Toskánsko je kout světa spojovaný hlavně s vínem a krásnou krajinou, ale na dohled těchto pokladů je třeba i Pisa, město známé nejen svou šikmou věží, ale také technickou univerzitou. Díky tomu se právě v okolí tohoto města celkem snadno rozrůstají různorodé technologické firmičky, výrobce audio techniky nevyjímaje. Jednou z dobře etablovaných tamních značek je Audio Analogue, která začala svou dráhu již roku 1995.
Značka dnes spolupracuje se sesterskou vývojovou laboratoří AirTech (která pod svou vlastní značkou vyrábí kupříkladu audio kabely) a pozvolna staví své portfolio směrem k čím dál ambicióznějším kreacím, kde mezi těmi posledními najdete dělený model Bellini / Donizetti s přídomky Anniversary, odkazující svým pojmenováním na dvojici italských skladatelů z kraje 19. století.
Audio Analogue Bellini
Základem dělené sestavy je předzesilovač Bellini, ne první toho jména v portfoliu Audio Analogue. Jediné co jej ale pojí s původní verzí je skutečně jen jméno. Podobou odpovídá Bellini aktuálním trendům firemního designu – oceníte minimalistický čelní panel, který je mezerou přesně veprostřed rozdělený do dvou polovin. Skrze tuto osu je položeno multifunkční kolečko, sloužící pro veškeré ovládání (regulace hlasitosti, výběr vstupů,…) – není to sice dokonale nejpraktičtější, ale rozhodně je to italsky elegantní.
Charakteristické malé diody se sytou bílou září označují po levé straně navolený vstup, po straně pravé navolenou hlasitost. Jediným výraznějším prvkem je oko čidla dálkového ovládání a samozřejmě jméno přístroje v levém dolním rohu.
Zbytek komponentu je pojatý jednodušeji, než luxusní čelní panel, ale přesto důstojně. Vstupy a výstupy na zadní straně jsou rozdělené do dvou zrcadlově symetrických bloků. K dispozici jsou dva symetrické a tři nesymetrické vstupy, výstupy jsou pak v obou provedeních po dvou. Vedle napájecí zásuvky najdete kolébkový vypínač, na druhém konci panelu ještě malý jack s 12 V napětím pro spouštění dalších komponentů.
Vnitřní konstrukce je v dobrém slova smyslu čistá a jednoduchá. Na začátek je dobré to, že vše je na poctivě provedené desce plošných spojů a že energii dodává dostatečně dimenzovaný toroidní transformátor. Součástí napájecího zdroje je nové filtrační řešení, které má minimalizovat vliv napájecích rozvodů.
Topologie vychází z konstrukce velkého zesilovače Maestro Anniversary. To znamená, že je tu řešení SeGeSTA (Single Gain Stage Transconductance Amplifier) – plně symetrické obvody bez celkové zpětné vazby. Čtyřvrstvá deska plošných spojů se vyhýbá křížení vstupních a výstupních signálů, stejně jako se nepotkávají cesty digitálních ovládacích obvodů s těmi analogovými signálovými. To minimum kabeláže, které tu najdete, je provedeno vodiči z bezkyslíkaté mědi o čistotě 7N.
Regulace hlasitosti je ovládána digitálně a je zcela prostá použití operačních zesilovačů. Přepínání vstupů probíhá pomocí relátek. Veškeré parametry zesilovače jsou uloženy do a řízeny mikroprocesorem.
Značka udává frekvenční rozsah až do 200 000 Hz s poklesem jen 0,5 dB, odstup signálu a šumu pak činí minimálně 103 dB.
Šasi předzesilovače Bellini má na šířku 45 cm, do hloubky 38 cm a na výšku 14 cm, přičemž přístroj váží ne úplně zanedbatelných 12 kg.
Audio Analogue Donizetti
Jako primární partner ze stejné série a úrovně je u Audio Analogue prezentován opravdu mohutný koncový stupeň Donizetti. Když říkáme mohutný, myslíme tím skutečně mohutný – šasi má 45 cm na šířku, 42,8 cm do hloubky a nepřehlédnutelných 22,1 cm na výšku, váha dosahuje tučných 41,2 kg, což ovšem není způsobeno pouze nesmírně bytelným šasi s velkými plochami chladičů, ale i osazením vnitřku.
Čelní panel nese opět samozřejmé rysy značky s vertikální dělící prohlubní přímo uprostřed. Tam u koncového stupně samozřejmě není žádný ovladač, ale jednoduché spouštěcí tlačítko. I tady je nejelegantnější součástí čelní panel, i tady na něm z horní hrany najdete vygravírovaná loga obou spolupracujících značek.
Boční chladící profily jsou bohatě tvarované, což k jejich už tak dostatečně velké ploše přidává dost prostoru pro účinný odvod tepla při jakékoliv zátěži, k čemuž pomáhá i bohatě perforovaný horní panel.
Také na tomto zesilovači jsou konektory na zadní stěně uspořádané v zrcadlové symetrii kolem středové osy. Tu definuje „velká“ napájecí zásuvka C19 s dvojicí pojistek. Poblíž ní je vypínací kolébka a na druhé straně 3,5 mm jack, kterým lze Donizetti spouštět.
Pro každý kanál je tu samozřejmě jak cinchový, tak symetrický vstup, reproduktorové terminály mají působivou podobu křídlové matice, takže v nich pevně sevřete jakýkoliv dostupný reprokabel.
Odklopíte-li vršek, spatříte veliký toroidní transformátor (o výkonu 1 200 VA) v přední části a solidní baterii filtračních kondenzátorů, které zabírají prakticky celý zbytek vnitřního prostoru. Výkonové moduly na plošných spojích jsou namontovány po celé předozadní délce komponentu. Plošný spoj je organizovaný podle stejných pravidel jako u Bellini – žádné křížení vstupního a výstupního signálu, čtyři vrstvy a nejcitlivější části obvodů jsou co nejdál to fyzicky jde o toroidního transformátoru. Kde není plošný spoj, tam jsou opět vodiče z bezkyslíkaté mědi čistoty 7N.
Technologický základ ctí stejný přístup, jaký je u předzesilovače. Obvody jsou plně symetrické, plně dual mono a nevyužívají žádnou celkovou zpětnou vazbu. Na každém kanálu pracuje 12 bipolárních tranzistorů, podpořených na levé i pravé straně vždy filtrační kapacitou 56 000 uF. I zde provozní parametry drží pod kontrolou mikroprocesor.
Výstupní výkon je mohutných 250 Wattů do 8 ohm v každém kanálu a plný dvojnásobek do poloviční zátěže. Zajímavostí je možnost použít Donizetti v konfiguraci monobloku, čímž získáte doslova monumentálních 1 000 Wattů do 8 ohm.
Audio Analogue udávají frekvenční rozsah do 110 000 Hz (-3 dB), zisk 26 dB, odstup signálu a šumu přes 110 dB a nebo výstupní odpor 0,15 ohm.
Dělený zesilovač jsme zkoušeli jako jednotlivé segmenty, ale primárně hlavně jako jeden celek a to na hlavní redakční sestavě s Métronome DSC1, Norma Revo SC-2 LN / Norma Revo PA 160 MR a GMG Power Harmonic Hammer 3000P. Hudbu dodává Roon, propojeno bylo přes Nordost Heimdall 2 a Valhalla 2 a poslouchalo se (nejen, ale zejména) přes Xavian Quarte Evoluzione.
Ačkoliv jsme zkoušeli také jednotlivé komponenty jako solitéry, hlavní dojmy jsme sbírali ze sestavy jako takové. Věříme, že je sice jistá pravděpodobnost, že mohutný koncový stupeň si někdo koupí právě sám o sobě kvůli jeho výkonu a velikosti, předzesilovač ale k jiným komponentům vlastně ničím specifickým neláká, je právě spíše odpovídajícím partnerem k dominantnímu koncovému stupni. Sám o sobě předzesilovač není třeba tak tichý jako redakční Norma ze stejné cenové úrovně, stejně tak nemá zdaleka tolik možností nastavení a přizpůsobení, ale zase je čistý a přímočarý. Navíc se nám zdálo, že kombinace obou komponentů téže značky si sedne jednoduše lépe, jejich charaktery se synergicky doplní a vytváří smysluplný celek a je to lepší, než když hrají každý sám – platilo to minimálně ve výše citované sestavě a je to efekt, který je z mnoha objektivních i subjektivních důvodů obvyklý.
Monobloky Norma v reálném světě rozhodně nemají nedostatek výkonu, ale nutno říct, že v basové lince Jacksonovy „Rock with You“ („Off the Wall“ | 2009 | epic | 88697 53621 2-1) umí Donizetti (a ještě víc v kombinaci s Bellini) prodat svůj úctyhodný výkon. Bas je to hodně suverénní, lehce rozmáchlý, ale zejména italsky šťavnatý a vášnivý, plný barev a v každém brouknutí je cítit sílu a víc než dostatek autority. Zvuk je velmi robustní, velmi plný, ba až přetékající hojností, nezní ovšem kupodivu těžce, struna zůstává pěkně napjatá a jednotlivé tóny mají dobře definované hranice, nejde o žádné jednotlivé mohutné bručení, ale už high-endově frázované basy.
Na zvuku obou italských krasavců je cítit lehkou sametovou patinu, hlas Renée Fleming v „River“ z alba „Haunted Heart“ (2006 | Rounder | 0602517032798) tak zněl i přes lehce kompromisní nahrávku krásně intimně na straně jedné (za to může ona příslovečná italská muzikálnosti) a konkrétně na straně druhé (za to high-endová úroveň, do níž dvojice spadá). Pod mimořádně příjemným obalem je dostatek informací, jsou pevné a spořádané, ale zároveň zvuk inklinuje k jemnému doteku vřelejší netechničnosti, která z poslechu činí dlouhodobě příjemý zážitek.
Ve výškách je pak přednes setu Bellini / Donizetti výtečně čistý, soudě alespoň podle činelů v „Use Me“, titulní skladbě alba Vanessy Fernandez (2014 | Groove Note | 0660318105028). Ty měly výtečnou čistotu, velmi dobrou texturu a hlavně skvěle trefený pocit objemu a plochy, takže zvuk není dominantně cinkající, naopak působí naprosto v klidu a přesto jsou cinknutí jasná a zřetelná, dozvuky se neztrácí a textury jsou podané kompetentně, byť neanalyticky.
Velikost koncového stupně slibuje výkony a je pravda, že dělený zesilovač se dokáže rozvášnit s vpravdě italskou horkokrevností – velký orchestr v dramatické „Wheel of Fortune“ (Hans Zimmer | „The Dali CD, Vol. 4“ | 2015 | Dali | 474 564 6) zněla dramaticky, mocně, spodní super hluboké tóny roztřásají lžičky v příborníku (i u sousedů) a přesto má zvuk jednoznačně noblesní formu. Hudba pulsuje spíše jako oceán, velká, přelévající se, mohutná, masitá a robustní. Cítíte tu sílu, aniž by byla nějak přehnaně maskulinní, Bellini a Donizetti hrají nonšalantně, ač kdykoliv je třeba dodat velkému zhoupnutí hudby tělo a dynamickou průbojnost, umí se nadechnout. Není to bezprostředně „švihající“ zvuk, přesto je okouzlující.
Coververze „Mercy Street“ v podání Christy Baron („Retrospective“ | 2004 | Chesky Records | 0090368026965) je poprášená takovým množstvím kudrlinek a perliček, že vás na první pohled rozhodně musí okouzlit. Italské duo tyto informace lehce uklidní, přesto v organickém, trochu teplejším a příjemně vyladěném zvuku srozumitelnost nechybí. Muzikální podstata a celková zábavnost rozhodně dominují nad snahou o nejdokonalejší rozlišení, jakkoliv takové ty nejzasutější informace od echa prostoru po doznívání pouhého doteku štětečku na činelu Audio Analogue umí, jen ne v nějak okaté podobě; klid a jemnost tu převládají nad expresivitou, je to zároveň lehce uvolněnější podání.
V podání prostoru Bachovy „Orchestral Suite No. 1 in C major, BWV 1066“ (Neville Marriner / Academy of St. Martin in the Fields | „Orchestral Suite Nos. 1-4“ | 1991 | Decca | 430 387-2) nevybočuje daná dvojice z vysokých standardů, které v této kategorii očekáváte. Prostor má šířku i hloubku a drží pohromadě, na druhou stranu nemá ani nějak zvlášť holografickou lokalizaci jednotlivých zvuků nebo dechberoucí proporce – jednoduše funguje ku spojenosti posluchače s high-endovými ambicemi.
V „Northern Star“ od Christine McVie („In the Meantime“ | 2004 | Koch | 0099923960027) bylo jasně cítit, že Bellini a zejména Donizetti mají rezervy na rozdávání. Dělený zesilovač utáhne libovolnou hlasitost, kterou si umanete, neztrácí kontrolu nad reprosoustavami a nepadá do nějaké nervozity ani v koncertní úrovni. Kontrola je suverénní, je to mocný, mohutný zvuk, velmi sytý, ba až přetékající. Spíš než perfektní zařezávání výjimečně dobré nahrávky tu najdete plynulost, přelévající se masu a přitom zároveň přirozenou pevnost a samozřejmost. Je velmi příjemné Audio Analogue poslouchat.
Předzesilovač Bellini a koncový stupeň Donizetti představují výkvět italského hi-fi. Zvuk má svůj charakter, přestože ovšem není neutrální, umí zreprodukovat hudbu s velkou dávkou muzikálnosti, umí vytáhnout na světlo dne podstatu spíše než formu a má přitom jasně citelnou rezervu – za tu může o kousek víc asi (celkově přitažlivější) mohutný koncový zesilovač, než dobrý, ale ničím konkrétním pozornost nepoutající předzesilovač. Vysoký výkon Donizetti nicméně jako kdyby jakoukoliv hudbu za jakýchkoliv podmínek protlačil jakýmikoliv reprosoustavami s mohutným basem, velkým tělem a bublající šťavnatostí, která je nosným prvkem pocitu jižanské vášnivosti. Dělený zesilovač Bellini / Donizetti je svůj, ale je to v dobrém slova smyslu a pokud hledáte řešení dštící muzikálnost a poslechovou radost, u Audio Analogue právě jejich vrcholný „dvojmodel“ můžete zařadit na seznam k poslechu.
Kč 169 000,- - předzesilovač Bellini
Kč 298 700,- - koncový zesilovač Donizetti
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/zesilovace-vykonove/3801-audio-analogue-bellini-donizetti#sigProId1cb85e9185
--- --- --- --- ---
KLADY
+ robustní stavba
+ muzikálnost
+ mocný, plný a dramatický zvuk
+ dostatek vstupů a výstupů
ZÁPORY
- předzesilovač není tak dobrý jako koncový stupeň
- ovládání jediným prvkem u předzesilovače je spíš estetické než intuitivní
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: Mareka Audio | www.marekaaudio.cz