Conrad Mass se začal o hi-fi zajímat v roce 1977, kdy mu bylo nějakých 16 let a kdy ho zaujaly konstrukce gramofonů – jeho značka AVID koneckonců roku 1999 začala právě produkcí ultimativního gramofonu, ač za těch 25 let portfolio rozkvetlo do takové šíře, že dnes AVID vyrábí celý nedigitální řetězec – mimo gramofonů, ramének a přenosek jsou to kabely, stolky a reprosoustavy. A také zesilovače – od dělených referenčních monster v ceně slušných nemovitostí u Prahy na vrcholu až po (relativně) drobný nejnovější integrovaný model Accent.
Esteticky vychází Accent z jednotného firemního stylu – to znamená, že disponuje bytelným, tlustým čelním panelem, do nějž je vyfrézováno veliké písmeno A a následně jsou zde zasazené dva robustní otočné prvky. Jedním se volí vstupy, druhým upravuje hlasitost přes potenciometr ALPS. Mezi oběma zmíněnými základními ovladači najdete ještě dvě tlačítka (jedno přepíná stereo na mono režim, druhé odpojuje výstup) a 6,3 mm hluboko zapuštěný výstup pro sluchátka.
Dole pod přední hranou najdete spínací kolébku, horní kryt je důsledně perforovaný, otvory na jednom konci vytváří firemní logo – prostě nejde o jednoduchý kus plechu, ale je to skutečně hodnotný kus kovu. Ostatně celé zpracování jednoho každého prvku je excelentní – stačí se podívat i na dálkové ovládání, což je řádný kus hliníku, jakkoliv má jen dvě funkční tlačítka pro regulaci hlasitosti a třetí pro úplné ztlumení.
Zadní stěna má dostatek, nicméně rozhodně ne přebytek konektorů. Všechny jsou cinchové – čtyři páry mají běžnou linkovou podobu, další pár patří vstupu do phono předzesilovače. Poslední pár slouží k připojení externích modulů se zátěží, pokud potřebujete trochu ladit MC zesílení (v balení je zátěž 500 ohm, ale lze dokoupit prakticky cokoliv). K nastavení úrovně slouží dva přepínače (MM / MC vysoký výstup / MC nízký výstup). Moc hezké jsou pak i čtyři použité reproduktorové terminály – je znát, že AVID má velmi dlouhou tradici precizního strojírenství.
Accent je čistě analogový integrovaný zesilovač poměrně konvenční konstrukce, kouzlo, na které spoléhá Conrad Mass je však v naddimenzování komponentů. Začíná to 617 VA toroidním transformátorem a solidní zásobou filtračních kondenzátorů o celkové kapacitě 40 000 uF.
AVID se příliš o použitých technologiích a řešeních nerozpovídává, nicméně 70 Wattů na kanál do 8 ohm při harmonickém zkreslení 0,03% (80% výkonu / 8 ohm / 1 kHz) a odstupu signálu a šumu 100 dB (50 W / 1 V na vstupu) není špatná hodnota, pro běžné domácí podmínky dostačující. Výrobce neříká nic o konfiguraci nebo použitých komponentech, nicméně naznačuje, že si vyrábí vlastní polypropylenové kondenzátory.
Zmínit stojí za to ještě rozměry 47 x 41 x 11 (š x h x v) a váhu 14,5 kg, možná ještě slovo o modulu sluchátkového výstupu, kam lze připojit sluchátka s impedancí 20 – 600 ohm a využít solidních 9 V RMS na výstupu v čisté třídě A.
Kompaktní Accent jsme poslouchali v showroomu dovozce ve společnosti Fyne Audio Vintage 15 a F501SP (oboje na Blue Horizon Spike Shoe Extreme), na filtru IsoTek V5 Sigmas a kabeláži Tyr 2 od Nordost. Ke srovnání jsme měli Musical Fidelity A-1 nebo Burmester 088 / 911 MK3 s tím, že zdrojem signálu byl vždy Burmester 089.
I vyšší model Sigsum měl překvapující suverenitu basu, takový ten uvolněný, ale přesto hromový hluboký tón, který ovšem nepostrádal ani dostatečné napětí a jistotu – malý Accent v „Little Wing“ Ralfa Gaucka („Ultimate Tunes 2“ | 2013 | stereoplay) ukazuje jeho baskytaru s identickou pohodou a krásným mroukáním, ač samozřejmě s menším nadhledem. I tak ale za danou cenu dostanete bas tučný, sytý, plnokrevný, prostě kultivovaně basový, anglicky elegantní a šťavnatě barevný. To chytlavé je ovšem to, jak dobře Accent jednotlivé tóny artikuluje, jak cítíte tu rezervu v pozadí, pevný zdroj a dobré dimenzování přístroje, kdy bas vytéká stejně snadno potichu i nahlas. To není něco, co by bylo u integrovaných zesilovačů úplně samozřejmé.
Mezzosoprán Grace Slick v „Triad“ („Crown of Creation“ | nahráno 1968 | Culture Factory | 0819514010265), autorské skladbě Davida Crosbyho, který jí daroval Jefferson Airplane po rozpuštění uskupení Crosby, Stills & Nash, zněl v hezky otevřeném, čistém prostoru středních frekvencí, ovšem se stále přítomnou plnotučností, kdy cítíte její tělo a to vše v neanalytické, spojitě organickém celku, který se ovšem snadno čte. Je to báječně „hezký“ zvuk, pohodový, nesoustředěný na nějakou jednotlivost a přesto poskytující detaily adekvátní dané prémiové kategorii. Kouzlo Accent je hlavně ve snadnosti a hudebnosti, s nimiž jeden každý tón mění z technické informace na zábavný zážitek.
Přestože by výše uvedený popis mohl svádět k tomu, že zvuk Accent je v takovém tom postarším hedvábně sytém, vřelém duchu, cinkavé výšky ve „Feeling Alive“ Agathe Jazz Quartet („Räumlichkeit & Transparenz Vol. 1“ | 2015 | stereoplay) ale říkají něco jiného. Není to pomalý zesilovač, natož těžký. Kovové cvrlikání je znělé, jasné, ale přesto umírněném objemu, není to zvonivý projev, který by vám třeba nedovolil použít jasnější reprosoustavy. Primární soustředění pak také není na detail, nebo texturu či jednotlivosti, ale na pocit „kovovosti“ a organické provázání všech pásem.
Komorní těleso I Musici, hrající Vivaldiho „Jaro“ z klasické kompozice „Čtyř ročních období“ (1993 | Belart | 450 051-2), mělo sílu a údernost, ne ale úplně takový ten fyzický důraz ve smyslu fyzičnosti nebo pocitu váhy. Je to štědrý zvuk z pohledu barevnosti a pocitu naplněnosti, aniž by však inklinoval k oné jisté těžkosti, rozechvívající následně podlahy, stropy a okna. Accent ale spíše zůstává nohama na zemi, vyvažuje kontrolu s autoritou a přesto působí libě i dynamicky zároveň. Je to takříkajíc „spousta muziky“.
V „Keqrops“ Iannise Xenakise („Synephaï“ | 1986 | Decca | 476 5430) sice AVID nezkoušel jít až k podstatě atomární struktury skladby, přesto nabídl již solidní čitelnost a pocit nadhledu; ne tak suverénní nebo dokonalý jako u opravdu „velkých zesilovačů“, ale přesto takový, že za danou cenu musíte nutně být nadšeni tím, jak snadno, organicky a netechnicky hudba zní, jak není zašmodrchaná a vůbec. Basy jsou rázné, smyčce zřetelné, špičky sebevědomé, ale přesto měkce poddajné a i krkolomná místa nezní chaoticky – převrstveně, to ano, ale ne chaoticky.
Accent nabízí středně velké proporce nástrojů i samotné hudební scény v „That Old Feeling“ Paula Desmonda a Jima Halla („Easy Living“ | 2000 | nahráno 1965 | rcaVictor | 7432174796), stereofonie je bezproblémová, ale hlavním dojmem je plnost nástrojů, nejsou to jen obrysy a slupky, ale mají těla, mají váhu. Ani z tohoto pohledu nenajdete v reprodukční charakteristice něco technického – hudba prostě organicky bublá a rozlévá se, je přesto snadno přehledná, jak by už u čehokoliv této kategorie měla být. Ale možná vlastně i lépe, samozřejměji.
Když se odvážíte otočit hlasitost maličko doprava (nebo klidně i víc), rytmicky mohutná „All In“ Pieces of Dreams („All In“ | 2015 | Shanachie | 0016351543721) má – promiňte ten výraz – šťávu jako prase. Dole to pumpuje, pulsuje a šlape, nahoře zvoní, cinká a drnká jak je potřeba, všechno je jasné, klidné, harmonické – a zesilovač zůstává bez stresu. Jakkoliv to tým Conrada Masse dělá, je tu pocitová rezerva. Je pak radost poslouchat i mimo nějaké extrémní hodnoty – ne přímo na popůlnoční šepot, ale rozhodně při obyčejné hlasitosti, při které se můžete bavit s lidmi, nebo i při mírně vyšší, kde už máte pocit zábavné přítomnosti, ale klidně můžete hrát i opravdu nahlas a není tu nic, co by tahalo za ucho.
Zapomeňte na AVID jakožto výrobce gramofonů, přenosek a phono předzesilovačů – a uchopte AVID jako firmu, která umí navrhnout hi-fi, ať už má jakoukoliv analogovou podobu. Firemní integrované zesilovače jsou toho zářným příkladem. I základní (jakkoliv je to vzhledem k ceně relativní) model je prostě zábavný. Nenáročně, snadno, plynule, harmonicky a barevně zábavný. Takovým tím způsobem, kdy si ho pustíte a prostě posloucháte, protože to je jednoduše muzikální. Přičtěte k tomu velmi hodnotné phono, hodné firmy s vysoko postavenou „gramofonovou reputací“ a máte Accent – krásně postavený a plnokrevný zesilovač, s nímž je radost být.
Kč 129 900,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/zesilovace-integrovane/5044-avid-accent#sigProId6ec2b8bc26
--- --- --- --- ---
KLADY
+ integrovaný phono modul s technikou Pellar (28 000,- Kč)
+ krásné materiálové zpracování
+ fantasticky zábavný, mohutný zvukový projev
+ překvapivě suverénní kontrola
+ celková muzikálnost
ZÁPORY
- nic, je to etalon integrovaných zesilovačů své třídy
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: Perfect Sound Group | www.perfectsoundgroup.cz
PRODÁVÁ: Lepší Zvuk | www.lepsizvuk.cz