ROTEL Michi zesilovače

Příběh Gryfona, staršího než draci, milovanějšího než jednorožci. To jsou úvodní slova nádherné knihy o historii The Gryphon, dánského výrobce highendové audio techniky, v české kotlině v posledních letech poněkud pozapomenutého. Lokální renesance velkého jména ale právě přichází a o pozornost se hlásí produkty po všech stránkách vynikající úrovně – jako první ďábelsky dobrý integrovaný zesilovač Diablo.

Tak jako je mytický Gryfon spojením králů země a nebes (lví tělo s orlí hlavou a křídly), je i zesilovač Diablo spojením toho, co tito Dánové považují za nejlepší pro reprodukci zvuku. Integrované obvody jsou uzavřené v masivní krabici, vážící se vším všudy solidních 34 kg a svými rozměry nijak nepřekračující zaběhnuté standardy. Na poměry high endu je Diablo dokonce překvapivě malým strojem, byť jeho členité šasi budí dojem rigidity a masivnosti. Zadíváte-li se na čelní panel a prolisy na horním panelu, uzříte skutečně inspiraci, s jakou pánové v The Gryphon navrhovali vzhled Diabla. Jedná se totiž o high fidelity interpretaci Dartha Vadera z Hvězdných válek, jak přiznává i hlava firmy Flemming Rasmussen.

Vzhledu černého stroje dominuje linie na vrchu uříznuté pyramidy, čelu pak velký a přehledný displej s dotykovými tlačítky a naznačeným žebrováním ve spodní části. S dobrým osvětlením tento přístroj může v noci klidně slabší povahy vystrašit. Dotyková tlačítka jsou velmi stylová, ale časté ovládání na přístroji vyžaduje důsledně čisté a suché prsty, jinak může trochu stávkovat. Nicméně od toho je tu víc než stylové dálkové ovládání nejnutnějších funkcí, připomínající tak trochu futuristickou zbraň nebo čarodějnickou hůlku. Jediným skutečně mechanickým ovládacím prvkem je kolébkový hlavní spínač, ukrytý lehce zákeřně pod pravým spodním rohem čelního panelu.

Zadní panel tohoto skvostu je v protikladu ke zbytku těla bílý, opatřený jen reliéfem Gryfona a baterií prvotřídních konektorů. Jedinou ergonomickou nevýhodou může být rozdílná rozteč mezi analogovými RCA vstupy, kdy první jsou nejdále od sebe a poslední nejblíže. Diablo ale jinak nabízí víc než dostatečnou sestavu – jeden pár symetrických analogových XLR vstupů, čtyři nesymetrické analogové RCA, tomu jeden pár RCA pro výstup páskové smyčky a na každém kanálu regulovatelný výstup pro subwoofer. O „patro“ níž pak najdeme na každé straně skutečně vizuálně krásné a masivní reproterminály, přesně uprostřed pak zemnící kolík. Samozřejmostí je bytelný napájecí konektor i 12V vstup / výstup pro zapojení ovládacích systémů.

Vnitřní konstrukce Gryphon Diablo je čistě dual mono s nulovou zpětnou vazbou. Srdcem je masivní napájecí zdroj s filtrační kapacitou 58 000 mikrofarad na kanál a toroidní transformátor od známého výrobce Holmgren. Veškeré obvody jsou vytištěny na dvoustranných obvodových deskách čistou mědí a je tu pouze nejnutnější množství kabeláže. Dokonce i XLR konektory Neutrik a teflonem izolované cinche jsou připevněny přímo k deskám. O regulaci hlasitosti se stará mikroprocesorem kontrolovaný atenuátor s relátky a padesáti kroky pro co nejplynulejší a nejpreciznější ovládání, vše samozřejmě made in Gryphon. Jeho výhodou je předřazení pouze několika odporů a tím minimální ovlivnění signálu. Uvnitř se také nachází flash paměť s ovládacím software, který lze pomocí počítače aktualizovat.

Diablo nabízí stabilní výkon 250 Wattů na kanál při zátěži 8 Ohm, dvojnásobný při poloviční zátěži a celých 800 Watt do zátěže 2 Ohmy. Připočteme-li k tomu solidní zisk 38 dB, hlasitá reprodukce by neměla být nejmenším problémem, stejně jako plná kontrola jakýchkoliv reprosoustav. Výrobce uvádí frekvenční rozsah 0,1 – 250 000 Hz při toleranci -3 dB, což je více než slušný parametr. V čisté třídě A by mělo být dle všeho k dispozici prvních 7 Wattů, ale s klidem by se dalo po poslechu přísahat alespoň na 20 – i podle nesmírně horkého povrchu celého stroje.

Bez zajímavosti určitě není ani skutečnost, že Gryphon ve své filozofii preferuje koncept integrovaného zesilovače jako nejlepší. Staví na skutečnosti, že dvě (či tři…) různá šasi jsou podstatně náchylnější na rušení, potřebují zbytečně dlouhou signálovou cestu a potřebují hodně kabelů, které jsou nejkritičtějším místem pro přenos signálu. Jedno jediné, dobře navržené šasi elegantně všechny problémy s nežádoucím rušením a vzájemnou elektrickou kompatibilitou odsouvá stranou.

Gryphon Diablo byl zapojen po většinu času spolu se stájovým kolegou, nižším z obou CD přehrávačů, nazvaným Scorpio. Propojení samozřejmě symetrické, pomocí kabelu Gryphon VIP Reference. K dispozici jako nesymetricky připojené zdroje signálu byly ještě Denon DCD-1510AE, převodníky Arcam D33 (ten byl vyzkoušen i pomocí symetrického připojení) a KingRex UD384 a také Pioneer BDP-LX71. Pro porovnání hrály NAD C370, Denon PMA-1510AE a Audio Exklusiv P12. Zvuk se linul z Harbeth Monitor 30, Quadral Ascent 90 a QUAD ESL 2905 a přes sluchátkový zesilovač Pro-Ject Head Box II také ze sluchátek beyerdynamic DT 1350, Sennheiser IE8 a Bowers&Wilkins C5. Filtraci napájení obstarával filtr Xindak. Kromě kabeláže Gryphon byly použity ještě značky Eagle Cable, Monster Cable, ProAc a QUAD.

První chvíle reprodukce se sestavou Gryphon probíhaly hluboko po půlnoci a tudíž na velmi nízké hlasitosti, ovšem Diablo prokázal ďábelsky dobrou kontrolu zvuku i při hodně stažené hlasitosti. Samozřejmě, že lehké ševelení Diany Krall na její „Peel me a grape“ nemá schopnost vytvořit akustický tlak, ale v tichém domě poskytuje Diablo dokonalý přehled o dění v nahrávce, dokáže vybudovat prostor a hlavně vsugerovat posluchači pocit vzdušnosti, prosycený všemi potřebnými informacemi o lokacích nástrojů, texturách i barvách tónů. Ba co víc, umí dát prostor hudbě a odpoutat vás od zvuku.

Testovací bubenické tracky od LessLoss Audio ukazují na velmi rychlý zesilovač, švihnutí paličkou do blány vygeneruje skutečně živé „šlehnutí“, které omezuje jen kvalita připojených reprosoustav. Studiové monitory od Harbeth zrovna v tomto oboru vynikají a při realistické hlasitosti se zdálo, že bubny stojí přímo mezi oběma kanály, tolik drobných detailů a takový pocit živosti dokáže Diablo dodat.

Dynamické schopnosti Gryphon Diablo jsou strhující a prvotřídní, naprosto obdivuhodné pro integrovanou konstrukci. Mussorgského „Velká brána Kyjevská“ z testovacího Crystal Cable Arabesque má tah a živě proudí v masivních přívalech zvuku, citlivě kontrolovaných velmi přesnou a lineární regulací hlasitosti. Brilantní housle zní naprosto čistě a v mikro- i makro měřítku je jejich dynamické podání skvostné, skutečně high endové. Údery závěrečných kotlů vrhá pak Diablo do poslechového prostoru s pekelnou vervou a s famózní kontrolou. Zvuk překypuje samozřejmostí a sebejistotou, naprostou přirozeností.

Gryphon má při reprodukci všechno pevně v rukou a naprosto jasně ukazuje to, co do něj přichází ze zdroje signálu – se strojem této úrovně je radost poslouchat přínos kvalitního zdroje či porovnávat jednotlivé typy zvukových nosičů a formátů. Transparentnost tohoto integrovaného zesilovače je na úrovni, jakou byste u tří set tisícového stroje očekávali. Navíc v kombinaci s čistou třídou A, v níž bude Diablo po většinu času v domácích podmínkách pracovat, je zážitek nesmírně muzikální. Ať už řízní Dymytry se svou vypalovačkou „Strážná věž“, kde živá a otevřená bicí podmalovávají řezavé, ale nikoliv agresivní a nepříjemné kytary, nebo sladcí Irové z U2, s neuspěchanou něhou a trochu plochým zvukem (který je dílem nahrávky) stavící své přehledné melodie ve „Where the streets have no name“, napříč žánry je Diablo tím, kdo zesiluje zvuk, aniž by v něm přibyla jakákoliv rušivá stopa.

Charakter Diabla je tak trochu v rozporu s názvem, dominantním rysem je totiž křehkost, něha a pohoda. Ta vystoupí na povrch na Hobgoodově spolupráci s Hadenem a Ellingem na desce „When the heart dances“. Mohutná, plná a bohatá Hadenova basa je jasně umístěna mírně vlevo vzadu, vedle ní se roztahuje Hobgoodovo křídlo sem tam zazní specifický Ellingův hlas, tak plný barev a detailů, že se vám až chce sklonit se před umem nahrávacích inženýrů a hlavně Flemminga Rasmussena.

Zesilovač od Gryphonu je kouzelný i téměř naprostou absencí nepříjemného (ale pozor, i příjemného, tedy uměle „barevného“) zkreslení. Ať už jsou to prudké změny tónů, reprodukce náročných nástrojů jako jsou varhany nebo piano či ať je to lidský hlas, Diablo si vždy ví rady. S třetí symfonií Camille Saint-Saënse dokázal Gryphon z Harbeth Monitor 30 vydolovat bas, jaký snad nikdy dříve nepředvedly – pevný, dominantní a velmi ukázněný byl projev varhan napříč celým reprodukovaným pásmem, stejně tak Mehldauovo piano na pětidílné sérii „The Art of Trio“ nádherně ožívá pod jeho talentovanými prsty a neošizeno o jediný tón, který by snad mohl v nepřesnosti splynout s jiným (což Diablo nedovolí), rozdává hudební emoce.

Lokalizace nástrojů a tvorba zvukové scény patří také mezi velmi dobře zvládnuté disciplíny. Diablo se nezalekne ani komorní jazzové skladby nástrojů jako lze najít u Davisovy „Kind of Blue“, kde každý jazzman má své místo, ani se Gryphon nezalekne velkých orchestrů či sborů – budiž příkladem Rutterovo „Requiem – Pie Jesu“. Stejně tak zvládá v plném, hutném a barevném zvuku s dokonale rozlišenými nástroji a exaktně odměřenými tóny zreprodukovat dramatickou Orffovu „Carmina Burana“, při libovolné hlasitosti se stále stejnou suverenitou. Od nejtišších zaslechnutelných mezí až po skutečný ryk se charakter Diabla nemění, je skutečně jen tišší či hlasitější dle libosti.

Gryphon Diablo je osobitý přístroj, patřící mezi vyvolené integrované zesilovače. Excentrický design, perfektní výrobní provedení a chytrá, osvědčená technická řešení v kombinaci se štědrým dimenzováním potřebných součástek vytváří zesilovač tak příjemný, tak suverénní a tak dynamický jako málokterý další. Přitom zůstává jeho přednes nesmírně detailní a skutečně zesilující jednu každou informaci, obsaženou ve zdrojovém záznamu s odzbrojující a nevyvratitelnou upřímností Forresta Gumpa, šarmem Jacka Nicholsona, svůdností a něhou Marylin Monroe a úderností Hulka. Tři stovky tisíc není málo za jedinou krabici plnou součástek, ale měřeno očima poměrů ve světě high fidelity je Gryphon Diablo výjimečně povedeným a nádherně, doslova úchvatně hrajícím zesilovačem, hodným své ceny více než mnoho jiných. Jeho zvuková charakteristika je tak pohodová a muzikální, že na něj naprosto zapomenete a ponoříte se až po uši do živoucí hudby, vykouzlené jedním z nejlepších (nejen integrovaných) zesilovačů v této cenové hladině široko daleko.

Kč 279 000,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ dynamika, energie a živost zvuku

+ nadhled a kontrola nad velmi transparentní reprodukcí

+ famózní a trvalé výrobní zpracování

+ dojem přítomnosti, důrazu zvuku

ZÁPORY

- dotykové řešení tlačítek na lesklém panelu je hodně náchylné na zašpinění

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

RP Audio

www.rpaudio.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 737 366 831

Audio Video Show Praha - vstupenky

XAVIAN Medea

Perfect Sound Group

Denon PerL v akci

AV Center

VÝPRODEJ Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Unitra

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Lab12 | Audiofeel

AudioEgo

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Musical Fidelity M8xi [2]
Grandinote Shinai
Cambridge CXA81 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC [1]
Métronome Le Player 3 [1] + [2]
Bluesound NODE (Gen 4) [2]
EverSolo DMP-A6 [3]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
Apogee Groove [5]
Cambridge CXC [3]
Zidoo Z9X Pro [1] 
Zidoo Z9X [2]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

KEF Blade One Meta [1]
Fyne Audio F1-5 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
+ HEXMAT Eclipse
+ HEXMAT Molekula
+ IsoAcoustics Gaia III
Grandinote Celio [4]
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH
DS Audio ST-50

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Valhalla 2 (bi-wire jumper) [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
ZenSati Authentica [2]

SIGNÁLOVÉ XLR
KrautWire Super Symetric Gold [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [3]
TelluriumQ Black
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie
Cardas Clear (sluchátka)
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7u [1] 
SOtM dCBL-CAT7 [1]
SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB)
Nordost Blue Heaven (coax)
Nordost Purple Flare (USB) [5]
2x AudioQuest Jitterbug FMJ [1]
AudioQuest Jitterbug [1]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Valhalla 2 [1]
Cardas Clear Beyond XL C19 [1]
VYDA Laboratories Orion [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premier [2]
IsoTek EVO3 Optimum [2]
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek V5 Sigmas [1]
Norost QSource [1]
IsoTek V5 Titan [2]
IsoTek V5 Polaris [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
Denon PerL Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

SOtM sNH-10G & sCLK-EX [1]
SOtM iSO-CAT6 SE [1]
SOtM iSO-CAT7 [1]
Solid Tech Feet of Silence [1]
Solid Tech IsoBlack [1]
Cardas Multi Blocks [1]
Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost Sort Lift [1]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics Gaia I [1]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
AudioQuest Fog Lifters [2]
AudioQuest Noise-Stoppers [1] + [2]
stojany Kudos S50 (vyplněné 15 kg písku) +
Soundcare SuperSpikes
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
akustické prvky ASI Sugar Cubes [2]
SONOS One SL
65" UHD Philips 65OLED806 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [3]
NEO HIGH END Tripod [2]

SPL

Amarock Studio

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio Studio Hifistyl

AV Center High-End Studio Praha

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Audio Video Show Praha 2025 | výstava hi-fi techniky a domácího kina

Amarock Studio | Vitus - Rockport - Kalista