Přijmeme-li přístup, že to důležité v hi-fi řetězci je na začátku (a že většina posluchačů na to jde spíše z druhého konce, tedy od reprosoustav), pak by napájecí kabel pro komponenty měl stát na jedné z předních příček zájmu těch, kteří hledají cestu dál. Americký AudioQuest pak nabízí na tomto poli záběr od kabelů za pár jednotek tisíc až po výbavu, jejíž cena by vám mohla koupit několikaměsíční dovolenou v tropickém ráji.
Zhruba uprostřed nabídky, byť spíše trochu blíž vyššímu konci, stojí série Storm.
AudioQuest Thunder
Základním modelem série je kabel Thunder. Jde o mohutný, do podoby obtáčejících se hadů spletený kabel s pěkně provedeným opletem a bytelnými firemními koncovkami.
Uvnitř drátu je schovaná velmi čistá měď v podobě drátu s pevným jádrem s dlouhými zrny a povrchem prakticky do dokonalé hladkosti vyleštěným technologií Perfect-Surface. AudioQuest říká, že všechny tažené materiály mají asymetricky orientované zrno, což dle jejich vysvětlení vede ke směrovosti. Směrovost pak prý zjišťují technici při přejímce materiálu poslechem (tedy ne přikládáním ucha ke kovu, samozřejmě, ale výrobou vzorku a jeho hodnocením).
Pronikání radiofrekvenčního rušení do systému pak zabraňuje patentovaný firemní systém kombinující stínění a specifické dielektrikum. Firma zde používá i technologii taktéž patentované radiofrekvenční "pasti", kdy v kombinaci s polarizací dielektrika pomocí systému DBS prý předchází fázovým změnám na procházejícím signálu.
Kabely jsou pak označeny jako 16 ampérové s tím, že ve špičkách zvládnou "násobně více". Výrobce se pak chlubí, že v pásmu 50 - 1 000 000 Hz má kabel nulovou impedanční charakteristiku a tím by prý neměl nijak limitovat tranzienty.
AudioQuest Tornado
Kabel Tornado se na první pohled od Thunder liší hlavně mírně jinou barvou, což je prakticky také jediný zprvu viditelný rozdíl.
Jinak se ale Tornado od kabelu Thunder liší jen málo. Zásadní tu je oddělený zemnící vodič, který tu na rozdíl od nižšího modelu má tedy podstatně lepší vlastní izolaci.
Rozdíl je ale také v materiálu - sice jde stále o měděné vodiče, ale je tu kombinace povrchu Perfect-Surface a jeho ještě lepší varianty Perfect-Surface Plus. Varianta "plus" se vyznačuje ještě větší čistotou použité mědi.
Oba kabely jsme měli možnost zkoušet na hlavní redakční poslechové sestavě, kde je zdrojem OPPO UDP-205 a VPI Scout s předzesilovačem Grandinote Celio, zesiluje Norma Revo IPA-140 a poslouchá se přes Harbeth Monitor 30 - to vše je kompletně prokabelováno pomocí Nordost Heimdall 2 a napájeno přes IsoTek EVO3 Genesis One a IsoTek EVO3 Titan One. Další detaily objevíte v pravém sloupci -->.
Už s nižším modelem Thunder je znát, že AudioQuest napájecí kabely vyrábět umí - basová linka v "Riders on the Storm" od The Doors ("The Very Best of The Doors" | 2007 | Rhino | 081227999582) byla pěkně vyrýsovaná, tuhá a napnutá, objemově a proporčně přiměřená a vůbec velmi slušně podaná. Nicméně ne nepodobně tomu jaký rozdíl přináší prakticky stejné signálové kabely Earth a Water, i tady stačí zapojit vyšší Thunder a vlastně vám spadne čelist - bas báječně rozkvete, stane se vysloveně fyzickým, je tvárnější a barevnější, více pulsuje a každé brnknutí je lépe ohraničené, takže najednou máte pocit, že celá skladba mnohem lépe šlape a že je více strhující.
Také u vokálního pásma jsou rozdíly velmi zřetelné. Už model Thunder dá hlasům Carrerase, Dominga a Pavarottiho v "O Sole Mio" ("3 tenors in concert" | 1990 | MFSL | UDCD 587) velmi solidní energii, sílu a hlavně jakousi intenzitu a zejména když se do toho zpěváci opřou, cítíte ten až fyzický tlak, to vše navíc ve velmi solidní čistotě. I tak je ale skok po zapojení modelu Tornado unášející - dalo by se říct, že je tu rázem mnohem více zvuku, že hlasy více vyniknou a pozadí se naopak odsune hlouběji do temnoty, takže vše je pocitově blíž k vám. Každý hlas je také najednou úplně samostatnou entitou, obklopenou vzduchem. Největší přínos je ale cítit v těch malých chvílích, kdy se zpěvák nadechne a opře se do zpěvu a nic mu v tom najednou nepřekáží.
I na činelech v Brubeckově "Take Five" ("Time Out" | 2009 | Columbia | 88697 39852 2) je cítit, že už "základní" model Thunder má co nabídnout. Činel je utažený, čistý a hodně znělý, má moc pěkně načrtnuté hranice a každé cinknutí vykřísne do světa snadno a velmi svižně. Je to prostě pěkný, živý, jasný činel s přiměřeným objemem. Pak ale připojíte na stejné místo model Tornado a ten vás věren svému jménu smete - do prostoru se totiž vyklube celé tělo činelu, tóny prochází celou jeho plochou a je to perfektně detailní, jako kdyby zmizelo jakékoliv rušení v pozadí a proto zaslechnete i všechny ty jemné nuance. Navíc je tu přirozená, neušlápnutá znělost a krásná barva kovu, která činelu dodává hodně na přesvědčivosti.
Též u dynamiky smyčcových nástrojů ve "Voodoo Child" ("Have you ever been" | 2010 | Telarc | TEL-32094-02) bylo znát, že už Thunder umí hudbu nechat vyznít s velkou dávkou energie, se šťavnatostí a makrodynamickou odvážností. Nemůžete se snad ještě tak úplně vpíjet do rozpitvávání mikrodynamických nuancí, nicméně hudba se hrne a jásá s pěknou živostí. Ale i tady je Tornado jasně slyšitelným krokem dál - v těch samých pasážích, kde už si říkáte, jak je to dobré, tak Tornado přidá na suverénnosti, na dravosti a na důrazu, přibude jakoby několik úrovní dění a zároveň také porce nadhledu, díky které se vám otevře svět působivé dynamiky na všech úrovních, můžete se jí už doslova opájet, protože Tornado jako kdyby odjišťoval brzdy.
Claptonova "Before you accuse me" ("MTV Unplugged" | 2013 | Reprise | 8122796367) byla v podání Thunder úderná, snad trošičku tvrdší a dopředná, díky celkově pěkně zařezávajícímu zvuku a jeho už pěknému vytažení do prostoru byla i pěkně přehledná. Kabel nechá elektroniku ukázat už dost detailů, přednes je víc než solidně transparentní, takže když chcete, není problém soustředit se na drobné nuance. I tak ale není pochyb o tom,ž e Tornado funguje jednoduše lépe - zrovna tady vnímáte, jak jsou všechny ty drobné informace lépe zařazené, čistější a jakoby více vytažené. Všechno je také přesnější, takže celá skladba působí přirozeněji, rozkvete živost pozadí a všechny ty jemné zvuky z publika i dozvuky koncertního prostoru, je toho jednoduše všude okolo víc, aniž by systém ztratil schopnost vykreslovat i ty jemné detaily srozumitelně a čitelně.
Díky tomu, že i kabel Thunder nabízí pěkně konturované nástroje a vůbec solidní pevnost, působí scéna v "Need you now" od Lady Antebellum ("Need you now" | 2010 | Capitol | 509996 33641 2 5) velmi přehledně, scéna má pravolevý i předozadní rozměr, kde všechno drží na svém místě a je dobře ohraničeno. I tak - vyměňte kabel za Tornado a razantně se zlepší plasticita nástrojů, ty se jakoby rozestoupí, vnímáte až fyzicky i to tiché, vzdušné místo mezi nimi a i když ani s modelem Thunder není ani stopy po chaosu, tady je všechno ještě precizněji, ještě konkrétněji zakotveno a prostor získá velmi přesvědčivou iluzi trojrozměrnosti.
I "základní" model Thunder má schopnost hudbu "prodat". Cashovu "Ain´t No Grave" ("American Recordings VI" | 2010 | american | B001395402) jako kdyby nakopl, byla intenzivní a výraznější a to tedy i včetně negativ jako je tak trochu nervózní kovové přesýpání. Je to ale rozhodně zážitek, který jde více do hloubky emocí a pod kůži. Vyšší model Tornado na to jde zcela stejně, ale dokáže eliminovat ty nepříjemné ostré hranky nahrávky, je přes větší informativnost a čistotu paradoxně tolerantnější. Hudba je "rozmotaná", suverénní a bez překážek, takže už přestáváte vnímat technickou stránku věci a posloucháte jen hudbu samou.
Oba napájecí kabely - ostatně jak by se dalo čekat při už relativně odvážných cenách - jsou dobré, dokonce i ten "základní" bude pro většinu komponentů dostatečným řešením, protože napříč systémem vykazoval konzistentní přínosy. Počítejte ale s tím, že pokud si po modelu Thunder poslechnete prakticky jen v relativních drobnostech odlišný model Tornado, tak se budete jen stěží vracet k modelu nižšímu a ani o dvě třetiny vyšší cena najednou nebude nepřekonatelnou překážkou. Tak či tak, napájecí kabely evidentně AudioQuestu jdou a jak Thunder, tak Tornado jsou řešení, s který, můžeme-li soudit, chybu neuděláte a zejména model Tornado si zaslouží hlasité "WOW"!
Kč 27 534,- - Storm Tornado (1 m)
Kč 17 729,- - Storm Thunder (1 m)
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/kabely-napajeci/1824-audioquest-storm-thunder-tornado#sigProId85b20aad6e
--- --- --- --- ---
KLADY
+ jak na zdroji signálu, tak na zesilovači slyšitelné zlepšení
+ zejména u modelu Tornado pocit absence omezování
+ dynamičnost, energičtnost
+ přesto, že jde o poměrně tlusté "hadice", dobře se ohýbají
ZÁPORY
- nic, tohle jsou opravdu velmi solidní napájecí kabely
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: AQ | www.aq.cz