo

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Musical Fidelity M8xi [2]
Grandinote Shinai
Cambridge CXA81 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC [1]
Métronome Le Player 3 [1] + [2]
Bluesound NODE (Gen 4) [2]
EverSolo DMP-A6 [3]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
Apogee Groove [5]
Cambridge CXC [3]
Zidoo Z9X Pro [1] 
Zidoo Z9X [2]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

KEF Blade One Meta [1]
Fyne Audio F1-5 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
+ HEXMAT Eclipse
+ HEXMAT Molekula
+ IsoAcoustics Gaia III
Grandinote Celio [4]
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH
DS Audio ST-50

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Valhalla 2 (bi-wire jumper) [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
ZenSati Authentica [2]

SIGNÁLOVÉ XLR
KrautWire Super Symetric Gold [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [3]
TelluriumQ Black
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie
Cardas Clear (sluchátka)
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7u [1] 
SOtM dCBL-CAT7 [1]
SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB)
Nordost Blue Heaven (coax)
Nordost Purple Flare (USB) [5]
2x AudioQuest Jitterbug FMJ [1]
AudioQuest Jitterbug [1]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Valhalla 2 [1]
Cardas Clear Beyond XL C19 [1]
VYDA Laboratories Orion [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premier [2]
IsoTek EVO3 Optimum [2]
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek V5 Sigmas [1]
Norost QSource [1]
IsoTek V5 Titan [2]
IsoTek V5 Polaris [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
Denon PerL Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

SOtM sNH-10G & sCLK-EX [1]
SOtM iSO-CAT6 SE [1]
SOtM iSO-CAT7 [1]
Solid Tech Feet of Silence [1]
Solid Tech IsoBlack [1]
Cardas Multi Blocks [1]
Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost Sort Lift [1]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics Gaia I [1]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
AudioQuest Fog Lifters [2]
AudioQuest Noise-Stoppers [1] + [2]
stojany Kudos S50 (vyplněné 15 kg písku) +
Soundcare SuperSpikes
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
akustické prvky ASI Sugar Cubes [2]
SONOS One SL
65" UHD Philips 65OLED806 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [3]
NEO HIGH END Tripod [2]

SPL

Amarock Studio

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio Studio Hifistyl

AV Center High-End Studio Praha

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Audio Video Show Praha 2025 | výstava hi-fi techniky a domácího kina

Amarock Studio | Vitus - Rockport - Kalista