Český výrobce Xavian poslední léta vzkvétá jako dobře opečovávaná květinka a více než dvě dekády píle Roberta Barletty, rodilého Turíňana, který se ale již větší část života naturalizuje v Praze, nesou plodné ovoce nejen v českých zemích, ale i kolem dokola celého světa. Značka, sídlící ve stylovém mlýně v Hostivic na kraji Prahy je ale dodnes (a plánuje být) malou manufakturou se zhruba deseti lidmi, z nichž většina jsou truhláři, lakýrníci a ti, který pájejí výhybky a reproduktory. Poslední firemní modely nesly přídomek Esclusiva, který si Xavian vyhradil jako označení použití nejaktuálnějších technologií a know-how.
„Transmutace“ do tohoto aktuálního standardu se dočkal také sloupek z prostřední řady Natura s názvem Stella, respektive dnes již Stella Esclusiva. Nenechte se pak mást – ačkoliv proporce a koncept zůstávají plus mínus stejné, jde o zcela nový model, od základu přepracovaný v každém jednom bodě.
Stella Esclusiva mají ozvučnice vyrobené z masivního dubu ve třech barevných odstínech, černý a bílý hluboký lesklý lak jsou nicméně nanášené na skříň z MDF profilů a za příplatek je k dispozici luxusní „marina“, neboli javorové dřevo s ořechovými inzerty, kteréžto provedení připomíná paluby jachet.
Jak velí designová tradice řady Natura, všechny rohy a hrany korpusů jsou zabolené (protože příroda příliš pravé úhly neuznává), stabilitu zajišťuje podstavec (jak jinak, než se zaoblenými hranami), který má nově systém levelátorů, tedy nízkých nožiček, které jsou seřiditelné za pomoci imbusu shora, což zřetelně usnadňuje vodorovné usazení. Pěkný drobný detail.
Čelní stěna je osazena trojicí reproduktorů, všechny pochází z portfolia AudioBarletta, tedy vlastní „subznačky“ Xavian, která pro ně i pro jiné vyrábí měniče v Itálii – ty použité ve Stella Esclusiva vychází z osazení modelů Corallo Esclusivo a Ambra Esclusiva.
V praxi to znamená, že o výšky se stará měkká lakovaná hedvábná kopulka s nadprůměrně velkou cívkou o průměru 2,9 cm. Cívka je navinuta plochým hliníkovým drátem, pro optimalizaci svého chodu sousedí s měděným zkratovacím prstencem. Celá zadní strana reproduktoru je uzavřená v pouzdře, sloužícím jako tlumená pracovní komora s labyrintem, v němž se postupně odbourává energie ze zadní strany membrány. Optimalizaci vyzařování kopulky má na starosti přední lité šasi s proměnlivým tvarem.
Na tento tweeter navazuje středobas o průměru 18 cm. Dvojitý nízký závěs potlačuje efekt vlnkového zkreslení, masivní hliníkový fázový nástavec (plný kus opracovaného hliníku) pomáhá reproduktor chladit i optimalizovat jeho vyzařovací charakteristiky. Membrána je vyrobená z lakovaného papíru. Magnetický systém, stejně jako u tweeteru, sází na tradiční ferritovou podobu.
Třetím „do party“ je pasivní membrána. Jde opět o lakovaný papír s průměrem 18 cm, tentokrát je tu uprostřed jen tradiční kopulka vrchlíku.
Zadní stěna je pak naprosto čistá, jen lehce nad polovinou výšky ční jeden pár zakázkových firemních reproterminálů a nad nimi pěkná kovová destička s modelovým označením a všemi dalšími nutnými symboly. Opět pěkný detail, podtrhující celkově luxusní zpracování, na které jsme u Xavian zvyklí.
Když už jsme u luxusu a pěkných detailů, laserem vypálené firemní logo s pyšným dodatkem Prague zdobí přední část horního panelu a nevtíravě, leč dostatečně významně oznamuje světu, kdo reprosoustavy vyrobil. Tutéž informaci najdete vyfrézovanou také na spodní straně podstavce a to spolu s informací, že po odmontování se na vás vysype písek. Ten totiž vyplňuje spodní uzavřenou komoru pro zlepšení stability a absorpci rezonancí.
Vnitřní prostor reprosoustav má jednu lomenou příčku a jednu průchozí výztuhu, výhybka je montována poblíž horní stěny na filcové podložce. Na stěnách je vícevrstvé tlumení bitumenem, textilní vrstvou a akustickou pěnou.
Když jsme zmínili výhybku, jde o firemní řešení Modulo Uno s přechodovou frekvencí 2 500 Hz, tedy modulární koncept s originálním firemním zapojením a topologií Fase Zero, která má za úkol měniče zapojené v sérii udržet co nejlépe sfázované. Osazování plošných spojů prémiovými součástkami Jantzen a Mundorf nebo zakázkovými kondenzátory Xavian probíhá ručně přímo v Hostivici.
Výrobce udává u Stella Esclusiva frekvenční rozsah 42 – 20 000 Hz (-3 dB), dále pak jmenovitou impedanci 8 ohm a nadstandardní citlivost 89 dB / 2,83 V / m. Za zmínku stojí fyzické proporce – výška 99 cm, šířka 23 cm a hloubka 27,6 cm, to vše s celkovou váhou pocitvých 30 kg.
Model Stella Esclusiva jsme poslouchali v rámci redakčních sestav a to jak s Métronome DSC1 / Norma Revo IPA-140 proti Xavian Quarta (přes filtr GMG Power Harmonic Hammer 3000P a kabely Nordost Heimdall 2), tak s Grandinote Shinai a Teac NT-503 namísto Fischer&Fischer SN-70 nebo Harbeth Monitor 30 a to na kabeláži Dynamique Audio Horizon 2. Všechny další používané doplňky, podložky, napájecí filtry i vše ostatní najdete ve výčtu v pravém sloupci -->. Krátce jsme při vracení testovacího páru poslouchali také Stella Esclusiva proti původnímu modelu Stella v hostivické poslechové místnosti výrobce na Marantz PM7000N.
Do brnkání basových strun v „Hiccups“ Harry Sacksioniho („STS Test Demo CD Vol. 1“ | 2014 | STS Digital | STS-6111134) se Stella Esclusiva pustila s až neočekávanou vervou. Zvuk má pěkný punch, brnkání má již krásně definované kontury a reprosoustavy hrají ochotně, s energií na rozdávání. Basu je trošku více, ale je soustředěný a dosti pevný, takže nehrozí pocit těžkosti nebo nějaké basové dominance, zvuk je minimálně o třídu konkrétnější, než u starého modelu. Pokud máte rádi takové to basové zamručení s pocitem síly a průbojnosti, tak Stella Esclusiva ho umí nabídnout; ocenit se musí i fakt, že i při tichoučkém poslechu s úrovní někde kolem 65 dB v poslechovém místě tu bas (jakkoliv v menší míře) pořád je a pořád zřetelný, nepropadá se do jednotlivých temných ploch, udrží bas pěkně napjatý a pulsující.
Podání středního pásma je u prakticky všech modelů firmy s měniči AudioBarletta na dané třídy excelentní, zejména tam, kde se používá tento konkrétní středobas (či jeho variace). Otevřenost, čistota a soudržnost středů, reprezentovaných zpěvem Karen Matheson v „Ailein Duinn“ („L’Héritage Des Celtes“ | 2011 | Columbia | COL 481530-2), je velmi dobrá. Stella Esclusiva hrají živě a expresivně, bez jakékoliv stopy těžkosti nebo mechaničnosti, hudba je opouští snadno a bez jakýchkoliv nepříjemností. Tak jako v basech, i tady je cítit velmi ochotná artikulace a výtečná přesnost reprodukce, kde najdete spoustu informací, které ale nejsou – jak je u Xavianu příjemnou ctností – nijak vytržené z kontextu nebo zdůrazňované. Jsou to středy podobně soustředěné a konkrétní jako u Corallo Esclusivo, nicméně doplněné o výraznější, realističtější pocit těla a hmoty.
Zvuk Xavian je často spojován – dnes už spíše z tradice a zažitých stereotypů – s takovým tím jemnějším, hřejivějším zvukem, Stella Esclusiva jsou nicméně nepopiratelně spíše na (mírně) analytičtějí straně od teoretického neutrálu. Zejména cinkot činelů v „La Rosita“ Bena Webstera a Colemana Hawkinse („Encounters“ | 2013 | Verve | 31452147-2) byl tonálně velmi realistický, přesný, s až „zařezávajícími“ konturami a pocitem expresivního, pevně kontrolovaného prezentování i velmi jemných detailů. Nepřibarvený, „kovový“, znělý a jasný zvuk se nebojí prosadit, výšky nejsou nacinkané, ale objemově se neztrácí a mají drajv.
Výše už jsme zmínili ochotu Stella Esclusiva hrát a předávat energii, stejně jako schopnost držet živé dění v pevných, konkrétních mezích, jak se sluší a patří. Na velmi dynamických bubnech v „Rí Na Cruinne“ od Clannad („Extended Dynamic Experience 5“ | 2017 | STS Digital | STS-6111158) možná trochu chyběl zátah v těch úplně nejnižších oktávách, které velké kotle umí probudit k životu, ale jinak si Stella Esclusiva zaslouží rozhodně velký respekt – jakou zkrocenou energii a jaké přirozené sebevědomí umí nabídnout z dvoupásmového konceptu, to je něco. Nečekejte obrovské objemy zvuku, reprodukci dominuje kontrola a samozřejmost (byť plný zvuk je bez problémů). Už vnímáte ten správný rozměr bubnů, cítíte jejich fyzický důraz pěkně v hrudníku a hlavně umí Stella Esclusiva zprostředkovat tu těžko popsatelnou kvalitu pohybujícího se a dýchajícího vzduchu.
Úvod „Fortysomething“ od zpěvačky Eleonore („Incredible Music & Recordings“ | 2012 | STS Digital | STS-6111130) je plný delikátních, nenápadných detailů jako je hovor hostů v nahrávacím prostoru, cinkání porcelánu na stolcích a vůbec je tu množství zvuků, které podtrhují atmosféru a autenticitu živého záznamu, ale které vlastně na mnoha systémech nejsou téměř patrné. Stella Esclusiva se i těchto „podprahových“ jemnůstek zhostila s důstojností a suverenitou až nad očekávání velkou. Opět nadchne zejména čistota a otevřenost vokálního rozsahu, hlas je uvolněně samozřejmý, zakořeněný pěkně v prostředku a expresivní, rychlý a rázný. Hudební nástroje ani ve vrstevnatějších momentech neztrácí nadhled a jistotu artikulace. Je to rozhodně výraznější, jasnější a živější zvuk, než jaký si audiofil spojuje s tradicí Xavian, je ale také dospělejší, bohatší (na detaily i energii) a zároveň přirozenější, než jsou běžné standardy stotisícové kategorie.
Přestože nejsou Stella Esclusiva nijak zásadně směrové a je maličko jedno, jestli je máte nasměrované přímo na uši nebo se jejich osy protínají někde za vaší hlavou, aby prostor nahrávek optimálně fungoval, mají nějaké své nároky – prvním je neumisťovat je příliš blízko k sobě, nadprůměrná energie středobasů pak může interferovat a pocit plastičnosti nebude tak ideální. V krátkosti to znamená, že byste měli udržet alespoň dvoumetrový odstup. Další fakt je, že scéna rozkvete s odstupem alespoň 50 cm od zadní stěny, ale to by k větším sloupkům tak nějak mělo být samozřejmostí. Jak už ale bylo řečeno, umisťování není nutné „po centimetrech“. Když správně sladíte pozici v akustice vlastní poslechovky, Stella Esclusiva se vám odvděčí – třeba jako v „Dream about you“ (Eva | „STS Test Demo CD Vol. 1“ | 2014 | STS Digital | STS-6111134) parádní hloubkou scény a pocitem skvělé homogennosti v pravolevém i předozadním směru, je to jedna velká, vzdušná scéna s pěkně zrekonstruovaným pocitem plastičnosti celku i jednotlivých nástrojů a jejich lokalizace v prostoru.
Stella Esclusiva mají sice svůj jemně přítomný muzikálně-noblesní charakter, jsou ale velmi solidně transparentní (zejména díky opravdu excelentně pracujícími střednímu pásmu) a jejich chování lez tak trochu definovat jako „jak dobrá nahrávka, tak dobrý je zážitek“. Není to technicistně „přísný“ zvuk, zůstává tolerantní i k horším materiálům, nicméně dá vám najevo, kde leží jejich limit a to s jistotou a samozřejmostí – v tom negativním, o to víc ale i v tom pozitivním slova smyslu. Vezměte pěkně nahraný popík typu titulní skladby alba „Breaking Silence“ od Janis Ian (1993 | Columbia | 519 614-4) a ucítíte to sebevědomé proudění energie, tu dynamičnost při každém úderu do bubu, ucítíte téměř hmatatelné středy s čistým, zaostřeným a pevným vokálem, ucítíte ale hlavně celkovou ochotu hrát.
Nové Xavian Stella Esclusiva jsou ambiciózní sloupky, které mají s původními jmenovci společnou jen podobu na první pohled, protože ve všech ostatních ohledech reflektují citelné zvýšení ceny také mimořádně citelným zvednutím úrovně. Krásné rukodělné zpracování už je u hostivické manufaktury samozřejmostí, ale stojí za to ho připomenout vždy zas a znovu, jelikož patří na špičku nabídky i z globálního pohledu. Své místo na slunci v porovnání s jakoukoliv konkurencí ve stotisícové hladině si pak Stella Esclusiva zaslouží i po zvukové stránce – pocit vyrovnanosti, výtečné transparentnosti, ochotné energičnosti, velmi solidní analytičnosti a přitom zachování muzikální harmonie, to jsou základní stavební prvky celku, který se rozhodně ubírá tou správnou cestou. Jestli Xavian naplnil své ambice „nabídnout to nejlepší, co lze za 100 000,- Kč pořídit“, to si musíte rozhodnout sami, ale faktem zůstává, že tak pěkné, tak čistě hrající, tak v konečném důsledku přirozené a snadno poslouchatelné reprosoustavy za dané peníze aby jeden pohledal a z našeho pohledu jsou Stella Esclusiva dalším výtečným modelem českého výrobce.
MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE + WATERFALL
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav.
Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií.
Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.
Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)
Za zmínku stojí především pečlivě urovnané a v reálném světě krásně lineární pásmo 400 – 15 000 Hz, mírný peak s vrcholem na 150 Hz je vcelku charakteristický pro tuto značku, stejně jako je tím, co dělá (obecně u reprosoustav) pocit pěkné plnosti a bohatosti. Zvýšení pak nepřesahuje 3 dB. První energii Stella Esclusiva nabízí ve volném prostoru od 38 Hz, to je na dvoupásmový model velmi slušné. Ani pod úhlem reprosoustavy nepřichází ve středo-výškové oblasti o příliš velké množství energie. Celkově je frekvenční odpověď velmi důstojná a plně hodná vysoké pořizovací ceny. Technická odezva ukazuje, že v Xavianu vědí co dělají a vlastnosti reprosoustav mají pod kontrolou.
Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)
Sedlo mezi prvními dvěma impedančními peaky (z nichž druhý jde až k extrémně vysoké hodnotě 100 ohm) ukazuje na ladící frekvenci kolem 40 Hz, impedance se drží poctivě těsně pod 8 ohmy a výše, nejsou na ní žádné prudké změny ani výkyvy. Také elektrická fáze je bezproblémová, jediný prudší zlom a výpad do negativních hodnot je v místě vysokého peaku a tedy nenáročný na zesilovač, fáze se drží v optimálním rozptylu. Celkově nekladou Stella Esclusiva žádné nepřiměřené nároky na stabilitu zesilovače a budou se snadno řídit.
Waterfall
Frekvenční odezva na poslechovém místě - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [<-- 20m2] [ +/- ] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ ✓] | VELKÁ [--> 40m2] [ +/- ]
Kč 99 990,- - standardní provedení
Kč 129 990,- - provedení „marina“
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-podlahove/2747-xavian-stella-esclusiva#sigProIda5844967b0
--- --- --- --- ---
KLADY
+ krásné provedení na úrovni hodné Xavian
+ schopnost hrát čitelně i potichu
+ parádní kombinace analytičnosti a přirozené tonality
+ lehkost, s níž vyzařují i velké dávky energie
+ údernost a dynamičnost nebývalá na dvoupásmový koncept
+ jdou v basech hlouběji, než by se zdálo
+ veliký krok směrem vzhůru oproti předchozí generaci
ZÁPORY
- snad jen že vyžadují prostor kolem sebe
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: XAVIAN | www.xavian.cz