Není to tak dlouho, co jsme měli možnost poslouchat vrcholný produkt firmy Cambridge Audio, dělený zesilovač 851E / 851W. Ač tahle společnost si své renomé vydobyla hlavně pomocí svých nižších řad a útokem na čím dál častěji skloňovanou metu ideálního poměru ceny a výkonu, ani jejich vrcholnou produkci neradno podceňovat. Protože i ta se pohybuje ještě v zaplatitelných vodách, ale svým pojetím si prošlapává cestu do high endového království.
Na chvíli u nás zakotvila druhá nejvyšší sestava, kterou si s logem CA můžete domů přinést. Šlo o integrovaný zesilovač 851A a CD přehrávač (a DAC a předzesilovač) 851C; oba přístroje patří ještě do středních cenových vod, ovšem svým pojetím a výbavou se z ní snaží vymanit.
Integrovaný zesilovač CA Azur 851 působí od pohledu trochu ordinérně – žádné divoké tvary, žádné divoké nápady, vše působí čistě, přehledně a jednoduše. Prostě tak, aby se s přístrojem dobře žilo – to jsme ostatně ocenili, člověk okamžitě, téměř intuitivně přijde na to, co se kde ovládá, co a jak funguje. Ergonomie ovládání je prostě špičková. Opět totiž hraje na motiv jednoduchosti v tom nejlepším slova smyslu.
To je totiž úhelný kámen celé koncepce Azur 851A. Když si zesilovač při vybalování osaháte, oceníte parádní stavbu a povrchové zpracování – přístroj váží při běžných rozměrech 43 x 11,5 x 38,5 cm citelných 15 kg, kdy se váha dělí hlavně mezi mohutný toroid a právě šasi. To je sestavené z poměrně mohutných kovových profilů s bohatou perforací horní desky (zesilovač totiž poměrně dost topí), čelní panel je pěkně tlustý a elegantní, vše je usazeno na čtveřici velkých nožek s vícenásobným tlumením. Vůbec celý přístroj dává na potlačení vibrací nadstandardní důraz.
Přední straně dominuje velký, přehledný displej, uprostřed názorně ukazující aktuální hlasitost, po stranách pak nabízející označení osmi vstupů, respektive tečkou označuje ten aktivní. Líbí se nám, že každý ze vstupů si lze jednoduše přejmenovat, což překvapivě výrazně zvyšuje komfort používání. Vedle displeje, respektive vedle každého popisu vstupu je tlačítko pro jeho přímou volbu. Po pravé straně u kraje je to důležité, tedy velký a velmi příjemný knob pro regulaci hlasitosti. Má sice volný chod s ne úplně velkým odporem, ale přesnost chodu je parádní. Mezi volume a displejem je trojice decentních prvků, určených ovládání korekcí – jde o jedno tlačítko pro vyřazení korekcí ze signálové cesty a dvojice vysouvacích válečků, kterými můžete případně basy (+/- 10 dB) a výšky (+/- 7,5 dB) regulovat.
V levé části předního panelu je drobné elektronické spínací tlačítko s indikační diodou sytě modré barvy. Ve stejné horizontální úrovni najdeme ještě výstup a sluchátka v podobě 6,3 mm jacku, tlačítko pro výběr aktivních reproterminálů (A / B / A+B) a tlačítko pro ztišení reprodukce. Vše doplňuje přijímač signálu dálkového ovládání a decentní popisky – vlastně nic, co by vám desigově vyrazilo dech, ale nadčasová střízlivost je příjemná.
Zadní panel je téměř beze zbytku vyplněný konektory. Je jim věnována nadpoloviční část prostoru zadní stěny. Dominantní jsou vstupy pro dva první zdroje signálu, neb mají dvojité provedení – jsou zde v podobě jak nesymetrických RCA, tak symetrických XLR konektorů. Nejsou nijak mechanicky přepínatelné, musíte si tak dávat pozor, abyste zvolili vždy jen jeden z nich. Pod těmito dvěma vstupy je ještě pětice dalších, omezených již jen na analogové RCA konektory bez specifického označení; poslední vstup je popsán jako Record In a je k němu navázán i výstup nahrávací smyčky. Poslední dvojice RCA konektorů patří regulovanému výstupu z předzesilovače.
Výbava je opravdu bohatá, pokračuje 3,5 mm jackem vstupu externího senzoru dálkového ovládání, RCA vstupem a výstupem ovládací sběrnice a pro sofistikovanější implementaci do systémů domácí automatizace je tu ještě RS 232. Celkem osmička robustních reproduktorových terminálů dovoluje snadné bi-wiringové připojení. Mohutný šroub přidržuje menší z toroidních transformátorů. Pak už je tu jen kolébkový vypínač a napájecí zásuvka.
Vnitřní čistota a organizace je příkladná – dominantou je tu masivní toroidní transformátor vlastí výroby CA pro koncové stupně, kolem kterého je „klec" opravdu robustních chladičů. Rozložení součástkové základny výkonového stupně je na první pohled plně symetrické; jde vlastně o dva oddělené monobloky v jediném šasi.
Předzesilovač již dual mono není, ale zato má zcela vlastí toroidní transformátor. I v této sekci najdeme plně symetrickou konstrukci, symetrická je i část regulace hlasitosti – to má, spolu s jemností kroků po 1 dB, přispět k co nejlepšímu vyvážení kanálů.
Základním kamenem kvalitní reprodukce CA Azur 851A je výkonová část, pracující ve třídě XD (tato písmena znamenají Crossover Displacement). Jde o technologii, jednoduše řečeno, beroucí si to nejlepší z třídy A i z třídy B. Z „áčka" si bere hlavě velmi nízké přechodové zkreslení a využití pouze té nejideálnější části pracovního pásma tranzistoru, ve chvíli, kdy je však třeba dodat efektivně velký výkon, chová se zesilovač spíše jako pracující ve třídě B. Přechod mezi těmito dvěma režimy je pak zcela hladký a neslyšitelný.
Zesilovač dokáže trvale dodat naprosto dostatečných 120 Wattů do zátěže 8 Ohm, do poloviční pak ještě solidnějších 200 Wattů na kanál. Maximální celkové harmonické zkreslení při plném výkonu činí na frekvenci1 kHz 0,001%, v celém slyšitelném pásmu 20 - 20 000 Hz je to pak při 80% plného výkonu neméně solidních 0,01%. Odstup signálu a šumu je vyšší než 93 dB (1W / 8 Ohm), šířka pracovního pásma v toleranci +/- 1 dB 10 – 50 000 Hz. Tlumící faktor dosahuje slušné hodnoty 110.
Cambridge Audio Azur 851A jsme poslouchali hlavě s adekvátním setovým partnerem 851C, ale také s Naim Nait XS, Naim CD5si, ASUS Xonar Essence One MUSES MKII, Pioneer BDP-LX71 nebo třeba BC Acoustique EX888.1 a Yamaha R-N301. Do muzikálna dolaďovaly set Cambridge Audio reprosoustavy Sonus Faber Venere 2.0. Chvílemi ale hrály také Harbeth Monitor 30 nebo Xavian Bonbonus. Napájení obstarával KrautWire Omega III, propojení komponetů zajišťoval Furutech v XLR provedení, případně KrautWire Guru S. Do role reprokabelů doporučil dovozce Acrolink 7N-S1400III. Je fakt, že s žádným jiným nám dostupným kabelem se zvuk nezlepšil, zůstali jsme tak k plné spokojenosti právě u Acrolink.
Cambridge Audio 851A vykazuje velmi solidní kontrolu a velký objem spodního pásma. Kontrabas v „Little One" Milese Davise („E.S.P." | 1998 | Columbia | CK 65683) je na běžný integrovaný zesilovač střední třídy pod velmi solidní kontrolou; to vede k velmi přesnému objemu nástroje a hlavně velmi solidní definici. Přes přijatelnou cenovku se CA 851A dotýká již dospělého zvukového podání. I na menších reprosoustavách typu Sonus Faber Venere 2.0 cítíte impuls nástroje a jeho sílu.
Vůbec dostatek energie a dostatečná rezerva je cítit v každé chvíli, zvuk je velký a bohatý – „Running up that hill" od Kate Bush („Hounds of love" | 1997 | EMI | 7243 5 25239 2 4) má přirozený tah na branku, je cítit pumpující základ a otevřené středy. Přednes je spíše „masitý", plný, hutnější, žádná zjemnělá éteričnost tu nepřichází. Vokál Kate Bush je tak příjemný, měkký a velmi „lidský". Možná nevykřesá z nahrávky i ten sebeposlednější detail, na druhou stranu je prokreslení plně adekvátní úrovni kolem 50 000,- a čistota a muzikálnost dotvářejí velice příjemně poslouchatelný celek.
„The Queen´s Fancy" v podání Modern Jazz Quartet („Django" | 2006 | Prestige | 0025218811026) má velmi výraznou linku vibrafonu, který má tendence bez špičkové kontroly nepříjemně cinkat. Mírné zázněje jsou cítit i pod vládou Cambridge Audio Azur 851A, vše je ale v rámci dané třídy na velice dobré úrovni, pronikavé tóny vibrafonu jsou syté, mají příjemnou, ale ne přehnanou jiskru. Cítíte také pevnost tónů, kontrola je silnou stránkou osm set padesát jedničky áčka. Oddělení úderů metličky na činelu je dobré, byť zesilovač ukazuje spíše celkový ševel, než nějakou hloubkovou pitvu – výšky jsou ale díky tomu výborně integrované do celku a přesto zřetelné.
Mussorgského „Baba Jaga" v podání pianisty Valerije Afanassieva („Obrázky z výstavy" | 1995 | Denon | CO-788827) ukázala velmi solidní schopnost 851A ustát dynamický nápor velkých nástrojů – piano znělo na danou třídu perfektně, jako velký, rezonující nástroj. Právě to, že piano má i poměrně realistickou velikost, pomáhá dojmu dobré dynamiky. Energie nástroje vás sice nesmete jako u velkých high endových zesilovačů, ale pocit života a živoucího dění v nástroji a jeho okolí zvládá zesilovač ukočírovat dobře. Přes všechnu plnost ale zvuk působí také rychleji, než je v dané úrovni běžné. I tranzienty tak zvládá zesilovač s jistotou, což jen dále podporuje dobrý dojem i z reprodukce komplexnějších nástrojů.
Ačkoliv Azur 851A dává akcent spíše na celkovou propojenost zvuku a hudební celek, o detaily ochuzeni nebudete; Cambridge Audio se podařilo vytvořit zesilovač, který nabídne velmi slušné rozlišení za velmi rozumné peníze. Bachovo „Largo du Concerto #5" v podání Simone Dinnerstein („Cabasse La Collection" | 2011 | SONY | 88691918262) má velice přesvědčivou definici kontrabasu, opět se projevil talent pro vyvážení „utažené" kontroly a objemové výraznosti spodních frekvencí. Prokreslení piana je ale také již solidní, zvuk přes svou velikost není „tupý", ani těžký. Co víc, barevně je Azur 851A v reprodukci klavíru i kontrabasu barevně tak blízko, jak si jen v této ještě dobře dostupné třídě můžete vlastně přát.
Zaujalo nás, jak si Azur 851A poradil v kombinaci s Azur 851C a Venere 2.0 poradil s podáním prostoru. Naprosto nečekaně je totiž zvuková scéna v Rutterově „Nativity Carol" („Reference Recordings First Sampling" | 1990 | Reference Recordings | RR-S1CD) úžasně plastická, vystupující směrem dopředu před reprosoustavy a atmosféra působí organicky, přirozeně a pospolitě jak jen to v této třídě (ale popravdě i docela vysoko nad ní) lze. Může za to zřejmě hlavně velice precizní oddělení kanálů i pevný přednes. Cambridge již dokáže rozdělit sbor na jednotlivé hlasy, což je rozhodně chvalitebné.
Cambridge Audio 851A se projevil také jako slušný all-rounder. Třeba i titulní skladba Watersova alba „Amused to death" (1992 | Columbia | 468761 2) silnému, aktivnímu přednesu Cambridge Audio Azur 851A sluší – přednes má šťávu, rockový drajv i tah na branku. Jednoduše řečeno, užijete si rockovou jízdu, tón basy skutečně brnkne, úder do blány bubnu má suchý švih a vysoký tón kytary se zase zvládne prosadit a „písknout". Přitom vše zůstává pod dobrou, byť neokázalou kontrolou.
Firma Cambridge Audio by si dle našeho názoru zasloužila ještě lepší reputaci, než jakou disponuje – ztotožňujeme se s tím, že produkty této firmy mají velice solidní poměr cena / výkon, integrovaný zesilovač řady 851 však dokázal, že nápady tamních inženýrů mohou směle ťukat na brány high endového zvuku. Pokud tak chcete ochutnat klady třídy A, pokud vám nevadí vizuální jednoduchost a pokud je hudba a její podstata to, oč vám při reprodukci jde, pak je Azur 851A jedním z velice atraktivních kandidátů na pozici zesilovacího prvku ve vaší sestavě. V kontextu pořizovací ceny mu totiž není v podstatě co vytknout...
Kč 43 990,-
--- --- --- --- ---
KLADY
+ dostatek energie v každém okamžiku
+ bohaté spektrum konektorů
+ rychlý, výborně definovaný zvuk
+ skvělá výrobní kvalita
ZÁPORY
- vzhledem k velké otevřenosti do třídy A se ideální reprodukce dostaví až relativně za dlouho (na tranzistor), za takových 20 minut
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: TYKON | www.tykon.cz