Kanadská značka Paradigm dodnes sídlí, vyvíjí i vyrábí své reprosoustavy na místě jen kousek za hranicemi Toronta, kde ji Jerry VanderMarel a Scott Bagby založili v roce 1982 - pravda, dnešní fabrika je se svými 25 000 čtverečními metry poněkud větší, než byla ta původní. Dnes firma nabízí širokou škálu reprosoustav a subwooferů - od těch velmi dostupných, až řekněme komerčních, až po high-end mnohasettisícových úrovní. Zhruba uprostřed nabídky leží série Premier a na jejím začátku regálový model 200B, větší ze dvou regálovek v dané řadě.
Svým vzhledem jsou Premier 200B čisté a poměrně moderní, zejména hladký čelní panel s originálně tvarovanou krycí mřížkou středobasu i tweeteru dobře zapadne do aktuálních interiérů. Ozvučnice z bezmála 2 cm tlustých MDF panelů má na bocích mírné lomení, horní stěna kabinetu je klenutá. Absence paralelních povrchů tak nenahrává vzniku stojatého vlnění.
V zadní stěně se otevírá kruhový bassreflexový nátrubek a pod ním půlkulatá vanička s dvěma páry vcelku jednoduchých, ale dostatečně robustních reproterminálů.
Kopulka vysokotónového měniče je hliníková a má průměr 2,5 cm, výrobce ho označuje jako X-PAL, což odkazuje na klenutou krycí mřížku s bohatou perforací, sloužící k optimalizaci vyzařování. Tlumení a chlazení reproduktoru zajišťuje ferrofluid. Středobas má pak průměr 16,5 cm, membrána má klasický kónický tvar a základ z polypropylenu je vyztužen uhlíkovými vlákny. I tady je reproduktor překryt "čočkou", která slouží nejen na ochranu, ale díky tvarovaným perforacím hlavně pro optimalizaci vyzařování. Středobas má tvarovaný závěs, který si Paradigm sám vyrábí - oproti standardním závěsům podle specifikací umožňuje hrát o 3 dB hlasitěji a to s o 50% menším zkreslením. Stojí za tím jednak vlnkovité prořezávání závěsu, tak konstrukce z termoplastického elastomeru.
Premier 200B jsou přes své poměrně kompaktní rozměry 33,5 x 19,8 x 32,1 cm (v x š x h) váhu celkem zřetelných 8,2 kg.
Výrobce udává frekvenční odezvu 68 - 22 000 Hz (+/- 2 dB), citlivost 87 dB / 2,83 V / m a podle normy DIN nejnižší vyzařovanou frekvenci 45 Hz. Impedance je "kompatibilní s 8 ohmy". Výhybka druhého řádu dělí pásma na úrovni 2 000 Hz.
Paradigm Premier 200B jsme poslouchali v pražském showroomu Voix, kde jim společnost dělala naddimenzovaná sestava třeba děleného zesilovače Parasound P5 / JC5 nebo A/V receiveru Anthem MRX 720, oběma sestavám signál dodával PS Audio DirectStream MemoryPlayer a PS Audio DirectStream DAC, případně DirectStream DAC Junior. Propojeno bylo kabeláží AudioArt nebo PS Audio, napájeno přes PS Audio P15. Srovnávali jsme s Premier 800F či Wilson Audio Tune Tot, GoldenEar AON3 nebo GoldenEar Triton Three+ a dalšími.
Přestože Premier 200B nejsou nijak obří a tedy neslibují už od pohledu nijak hromující bas, na druhou stranu kontrabas v "Nu Nu" Avishai Cohena ("Continuo" | 2006 | Razdar | RD 4603) byl prostě odspodu "uříznutý" a limitovaný. Vnímáte solidní přesnost a rychlost, která v dané třídě působí dobře, vnímáte solidní čistotu a pevnost, ale prostě tu chybí energie, chybí tu objem, je to jen trochu strohá informace a ani 10 cm od zadní zdi se charakter příliš "nenafoukne". V malé a živé, nezatlumené místnosti to patrně bude lepší, Paradigm jdou za svým, jsou razantní a snaživé, energické, nicméně ne tělnaté, takže zamručení se od nich prostě nedočkáte a přímo si říkají o subwoofer.
Ve středním pásmu se pak Premier 200B chovají příkladně lineárním způsobem, působí čistě, věcně, konkrétně a pevně, jak jen lze v dané kategorii doufat. V kontextu dané třídy působí Paradigm pěkně transparentním dojmem, takže mezi vámi a zpěváky z The Singers Unlimited ve "Sweet Georgia Brown" ("Masterpieces" | 1994 | MPS | 523 521-2) není žádná výrazná překážka, Pradigm tu nijak nepřehání, chovají se decentně a čistě. Opět to není nijak zvlášť bohatý nebo objemný zvuk, drží se spíše přesnosti, utažené realističnosti a přímosti a charakter je tak blízko pomyslnému "neutrálu", jak jen si to jde v této cenové třídě představit.
Cinkot vibrafonu Garyho Burtona v "Children´s Song" ("Crystal Silence" | 2009 | ECM | 176 8057) byl hodně znělý a výrazný, nicméně ne podlézavě zvonivý, snad i díky tomu, že i zde je objem trochu menší, nepůsobí cinkot přehnaně. Je to relativně přímý zvuk, ale působí čistě, čitelně a jasně, ani při vyšší hlasitosti pak přes onu přímočarost či snad opět "neutrálnost" není přednes agresivní, přestože je jasně vyvážený světlejším směrem.
Pomineme-li trochu tenký zvuk, tak jsou Premier 200B snaživé a energické, i mohutné elektronické "Eden" Stéphane Pompaugnaca ("Hotel Costes Vol. 11" | 2008 | Pschent | WAG 384) vtiskly kompaktní regálovky pocit tahu na branku, agilnosti a údernosti, zvuk drží pohromadě. Je možná trochu sušší, nicméně svižný a působící přesným a zařezávajícím dojmem.
Ve "Feeling Yourself Disintegrate" od The Bad Plus ("For All I Care" | 2008 | Emarcy | 0602517821644) byl cítit tah na detail, až lehce zdůrazňující charakter. Celková čitelnost je důstojná, hlavní je tu snaha o transparentnost a celkově je detailnost solidním standardem dané kategorie. Premier 200B nic nepřidávají, na nic si nehrají, nesnaží se hudbu načančat, ale naopak spíše co nejméně do ní vstupovat, je to takový spíše analytičtější projev.
Prostor hudební scény v "Ruby, My Dear" Thelonia Monk a Johna Coltranea ("Monk with Coltrane" | 2010 | OJC Remasters | 0888072319899) měl trochu citelné těžiště ve středu mezi reprosoustavami, ale zvuk konkrétní, transparentní a ukotvený je férově přehledný a už oddělí nástroje. Není to hologram, ale je rozhodně je s ohledem na cenu přijatelný.
Kupodivu přes onen živý, přímočarý a spíše analytický charakter Premier 200B nevykazují známky otravnosti, únavnosti nebo agresivity, takže vás neodradí ani při trochu vyšší hlasitosti v syrových a divokých momentech "Murder Song (5, 4, 3, 2, 1)" od Aurory ("All My Deamons Greeting Me as a Friend" | 2016 | Decca | 0602547370778). Je fakt, že to je hodně živý, hodně jasný zvuk, ale drží se vkusných hi-fi standardů, nepřehání a i když samozřejmě tak trochu právě u podobné hudby chybí hutnější basový základ, tak nic neskřípe, nic vysloveně netahá za uši a naopak si užijete energii a výbušnost, které mají Premier 200B dostatek.
Kompaktní regálovky Paradigm Premier 200B jsou moderně vypadající reprosoustavy, mezi jejichž klady bez diskuse patří i pocit detailnosti, energičnost a přímočarost, která ale nepřekračuje meze agresivity. Je fakt, že ani v menší místnosti a u zdi z nich "nevytlučete" velký basový základ a slibovaných 68 Hz zůstalo v nedohlednu, nicméně čisté, utažené a konkrétní středy nebo výrazné a jasné výšky si určitě své fanoušky také najdou. Premier 200B jsou díky svému charakteru ideální do živých, neutlumených interiérů, čímž se dostáváme zpět k tomu, že jsou to moderní reprosoustavy pro moderní domácnosti a doplníte-li je subwooferem, budou solidním hi-fi standardem bez připomínek.
MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE + WATERFALL
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav.
Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny na pevném soklu cca půl metru nad zemí (v případě regálových modelů samozřejmě na stojanech) a co nejdále od stěn to bylo možné.
Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.
Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)
Malé Premier 200B hrají s mírným akcentem na okraje reprodukovaného pásma, ale i tak se udrží po většinu doby v toleranci +/- 3 dB. Je spíše zajímavé, že reálně reprodukce nastupuje až kolem 90 - 100 Hz, nárůst energie pak je na výškách patrný nad hranicí 3 kHz s tím, že výšky nad 10 kHz lze považovat za poměrně zdůrazněné. Od cca 400 do cca 6 000 Hz je ale pásmo solidně lineární. S ohledem na cenu i velikost překvapivě absentující energie v basech a zdůraznění výšek nicméně koresponduje s poslechovými dojmy.
Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)
Impedance klesá v několika bodech až k úrovni 4 ohm, sedlo mezi prvními dvěma peaky naznačuje naladění bassreflexu kousek pod hranici 50 Hz. V pásmu mezi 500 a 600 Hz je vidět lehký zákmit, naznačující mírnou rezonanci. Elektrická fáze vystupuje na hranici 100 Hz kousek do negativních hodnot, kousek za optimální rozsah. Mezi 500 a 2 000 Hz pak vybočuje i do kladných hodnot. Celkově nejsou Premier 200B úplně jednoduchými partnery.
Waterfall
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [<-- 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ × ] | VELKÁ [--> 40m2] [ × ]
Kč 28 590,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-regalove/2109-paradigm-premier-200b#sigProIdba1c0e76cb
--- --- --- --- ---
KLADY
+ příjemně utažený, čistý zvuk
+ pěkný, moderní design
+ lehký a znělý přednes
+ velmi dobře srozumitelné středy
ZÁPORY
- absence energie v basech
- zřetelné zdůraznění objemu výšek
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: Voix | www.voix.cz
DOVOZCE: Soundstyle | www.soundstyle.cz