2019 04 30 TST Wharfedale D320 1

Značka Wharfedale patří nejen do jednoho z největších světových audio koncernů IAG, ale také k těm nejznámějším jménům na trhu reprosoustav - nakonec jen málo výrobců se může pochlubit tím, že začaly svou dráhu už v roce 1932. Po bezmála století existence tvoří většinu firemní nabídky zaplatitelné, moderně vypadající hi-fi reprosoustavy a řady jako Diamond jsou ideálním příkladem toho, jak by rozumné hi-fi mělo vypadat.

Úplný začátek nabídky pak ale tvoří řada D300, patřící k tomu nejdostupnějšímu na trhu. Větší ze dvou regálových modelů se jmenuje D320 a je k dispozici v jednoduché, ale moderně působící podobě. Snad jediné, co zevnějšku těchto reprosoustav můžete vyčítat, je poněkud účelná podoba měničů, takže patrně budete chtít ponechat krycí mřížky na místě.

Jinak ale vypadají D320 na svou cenu až neuvěřitelně - ozvučnice s klasickými proporcemi má zaoblené hrany a celá stojí na čtveřici relativně masivních nožek. To je z jednoduchého důvodu - směrem dolů se totiž otevírá masivní nátrubek bassreflexu. Měniče jsou vsazeny v přisazené čelní stěně, rovný zadní panel pak hostí destičku s typicky vertikálně rozsazenými terminály. Ať se koukáte z jakého chcete úhlu, jsou D320 za dané peníze mimořádně důstojným výrobkem.

2019 04 30 TST Wharfedale D320 2

D320 patří mezi kompaktní regálovky - na výšku mají 32 cm, do šířky 18 cm a do hloubky necelých 28 cm, přičemž váží 6 kg. Snadno je tak umístíte úplně kamkoliv.

Do velké míry vychází technologiemi D320 z vyšších řad, konkrétně hlavně řady Diamond 11. I tady najdete do mírného zvukovodu zapuštěnou měkkou kopulku, jejíchž 2,5 cm je určeno pro nejvyšší frekvence. Středy a basy pak zase řeší 13 cm kónus z tkaného kevlaru, připevněný na pro firmu typickém pěnovém závěsu.

2019 04 30 TST Wharfedale D320 3

Výrobce u D320 udává frekvenční rozsah 56 - 20 000 Hz (+/- 3 dB), přechodovou frekvenci 2 400 Hz, charakteristickou citlivost 87 dB / 2,83 V / m a jmenovitou impedanci 4 ohmy.

Regálovky Wharfedale D320 jsme poslouchali v rámci běžných redakčních sestav (o jejichž detailech se můžete dočíst v pravém sloupci -->). Srovnávali jsme je tedy s Harbeth Monitor 30 na OPPO UDP-205 a Norma Revo IPA-140, srovnávali jsme je s Fischer&Fischer SN-70 na Cambridge CXC a Cambridge CXA80, ale také na Teac NT-503 s Emotiva XPA-DR2, kde nahradily KEF LS50.

2019 04 30 TST Wharfedale D320 4

Protože jsou D320 poměrně malé a hlavně dosti levné, tak nějak od nich neočekáváte, že by se v Cohenově "Nu Nu" ("Continuo" | 2006 | Razdaz | RD 4603) nějak zásadně rozpřáhly, ale to, jak rozumně a civilizovaně nakládají s basovou složkou je až nečekané. Samozřejmě, že to není hutný a dominantní bas, ale ještě kolem nějakých 60 Hz ho je prostě cítit, hraje vcelku bez předvádění a rozumně čistě, artikulovaně. Možná je to trošku jednodušší zvuk, nemá takovou tu bohatou hedvábnost nebo nebudí pocit rezonujícího těla nástroje, ale vzhledem k ceně je prostě výtečný, je dostatečně zřetelný i dostatečně konkrétní a hlavně to není takový ten chaotický příval hučení, ale snaží se co nejvíce přiblížit hi-fi standardům.

Slušné je pak i střední pásmo, soudě třeba podle zpěvu The Singers Unlimited ve "Sweet Georgia Brown" ("Masterpieces" | 1994 | MPS | 523 521-2). Přednes má samozřejmě trochu limity v bohatosti a objemnosti, nicméně je to opět nepředstíraný zvuk, férově čitelný a v mile nekonfliktní i u hlasitěji hraných sykavek kupříkladu. Pro menší místnosti a bližší poslech pak nemůžete k dané čistotě říct vzhledem k cenovce křivé slovo.

2019 04 30 TST Wharfedale D320 6

Cinkot vibrafonu v "Children´s Song" Garyho Burtona ("Crystal Silence" | 2009 | ECM | 176 8057) byl poměrně výrazný a ačkoliv mu do jemnosti a hladkosti třeba řady Diamond něco schází, je to opět rozumně čistá reprodukce, která je dostatečně umírněná, abyste se (pokud D320 nespojíte s nějakým ostře hrajícím zesilovače) nemuseli bát ani delšího nebo hlasitějšího poslechu. Je to samozřejmě takový jednoduchý zvuk, ale v této základní kategorii rozhodně patří k těm kultivovaným.

Elektronická "Eden" Stéphane Pompaugnaca ("Hotel Costes Vol. 11" | 2008 | Pschent | WAG 384) byla na malé ozvučnice přeci jen trochu moc, ale přestože cítíte limity, nemáte pocit, že by se D320 vysloveně trápily; hrají snaživě a v dané kategorii nadprůměrně soustředěně, v menší místnosti jejich energie pak bude akorát.

2019 04 30 TST Wharfedale D320 8

Také u rozlišení samozřejmě nenajdete pocit nějaké mimořádné analytičnosti, ale třeba ve "Feeling yourself disintegrate" od The Bad Plus ("For All I Care" | 2008 | Emarcy | 0602517821644) je snaha o udržení pevnosti a přehlednosti zvuku zřetelná, spíše než na ohánění se mocným basem nebo nějakou mimořádnou dravostí je přednes rozumně čitelný a rozumně kompaktní - za dané peníze představují D320 velmi solidní hráče ve svém cenovém segmentu.

Totéž platí pak také o podání prostoru - "Ruby, My Dear" Theloniuse Monka a Johna Coltranea ("Monk with Coltrane" | 2010 | OJC Remasterss | 0888072319899) měla patrné těžiště uprostřed scény a nemůžete očekávat, že reprosoustavy místnost zaplní vzduchem, ale v kompaktním poslechovém uspořádání v menší místnosti se pravolevý prostor vyloupne s opět prostě solidní čitelností a v dané třídě není sebemenšího důvodu něco řešit.

2019 04 30 TST Wharfedale D320 14

Hlavní ale je, že D320 zvládnou rozumně i nápor divočejších, kousavějších skladeb jako je "Murder Song (5, 4, 3, 2, 1)" od Aurory ("All My Deamons Greeting Me as a Friend" | 2016 | Decca | 0602547370778). Zvuk připomíná svým stylem takové zjednodušené modely Diamond a je cítit, že tu někdo věnoval ladění péči a čas, aby přes nízkou cenovku nebyl zvuk levný a aby nesklouzával do kousavosti na ostrých tónech. Možná to není nejdravější hudební jízda, ale poslech vlastně umí být zábavný, až se za dané peníze divíte jak.

Malé a dostupné Wharfedale D320 představují odvážně dobře pojatý první stupínek do světa seriózně pojímané reprodukce zvuku. Mají své limity, poplatné právě oné nízké ceně (energie jim vystačí spíše jen na malou místnost, reproduktory si esteticky zaslouží nesundávat krycí mřížky a neměli byste D320 připojovat k nějaké řízněji hrající elektronice apod.), ale na druhou stranu, jejich schopnost hrát vlastně "normálně" je vzhledem k ceně udivující. Jak vidno, díky velkým objemům výroby a tím rozdělení vývojových nákladů mohou velké značky jako Wharfedale nabídnout důstojný zvuk i v kategorii, v níž byste tak disciplinované chování po zvukové stránce nebo tak solidní vnější slupku neočekávali.

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE + WATERFALL

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav.

Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny na pevném soklu cca půl metru nad zemí (v případě regálových modelů samozřejmě na stojanech) a co nejdále od stěn to bylo možné.

Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.

2019 04 30 TST Wharfedale D320 m1

Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)

Na to, že jsou D320 opravdu levné a nejsou nijak veliké, tak jejich snaha o nabídnutí zřetelných 50 Hz působí velmi dobře. Je tu viditelné zdůraznění pásma 150 - 250 Hz, které činí poslech pocitově plnějším a hutnějším, stejně jako je tu v ose zřetelný nárůst energie v pásmu nad 10 kHz, který se ale při poslechu pod úhlem vcelku úhledně vyrovná. Celkově jsou D320 s ohledem na svou kategorii rozhodně přijatelné, nejsou sice perfektně lineární, ale od 100 Hz výše je průběh důstojný a při dané ceně jim lze vůbec zřetelnou odezvu mezi 50 a 100 Hz připsat taktéž k dobru.

2019 04 30 TST Wharfedale D320 m2

Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)

Sedlo na cca 55 Hz naznačuje, že někde tady je laděný bassreflex, v oblasti kolem 200 Hz se impedance spouští až na 4 ohmy, jinak je ale v úrovni spíše osmi a více ohmů, navíc tu není vidět žádná komplikace, náznaky rezonancí či jiné artefakty, které by mohly komplikovat reprodukci. Také elektrická fáze je rozumně čistá a i když se na cca 120 Hz vydává poměrně prudce do záporných hodnot, nemělo by to znamenat v kombinaci se zřetelným impedančním peakem nepřiměřenou zátěž. Celkově se pak D320 rozhodně chovají spořádaněji, než by cena napovídala.

2019 04 30 TST Wharfedale D320 m3

Waterfall

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [<-- 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ × ] | VELKÁ [--> 40m2] [ × ]

Kč 6 490,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ snadno rozehrávání

+ celková kultivovanost nad standardy třídy

+ v menším prostoru slyšitelný bas

+ celkově důstojně nekonfliktní daleko nad rámec kategorie

+ vypadají na danou cenu velmi slušně

ZÁPORY

- je to přeci jen trochu jednodušší zvuk, ale za tu cenu.......

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: RP Audio | www.rpaudio.cz 

Audio Video Show Praha - vstupenky

XAVIAN Medea

Perfect Sound Group

Denon PerL v akci

AV Center

VÝPRODEJ Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Unitra

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Lab12 | Audiofeel

AudioEgo

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Musical Fidelity M8xi [2]
Grandinote Shinai
Cambridge CXA81 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC [1]
Métronome Le Player 3 [1] + [2]
Bluesound NODE (Gen 4) [2]
EverSolo DMP-A6 [3]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
Apogee Groove [5]
Cambridge CXC [3]
Zidoo Z9X Pro [1] 
Zidoo Z9X [2]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

KEF Blade One Meta [1]
Fyne Audio F1-5 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
+ HEXMAT Eclipse
+ HEXMAT Molekula
+ IsoAcoustics Gaia III
Grandinote Celio [4]
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH
DS Audio ST-50

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Valhalla 2 (bi-wire jumper) [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
ZenSati Authentica [2]

SIGNÁLOVÉ XLR
KrautWire Super Symetric Gold [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [3]
TelluriumQ Black
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie
Cardas Clear (sluchátka)
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7u [1] 
SOtM dCBL-CAT7 [1]
SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB)
Nordost Blue Heaven (coax)
Nordost Purple Flare (USB) [5]
2x AudioQuest Jitterbug FMJ [1]
AudioQuest Jitterbug [1]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Valhalla 2 [1]
Cardas Clear Beyond XL C19 [1]
VYDA Laboratories Orion [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premier [2]
IsoTek EVO3 Optimum [2]
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek V5 Sigmas [1]
Norost QSource [1]
IsoTek V5 Titan [2]
IsoTek V5 Polaris [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
Denon PerL Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

SOtM sNH-10G & sCLK-EX [1]
SOtM iSO-CAT6 SE [1]
SOtM iSO-CAT7 [1]
Solid Tech Feet of Silence [1]
Solid Tech IsoBlack [1]
Cardas Multi Blocks [1]
Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost Sort Lift [1]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics Gaia I [1]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
AudioQuest Fog Lifters [2]
AudioQuest Noise-Stoppers [1] + [2]
stojany Kudos S50 (vyplněné 15 kg písku) +
Soundcare SuperSpikes
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
akustické prvky ASI Sugar Cubes [2]
SONOS One SL
65" UHD Philips 65OLED806 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [3]
NEO HIGH END Tripod [2]

SPL

Amarock Studio

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio Studio Hifistyl

AV Center High-End Studio Praha

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Audio Video Show Praha 2025 | výstava hi-fi techniky a domácího kina

Amarock Studio | Vitus - Rockport - Kalista