HIFIStyl

2019 08 31 TST ELAC Vela FS409 1

Severoněmecký ELAC má za sebou rušné století - vyráběl sonary i šicí stroje, ač velké úspěchy slavil hlavně s gramofony. Kdoví proč se tak před více než polovinou své existence značka rozhodla, že budoucnost leží v reprosoustavách. Od té doby se firemní portfolio nafukuje, přeskupuje a kvasí, aby dnes značka měla nejen svou německou základnu, v níž vzniká řekněme konzervativnější část produkce, ale i kalifornskou odnož, vedenou legendárním Andrew Jonesem k vytváření moderních a svěžích kreací. To vše doplnil návrat ke gramofonům nebo nedávné spolknutí značky Audio Alchemy, což vyústilo v sérii dostupné elektroniky, doplňující už tak zajímavé portfolio převážně digitálních komponentů.

Záběr firmy je tak vpravdě obrovský a jen si ho řádně uspořádat v hlavě nějakou chvíli zabere - faktem ale je, že mezi nějakými šestnácti stále v katalogu zapsanými řadami reprosoustav ční jako jedna z nejnovějším série Vela (od slova "velum", neboli latinsky "plachta"), postavená na historii středoproudé řady 400.

Nejvyšším modelem (a to samozřejmě i doslova) je tu sloupek Vela FS 409 - díky lichoběžníkovému tvaru ozvučnic a jejich velké štíhlosti působí reprosoustavy na fotografiích poměrně kompaktně, ale tváří v tvář jejich kabinetům z MDF profilů ve vysokém laku dojmy snadno přehodnotíte. Koneckonců je to přes 32 kg hmoty s výškou 130,7 cm (přičemž šířka 27,6 cm a hloubka 33,2 cm jsou v poměru skutečně malé).

2019 08 31 TST ELAC Vela FS409 2

Celá věž stojí na malé základně s čtveřicí nožek - kupodivu zůstávají přes kompaktní půdorys Vela FS 409 stabilní a bez tendencí k naklánění. Přední stěna je osazena čtveřicí měničů poměrně vysoko nad podlahou, kabinet má velké rádiusy a ani jeho horní a spodní stěna nejsou rovnoběžné (jak nahoře, tak dole se zdvihají směrem vzad, jako kdyby ozvučnice stály na špičkách). Horní plocha ozvučnic je vyvedena v kontrastní černé.

Pohled na zadní stranu odhaluje jen čistou plochu s namontovanou jedinou kovovou destičkou ve spodní části, skrze níž pronikají čtyři pěkné reproduktorové terminály. Pod nimi se pak otevírá směrem dozadu černý kovový profil tvaru V, skrze nějž proudí vzduch z bassreflexu na spodní straně ozvučnice.

2019 08 31 TST ELAC Vela FS409 3

Osazením měničů pak řada Vela navazuje na tradice ELACu a zejména tedy jeho řady 400 - nejvyšší frekvence vyzařuje prověřený skládaný pásek systému JET v páté generaci, která dostala pro řadu Vela nový soustružený kovový zvukovod.

Střednímu pásmu je vyhrazený 15 cm kónus s membránou typu AS XR, basům týž materiál v průměru 18 cm. Reproduktory se ještě liší závěsem - ten u středotónového je prakticky plochý a pevný, u basů je klasická měkká vlnka. Materiálem membrán je "lámaná" hliníková vrstva na papírovém základu, která vytváří krystalický dojem. Lomení plochy zajišťuje její vysokou pevnost a nízkou míru vlastní rezonance. Cívka reproduktorů je pak přichycena jak k oné tenounké kovové vrstvě, tak k papíru pod ní, aby pístový pohyb byl co možná nejpřesnější.

2019 08 31 TST ELAC Vela FS409 4

Elektrická výhybka filtruje signál v režimu tří a půl pásmové koncepce, spodní woofer je tak filtrovaný na 140 Hz, druhý pokračuje v práci až na 360 Hz a středotónový reproduktor pracuje do 2 700 Hz, odkud už vše zvládá výškáč JET.

Udávaná frekvenční odezva 28 - 50 000 Hz platí dle normy IEC 268-5, charakteristická citlivost činí nadprůměrných 89 dB / 2,83 V / m a jmenovitá impedance je stanovena na 4 ohmy s připuštěným propadem na 3,4 ohm u frekvence 105 Hz.

2019 08 31 TST ELAC Vela FS409 5

Možnost poslouchat ELAC Vela FS 409 jsme měli v jihomoravském showroomu studia Luxusní Elektronika, v akusticky upravené místnosti střední velikosti, kde hrála primárně sestava Audionet PRE G2 / Audionet MAX, doplněná o Yamaha CD-S3000. Alternovalo se s Marantz SA-KI Ruby a Marantz PM-KI Ruby či Cambridge EDGE A, porovnávalo pak s KEF R11 a dalšími. Propojeno pak bylo kabely Cardas Clear Reflection a napájeno přes filtr GMG Harmonic Hammer 3000P a kabely AudioQuest Tornado.

Notoricky známou úvodní pasáž "No sanctuary here" od Chrise Jonese ("Vinyl Classic Vol. 2" | 2014 | stereoplay | 03-14) prezentují Vela FS 409 jako pěkně napnutou, tuhou a razantní, s basem vibrujícím, ale v některých kombinacích až trochu hřmotným, jako kdyby tančil na rozhraní utažené konkrétnosti, pevné a výbušné razantnosti a odfukující mohutnosti, která získává na výraznosti s klesající frekvencí. Po většinu času ale zní Vela FS 409 hlavně odhodlaným a důrazným, pěkně semknutým způsobem. Není to bas, který rozvibruje i střechu u sousedů, ale má drajv a dobré oddělení jednotlivých tónů, dobře také už předestírá rozmanitost poloh nejhlubších ploch.

2019 08 31 TST ELAC Vela FS409 6

Hlas Sophie Zelmani v "How it feels" ("Dali CD Vol. 3" | 2012 | Dali | 280939) pak byl dosti velký a hladký, trošku zaoblený, ale přesto velmi snadno čitelný a to i při velmi nízké poslechové hlasitosti. Celkově dominuje vjemům ze středního pásma jemnost, ač plastičnost a detailnost už jsou skutečně hezké. Z pozadí dokáže vylovit (ač ne příliš dopředu vytáhnout) doporovodný vokál. Je to energický, živý zvuk s opět jistou napnutou tuhostí a pevností, přitom se ale nesnaží o analytickou pitvu skladby, zůstává nad věcí.

Cinkající činel v "Hello Dolly" Jerryho hermana ("Jazz Masters Vol. 4" | 2017 | STS Digital | STS-6111166) byl díky reproduktoru JET velmi jasný a konkrétní - možná se zdá, že konec pásma je jasnější a dominantnější, ale rychlost, energii i řád, které činelům výškách dá si nemůžete neoblíbit. Není to přitom žádné exhibování, žádné tvrdé zdůrazňování i těch nejtišších signálů, aby lépe vynikly - JET prostě spíše svou svižností v této aplikaci stíhá vykreslit a artikulovat tóny s nadhledem a svěžestí. Detailnost je díky tomu velmi dobrá. Navíc se nezdá, že by při vertikální či horizontální změně polohy měnil jakkoliv zásadně charakter výšek, což je při nemalé výšce ozvučnic dobrá zpráva.

2019 08 31 TST ELAC Vela FS409 12

Zdálo se, že přes onu tuhost zvuku patří reakce Vela FS 409 mezi ty svižnější, takže i makro- a mikrodynamickou stránku perkusí v nahrávce "Kote Moun Yo?" Markuse Schwartze a Lakou Brooklyn ("System Solution" | 2019 | Nordost) zvládnou s důstojností hodnou své cenové hladiny. Zvuk působí celkově velmi pružně, má výbušnost a takovou tu snahu o ukázání síly a energie. Štávu a drajv nahrávky každopádně ELAC "stíhá".

Celkově až nečekaně důstojně prokreslily reprosoustavy "Nativity Carol" Johna Ruttera ("First Sampling" | 1990 | Reference Recordings | RR-S1CD). Není to taková ta perfekcionistická ostrost, kterou se předvádí leckteré moderní reprosoustavy, tady vjem čistoty, vzduchu a hlavně srozumitelnosti lidských hlasů působí "normálním" dojmem, jakoby všechno bylo na svém místě, ve správných poměrech a s vyrovnaností a transparentností příslušnou vyšší třídě reprosoustav.

2019 08 31 TST ELAC Vela FS409 18

Ani prostor Stingovy "Englishman in New York" ("Die Perfekte Räumlichkeit" | 2010 | stereoplay | 10-10) se nehnal nějak uměle kupředu a přesto dokázal i takhle komplexní nahrávce dát pocit už solidní pravolevé i předozadní organizace, dokázal udržet spojitost scény a její pozici mimo hmotu ozvučnic, které působily jen jako estetický prvek, kolem nějž se rozlévá hudba. Jak už bylo řečeno, efekt "drží" i při změnách poslechové pozice, takže třeba poposedávání na sedačce váš zážitek neohrozí.

V "Mé vlasti" Bedřicha Smetany, nahrané London Symphony Orchestra pro demonstrační disk Bowers&Wilkins Society of Sound bylo cítit, že ELAC má něco, co by se dalo nazvat lehce sladším laděním k uspokojivosti. Zvuk byl prostě hezký, barevně bohatý, napnutý a hrající se zjevnou chutí, byť v přiměřeném objemu a s celkově velmi důstojnou čitelností. Ani dramatičtější momenty nebo v praxi libovolně nastavená hlasitost od tiché až po vysokou na zážitku nic nemění. Orchestr pak umí místnost dosti výrazně vyplnit svou přítomností, pokud něco, tak Vela FS 409 potřebují navzdory svému kompaktnímu půdorysu poměrně dost prostoru k vyniknutí. Pak si ale umí hrát záživně kultivovaným stylem.

2019 08 31 TST ELAC Vela FS409 15

Elegantní sloupky s puncem luxusu a sladce příjemným, pružným a živým zvukem - to by možná byla nejlepší zhutněná charakteristika vrcholného modelu FS 409 z řady Vela od německé pobočky bezmála staletých ELAC. Tento sloupek má stále rozpoznatelnou zvukovou (a ostatně i designovou) charakteristiku firmy, nicméně je po všech stránkách snáze přístupný, neutrálnější, než tomu bývalo zvykem - a to je dobře. Pokud je vám blízká energie, zvuk s tělem, kontrolou a přitom jistou sladkou příjemností, pak jsou Vela FS 409 rozhodně bonbónkem právě pro vás.

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE + WATERFALL

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 25 metrů čtverečních, akustickým stropem a štědrým množstvím akustických panelů, byť stále s maličko živější akustikou.

Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií.

Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.

2019 08 31 TST ELAC Vela FS409 m1

Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)

Naměřená frekvenční odezva je poměrně vyrovnaná, byť je vidět, že jí - ale skutečně jen drobně - dominují svou energií střední tóny od 200 do 1 000 Hz a pak výšky nad 10 kHz, které jsou ale poměrně typickým příznakem použití páskového vysokotónového reproduktoru. Úzké propady na 55, 80 a 130 Hz lze více přisoudit zdůraznění místnosti, i taky je ale znát, že Vela FS 409 se netlačí basově kupředu a naopak hlubokotónové pásmo nechávají volně odeznívat. Přesto se od nich dočkáte v běžném prostředí cca 40 Hz a od cca 60 Hz vyrovnanosti bezproblémové v reálném světě (daném onou běžnou tolerancí +/- 3 dB).

2019 08 31 TST ELAC Vela FS409 m2

Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)

Sedlo mezi prvními dvěma (překvapivě nízkými) peaky naznačuje naladění bassreflexu na cca 32 Hz, kritické pak bude propadnutí křivky až mezi 3 a 4 ohmy v rozmezí 100 - 200 Hz. Není to ale nepřiměřené k elektronice, se kterou se dá očekávat, že budou Vela FS 409 hrát. Zbytek impedanční křivky je velmi poklidný, patrně pečlivě kompenzovaný konstrukcí výhybky. Nejsou tu žádné prudké změny a další artefakty, které by naznačovaly stojaté vlnění nebo rezonanci kabinetů. Elektrická fáze je podobně poklidná jako impedanční křivka a vyjme lehkého výletu za optimální hranice v oblasti 70 Hz není žádný důvod ke starostem. Obecně budou Vela FS 409 snadnými partnery pro zesilovače.

2019 08 31 TST ELAC Vela FS409 m3

Waterfall

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [<-- 20m2] [ × ] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ ✓] | VELKÁ [--> 40m2] [ ✓]

Kč 166 000,- - standardní provedení

Kč 172 000,- - ořechová dýha

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ překvapivá nesměrovost

+ energický a důrazný basový základ

+ nádherné povrchové provedení dýhované verze

+ celkově uspořádaná reprodukce s jistotou a kontrolou

ZÁPORY

- bas občas zní trochu hřmotně

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Luxusní Elektronika | www.l-e.cz 

DOVOZCE: BaSys CS | www.basys.cz 

Audio Video Show Praha - vstupenky

XAVIAN Medea

Perfect Sound Group

Denon PerL v akci

AV Center

VÝPRODEJ Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Unitra

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Lab12 | Audiofeel

AudioEgo

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Musical Fidelity M8xi [2]
Grandinote Shinai
Cambridge CXA81 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC [1]
Métronome Le Player 3 [1] + [2]
Bluesound NODE (Gen 4) [2]
EverSolo DMP-A6 [3]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
Apogee Groove [5]
Cambridge CXC [3]
Zidoo Z9X Pro [1] 
Zidoo Z9X [2]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

KEF Blade One Meta [1]
Fyne Audio F1-5 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
+ HEXMAT Eclipse
+ HEXMAT Molekula
+ IsoAcoustics Gaia III
Grandinote Celio [4]
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH
DS Audio ST-50

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Valhalla 2 (bi-wire jumper) [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
ZenSati Authentica [2]

SIGNÁLOVÉ XLR
KrautWire Super Symetric Gold [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [3]
TelluriumQ Black
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie
Cardas Clear (sluchátka)
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7u [1] 
SOtM dCBL-CAT7 [1]
SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB)
Nordost Blue Heaven (coax)
Nordost Purple Flare (USB) [5]
2x AudioQuest Jitterbug FMJ [1]
AudioQuest Jitterbug [1]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Valhalla 2 [1]
Cardas Clear Beyond XL C19 [1]
VYDA Laboratories Orion [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premier [2]
IsoTek EVO3 Optimum [2]
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek V5 Sigmas [1]
Norost QSource [1]
IsoTek V5 Titan [2]
IsoTek V5 Polaris [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
Denon PerL Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

SOtM sNH-10G & sCLK-EX [1]
SOtM iSO-CAT6 SE [1]
SOtM iSO-CAT7 [1]
Solid Tech Feet of Silence [1]
Solid Tech IsoBlack [1]
Cardas Multi Blocks [1]
Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost Sort Lift [1]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics Gaia I [1]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
AudioQuest Fog Lifters [2]
AudioQuest Noise-Stoppers [1] + [2]
stojany Kudos S50 (vyplněné 15 kg písku) +
Soundcare SuperSpikes
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
akustické prvky ASI Sugar Cubes [2]
SONOS One SL
65" UHD Philips 65OLED806 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [3]
NEO HIGH END Tripod [2]

SPL

Amarock Studio

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio Studio Hifistyl

AV Center High-End Studio Praha

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Audio Video Show Praha 2025 | výstava hi-fi techniky a domácího kina

Amarock Studio | Vitus - Rockport - Kalista