2020 08 30 TST RIHA B200 2020 1

Česká značka RIHA je známá tím, že navzdory prakticky „one man show“ konceptu má až nebývale rozsáhlé portfolio reprosoustav a zesilovačů, navíc dostupných jak ve stereofonní, tak multikanálové podobě. Ambiciózní audiofil najde v nabídce dokonce i externí frekvenční výhybky nebo třeba mohutné napájecí filtry. Co víc, firemní produkce je malosériová a valná část z ní probíhá ručně. Takovým evergreenem firemní nabídky je koncový zesilovač B200, který byl průběžně inovován a vylepšován, byť zvenku o tom s typickou firemní nenápadností nedává nijak okázale vědět.

B200 tak zůstává klasicky vypadajícím přístrojem, hliníkové tělo je vyrobené z hliníkových profilů s tloušťkou až 10 mm, povrchové zpracování v decentním černém matu můžete díky zakázkovému způsobu výroby mít v prakticky jakémkoliv stylu. Bezmála třicetikilový stroj na sebe ale přes mírně nadprůměrné rozměry (šířka 45 cm, hloubka 41 cm a výška 15 cm) nepoutá pozornost nijak výrazně.

Je to i proto, že jedinými okrasnými prvky na čistém čelním panelu jsou vyfrézované firemní logo a modelové označení spolu s jemně zakulacenými rohy. Ani zbytek skříně ale nemá – koneckonců jako u mnoha jiných koncových zesilovačů – vlastně žádné výrazné prvky. Boky B200 (2020) tvoří žebrované chladící profily, horní kryt má přiznané hlavičky šroubů (což ale tak nějak k celkově trochu industriálnímu stylu prostě sedí) a zadní stěna je organizovaná s pečlivostí, na kterou jsme u RIHA zvyklí.

2020 08 30 TST RIHA B200 2020 7

Přestože na fotografiích vidíte pěkné reproduktorové terminály od WBT a standardní napájecí zásuvku (mimochodem s integrovaným filtračním modulem uvnitř), běžně výrobce doporučuje a osazuje „profi“ konektory Neutrik speakON a powerCON, které mají (snad krom trochu ordinérního vzhledu) samé výhody (lepší kontakt, bezpečnost, spolehlivější přenos napětí,…). Jak už ale bylo řečeno, zakázková výroba dovoluje prakticky cokoliv.

Vstupy jsou řešeny jednoduše formou jednoho XLR konektoru na každém kanále, jedinými dalšími prvky je síťový vypínač vedle napájecí zásuvky a dvojice napěťových spouští, kterými uvedete zesilovač do provozu signálem z jiného komponentu – běžný „standby“ knoflík na spouštění totiž B200 (2020) prostě nemá.

2020 08 30 TST RIHA B200 2020 8

Perfekcionistická je také vnitřní konstrukce, rozdělená na celkem čtyři prostory s tlustými vnitřními přepážkami. V centrálním bloku jsou dvě patra, ve spodním napájecí část, v horním dvojice toroidních transformátorů.

Po stranách jsou pak samotné zesilovače na deskách plošných spojů, všechno je od pohledu organizované a promyšlené, působivá je třeba baterie kondenzátorů s celkovou kapacitou 120 000 uF, takže by tranzistory měly mít dostatečný „polštářek“ energie i pro náročné špičky. Kondenzátory mají oproti předchozí vývojové verzi nižší celkovou kapacitu, ale nově vybrané modely od Epcos mají lepší parametry a mají stát za lepším rozlišením v basech i celkovou lepší zvukovou pohodou.

2020 08 30 TST RIHA B200 2020 9

Další změnou je úprava topologie desek plošných spojů, zejména prý u rozvodů zemních signálových cest. Když už jsme výše zmínili změnu kondenzátorů, ta potkala i pomocné kondenzátory – nyní jsou tu osazeny modely z nejvyšší série FR od Panasonic Industrial.

Vylepšení se dočkaly i vstupy – symetrické vstupní moduly jsou nově osazovány výrazně lepšími operačními zesilovači s tranzistory J-FET od Analog Devices. Nové řešení nabízí vyšší pracovní proudy, vyšší rychlost nebo třeba nižší šum a výrazně lepší odolnost proti vysokofrekvenčnímu rušení, které může být zavlečeno přes signálové kabely. Celkově tedy změn „pod kapotou“ proběhlo opravdu hodně.

2020 08 30 TST RIHA B200 2020 25

B200 (2020) má výstupní výkon poctivých 200 Wattů do 4 ohm (a polovic do dvojnásobné zátěže, stejně jako dvojnásobek do poloviční zátěže – stabilita je bezproblémová i tam, tedy u 2 ohm). Zesilovač lze používat i v můstkovém zapojení s výkonem 800 Wattů do 4 ohm.

V RIHA jsou poctiví v uvádění technických parametrů, dozvíte se tedy o frekvenčním rozsahu 3 – 150 000 Hz (-3 dB), o rychlosti přeběhu přes 40 V / us, zisku 29 dB nebo tlumícím faktoru přes 400. Více než dostatečný je maximální výstupní proud 60 A, stejně jako jsou velmi důstojné hodnoty odstupu signálu a šumu přes 120 dB nebo hodnoty celkového harmonického zkreslení 0,03%, respektive zkreslení intermodulačního (0,02%).

2020 08 30 TST RIHA B200 2020 17

RIHA B200 (2020) jsme poslouchali v rámci redakčních sestav a to primárně s firemním řídícím zesilovačem LINE-4-DAC Plus. V hlavní sestavě sloužil jako zdroj přehrávač OPPO UDP-205 nebo streamer Métronome DSC1, krátce také Gryphon Ethos, poslouchalo se přes Xavian Quarta a porovnávalo s Norma Revo IPA-140 nebo Grandinote Shinai při zapojení do filtru GMG Power Harmonic Hammer 3000P. V druhé sestavě hrál B200 (2020) ve společnosti komponentů Emotiva – přehrávače ERC-4, předzesilovače XSP-1 a to namísto XPA-DR2. V sestavě figuroval i Teac NT-503. Poslouchalo se přes KEF LS50 s podporou GoldenEar SuperSub X. Zkoušeli jsme také krátce kombinaci obou komponentů RIHA s Cambridge CXC a Fischer&Fischer SN-70. O používaných kabelech, filtrech, antivibračním příslušenství a dalších součástech sestav se dozvíte více v pravém sloupci -->.

S houpavou basovou linkou v „Hiccups“ Harryho Sacksioniho („STS Test Demo CD Vol. 1“ | 2014 | STS Digital | STS-6111134) si zesilovač poradil s úctyhodnou nenuceností – nesnaží se hluboké tóny protlačit silou, není snaživě „nabublaný“, naopak zvuk sází na kontrolu, na přirozenou, netechnickou autoritu, přitom je ale každé mrouknutí skvěle čitelné, plné odstínů, je to informativní zvuk, ale nestažený, dýchající, s fyzicky citelnou úderností. Není to prvoplánová vřelost nebo takový ten „luxusní“ přídech, zesilovač zůstává věren firemní tradici civilního, trochu přímého, ale ve finále neokázale autentického a čistého zvuku. Nová generace B200 (2020) oproti té předchozí ale skutečně hraje uvolněněji – nenabízí bas, který je určený k boření stěn, ale bas, který je perfektně čitelný a příjemný zároveň.

2020 08 30 TST RIHA B200 2020 13

Zpěv Karen Matheson v „Ailein Duinn“ („L’Héritage Des Celtes“ | 2011 | Columbia | COL 481530-2) zněl s přesvědčivou intenzitou, přitom ale neuspěchaný, čisťounký a transparentní. B200 (2020) nabízí samozřejmou srozumitelnost, hlas prezentovaný v dobrých proporcích, netechnický a otevřený. Velmi příjemný je způsob, jakým zesilovač nic nikam netlačí, jak zní s dospělou delikátností a jak se vokál line nenuceně a neutlačeně. Střední pásmo je právě takové, jak ho dokáže zprostředkovat váš zdroj signálu a nahrávka, je to upřímná (ale i v případě kompromisních nahrávek ne otravně útočná) forma reprodukce, ale přesto vyznívá spíše muzikálně, než technicistně.

Velmi vzdušná, lehká a nespoutaná byla též reprodukce nejvyšších frekvencí – cinkot řady rozličných činelů v „La Rosita“ Colemana Hawkinse a Bena Webstera („Encounters“ | 2013 | Verve | 31452147-2) byl působivě přirozený a výtečně rozlišený zvuk podaný s nadhledem, trochu klidněji a s žádoucí komplexností, bez jakékoliv zjevné nucenosti. Cinknutí prostě zazní, jasně kovové, konkrétní a bohaté na nuance a drobňoučké detaily, aniž by vám je ale zesilovač vnucoval. (Nejen) na danou cenovou úroveň je to rozhodně vysoký standard.

2020 08 30 TST RIHA B200 2020 27

Zvuk komponentů a reprosoustav RIHA se vyznačuje dostatkem energie a síly v každém okamžiku. Mohutné rány do bubnů v „Rí Na Cruinne“ od Clannad („Extended Dynamic Experience 5“ | 2017 | STS Digital | STS-6111158) neukazovaly „svaly“ na první dobrou, není to nutkavý, nabubřelý zvuk, ale kultivovaný a samozřejmý přednes – rány jsou excelentně konturované, skvěle pevné a konkrétní, takže sílu cítíte, cítíte ale hlavně tu soustředěnost, to napětí a hlavně fyzičnost každého dopadu paličky a to, kterak hmota bubnu rezonuje a doznívá. Můžete mít jakkoliv náročnou dynamickou pasáž a B200 (2020) má dost klidné energie a nadhledu, aby udržel pod kontrolou v praxi libovolné reprosoustavy a hlasitost dle vašeho přání.

Výrobky se značkou RIHA se vždy, když jsme je mohli poslouchat, vyznačovaly bohatou informativností – někdy dosti přímočarou, pravda, ale rozlišení rozhodně nebude to, nač byste si u firmy mohli stěžovat. Platí to i pro B200 (2020), jakkoliv „Fortysomething“ zpěvačky Eleonore („Incredible Music & Recordings“ | 2012 | STS Digital | STS-6111130) rozhodně netrpěla tou zmíněnou přímočarostí. Nejnovější generace zesilovače hraje s až noblesní klidností a nadhledem, kde cítíte, že má nad signálem i reprosoustavami rozhodně navrch. I drobné ambientní ruchy, šum publika u stolů (jde o živý záznam) nebo echo koncertního prostoru tu jsou slyšitelné jako naprosto přirozená součást reprodukce. B200 (2020) hraje také s příkladnou transparentností – snadno ukazuje rozdíly mezi zdroji signálu, stejně jako mezi nahrávkami (třeba pokud vás baví porovnávat různé mastery). Je to samozřejmý, dospělý, uspořádaný zvuk, k němuž nelze za dané peníze říct křivého slova.

2020 08 30 TST RIHA B200 2020 in 10

Zesilovač nicméně zůstává v každém případě „nohama na zemi“, nevymýšlí a nezveličuje, takže třeba prostor hudební scény je právě takový, jaký nabídne váš zdroj – a třeba u „Dream about you“ zpěvačky Evy („STS Test Demo CD Vol. 1“ | 2014 | STS Digital | STS-6111134) bylo úžasné pozorovat, jak se scéna mění mezi OPPO, Gryphonem a Métronome. B200 (2020) drží zvuk pod kontrolou, vokál je samozřejmě zafixovaný v prostředku scény a doprovodné kytary mají také své jasné místo, prostor je homogenní a působí naprosto „normálně“ (což je u audio elektroniky nakonec ten kýžený výsledný dojem).

„Breaking Silence“ od Janis Ian („Breaking Silence“ | 1993 | Columbia | 519 614-4) plynula, až snad splývala svým poklidným, ale houpavě podmanivým tempem, občasný výbuch byl zvládnutý s naprostým přehledem. Zvukový charakter není „nadupaný“, je to nenucené, samozřejmě kontrolované a propracované. Zesilovač s klidem a ukázněností prezentuje hudbu bez příkras, ale ve skutečně výtečně kultivovaném balení.

2020 08 30 TST RIHA B200 2020 in 7

Přístup značky RIHA ke konstrukci elektroniky (a nakonec vlastně i reprosoustav) se zvenku jeví jednoduše – výkon a funkčnost je tu hodnotou nad vizuální hrátky nebo luxusnost (což je samozřejmě správně). Nenechte se tak zmást (velmi) jednoduchým vnějším pojetím koncového stupně B200 (2020), možná vlastně ani jeho nijak přestřelenou cenou. Oproti minulé generaci získal zesilovač větší nadhled, výrazně větší pocit klidu při reprodukci, ale (trochu paradoxně) jako kdyby nabízel i více energie a více síly, jen jakoby tam, kde to opravdu má být a ne neustále. Je to výtečný koncový stupeň, který dělá bez okolků, efektů nebo nucenosti, bez techničnosti to, co koncový zesilovač má dělat – dodá výkon, dodá hlasitost a dodá kontrolu i nad složitými nahrávkami a složitými reprosoustavami. Pro kohokoliv, kdo hledá výkonný a autenticky znějící koncový stupeň, navíc za realistickou cenu, má RIHA B200 (2020) naše vřelé doporučení.

Kč 69 990,-

Kč 6 490,- - příplatek za WBT 0735 + napájecí zásuvka s filtrem

FOTOGALERIE

FOTOGALERIE - VNITŘNOSTI

--- --- --- --- ---

KLADY

+ přátelská cena za dané výkony

+ skvělý pocit vzdušnosti a celkové volnosti

+ kontrola zcela bez stresu a nucenosti

+ možnost osazení konektory dle libosti

+ bytelná konstrukce

ZÁPORY

- snad jen industriálně jednoduchý design nemusí být pro každého

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Audio-Visual Technology | www.audio-visual.cz 

Audio Video Show Praha - vstupenky

XAVIAN Medea

Perfect Sound Group

Denon PerL v akci

AV Center

VÝPRODEJ Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Unitra

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Lab12 | Audiofeel

AudioEgo

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Musical Fidelity M8xi [2]
Grandinote Shinai
Cambridge CXA81 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC [1]
Métronome Le Player 3 [1] + [2]
Bluesound NODE (Gen 4) [2]
EverSolo DMP-A6 [3]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
Apogee Groove [5]
Cambridge CXC [3]
Zidoo Z9X Pro [1] 
Zidoo Z9X [2]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

KEF Blade One Meta [1]
Fyne Audio F1-5 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
+ HEXMAT Eclipse
+ HEXMAT Molekula
+ IsoAcoustics Gaia III
Grandinote Celio [4]
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH
DS Audio ST-50

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Valhalla 2 (bi-wire jumper) [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
ZenSati Authentica [2]

SIGNÁLOVÉ XLR
KrautWire Super Symetric Gold [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [3]
TelluriumQ Black
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie
Cardas Clear (sluchátka)
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7u [1] 
SOtM dCBL-CAT7 [1]
SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB)
Nordost Blue Heaven (coax)
Nordost Purple Flare (USB) [5]
2x AudioQuest Jitterbug FMJ [1]
AudioQuest Jitterbug [1]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Valhalla 2 [1]
Cardas Clear Beyond XL C19 [1]
VYDA Laboratories Orion [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premier [2]
IsoTek EVO3 Optimum [2]
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek V5 Sigmas [1]
Norost QSource [1]
IsoTek V5 Titan [2]
IsoTek V5 Polaris [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
Denon PerL Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

SOtM sNH-10G & sCLK-EX [1]
SOtM iSO-CAT6 SE [1]
SOtM iSO-CAT7 [1]
Solid Tech Feet of Silence [1]
Solid Tech IsoBlack [1]
Cardas Multi Blocks [1]
Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost Sort Lift [1]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics Gaia I [1]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
AudioQuest Fog Lifters [2]
AudioQuest Noise-Stoppers [1] + [2]
stojany Kudos S50 (vyplněné 15 kg písku) +
Soundcare SuperSpikes
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
akustické prvky ASI Sugar Cubes [2]
SONOS One SL
65" UHD Philips 65OLED806 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [3]
NEO HIGH END Tripod [2]

SPL

Amarock Studio

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio Studio Hifistyl

AV Center High-End Studio Praha

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Audio Video Show Praha 2025 | výstava hi-fi techniky a domácího kina

Amarock Studio | Vitus - Rockport - Kalista