HIFIStyl

2019 15 08 TST Jamo C97 II 1

Dánský velkovýrobce reprosoustav Jamo sice už dnes patří pod křídla amerického Klipsch, nicméně stále si zachovává svůj designový styl a cenovou atraktivitu, kvůli nimž je oblíbený už dlouhé desítky let. V portfoliu nejvýrazněji ční řada Concert 9, aktuálně dostupná v druhé generaci s jednoduchým přídomkem II. Druhá generace má pár designových změn, nicméně duchem zůstává stále táž.

Nejvýše postaveným modelem je sloupek střední velikosti C 97 II. Základem je to velmi štíhlý (ve smyslu úzký) klasický sloupek střední výšky, který zepředu opticky ozvláštňuje čelní deska s klenutými boky. Korpus z MDF panelů je posazen na čtyři ze spodní strany diagonálně vyčuhující kovové nožky s nevelkými hroty, takže navzdory zmíněné malé šířce se nemusíte bát o stabilitu reprosoustav. Bez nožek by totiž při výšce 107,2 cm, šířce jen 21,5 cm (za níž ale může o dobrých 5 cm na každé straně hlavně čelní deska), hloubce 34,2 cm a váze 24,5 kg mohl vznikat pocit nejistoty.

Nutno říct, že C 97 II sluší především nová krycí mřížka s hrubě tkanou látkou, podtrhující typickou severskou estetiku. Pod mřížkou jsou pak celkem čtyři reproduktory. Nahoře je do poměrně výrazného zvukovodu ponořena měkká látková kopulka s běžným průměrem 2,5 cm. Středním tónům je vyhrazen kónus o průměru 15,2 cm a basům vlastně také - tam ale pracují dva. Membárny jsou typu HCCC - Hybrid Composite Conical Cone - a v jejich středu najdete výrazně čnící kovové fázové nástavce. I tyto tři měniče jsou zanořeny v malých zvukovodech.

2019 15 08 TST Jamo C97 II 2

Vzadu najdete poměrně velký bassreflexový nátrubek s výrazným klenutím vnější části. Kousek pod ním je dvoupatrová vanička s dvěma páry chromovaných reproterminálů.

Jamo u této třípásmové reprosoustavy přechodové frekvence neudává, nicméně v tolerančním pásmu +/- 3 dB říká, že by C 97 II měly hrát od hodně odvážných 32 Hz do 24 000 Hz. Citlivost 89 dB patří k lehkému nadprůměru, impedance je pak udávána 6 ohm.

2019 15 08 TST Jamo C97 II 3

Jamo C 97 II jsme poslouchali v rámci redakčních sestav - místo Harbeth Monitor 30 s Norma Revo IPA-140 a OPPO UDP-205, místo Fischer&Fischer SN-70 spolu s Grandinote Shinai, Cambridge CXC a ASUS Xonar Essence One MUSES MKII nebo třeba místo KEF LS50 s Emotiva XSP-1 / XPA-DR2 a Teac NT-503. O použitých kabelech, filtrech a dalším příslušenství a dalších komponentech v sestavách se dočtete v pravém sloupci -->.

Hluboké tóny, rezonující po úderech do ozvučnice akustické kytary v "Let it rain" Patricie Barber ("The Dali CD Vol. 1" | 2006 | Dali | 2006023) byly mohutné, až efektně výrazné, ale ne tak dominující, aby zaplavily prostor a nic dalšího nepustily "ke slovu". Basu je každopádně dost v objemu, je trochu rozvolněný a rozmáchlý, snaží se zapůsobit objemem a pocitovou plností. Není to audiofilsky utažený basový základ, který by sázel na realistickou přesnost, je to spíše snaha "být cítit" a to primárně v pásmu vyššího basu.

2019 15 08 TST Jamo C97 II 4

Vokál Doris Day v "Penny from Heaven" ("Diamond Voices of the Fifties" | 2015 | STS Digital | STS-6111140) byl v rámci cenové hladiny slušně čistý, prezentovaný s adekvátním, nepřehnaným objemem. Vlastně celkově nabízí Jamo dobrou čistotu i dobrou detailnost, plně odpovídající dané třídě - navíc je ladění C 97 II příjemně bezkonfliktní a ani zřetelněji nahrané sykavky nejsou jakkoliv agresivní, Jamo se drží v bezkonfliktní zóně napříč snad všemi nahrávkami.

Cinkání nejvyšších tónů činelu ve "Spinning Wheel" od Blood, Sweat & Tears ("Blu-spec CD - Feel the Difference" | 2009 | SONY | SICP 20048-9) bylo jemnější, v objemu spíše menším, ale přesto slušně slyšitelné. Dozvuk byl trošku kratší, ale celkové spíše měkčí, jemnější a klidnější podání poslouží i jako filtr pro případné příliš výrazné či ostré nahrávky. C 97 II se nesnaží suplovat nějaký super detailní monitor, svou čitelností pak opět odpovídá standardu své třídy.

2019 15 08 TST Jamo C97 II 5

Rozhodně se nám líbilo, jak se C 97 II snadno rozehrávaly, jak živě reagovaly na dynamiku signálu, takže i "Danse Macabre" Camille Saint-Saënse ("Crystal Cable Arabesque" | 2009 | Crystal Cable | CC 200901) působila živě, svěže a ačkoliv necítíte, že by Jamo nabízely takový ten fyzický důraz, umí si působivě "dýchnout", zejména s ohledem na to, že nemají žádné obrovské plochy měničů.

Na Dvořákově "Symfonii č. 8 v G-dur op. 88" v podání RSO Berlin ("pure music ONE" | 2008 | AUDIO | 03-08) bylo cítit, že Jamo C 97 II nabízí slušnou čitelnost, byť jejich cílem zjevně není maximální detailnost, ale spíše jakýsi celistvý, jednoduše přehledný hudební zážitek; nedočkáte se nejjemnějších nuancí, ale opět - C 97 II jsou solidním standardem světa zaplatitelného hi-fi ve své schopnosti proplout nahrávkou.

2019 15 08 TST Jamo C97 II 8

Podání prostoru v "Quiet Cornes and Empty Spaces" od The Jayhawks ("AUDIOphile Pearls Vol. 17" | 2016 | AUDIO | 06-16) pak bylo vysloveně dobré, rozhodně lepší, než jak je v dané úrovni běžné. I při mírně větším rozestupu drží Jamo pravolevé propojení hudební scény, zřetelný byl dokonce i pocit vnímané hloubky. Rozhodně je to prostornější a vzdušnější přednes, než byste očekávali a navíc mají Jamo C 97 II schopnost ve svém celkovém klidu jaksi "rozmotat" nahrávku tak, jak si to u opravdového hi-fi přejete.

Mohutnou "Flight of the comic hippo" od Bély Flecka ("Extended Dynamic Experience 4" | 2015 | STS Digital | STS-6111145) zahrály C 97 II naprosto neproblematicky, dole dokázaly mrouknout a naznačit mohutnost basů, zatímco nahoře nebylo ani památky po nějaké ostrosti, takže se hudba příjemně, uvolněně a nekonfliktně sunula kupředu. Jamo si navíc nechají celkem snadno líbit i vyšší hlasitost, aniž by se u nich projevoval nějaký nepříjemný aspekt.

2019 15 08 TST Jamo C97 II 12

Celkově jsou Jamo C 97 II - v dobrém slova smyslu - středoproudými hi-fi reprosoustavami, které v dostupné cenové třídě nabídnou moderní design s vkusným zpracováním, nabídnou lehké rozehrávání (takže nemusíte nějak sáhodlouze pátrat po optimálních kombinacích) a nabídnou bezkonfliktnost, díky níž si můžete užít v podstatě jakýkoliv žánr a ani třeba u kompromisních hudebních formátů nebo ostřejších nahrávek nebude zvuk protivný. C 97 II navazují na pozitivní charakter svých předchůdců, i v druhé generaci přináší pěkný, trochu efektní a přesto klidný zvuk, který můžete prostě poslouchat, aniž byste něco řešili.

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE + WATERFALL

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav.

Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií.

Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.

2019 15 08 TST Jamo C97 II m1

Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)

Odhlédneme-li od nepříliš velkého zdůraznění basového spektra pod 200 Hz (ani vrchol zdůraznění na 100 Hz není nepřiměřeně velký), jsou C 97 II vlastně frekvenčně velmi pěkně vyrovnané, zejména pak rovná charakteristika ve středním pásmu zaslouží pochvalu. Trochu zvláštní je zvýraznění energie na 4 kHz, stejně jako svižně mizící energie nad 15 kHz. Vzhledem k velikosti reprosoustav byste možná čekali i hlubší basy, než je cca 42 Hz, které v reálu Jamo zahrají, ale i tak už je to slušné. Slibovaných 32 Hz evidentně také nějakou energii vyzařuje, ale odpovídá poklesu cca 15 dB, takže není úplně optimálně využitelná. Celkově ale působí frekvenční odpověď C 97 II solidně.

2019 15 08 TST Jamo C97 II m2

Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)

Sedlo na impedanční křivce naznačuje naladění bassreflexu cca 42 Hz, potenciálně náročnější může být pokles k úrovni 3 ohm v oblasti kolem 150 Hz, propad ještě pod tuto úroveň na 7 000 Hz pak vzhledem k množství energie nebude nijak kritický. Celkově je průběh impedance klidný, nenaznačuje nic o přítomnosti jakýchkoliv rezonancí, stojatého vlnění nebo jiných nežádoucích vlivů, které mohou potenciálně zabarvit reprodukci. Také elektrická fáze se drží v mezích bezproblémovosti a nevykazuje žádné nežádoucí chování, které by mohlo přitížit základní elektronice, s níž se budou C 97 II dle očekávání párovat. Celkově nebudou Jamo C 97 II žádnými extra náročnými partnery pro v podstatě jakýkoliv zesilovač.

2019 15 08 TST Jamo C97 II m3

Waterfall

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [<-- 20m2] [ × ] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ ✓] | VELKÁ [--> 40m2] [ +/- ]

Kč 25 990,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ zajímavý moderní design

+ pocit plnosti zejména v basovém rozsahu

+ snadno se rozehrávají

+ příjemně nekonfliktní

ZÁPORY

- spodní frekvence působí až trochu moc efektně

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: CPT Praha | www.cptpraha.cz 

Audio Video Show Praha - vstupenky

XAVIAN Medea

Perfect Sound Group

Denon PerL v akci

AV Center

VÝPRODEJ Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Unitra

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Lab12 | Audiofeel

AudioEgo

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Musical Fidelity M8xi [2]
Grandinote Shinai
Cambridge CXA81 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC [1]
Métronome Le Player 3 [1] + [2]
Bluesound NODE (Gen 4) [2]
EverSolo DMP-A6 [3]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
Apogee Groove [5]
Cambridge CXC [3]
Zidoo Z9X Pro [1] 
Zidoo Z9X [2]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

KEF Blade One Meta [1]
Fyne Audio F1-5 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
+ HEXMAT Eclipse
+ HEXMAT Molekula
+ IsoAcoustics Gaia III
Grandinote Celio [4]
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH
DS Audio ST-50

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Valhalla 2 (bi-wire jumper) [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
ZenSati Authentica [2]

SIGNÁLOVÉ XLR
KrautWire Super Symetric Gold [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [3]
TelluriumQ Black
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie
Cardas Clear (sluchátka)
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7u [1] 
SOtM dCBL-CAT7 [1]
SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB)
Nordost Blue Heaven (coax)
Nordost Purple Flare (USB) [5]
2x AudioQuest Jitterbug FMJ [1]
AudioQuest Jitterbug [1]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Valhalla 2 [1]
Cardas Clear Beyond XL C19 [1]
VYDA Laboratories Orion [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premier [2]
IsoTek EVO3 Optimum [2]
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek V5 Sigmas [1]
Norost QSource [1]
IsoTek V5 Titan [2]
IsoTek V5 Polaris [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
Denon PerL Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

SOtM sNH-10G & sCLK-EX [1]
SOtM iSO-CAT6 SE [1]
SOtM iSO-CAT7 [1]
Solid Tech Feet of Silence [1]
Solid Tech IsoBlack [1]
Cardas Multi Blocks [1]
Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost Sort Lift [1]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics Gaia I [1]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
AudioQuest Fog Lifters [2]
AudioQuest Noise-Stoppers [1] + [2]
stojany Kudos S50 (vyplněné 15 kg písku) +
Soundcare SuperSpikes
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
akustické prvky ASI Sugar Cubes [2]
SONOS One SL
65" UHD Philips 65OLED806 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [3]
NEO HIGH END Tripod [2]

SPL

Amarock Studio

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio Studio Hifistyl

AV Center High-End Studio Praha

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Audio Video Show Praha 2025 | výstava hi-fi techniky a domácího kina

Amarock Studio | Vitus - Rockport - Kalista