Toskánští Audio Analogue mají za sebou už dlouhou tradici (konkrétně vznikli u Pisy roku 1996) výroby všelijaké audio elektroniky, nejnověji v jejich portfoliu přibyl transport AAdrive – jak název napovídá, spadá do základní série PureAA a svým „polovičním“ formátem navazuje na AAdac a AAphono.
Pěti a půl kilové šasi AAdrive je krásně vyrobené a bytelné, oč je užší (22 cm) a nižší (10 cm), než je běžné, o to je hlubší (39 cm). Pěkně tlustý čelní panel je vprostředku rozdělen vertikální prohlubní, která protíná i krycí dvířka mechaniky. Ve svislé ose je také posazený malý displej, dobře čitelný, ale skutečně malý. Dále je zepředu vidět jen „oko“ přijímače pokynů infračerveného dálkového ovládání. Maličká ovládací tlačítka jsou umístěna pod spodní hranou čelního panelu a jsou spíše nouzová, mnohem praktičtější je dálkový ovladač.
Když se vysunou dvířka mechaniky, je tu nijak překvapivý plastový výlisek, i tak je však mechanika poměrně pěkně robustní. Pro fajnšmekry je připraven kulatý průhled na horním panelu přísroje, kudy je vidět přímo do srdce mechaniky a tím také rotující disk.
Protože AAdrive je skutečně jen čistý transport, logicky na zadní straně vyjma napájecí zásuvky najdete jen digitální výstupy – je tu jeden běžný koaxiální a jeden méně běžný AES/EBU výstup.
Vnitřek AAdrive je poměrně napěchovaný, což je s ohledem na rozměry logické. Celý předek zabírá mechanika Teac CD5020A s několika vyměněnými součástmi pro dosažení lepší stability a vyšší přesnosti čtení.
Napájecí zdroj je rozdělený, takže mechanika má svůj vlastní zdroj, stejně jako ovládací a signálové obvody.
Italové dbají u tohoto přístroje přeci jen více na formu, proto také nijak zvlášť nespecifikují nějaké jednotlivé technické parametry, byť by zrovna u CD transportu mohla být zajímavá hodnota jitteru a další záležitosti.
AAdrive jsme poslouchali v běžných redakčních sestavách, tedy místo OPPO UDP-205 spolu s Métronome DSC1, Kinki Studio EX-P7 a Kinki Studio EX-B7 na Xavian Quarta přes kabely Nordost Heimdall 2, ale i na Cambridge CXA81 a Fischer&Fischer SN-70 místo Cambridge CXC (to celé na kabelech Dynamique Audio Horizon 2) nebo na Emotiva XSP-1 / Emotiva XPA-DR2, kde se přes kabely ZenSati Authentica poslouchaly KEF LS50 a GoldenEar SuperSub X. Zdroj k porovnávání byl přehrávač Emotiva ERC-4, používaný jako transport. Krátce se poslouchalo také přes aqua Formula xHD Rev. 2.
Možná, že spodní tóny jsou trochu akcentované, ale jinak je nutné říct, že hrají s báječným objemem – basový základ „Bílý den“ Anety Langerové („Dvě slunce“ | 2020 | Art Shock | AS002-2) byl velký, hlavně ale tak nějak italsky tučný, šťavnatý a plnokrevný. Je tu dost energie, basy mají důraz a důkladně zapruží, nejsou ale nutkavě dominantní, není to takový ten rozmáchlý a záměrně přesycený bas – je ho hodně a je „spokojený“, broukavý a houpavý. Nesnaží se hrát úplně utaženě nebo audiofilsky decentně, tady je vášeň.
Směrem k hezkému je laděné i střední pásmo – možná ne dokonale precizní, ale krásné, hebké a hladké, přitom ovšem dobře čitelné a srozumitelné. Zpěv Robina Gibba v „Mother of Love“ („My Favorite Christmas Carols“ | 2006 | edel records | 0177622ERE) nebyl pojatý nijak expresivně, přesto jeho zřetelnost netrpí, je takový celkově saturovaný a klidný, vyznívá přirozeně a nenuceně.
Cinkot činelů v „Abandoned Masquerade“ (Diana Krall | „The Girl in the Other Room“ | 2004 | Verve | 0602498622469) působil tonálně pěkným dojmem, ale celkově byl přeci jen trošku lehčí – snad hlavně ve srovnání se středobasovou průraznou plností. Množství detailů není špatné, transport patří rozhodně mezi dobré hi-fi a i když není analyticky zaměřený, v klidném zvukovém projevu je informací dost a to včetně kultivovaného podání dozvuků.
Dynamicky zabírající nahrávka „Something Holy“ od Alice Phoebe Lou („Live at Funkhaus“ | 2020 | AWAL | APL010) vyzněla v tempu poklidněji, ale zato plněji a bohatěji. Je to poměrně robustní zvuk, i když možná nemá nejdramatičtější drajv. Zejména bas má ale náležitý impakt. Hudba se nesnaží nažhavit dynamikou krev v žilách, chce v nich spíše pozvolna bublat jako dobré víno.
„Seven Steps to Heaven“ ze stejnojmenné desky Milese Davise (2005 | Columbia | COL 519509 2) ukázala na nenápadnou, ale informativní charakteristiku transportu – nabídl ve své roli víc, než kterýkoliv ze soupeřů, aniž by na to ale jakkoliv ostentativně upozorňoval. Zvuk se linul uhlazeně a klidně, přitom ale s nástroji už vlastně suverénně ohraničenými a oddělenými, čitelnými bez nucenosti, na hranici high-endového světa.
Prostor nahrávky „Rising Runner Missed by Endless Sender“ od Tangerine Dream („Cyclone“ | 1995 | Virgin | 7243 8 40251 20) byl velmi dobrý, putující zvukové efekty mají jasnou, konkrétní lokalizaci a přehlednost byla vlastně celkově výtečná – opět lepší, než u jakéhokoliv z redakčních vyzyvatelů. Není to dramaticky obrovská hudební plocha, ale je tak nějak organicky samozřejmě rozprostřená a klidně přehledná.
Kaempfertova „Swingin‘ Safari“ („Vinyl Classics Vol. 2“ | 2014 | stereoplay | 03-14) byla hebce plavná, houpala se v uvolněném „analogové“ rytmu a bas byl hezky propracovaný, takže svůj rytmus hudba neztratila a zároveň se nijak nehnala. Je to příjemné poslouchání a je zajímavé, že pouhý transport dokáže dát hudbě tak nonšalantní „buket“.
Audio Analogue AAdrive je prostě hezkým kouskem italského hi-fi – je to hezky zpracovaný, kompaktní přístroj, který nepostrádá eleganci ani vnější, ani „vnitřní“, tedy zvukovou. Přestože je to pouhý transport, ovlivňuje výslednou podobu zvuku a to hezkým, vřelým a plným tónem, kterým dodává hudbě na snadné přístupnosti, na dlouhodobé snadné poslouchatelnosti a vůbec šarmu, který možná není technicky naprosto perfektně věrný, ale který je rozhodně vstupenkou k prozkoumávání hudby a jejího kouzla.
Kč 47 700,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/cd-prehravace-a-transporty/3096-audio-analogue-aadrive#sigProId84b8066778
FOTOGALERIE - VNITŘNOSTI
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/cd-prehravace-a-transporty/3096-audio-analogue-aadrive#sigProId4aad5e7582
--- --- --- --- ---
KLADY
+ kompaktní a pěkně zpracované tělo
+ čistší a zřetelnější zvuk, než redakční transporty
+ pěkná, pevná basová složka
ZÁPORY
- relativně vysoká cenovka
- v úplném tichu mezi skladbami je zhruba do metrové vzdálenosti občas slyšet svist / bzukot
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: Mareka Audio | www.marekaaudio.cz