Američtí JBL už dávno nejsou jen výrobce velkých reprosoustav, dnes patří pod mocná křídla skupiny Harman a s tím do jejich nabídky pronikají (v tomto případě spíše „vrací se“) další a další typy produktů. Mimo jiné i retro trendy inspirovaná elektronika, jako je třeba integrovaný zesilovač SA550. Ten opticky vychází z modelu SA600, který firma vyráběla v 60. letech 20. století.
Krom bočních ořechových panelů je „nejvíc retro“ samotný předek, rozdělený do dvou stříbřitých odstínů. V levém menším bloku najdete spínací tlačítko, malý výstup na sluchátka a stejný 3,5 mm jack pro externí zdroj signálu typu telefonu nebo mobilního přehrávače. Zbylé tři čtvrtiny plochy ve světlejší barvě mají symetrické rozložení prvků – na krajích dva kulaté voliče pro vstupy a hlasitost, mezi nimi čtyři tlačítka na vyvolání nabídky nastavení, ztlumení displeje, aktivací filtru pro mírnou změnu zvukové charakteristiky a odpojení výstupu. Nad tím vším svítí nevelký, tak akorát informativní dvouřádkový displej.
Na opačném konci rozumně vyrobeného šasi je praktická směska konektorů. Napájecí zásuvku aktivuje vypínací kolébka, vstupy mají podobu tří linkových cinchových párů a jednoho dodatečného, vedoucího k MM phono předzesilovači. Využít ale můžete i optiku a dva koaxiální vstupy digitální. Do sféry spíše praktických patří RS232 pro integraci do systémů chytrého řízení a USB port, primárně dedikovaný k nabíjení nějakých dalších zařízení. Výstupní reproterminály jsou férové kvality, jeden pár na kanál. Pro budoucí rozšíření (ať už dalším koncovým stupněm nebo třeba subwoofery) je tu cinchový L/R pre-out výstup.
V dnešní době je možná trochu škoda, že se v JBL rozhodli pominout nějaký streamovací modul, byť by to mělo být alespoň základní řešení.
Topologie zesilovače sází na třídu G (podobně jako Arcam ze stejné stáje). Prakticky jde o to, že prvních cca 10 Wattů dodává SA550 v čisté třídě A, načež připne další kus napájecího zdroje a poskytuje až 90 W / 8 ohm (potažmo 150 W do 4 ohm). Oproti běžné třídě A/B se vyznačuje tento systém vyšší energetickou účinností. Navíc nemá žádné „přepínací“ prvky, ale zvedá dostupný příkon plynule s tím, že zachovává 5 V rezervu.
Z digitálních vstupů proudí signál do D/A převodníku ES9038K2M, ačkoliv to nikde není vidět (míněno není tu anténka), zvládá SA550 také Bluetooth připojení s aptX Adaptive technologií. Maximální podporované digitální rozlišení činí 24 bit / 192 kHz a je limitováno na PCM signály.
JBL udává u SA550 krom výkonu harmonické zkreslení pod 0,002% (80% výkonu / 8 ohm / 1 kHz), linearitu analogové části v audio pásmu s tolerancí +/- 0,2 dB a odstup signálu a šumu (vážený křivkou A) přes 106 dB. Digitální část je na tom o trošičku lépe: linearita +/- 0,05 dB a odstup signál / šum přes 115 dB. Phono drží RIAA korekci s přesností +/- 1 dB a vzdálenost signálu se šumem činí 80 dB.
Přístroj má šířku 44,9 cm, výšku 11,4 cm a hloubku 32,7 cm, váží 12 kg.
Poslech probíhal v Července, ve velikém showroomu dovozce ve společnosti JBL HDI-3600, AQ Canto 6 nebo AQ Pontos 5, případně i GoldenEar T66, kompletně na kabeláži AudioQuest různých řad, ke srovnání jsme měli JBL MP350 (pro porovnání digitální části) a Arcam HDA-SA30 nebo Mark Levinson No5805. Gramofonovou část jsme zkoušeli s Pro-Ject T2.
Základní oktávy v „Black Wolf Blues“ (Margo Price | „Strays II“ | 2023) umí JBL naservírovat s bohatostí a americkou expanzivností, nebojácností. Basu je hodně, zní šťavnatě a je takový pěkně kulatý, silný. Objem je tu zjevně důležitým atributem, kontura je dobrá, ač zvukové podání se zdá spíše volnější. Líbila se nám nenucená vřelost a pocit, že hudba má skutečně poctivou porci rytmické energie, převalující se a hutné, byť kontrolované naprosto fajnově v kontextu své třídy.
V čem má trochu vlastní charakter SA550 své výhody, to je univerzálnost. Pod příkrovem své bohatosti a robustnosti, spolu s tím na danou kategorii velmi solidním přívalem síly totiž snadno zahladí nectnosti nahrávek, jako je třeba „Soak Up The Sun“ (Soccer Mommy | „Karaoke Night“ | 2023). Přesto jde dokonce i „blíž“, víc k podstatě než Arcam HDA-SA30. Středy jsou disciplinované, neztrácí se ani pod výrazným basem (byť ten je tak trošku v hlavní roli), zesilovač JBL má už poměrně pevnou ruku a dokázal připojené reprosoustavy solidně „vytěžit“, takže pocit organizovanosti už patří do „lepšího hi-fi“.
Výšky v „Ready Set Go“ (Grace Potter | „Mother Road“ | 2023 | GEP Adventures) byly u Arcam přeci jen analytičtější a zaostřenější, JBL jich ovšem zase nabízel větší množství, byť v takové civilnější podobě. Není na ně kladen takový důraz, jsou však korektně vyvážené se zbytkem pásma a mají svůj solidně kovový říz. Objem a pocit zřetelnosti také docela dost záleží na připojených reprosoustavách, u žádných jich nebyl přebytek, nicméně mají-li v DNA reprosoustavy klidnější projev nahoře, SA550 to nijak nepřetlačuje.
„Po francouzsku“ basově bujará „La jetée“ (Raphaël | „Haute fidelité“ | 2021 | SONY | 886448619079) byla v podání JBL tak nějak optimisticky energická. Zesilovač ukazuje sílu, respektive minimálně tak působí navenek, takže hudba má vlastně výborný drajv a přitom to není ukřičené nebo uměle dramatické. Dynamika čerpá z pružného napájecího zdroje a reprosoustavy se tak dokážou o elektroniku již bez problému „opřít“. Dopřejete-li si trošku vyšší hlasitosti (což může být tou trochu „americkou“ podstatou zvuku JBL), chytne reprodukce až „live“ náznaky ve své síle a razanci. Pevnost je dobrá, i když šťavnatá pružnost je stále to hlavní.
Tam, kde v „I Asked“ z první nahrávky jazzové kapely MABGATE z roku 2023 hraje HDA-SA30 až trochu explicitně informativně, tam JBL SA550 působí, že pracuje s větším nadhledem, klidněji, pohodověji, je tu větší akcent na napětí a rytmickou sílu spodních oktáv. Čitelnost informací je ok, zvuk prvoplánově nesměřuje touto cestou, ale je v něm organizace, máte pocit, že reprodukce drží pohromadě. Přirozené soustředění na středy ukazuje na jejich dobrou čistotu. Vlastně to je výsledek bez pocitu nějaké nejistoty, solidní hi-fi tak jak má být.
Stejně tak stereobáze v „Čierna šelma“ Kataríny Málikové („Postalgia“ | 2019 | Slnko Records | SR 0119) působí načrtnutá pevnou rukou, tóny se snadno oddělují a zesilovač odvádí naprosto korektní práci. Je to něco, co bychom nazvali první příčkou „skutečného high fidelity“, tedy existuje tu kontrola, srovnanost a i když to nepůsobí high-endově s takovou tou luxusní vzdušností a téměř fyzickou přítomností jednotlivých nástrojů a zvuků, už to hraje s úhledností, disciplínou a dostatečně sebejistou formou, takže se ani ve vrstevnatějších pasážích neztrácíte.
Ačkoliv není JBL SA550 primárně muzikální, tak tam, kde třeba HDA-SA30 hraje v syrovější „All of my Friends are Going to Hell“ (Reverendka Kristin Michael Hyter | „SAVED!“ | 2023 | Perpetual Flame Ministries) poněkud strozeji a lehce žene hudbu kupředu i s jejími méně příjemnými momenty, tam dokáže SA550 nahrávku lehce uhladit a zklidnit, aniž by to znamenalo ztrátu pocitu živé reprodukce. Zesilovač dá najevo naturel záznamu, nicméně hledá v ní víc zábavu, než technickou ekvilibristiku. Je to hlavně o razanci, bujarosti a objemné vřelosti.
Stereofonní zesilovač JBL SA550 má úhledný retro styl, praktickou kombinaci funkcí a hlavně solidní zvukovou kvalitu v kontextu své cenové relace. Je americky bujný, ale přitom slušně kontrolovaný, bez problémů si sedl s každými reprosoustavami a vytáhl z nich energii i pocit přehlednosti, ovšem bez akcentu na technickou stránku. Hraje hlavně hudbu, ne zvuky a to je vlastně velice fajn. Pokud hledáte něco, co má sílu, kontrolu i šťávu, může to být právě SA550.
Kč 47 990,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/zesilovace-integrovane/5989-jbl-sa550#sigProId896ad57482
--- --- --- --- ---
KLADY
+ pěkný retro styl
+ bohatý a bujarý zvukový projev
+ docela dobrá výbava za danou cenu
ZÁPORY
- chybí funkce streamování (ač je ve vyšším a dražším SA750)
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: AQ | www.aq.cz