Jméno Ambra patřilo donedávna v portfoliu českého výrobce reprosoustav Xavian většímu regálovému modelu střední třídy (konkrétně ze série Natura) a v duchu odkazů na přírodu a přirozenost staví na italském překladu slova "jantar", kdy se tato prastará přírodní pryskyřice používá zejména ve šperkařství. Po pár letech nahradila původní model nová generace s přídomkem Esclusiva, který naznačuje proběhnuvší evoluční proces.
Zvenku se snad ani nezdá, že by se Ambra Esclusiva nějak lišila od své předchůdkyně, tedy pomineme-li to, že dnes už je standardem pro výrobu ozvučnice dubový a nikoliv ořechový masiv (dubový prý je jednoduše bytelnější a trvanlivější). Kabinety stále sází na klasický tvar, zjemněný ovšem zakulacením všech hran i rohů, což pomáhá nejen esteticky skutečně přiblížit vjem jakési organické přírodnosti, ale také to pomáhá omezit efekt difrakcí u hran ozvučnice. V nové generaci je také použit masiv nikoliv mozaikový (tedy s krátkými špalky), ale s dlouhými plochami - výsledek působí luxusněji a dospěleji.
Ambra Esclusiva neopustila koncept "vše vpředu", na čelní stěně tak najdete tweeter v poměrně výrazném zvukovodu a pod ním kroužek středobasu. Úplně dole je pak štěrbinový bassreflex s pečlivě zaoblenými hranami pro hladké proudění vzduchu. Zadní plocha hostí jeden pár firemních reproterminálů a nalepovací štítek s běžnými informacemi.
Přestože nová generace udržela prakticky identické rozměry 38,6 x 23 x 27,6 cm (v x š x h), kde narostla pouze výška a to o zanedbatelných 6 milimetrů, váha jednoho kusu se zvětšila o poctivou třetinu (!) na 12 kg. Je to způsobeno jak novým středobasovým měničem, tak celkově fortelnější konstrukcí nebo třeba vnitřním vrstveným tlumením, které kombinuje bitumenové pláty, textil a pěnu.
Celkem zásadní, byť na první pohled nijak výraznou změnou prošlo osazení. Ambra Esclusiva používá reproduktory AudioBarletta, které si značka vyrábí zakázkově v Itálii. Měkká kopulka s průměrem 2,9 cm zůstala na pohled stejná, stejně jako lité hliníkové šasi, které slouží i k usměrnění energie výškáče. Nově má reproduktor větší cívku, je navinuta plochým hliníkovým drátem a v "motoru" se nachází také zkratovací měděný prstenec pro zpřesnění chodu nebo komplexní zadní pracovní komora s tlumícím labyrintem.
Větší změnou prošel středobasový měnič a od pohledu je vidět, že se přiblížil těm z vyšší série Epica. Má stále průměr 17,5 cm, nicméně polypropylen vystřídal u nové generace impregnovaný papír a středovou kopulku špičatý fázový nástavec, frézovaný z hliníkového bloku. Membrána využívá dvojitý velmi nízký závěs, což dopomáhá snížit rezonanci v oblasti mezi 800 a 900 Hz o plné 3 dB v porovnání s běžnou vlnkou.
Nově navržená je frekvenční výhybka, která dvoupásmovou koncepci dělí na úrovni 2 500 Hz. Používá kvalitní součástky včetně výběrových odporů a kondenzátorů Mundorf, nově pak také firemní topologie Fase Zero, která - jak už název napovídá - má za cíl dosáhnout optimální fázové charakteristiky a spojení měničů. I díky tomu, že je tato technologie spojena se sériovým zapojením měničů ("mínus" u středobasu je napojen na "plus" u tweeteru), není možné využít bi-ampingu / bi-wiringu.
Výrobce udává frekvenční odezvu 42 - 20 000 Hz (-3 dB), jmenovitou impedanci 8 ohm a charakteristickou citlivost 88 dB / 2,83 V / m, vše identické s minulou generací, byť při přímém porovnání se zdá, že Ambra Esclusiva hraje hlasitěji jako kdyby byla citlivější; výrobce říká, že jde o efekt lineárnější frekvenční odezvy s větším množstvím energie na vyšších středech.
Regálové Ambra Esclusiva jsme měli možnost zkoušet jak přímo u výrobce v Hostivici při porovnávání s původní generací, tak v rámci redakčních sestav - srovnávali jsme tedy s Harbeth Monitor 30 na sestavě OPPO UDP-205, Norma Revo IPA-140 a VPI Scout / Grandinote Celio, hráli jsme přes Cambridge CXC a Cambridge CXA80 nebo třeba Grandinote Shinai a ASUS Xonar Essence One MUSES MKII, kde se srovnávalo primárně s Fischer&Fischer SN-70. Ambra Esclusiva se ale posadily i na místo KEF LS50 do "nearfield" sestavy s Teac NT-503, Emotiva ERC-4, Emotiva XSP-1 a Emotiva XPA-DR2. O kompletních redakčních sestavách a jejich složení, příslušenství či kabeláži se dočtete v pravém sloupci -->.
Ačkoliv Ambra Esclusiva není nikterak neskladná, dokáže menší místnosti vyplnit basem až neuvěřitelně a měli byste pečlivě zvážit, jestli třeba o chlup menší uzavřený model Corallo Esclusivo (tj. v praxi téměř Ambra Esclusiva bez bassreflexu) nebude vhodnější. Hluboké tóny v "I Can´t Stop Loving You" od Madeleine Peyroux ("The Blue Room" | 2012 | Universal | 0602537242689) byly poctivě artikulované, poddajné a jaksi snadné, nekomplikovaně definované. Nenásilný bas Ambry Esclusivy se nesnaží způsobit hromobití, ale dává neokázale najevo krásnou šťavnatost, tučnost a váhu, vysoce nadstandardní na dané rozměry ozvučnice i měničů, reprosoustavy drží zvuk pod kontrolou, ale nijak technicistně - bas je kulatý, uvolněný a už opravdu moc hezky kultivovaný.
Přirozený a organický byl i hlas Renée Fleming v Debussyho "Mandoline" ("Night Songs" | 2001 | Decca | 467 697-2), jak je ostatně u Xavian zvykem. Ambra Esclusiva nabízí bohaté, plné střední pásmo, s hlasem konkrétním a přirozeně dominujícím - rozlišení je neokázalé, ale v dané cenové hladině výtečné, zpěvu je již rozumět i bez potřeby výraznějšího soustředění, střední pásmo je otevřené a jakkoliv se při poslechu vlastně nezdá, že by rozlišení nebo transparentnost dosahovala nějakých úžasných úrovní, čím více porovnání absolvujete, tím více doceníte tu přirozenou, harmonickou komplexnost, která prostě nechává hudbu vplout do místnosti.
Výšky pak drží stále onu stejnou kultivovanou úroveň vynikajícího hi-fi s high-endovými náznaky - cinkot činelů v "Midnight Voyage" Michaela Breckera ("Tales from the Hudson" | 1996 | Impulse | 051 191-2) byl lehce výraznější, ale zvuk tweeteru je rychlý a přesný, takže jednotlivé tóny jsou už pěkně oddělené, mají konkrétně načrtnuté ohraničení a moc pěknou, neostýchavou energii, která nicméně nezpůsobuje pocit vyčnívání ze zbytku pásma. Čitelnost byla celkově výtečná, třeba fáze, kdy činel jen jemně ševelí byla opravdu pěkně strukturovaná, mimořádně důstojně i v rámci své cenové hladiny.
Množství vzduchu, které je Ambra Esclusiva schopná rozhýbat je poměrně působivé, stejně jako to, jak výrobce nastavil vyvážení mezi rychlostí a tučností reprodukce - výsledkem je pocit přirozené, nepřehnané, ale hlavně na segment regálových modelů velmi důstojné dynamičnosti. Klavír v Schumanově "Piano Quintet in E-Flat major op. 44" ("The Complete Piano Trios" | 1997 | Philips | 456 323-2) dýchal s jistou vznosností a elegancí, nástroj měl váhu a jeho tóny důraznost. V tom, s jakou přirozeností nechává Ambra Esclusiva nástroje vyznívat z pohledu plnosti a energie patří ve své třídě Ambra Esclusiva mezi nobilitu a je cítit pokrok oproti generaci původní, hudby je jednoduše více a je intenzivnější.
Pokrok - ač opět možná na první pohled trochu nenápadný a neokázalý - je cítit i v oblasti rozlišení, kde třeba kontrola nad chaotickou mnohovrstvou závěrečnou gradující částí "Feeling Yourself Disintegrate" od The Bad Plus ("For All I Care" | 2008 | Emarcy | 0602517821644) působí velmi vkusně a kultivovaně, samozřejmě. Není to taková ta utažená až technicistní kontrola, je to nadhled, který nechává volně proplout vše od pulsujícího, plnokrevného basu přes přirozeně dominantní a jasný vokál až po spletitou strukturu činelu - můžete se už nekomplikovaně soustředit na každý jednotlivý element, nebo na hudební celek, panuje tu pořádek a konkrétnost. Přitom Ambra Esclusiva hraje s lehce měkčím, příjemně harmonickým způsobem na straně jedné a na straně druhé nechá proniknout i sykavky s jejich ostřejším švihnutím.
Velmi dobře funguje také podání prostoru nahrávek, Ambra Esclusiva nejsou, zdá se, nijak zásadně směrové ani v horizontálním, ani ve vertikálním směru. Třeba "Over the Rainbow" od The Modern Jazz Quartet ("Fontessa" | 1956 | Atlantic Masters | 81227 3687-2) byla pevně zasazená mezi ozvučnicemi, posazená za nimi a rozprostřená na takovou šířku, na jakou reprosoustavy rozestavíte, aniž by zvuk ztratil spojitost či přehlednost. Je tu přirozená míra organizace, nástroje mezi sebou mají místo, nepřekrývají se a působí plasticky včetně zasazení v předozadním a nejen pravolevém směru. Onen celkový dojem konkrétnosti a samozřejmé soustředěnosti by měl být podtržený i konstrukcí výhybky se zaměřením na dosažení optimálního sfázování měničů.
Ze svých útrob dokáže Ambra Esclusiva vyprodukovat hluboký a masitý bas, pouští se odvážně dolů (takže v místnostech pod 20 m2 bude spodního pásma až až, zejména poblíž zdí) a přitom si uchovává lehkost a pružnost - třeba jako v "Champs Elysées" od Zaz ("Paris" | 2014 | Warner Music | 0825646149216). Moc pěkně jasný, šťavnatý a bohatý zvuk si rázuje kupředu v rytmu skladby, neuspěchaný, uvolněný a překvapivě dospělý, nezakrývající, ale nikterak nezdůrazňující drobná zvuková omezení v nahrávce. Je moc příjemné reprosoustavy poslouchat s jejich kulatým, organickým a přesto prokresleným a vybalancovaným, přirozeným zvukem.
Nová generace Ambra Esclusiva možná zdražila o nějakých 25%, na druhou stranu to je poměr, o který za těch pět let od uvedení prvního modelu zdražilo ledacos. Faktem pak je, že za své peníze dostáváte mimořádně krásně zpracované dřevo (přesně podle pověsti, která práci truhlářů z Xavian provází), poctivé použité komponenty a hlavně jejich celkové sladění do harmonického a organického celku, které bylo vždycky velkým kladem firemního zvuku a Ambra Esclusiva v tomto ohledu působí mimořádně zrale. Zvuk pak dokáže zaplnit prostor s grácií a odhodlaností, kterými předčí výkony předchozí generace, dokáže nabídnout čitelnost a dynamiku na úrovni a basovou odezvu, která většinu očekávání dokonce předčí (Ambra Esclusiva tak ale nejsou úplně snadno "skladné" pro malé místnosti). Oproti prví verzi Esclusiva také přidává na otevřenosti i detailnosti a vůbec nabízí bezešvý komplexní a harmonicky barevný muzikální zážitek, s kterým je radost trávit čas.
MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE + WATERFALL
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav.
Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií.
Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.
Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)
Frekvenční odpověď ukazuje, že Ambra Esclusiva začínají hrát plně na nějakých 40 Hz, což se zdá v porovnání s měřením původní generace být o něco hlouběji. V toleranci +/- 3 dB se Ambra Esclusiva hrají od zmíněných 40 do 18 000 Hz, vyjma peaku kolem 100 Hz, který ale může být zdůrazněný pozicí reprosoustav. Vokální pásmo a návazné frekvence až do 10 kHz je pak velmi solidně vyrovnané, v ose je patrný lehký nádech energie kolem 13 kHz a naopak pak celkem rychlý útlum. Stále je vidět lehká tendence "firemního" ladění akcentovat mírně hlubší polovinu frekvenčního rozsahu, ale v reálném světě jsou Ambra Esclusiva solidně vyrovnané.
Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)
Ambra Esclusiva jsou poctivě osmiohmové, jejich impedance klesá jen o nepatrný kousíček pod tuto hodnotu. Naladění bassreflexu je patrné kolem hodnoty 45 Hz, průběh je prostý jakýchkoliv stop po nespojitostech nebo artefaktech rezonancí, vnitřního stojatého vlnění a dalších stopách nechtěného chování. Také elektrická fáze je příkladná, bez prudkých změn nebo vybočení do nepřiměřeně velkých kladných či záporných hodnot. Ambra Esclusiva by měly být snadnou zátěží pro zesilovače.
Waterfall
Frekvenční odezva na poslechovém místě - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [<-- 20m2] [ +/- ] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ ✓] | VELKÁ [--> 40m2] [ × ]
Kč 69 920,- - standardní provedení
Kč 84 020,- - provedení "marina"
Kč 15 016,- - pár stojanů
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-regalove/2559-xavian-ambra-esclusiva#sigProId64551ca3d4
--- --- --- --- ---
KLADY
+ luxusní povrchové zpracování
+ noblesní zvuková charakteristika s plným tělem
+ poctivá dynamičnost
+ nenápadný, kultivovaný detail
+ citelný basový rozsah na danou velikost
ZÁPORY
- mezigenerační navýšení ceny je citelné
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: Xavian | www.xavian.cz | https://eshop.xavian.cz