Když v roce 1985 vyrobil tehdejší dánský marketér povoláním a umělec náturou i vystudováním Flemming E. Rasmussen svůj první sluchátkový zesilovač čistě pro osobní zábavu, patrně netušil, že díky následujícímu mimořádnému úspěchu v jeho okolí a následně v Japonsku započala jeho cesta na vrchol high-endové audio techniky. Dnes firma Gryphon jde svou vlastní cestou, navrhuje všechno od kabelů, přes zdroje signálu a zesilovače až po reprosoustavy a vše obléká do originální, temného hávu, který si nespletete. A to vizuálně, ani zvukově.
Praktickým základem firemního portfolia je dnes kompaktní (tedy v kontextu výrobního programu firmy, který se u elektroniky ani reprosoustav velikosti nebojí) integrovaný zesilovač Diablo 120, vycházející z ideje staršího a většího modelu Diablo 300.
Esteticky je to fakticky proporčně zmenšená kopie zmíněné třístovky, ovšem v o něco menší skořápce. I tak má ale šasi 48 cm na šířku, 42 cm do hloubky a i díky robustním vysokým nohám 17,5 cm na výšku. Poctivých 26,2 kg hmotnosti naznačuje, že konstrukce pak rozhodně nebude ošizená.
Členitý přední panel s vystouplou částí, nesoucí horizontálně vyrovnaná dotyková tlačítka a centrální displej s jasnými velkými znaky, připomíná svou estetikou hrozivou masku Darth Vadera z Hvězdných válek - a ona to skutečně byla designová inspirace pro první náčrty. Jde hlavně o vprostřed zasazené žebrování, ale i celkovou temnotu vyznění vzhledu.
Dojem mohutnosti celého přístroje pak podtrhují masivní chladící profily po obou stranách, veliké antivibrační gumové nohy, na nichž celá hmota stojí a koneckonců i všechny ty tlusté panely, z nichž je tělo poskládáno. I díky tomu zůstává navíc zesilovač jen příjemně teplý i po dlouhých hodinách provozu.
Pohled zezadu odkrývá úhledně seřazené konektorové pole, pečlivě rozdělené na pravou a levou část v duchu důsledné dual mono koncepce. Ve středu panelu je tak klasická napájecí zásuvka, nad ní jacky systému 12 V spouštění přístrojů a pak čtyři robustní analogové vstupní jacky (tři linkové, jeden pro gramofony) a jeden jack linkového výstupu. Úplně na krajích je pak k dispozici jeden symetrický analogový XLR vstup.
Zesílený signál se dostává do reprosoustav přes obrovské firemní terminály, k dispozici je i zemnící kolík pro phono předzesilovač a dva výstupu "DC OUT". Velký obdélníkový prázdný slot v horní části lze zaplnit příplatkovým modulem D/A převodníku, který značnou měrou staví na tom z předzesilovače Zena. Nabízí USB pro spojení s počítači, AES/EBU, koaxiální a optický vstup, tedy prakticky dostačující rozhraní.
Uvnitř je pak základem masivní 1 300 VA toroidní transformátor Holmgren s vlastním vinutím pro pravý a levý kanál ve stínícím pouzdru, kolem něj se rozplétají obvody v poctivé dual-mono konfiguraci a to včetně baterie filtračních kondenzátorů o kapacitě 60 000 uF na kanál. Desky plošných spojů používají pozlacené signálové dráhy. Návrh obvodů klade důraz také na poctivé mechanické tlumení komponentů a pečlivé elektrické zemnění.
Plně symetrické obvody pracují ve frekvenčním rozsahu 0,1 - 250 000 Hz (-3 dB), není tu žádná zpětná vazba a řízení hlasitosti má na starosti mikroprocesor, regulující pasivní relátkový atenuátor s 46 kroky. V jakékoliv chvíli není pak v signálové cestě více než šest odporů. Digitální modul pak podporuje PCM signál s rozlišením 32 bit / 384 kHz a DSD512 a je rozhodně nečekaně vynikající (respektive odpovídá poměrně tučnému příplatku).
Naddimenzované tranzistory dávají poctivý výstupní výkon 120 Wattů na kanál do 8 ohm ve třídě A/B, zesilovač zůstává stabilní do 2 ohm, kde nabízí 440 Wattů na kanál. Výrobce dále uvádí odstup signálu a šumu 88 dB a hodnotu THD+N pod 1% při plném výkonu do 8 ohm. Separace kanálů je pak lepší než 120 dB.
Zvuk Gryphon je typicky šťavnatý, nejinak je tomu i u "baby" zesilovače Diablo 120 - hluboké tóny ve "Way down deep" Jennifer Warnes ("The Hunter" | 1992 | Private | 1005-82089-2) zněly temně, šťavnatě a bohatě, byla velká radost se po nich klouzat a nechávat se jimi zalévat. Basy jsou maličko těžší, ale přesto zřetelné a sebejistě kontrolované, jak se koneckonců na zesilovač této kategorie sluší a patří. Kontury jsou důstojně definované a zesilovač dokáže už od nízkých hlasitostí naplnit místnost pocitem pulsujícího zemětřesení. Bas má prostě a jednoduše sílu a údernost.
Zpěv Eleanor McEvoy v "Leaves me wondering" ("System Solution" | 2019 | Nordost) byl vřelý, bohatý a velký, přirozeně dominující prostoru a stále pořádně plnotučný. Cítíte sílu, cítíte váhu a přitom Gryphon dokáže nabídnout takovou tu přirozenou a delikátní lidskost. Možná to není technicky dokonale neutrální a audiofilsky mikroanalytický přednes, ale má velký tah na branku a hudba se zdá být velmi přítomnou.
Pokud je vám blízký takový ten světlý, lehký a cinkající přednes, pak Gryphon se svýma zvukovýma nohama pevně rozkročenýma na zemi možná nebude tak úplně pro vás - cinkot v "Sex without bodies" od Dave´s True Story ("AUDIO Digital Masters I" | 2010 | AUDIO | 01-10) byl příkladně integrovaný a vlastně decentně klidný, dobře, přirozeně čitelný, hladký a jemný. Styl přednesu je nekonfliktní a realisticky přirozený, v dobrém objemu, který nechybí, ani se nedere kupředu.
Z papírových parametrů Diablo 120 dozajista nevyčtete to, kolik energie a kolik výbušnosti umí zesilovač s nadhledem a jistotou vypustit. Syntetické dynamické špičky v "Love is gone" Davida Guetty ("Focal CD No. 8" | 2009 | Focal | 509999680442) byly mohutné, robustní a už od nízké poslechové hlasitosti cítíte spousty, spousty síly, která přesahuje očekávání sto dvacíti Wattů na výstupu. Mocný zvuk je pulsující, má váhu a má konkrétnost, má prostě takový ten fyzický pocit údernosti a živoucnosti se vším všudy.
Přes jistou celkovou vřelejší notu, přes onu mohutnost a tučnější, zemitější zvukové ladění nebyl problém se v "A rose for me" od The Soundscapers ("FIM Super Sounds! III" | 2006 | FIM | FIM XR24 073) zorientovat napříč nástrojovými linkami. Zvuk je odvážný, dominantní, velký a blízký - Gryphon se nesnaží exponovat nějaké mikrodetaily, nesnaží se vás přesvědčit, že každá nuance je zalajnovaná na svém optimálním místě. Hudba zní přirozeně, s autentickou muzikálností a celistvou dospělostí, jednoduše s celkovou čistotou a detailností, které si přejete najít ve čtvrtmilionové kategorii a to vše navíc v nepředvádějícím se, sebevědomém stylu.
Šířka hudební scény v "Innocence" od Hoff Ensemble ("Polarity" | 2018 | 2L | 2L-145-SABD) byla pěkně osvobozená od ozvučnic, sahala až za ně a vůbec byl prostor nestísněný do limitů místnosti. Nenásilně velký zvuk vyniká se samozřejmostí v pravolevém i předozadním směru, nástroje mají dobře definovanou pozici, obklopené jsou spoustou vzduchu a opět je tu hlavní dojem toho, že všechno se odehrává netechnicky, nenásilně a nekomplikovaně.
Zábavná muzikálnost přednesu, tak typická pro Gryphon, dokáže být i mimořádně tolerantní k průměrným nahrávkám, jako je třeba "That Man" od Caro Emerald ("Deleted Scenes from the Cutting Room Floor" | 2010 | Grandmono | 88697776142). Zesilovač dokáže vystihnout tu rytmiku, šťavnatost a vášnivost a svou plnotučností a schopností se zhluboka nadechnout pěkně od podlahy činí z poslechu radost, aniž byste prvoplánově vnímali technický rozměr nahrávky jako takové. Zůstává dynamická, mohutná a bohatá zábava.
Zesilovač Gryphon Diablo 120 se drží dobrých tradic značky Gryphon, v menším a tím tedy na poměry Gryphon i zaplatitelnějším měřítku (byť třeba D/A převodník - jakkoliv je skutečně dobrý a obstojí i v nárocích své ceny - zrovna žádná láce není). Okázale nápadný design, prvotřídní zpracování a hlavně i z čistě zvukového pohledu mimořádně zábavný zvuk, tak jak to má být. Je to zvuk zemitý, mohutný, robustní a téměř přetékající silou. Má dynamické schopnosti, které rozhodně zaujmou i ve vyšší cenové třídě a má schopnost zahrát hudbu s tahem na branku a s chutí, vášní a zábavností, která účinně potlačuje technické nectnosti a nechává vyznít samotnou hudebnost. Je to prostě zábavně hrající přístroj, který vám dokáže zprostředkovat pohodový zážitek napříč hlasitostmi, žánry i produkčními kvalitami nahrávek a stojí za to ho zažít.
Kč 259 000,-
Kč 85 000,- - příplatkový modul D/A převodníku
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/zesilovace-integrovane/2361-gryphon-diablo-120#sigProIde59e350a9f
--- --- --- --- ---
KLADY
+ velmi dobrý D/A převodník
+ zábavně muzikální zvuk
+ velmi dobrá kontrola a energie
+ dynamika
+ jakási přirozená celková autorita
ZÁPORY
- příplatek za D/A převodník je poměrně masivní
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: RP Audio | www.rpaudio.cz