Co potřebujete ke konstrukci high-end reprosoustav? Špičkové měniče, rozumně navrženou a spočítanou výhybku a ozvučnici, která všem součástkám dá nerušené prostředí pro odvedení optimálního výkonu. Nejčastěji se pak výrobci snaží vytvořit ozvučnici tak tuhou, aby vibrace nepřecházely do zmíněných základních a důležitých součástek. Jen pár výrobců to ale řeší radikálně jiným způsobem - z receptu na dobrý zvuk jednoduše problematickou ozvučnici zcela vynechají.
Jednou za takových firem je i Reflector Audio, společnost založená v lotyšské Rize tak nedávno, že razítka na firemních patentech (ano, jejich řešení jsou skutečně patentovaná) ještě nezaschla a v čele jejíhož konstrukčního týmu stojí člověk s letitou zkušeností s konstrukcemi PA systémů. Ačkoliv v jejich až překvapivě rozsáhlém portfoliu najdete i konzervativně pojaté pasivní reprosoustavy, zdaleka nejvýraznější jsou modely s typovým označením Bespoke, koncipované jednak podle vzoru "bez ozvučnice", jednak jako plně aktivní a navíc kontrolované digitálním signálovým procesorem.
Do redakčních prostor zavítal na pár týdnů model P18, kde číslo značí průměr použitých wooferů v palcích. Už od pohledu je jasné, že Bespoke P18 jsou extrémně neobvyklé a atypické. Co si ale na fotografiích neuvědomíte, to je fakt, že jsou i dost prostorově výrazné - s výškou 135 cm, šířkou 88 cm a hloubkou 37 cm je v místnosti jednoduše nepřehlédnete. Přestože reprosoustavy netíží žádná ozvučnice a měniče jsou usazeny jen na skutečně minimalistické nosné konstrukci, váží tento model nezanedbatelných 45 kg, z čehož většina připadá na čtyři dozadu mířící woofery, připomínající svým rozložením čtyřlístek.
Přes osmnáct palců průměru papírových membrán, masivní lité koše a možnost vidět téměř jednu každou součástku je nejvýraznějším optickým prvkem model P18 mohutná polymerová horna (kterou lze v případě zájmu ještě zdůraznit efektní křiklavou barvou), skrývající třípalcovou titanovou kopulku, pokrytou vrstvičkou nitridu titanu (sloučenina titanu s dusíkem, patřící k nejtvrdším známým materiálům). Pět měničů je spojeno do dvou pásem, která krotí "věž" koncového zesilovače, určená k volnému postavení pod reprosoustavy.
V těchto koncových modulech se skrývá také DSP - to je jedna z velkých výhod těchto reprosoustav, protože součástí dodávky je i návštěva samotného konstruktéra, který s vámi poctivě stráví celý den, dokud za pomoci měření a poslouchání nenastaví optimální průběh frekvenční odezvy. Po šesti měsících pak tým přijede znovu, vše znovu změří a doladí dle vašeho přání charakter reprodukce. To je poměrně sympatický servis, který navíc snadno kompenzuje i nedostatky domácí akustiky a činí z Bespoke P18 jedny z nejnenáročněji provozovatelných reprosoustav v dané třídě.
Ono vůbec podle výrobce stála za myšlenkou pojmout reprosoustavy právě takto právě snaha o co nejnižší nároky na prostor. Pomineme-li totiž korekci v zesilovačích, samotné odrážení zvuku o zadní stěnu prý ideálně eliminuje vliv podlahy, stropu a bočních stěn, takže reprosoustavy lze poslouchat i v prostorách, kde by obdobně frekvenčně obdařené modely už narážely na výrazné problém s rezonancemi, respektive lze je provozovat ve výrazně méně akusticky upravených poslechovkách při zachování linearity.
Imponující jsou pak hodnoty technických parametrů. Jednak je to citlivost - v horně uložený měnič dosahuje dokonce 112 dB / W / m, i woofery mají ale hodně atypických 100 dB / W / m. Fascinující je schopnost vytvořit maximální trvalý akustický tlak 105 dB (a to na 25 Hz - v pásmu 60 - 20 000 Hz je to dokonce 130 dB), takže pokud hodláte účinně ohluchnout či dokonce spáchat sebevraždu hlukem, jsou k tomu Bespoke P18 dokonalým nástrojem. Působivý udávaný frekvenční rozsah 25 - 20 000 Hz bohužel neprovází udaná tolerance, i tak jsou to ale neostýchavé hodnoty. V Reflector Audio si také dávají záležet na udržení co nejdokonalejší akustické fáze - od 100 do 20 000 Hz se pohybuje P18 v pásmu pouhých +/- 30 stupňů.
Při poslechu Reflector Audio Bespoke P18 jsme používali hlavně s OPPO BDP-105D, který sloužil jako zdroj signálu i regulace hlasitosti, používali jsme ale také (trochu komplikované) zapojení z předzesilovací částí Naim Nait XS, živené zdrojem FlatCap XS. Napájení řešily filtry IsoTek EVO3 Venus a ISOL-8 Substation Integra. Při propojení přes Naim jsme používali také phono předzesilovač Naim Stageline, zpracovávající signál z gramofonu VPI Scout. Signálové kabely i napájecí kabely ke koncovým stupňům dodal výrobce vlastní. Porovnávalo se s Harbeth Monitor 30, ale i Reflector Audio Touch F6 a Audiovector SR-3 Signature.
U aktivních reprosoustav z kategorie milionu korun asi nelze předpokládat, že by si výrobce mohl jakkoliv dovolit udělat je špatně. A ani extravagantní Bespoke P18 nejsou výjimkou - už od prvního poslechu je jasné, že jsou dobré, byť nutno říct i to, že jsou o hodně jiné, než všechno ostatní v této třídě. To neznamená "dobře" ani "špatně", jen "jinak".
Bespoke P18 jsou tak velké, tak energické a tak dobře sladěné a kontrolované, že umí jít do basových frekvencí v podstatě naplno. Určitě existují objemnější, pompéznější i energičtější reprosoustavy, existují i takové, které jdou pocitově hlouběji, ale jen málokteré, pokud za dané peníze vůbec jaké, mají podobnou kontrolu a podobnou energii. Bespoke P18 patří k nejautoritativnějším, nejkonkrétnějším a nejdrtivěji tlačícím reprosoustavám na trhu, dají vám pocítit váhu, impuls a takový ten pružný švih, který vytahuje basové tóny z virtuálního světa do toho velmi přesvědčivého. Reprosoustavy dokázaly vykreslit kontrabas v Hadenově "Helium Tears" ze stejnojmenného alba (2005 | Gema | ne8707) skutečně velký, nástroj měl realistické proporce a úplně bylo cítit jeho tělo, jeho robustnost, jeho dřevitost, vše konkrétní a kontrolované jako ten nejposlušnější kůň. Hloubka i objem jsou technicky precizní, byť ve výsledku působí tak nějak naprosto normálně - to je ovšem zřejmě ta správná charakteristika. Každý pohyb struny je nabouchaný energií, je to jako vypuštění obrovského praku či tětivy, syté, neskutečně precizně konturované a jedno každé brouknutí tak rozechvěje váš dům v základech. Velkou výhodou této vyladěné aktivní koncepce je bezpochyby i fakt, že už při půlnočním šepotu si můžete vychutnat ten mohutný basový impuls.
Střední pásmo není nijak "pěkné", nijak zvlášť hebké a sametové - naopak je nekompromisně konkrétní, krystalicky čisté, technicky dokonalé a monitorově informativní. Pásmo kolem kytary a vokálu v "Dedicated to..." Alana Taylora ("Closer to the Music vol. 3" | 2009 | Stockfish | SFR 357.4009.2) bylo až neuvěřitelně čisté, koncentrované, až koncertní. Hlas samotný byl asi nejkonkrétnější, nejbližší a nejzaostřenější, jaký jsme měli možnost za dlouhou dobu slyšet. Je znát, že tvůrce reprosoustav má bohaté zkušenosti s PA technikou. Přednes je také fantasticky transparentní, zvuk je dokonale průzračný a zaslechnete v něm detaily, o kterých jste ani netušili. Sedíte-li na správním místě, kde se setkávají osy hornů, je to skoro jako mít ucho přímo v nahrávacím mikrofonu. Bespoke P18 bezpochyby zdůrazňují, ale je to zdůrazňování fascinující, snad žádné jiné námi poslouchané reprosoustavy nebyly schopné fungovat jako TAKHLE precizní mikroskop. Pevný a super přesný hlas ale není jen chladně prezentovaným bodem, má i pocit tělesnosti a vzduchu kolem, byť opět spíše v takovém tom koncertním duchu.
Neskutečné zaměření i na ty nejmenší detaily je patrné i v nejvyšších patrech frekvenčního spektra. Činely a vibrafon v "Ralph´s New Blues" od The Modern Jazz Quartet byly blízko, dokonce tak blízko, že vás to nejprve, zejména na vyšší hlasitosti, určitě znepokojí. Je to až děsivě transparentní, konkrétní a zaostřený přednes, je technicky v podstatě dokonalý a vyššího rozlišení snad ani není možné dosáhnout. Je fakt, že díky obrovské energičnosti přednesu, která je zřetelně jinde než u konkurence, mají nahrávky tendenci zaznít i ostřeji a díky nekompromisní pevnosti, detailnosti a až lehké tvrdosti výšek jednoduše uslyšíte každý neduh nahrávky. Dokonalé ovládání každého (mimochodem výjimečně znělého) tónu vibrafonu vám ale také umožní vychutnat si super dlouhý dozvuk, každé cinknutí činelu je také precizně vykreslené a separované od ostatních. Opět - jako kdybyste měli ucho přímo v mikrofonu, jímž byl zvuk snímaný, nebo spíš jako kdybyste byli na perfektně ozvučeném koncertu v perfektním klubu - tak živý, ale i tak v zásadě surový a přímý zvuk to je.
Dynamika v opulentní "Eat the sun" od Oskara Rózsy a Adriany Kučerové byla...jak jen to říct. Neuvěřitelná? Divoká? Těžko hledat slova - Bespoke P18 jsou každopádně navrženy a vyrobeny tak, aby ustály jakoukoliv hlasitosti (tedy asi ne jakoukoliv, ale dříve se odporoučí vaše uši a stěny, než vaše reprosoustavy), navíc čím víc nahlas, tím je dynamika působivější. Zvuk zůstává skálopevný, ultra konkrétní a silný jako atomová exploze. Dynamické špičky orchestru ustojí reprosoutavy bez sebemenšího zachvění, je úplně jedno, jak komplexní pasáž zrovna hraje, všechno zůstává naprosto dokonale řízené, kontrolované, pevné a bez pocitu jakýchkoliv dynamických omezení. Ten tlak, ta autorita, ty velké proporce, opět je to jako kdyby někdo přenesl živé vystoupení do vaší místnosti. Dechberoucí je ale energii, sálající ze smyčců, jsou tak živé, tak plné... Reprosoustavy navíc reagují na signál s úchvatnou rychlostí, jsou precizní jako vůz formule 1.
Ona absolutní kontrola a transparentnost vás donutí znovu přehodnotit celou diskotéku - objevíte dosud neslyšené, protože Bespoke P18 prostě umí vytáhnout detaily, byť za cenu přeci jen slyšitelného zdůrazňování. Claptonova "Before you accuse me" ("Unplugged" | 2013 | Reprise Records | 8122796367) tak nabídla úchvatně přirozeně znějící zvuky z publika, dokonce sem tam srozumitelný hlas, vše dávající pocit, že stojíte přímo na pódiu, že publikum je výškově pod vámi, všechno dává jednoduše smysl, Bespoke P18 dokážou zahrát 100% toho, co do nich putuje a dají všemu koncertní množství energie, které si vás prostě získá. Je to tak živé, tak plastické, tak vzdušné a tak detailní, že jste prostě "tam", pokud to jen trošku nahrávka dovoluje. Limitem těchto reprosoustav totiž je jen nahrávka a zdroj.
Podání prostoru je stejně suverénní jako všech ostatních aspektů, ovšem vzhledem k rozměrům reprosoustav je potřeba i přes precizní vyladění DSP počítat s nutností dát jim prostor k dýchání. Od zadní stěny stačí necelý metr, ovšem poslouchat je méně než ze tří metrů způsobí to, že budete mít extrémně, extrémně malý sweet spot a to jak v pravolevém, tak vertikálním směru, což není zrovna nejpohodlnější způsob poslouchání. Pokud si ale můžete dovolit systém za milion, dost možná máte i místnost, ve které se dá sedět tři čtyři metry od reprosoustav - nemusíte se bát, že by na takovou vzdálenost nedohrály, to tedy ne. I v případě bližšího sezení ale nemusíte zoufat - pokud budete v tom správném bodě, Stingova "Englishman in New York" ("Symphonicities" | 2010 | Deutsche Grammophon | 274 2537) se rozprostře skutečně zcela mimo reprosoustavy, jejich oboustranné vyzařování vytvoří fantastickou iluzi hloubky, zatímco precizní zaostření dá vynikající představu o pravolevém rozložení scény. Právě v podání prostoru hraje největší roli kalibrace DSP a těch 5 - 10 hodin práce týmu na místě se vyplatí. Nástroje jsou skvostně lokalizované, je to precizní, monitorově přesné a Bespoke P18 začlení informaci jednak ve směru pravolevém, tak ve směru předozadním, tak i vertikálně, takže hlas je třeba NAD smyčci a podobně. Koncept Reflector Audio dovoluje reprosoustavám prostě zvukově zmizet.
Co se týká schopnosti bavit, jsou Reflector Audio Bespoke P18 specifické v jedné věci - svou energií a ultra monitorově přesným a naprosto plnorozsahovým přednesem přetvoří jednu každou skladbu na živoucí koncertní zážitek. To může být výjimečně skvělé u skladeb typu "Post Blue" od Placebo ("Meds" | 2006 | Universal | 0602537175369), kdy elektrické kytary prořezávají vzduch, kdy hudba má obrovský tlak, drajv a autoritu od nejnižších basů až po svižné výšky, tempo trhá parkety a důraz vysklí okna. To je prostě dechberoucí nářez, u kterého máte chuť vstát a začít řádit v kotli pod pódiem. Horší je to u decentních (takříkajících audiofilských) nahrávek s jemňoučkou atmosférou, které sází na poklid a uvolněnost. Tam Bespoke P18 trochu selhávají, podobně jako byste s již zmiňovanou formulí 1 asi jen těžko jeli osmdesátkou po středočeské okresce jen tak krajinou - na to potřebujete kabriolet nebo chopper, stejně jako na pohodovou reprodukci prostě potřebujete jiný systém.
Precizním, technickým monitorům Reflector Audio Bespoke P18 těžko co vytýkat, budeme-li brát v potaz objektivní stránku věci.
MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m ve výšce mezi tweeterem a středotónovým měničem, v uzavřeném semireverberantním prostoru o výměře podlahové plochy 50 metrů čtverečních. Prostor je standardně zatlumen, ovšem bez rozsáhlých akustických úprav, a proto jsou naměřené hodnoty interpretovatelné jako 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 – 200 Hz ovlivněné akustickými parametry prostoru – konkrétně mírným zdvihem na basech. Měřeno bylo pomocí software ATB PC Pro vždy v pěti cyklech v různou denní dobu (kvůli rušení z exteriéru), vybrána byla střední křivka. Všechna měření probíhala na OPPO BDP-105D s vždy stejně nastavenou úrovní hlasitosti. Měřeno pomocí PCM stopy o vzorkovací frekvenci 48 kHz s 1/3 oktávovým vyhlazováním.
Výhodou modelu Bespoke P18 je možnost aktivní korekce jejich projevu pomocí DSP, v našem prostoru nebyly kvůli nedostatku času "dotaženy" na 100%. Hodnotit tak vlastně nelze až tak úplně reprosoustavy jako takové, ale spíše aktuální nastavení - jak je každopádně patrné, tweeter je velmi rovný, zatímco středobasové mohutné měniče jsou schopné se solidní vyrovnaností zahrát od hranice 20 Hz. Přes absenci ozvučnice jsou tedy Bespoke P18 naprosto plnorozsahové reprosoustavy a odstranění (nebo třeba i přidání - to podle vkusu) peaků a propadů je jen na trpělivosti vaší a technika Reflector Audio.
Impedance vzhledem ke koncepci reprosoustav nebylo možné změřit.
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [< 20m2] [ × ] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ +/- ] | VELKÁ (> 40m2) [ ✓]
cca Kč 995 000,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-podlahove/1013-reflector-audio-bespoke-p18#sigProId6a7b884fe6
--- --- --- --- ---
KLADY
+ údernost, důraz, autorita a až nadživotní energie
+ možnost vyladění odezvy podle místnosti
+ extrémní, unikátní, odvážný technicistní design (tedy ne pro každého)
+ dynamika
+ fantastické rozlišení
ZÁPORY
- vyžadují obrovské prostory
- relativně omezený sweet spot při bližším poslechu
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: Reflector Audio | www.reflector.audio