Italské značce Sonus faber nelze upřít rodokmen - zakladatel Franco Serblin stvořil ve své touze po kombinaci italského citu pro design a materiály s osobní láskou k hudbě něco, co patrně překročilo i jeho nejvášnivější sny, které mohl v hlavě mít při tvorbě prvního originálního produktu Snail v roce 1980. Míjely dekády a firma rostla a rostla a přesto - možná až na "výlety" do levnějších segmentů s řadami Principia nebo Chameleon - zůstala věrná tradici luxusu. Něco jako dosažitelný luxus pak představuje řada Olympica, která se po šesti letech dočkala reinkarnace s přídomkem Nova.
Řada Olympica by se pak také dala označit za zlatou střední cestu v katalogu Sonus faber, za něco, co dobře charakterizuje celou společnost s její touhou po eleganci a luxusu. V nové sérii se nachází trojice sloupků (s čísly V, III a II) a jedno regálové provedení (s číslem I), doplněné o dva centry a nástěnný efektový model, abyste - tak jak už se také stalo firemní tradicí - mohli poskládat stejně snadno dvou i vícekanálovou sestavu.
Prostřední ze sloupků, tedy model Olympica Nova III, označuje sama firma za ideální pro toho, kdo chce maximum ducha Sonus faber - sloupek je svými tvary totiž skutečně klasickou kreací severoitalského výrobce.
Lehounce klenutá čelní stěna nese čtyři měniče, navazují na ní bočnice s výrazným klenutím, končícím v nepravidelně orientované špičce zadní stěny - tedy spíše zadního proužku. Kabinet stojí na čtyřech kovových rozkročených nožkách s výraznými hroty, což je ostatně prvek známý z původní řady Olympica, ale i z vyšších firemních řad.
Zpracování kabinetů je nádherné, je to skutečně luxusní zboží, které se nemusíte bát postavit vedle prestižního italského nábytku - pruhy dřeva s hlubokým lakem a hliníkové orámování vyzařují skutečnou hodnotu, kombinující tradičnost a modernu. Jednoduše je na Olympica Nova III radost pohledět. Na čelní stěně nesmí chybět v kůži provedený symbol lyry, v němž dlí vysokotónový a středotónový reproduktor a kterýžto prvek patří mezi designové podpisy firmy. Čel je pak ještě doplněno o dvojici basových měničů, všechno je do dřeva zasazené čistě, bez šroubů a jakýchkoliv technických elementů.
Mimo osu je pak při pohledu zezadu na špičce ozvučnic vedený kovový žebrovaný pruh, ukrývající paraaperiodický bassreflexový systém Stealth Ultraflex, na "vnější" straně skříně jsou pak vertikálně rozmístěné čtyři reproduktorové terminály pro firmu specifického tvaru.
Olympica Nova III nejsou žádní drobečkové - narostly nakonec do výše 110,5 cm (včetně nožiček), šířky 37,6 cm a hloubky 45,9 cm. To vše při hmotnosti 35 kg na kus, která odpovídá použití osmi vrstev ohýbaného dřeva pro konstrukci ozvučnic a následné vyztužení skříně několika rozpěrami.
Nejvyšší frekvence obstarává kopulka tweeteru H28 XTR3, kdy už sám název napovídá o použití hedvábné kaloty, kterou pohybuje cívka s průměrem 2,8 cm a neodymové magnety. Nesmí chybět kovový můstek s trnem systému D.A.D., který tlumí vrchol membrány a přispívá k jejímu lepšímu chování.
Středotónový reproduktor s označením 15 XTR2-04 pochází - stejně jako ostatní - z vlastní návrhářské dílny Sonus faber a má průměr 15 cm. Materiálem je na vzduchu sušená směs papírové drti, Kapoku, Kenafu a dalších materiálů z přírodních vláken. Reproduktor má fázový nástavec z masivního kusu hliníku s jedním měděným kroužkem pro zpřesnění chodu cívky navinuté z poměděného hliníkového drátu.
Dvojice 18 cm kónusů v basových reproduktorech W18XTR2-08 má pak ale sendvičovou strukturu, která se inspiruje u řady Homage Tradition. Jde tedy o dvě vrstvy papírové drti, mezi nimiž je syntaktická pěna.
Frekvenční výhybka s přechodovými frekvencemi 250 a 2 500 Hz používá firemní topologii Paracross a je osazena cívkami Jantzen a novou generací kondenzátorů Sonus faber, kterou pro firmu vyrábí britští Clarity Cap. Paracross znamená "částečně symetrické" pojetí obvodů s netypickým rozmístěním kondenzátorů a cívek, což by prý mělo vést k lepší odolnosti vůči radiofrekvenčnímu rušení.
Celková udávaná frekvenční odezva je působivých 35 - 35 000 Hz (ač bez udané tolerance), charakteristická citlivost je nadstandardních 90 dB / 2,83 V / m a jmenovitá impedance činí 4 ohm.
Kompletní novou sérii Olympica Nova jsme poslouchali v akusticky výtečné demonstrační místnosti dovozce, kde jim společnost dělal primárně systém McIntosh - konkrétně přehrávač MCD600, předzesilovač C52 a koncové stupně MC1.25KW. Vše napájel filtr InAkustik AC-3500P a propojeno bylo kabely InAkustik řady AIR, k reprosoustavám dokonce v top verzi Pure Silver. Srovnávali jsme hlavně jednotlivé modely mezi sebou a s původní generací, ale k dispozici byla i plejáda modelů Bowers&Wilkins v čele s řadou 800.
Rytmické poklepávání na korpus kytary, sejmuté mimořádně zblízka a jasně v "Let it rain" Patricie Barber ("The Dali CD Vol. 1" | 2006 | Dali | 2006023), se rozlehlo prostorem v solidní hloubce a jakési dřevité, vřelé hutnosti. Přitom ani při vysokých hlasitostech nemáte pocit, že by se basáky Olympica Nova III nějak předřely, natož třeba zahlcovaly. Spodních tónů není objemově nijak efektně mnoho, nesnaží se o rozmáchlé objemy a efekty, ale i ve velké místnosti je energie spodního pásma patrná. Je to takový pocit, že do prostoru bas teče, ale nikdy nepřetéká, že zůstává spíše umírněný. Velmi slušná je pak jeho čistota či definice kontur hlubokých tónů, není to jen spojité anonymní zahučení, ale už dobře propracovaný basový zvuk, byť s trošičku měkčím laděním.
Hlas Doris Day v "Penny from heaven" ("Diamond Voices of the Fifties" | 2015 | STS Digital | STST-6111140) byl vlastně stejně krásně soustředěný, jasný a bohatý na detaily i barvy, jako u bezmála "monitorového" zvuku Olympica Nova I. Tady snad neměl tolik volnosti a vzdušnosti (byť obého je rozhodně dost - až netypicky pro středně velký sloupek), ale zněl plněji a měl přirozenější dominanci nad celým frekvenčním spektrem. I tady je jistá noblesní hladkost, která zvuku propůjčuje nekonfliktní univerzálnost, ale nechybí delikátní detaily, jako když se zpěvačka nadechuje či jí naopak na konci slovy z úst vychází už jen tichoučký, ale pořád artikulovaný zpěv a vy to vnímáte, je to srozumitelné. Ta lehkost, s níž středotónový reproduktor vykresluje své frekvence je velmi uspokojující, je to čistý a jasný zvuk, který vysloveně těší u srdce.
Dalším společným rysem s modelem Olympica Nova I (ale vlastně se všemi novými modely této řady, neb všechny využívají onen "blok" výškáče a střeďáku v jedné zpevněné oblasti, zvaný "Voice of Sonus faber") je jasnost a jadrná neostýchavost nejvyššího pásma - kovový cinkot v "Spinning Wheel" od Blood, Sweat & Tears ("Blu-spec CD - Feel the Difference" | 2009 | SONY | SICP 20048-9) byl pěkně zřetelný, ale neagresivní či ostrý. Vlastně ani nemůžete říct, že by opanoval reprodukci po objemové stránce, není ho přespříliš. Vysoké tóny jako kdyby si ale prostě našly svým velmi prezentním způsobem cestu k vám za každé situace. Jak už ale bylo řečeno, ani při vyšší hlasitosti nemáte pocit, že je to až moc, nenutí vás to snižovat hlasitost.
Díky celkově většímu pracovnímu objemu a až neočekávaně svižnému zvuku byly i dynamické špičky v "Danse Macabre" Camille Saint-Saënse ("Crystal Cable Arabesque" | 2009 | Crystal Cable | CC 200901) živé a energické. Není to opulentní dynamická výbušnost nebo takový ten napjatý, silou kypící zvuk a přesto nemáte pocit, že by dynamické rázy reprodukci nějak znejistěly. Olympica Nova III dokážou zprostředkovat živost hudby zejména přes až tekutou plynulost, vzedmutí hudby s grácií a noblesou. Opět na pozadí toho uhlazeného, plynoucího přednesu ale cítíte, že měniče reagují svižně a s klidem.
Dvořákova "Symfonie č. 8 v G-dur op. 88" v podání RSO Berlin ("pure music ONE" | 2008 | AUDIO | 03-08) poukázala na další z typických charakteristik, které se slovy ale ne úplně jednoduše zachycují. Jde o neaudiofilské a netechnicistní pojetí toho, jak Olympica Nova III nechají vyznít detaily a nuance v nahrávkách. Poslechu rozhodně dominuje pocit celistvosti hudební plochy, předestření celku, tak jak je to ostatně třeba běžné i v koncertních sálech - a přesto, když chcete, objevíte pod touto první vrstvou další, další a další, protože je snadné se ve zvuku orientovat a nástrojové sekce jsou čitelné a zřetelné při tichých i vysokých poslechových hlasitostech, kde je Olympica Nova III zdánlivě zcela jedno, kde a co zrovna hrají - ani komplexní orchestrální pasáž jako kdyby je nedusila, stále je v jejich zvuku lehkost a svěžest.
Jako kdyby Olympica Nova III byly zvětšeninou nejmenšího modelu série, i v podání prostoru v "Quiet Corners and Empty Spaces" od The Jayhawks ("AUDIOphile Pearls Vol. 17" | 2016 | AUDIO | 06-16) je spousta vzduchu, je to scéna ne velká proporcemi, ale velkolepá tím, jak samozřejmě je načrtnutá mimo ozvučnice, jak se za nimi táhne do hloubky, jak dobře organizované jsou na ní nástroje a vůbec jak celkově jednoznačně je vám nabídnuta a zavěšena do vzduchu před vás. I tady je nicméně nutné, abyste ozvučnice natočili velmi pečlivě dle parametrů svého vlastního poslechového trojúhelníku - Olympica Nova III jsou relativně směrové a teprve delikátní doladění jejich pozic "zaklapne" vjem trojrozměrné scény se soustředěním na místo přesně uprostřed mezi oběma kanály.
V mohutném basovém úvodu "Flight of the Cosmic Hippo" Bély Flecka ("Extended Dynamic Experience 4" | 2015 | STS Digital | STS-6111145) možná ani tento sloupek ještě nedává 100% váhy, objemu a hutnosti, kterou lze v nahrávce objevit, ale to dobře koresponduje s tím, že nové Olympica Nova (tedy logicky včetně tohoto modelu) se netlačí tam, kam jejich měniče přirozeně a s rezervou "nestačí". I taky je skladba už pěkně plná a hlavně vyrovnaná, přehledná, dotčená klidem a vzdušnou pohodovostí zvuku nových Sonus faber. Je to decentní a přitom živý, bohatý zvuk, který se ve své lehkosti a muzikálnosti krásně poslouchá.
Sloupky Olympica Nova III od Sonus faber důstojně navazují na ve své době excelentní vrcholné Olympica III - oživují estetiku staršího modelu a přizpůsobují jí současným trendům, ale zdaleka zjevně nekončí jen u toho. Hrají čistěji, vzdušněji (a to množství vzduchu si vás jednoduše musí získat) a lehčeji, možná ne tak hluboko, možná ne tak hutně, ale definitivně s chutí a barevností. Jsou moc příjemné, neúnavné a přes svou jemnost nabídnou už opravdu dobré propracování nahrávek. Tohle je high-end s italskou elegancí a šarmem a reprosoustavy, které je snadné si užít.
MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE + WATERFALL
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 35 metrů čtverečních a zakázkovou akustikou s panely Vicoustic.
Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií.
Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.
Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)
Už od 55 Hz můžete i ve velkém prostoru čekat, že Olympica Nova III vám dají plnou energii, při umístění blíže zdem pak budou bez problémů začínat i kolem 40 Hz, jak vidno z peaku, který je na této frekvenci patrný. Propad na 160 Hz je způsobený akustikou prostoru a trpí jím v dané poslechové pozici více či méně všechny reprosoustav. Celkově vykazují Olympica Nova III vyrovnanou odezvu, byť žádný hromový objem basového spektra. Jen vyšší bas má lehounký, ale skutečně lehounký přídech energie navrch, vše je ale v rámci těch nejlepších mravů dané cenové kategorie.
Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)
Velmi čistý průběh impedanční křivky bez téměř patrného druhého peaku jasně napovídá, že v Sonus faber se snažili kompenzovat chování měničů tak, aby pro zesilovač představovaly co nejjednodušší zátěž. Lehce patrné sedlo naznačuje naladění bassreflexu na 45 Hz, propad impedance i lehce pod 4 ohmy by neměl být problematický. Celkově tu není žádný náznak potenciálně problematického chování, ať už by to měly být rezonance, vibrace nebo třeba právě prudké propady. Taktéž elektrická fáze vykazuje čisté a nekomplikované chování.
Waterfall
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [<-- 20m2] [ × ] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ +/- ] | VELKÁ [--> 40m2] [ ✓]
Kč 309 990,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-podlahove/2332-sonus-faber-olympica-nova-iii#sigProId991f3fbb97
--- --- --- --- ---
KLADY
+ kombinace moderní čistoty a klasické elegance
+ výtečné středy s krásnou čistotou
+ jemný a muzikální charakter
+ dobrá kombinace svižného a plného zvuku
+ pocit solidní frekvenční vyrovnanosti
ZÁPORY
- bas je méně nápadný, než je u podobně velkých a drahých konkurentů zvykem
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: E.P. Audio | www.epaudio.cz