Subwoofery anglické firmy REL Acoustics platí za seriózně pojatá audiofilská řešení a ani přítomnost základní řady HT, zaměřené na hry, domácí kino a atraktivní cenovku, na tom nic nemění. Stálicí výrobního programu je pak řada S, která se nachází hned pod obrovskými referenčními modely. Série S prošla inovací a jejím základním kamenem se stal model S/510, kompaktní subwoofer klasického střihu, který by měl být podle výrobce výkladní skříní toho, co dokáže REL vtěsnat do běžně použitelných rozměrů.
Zcela nepřekvapivě je S/510 klasická kostka na nožičkách - šířka 40 cm, výška 41 cm a hloubka 46,4 cm se pojí s váhou bezmála 32 kg. Bytelnost krom váhy prozrazuje už vzhled sám. Ozvučnice z pěkně tlustých MDF panelů je hezky zpracovaná, opatřená výtečnou povrchovou úpravou a místo běžných nožiček stojí na jakýchsi klenutých "lyžích". Madla po stranách už nejsou jen estetickou záležitostí, respektive už se mezi ně a ozvučnici vejde i ruka dospělého člověka.
Na přední straně - případně pod mohutnou krycí mřížkou s nerezonující konstrukcí a úchyty - se nachází velký reproduktor, horní stranu krášlí destička s logem výrobce a všechna konektivita je soustředěná na zadní straně, kde deska s ní (a s elektronikou na vnitřní straně) zabírá skoro celý prostor.
Je tu zásuvka se spínací kolébkou a přepínací páčkou, která volí mezi trvalým zapnutím nebo automatickým spínáním při přítomnosti signálu. Pak je tady osm konektorů, tři potenciometry a jedno šoupátko.
Typickým řešením je speakON konektor - ten slouží pro přijetí signálu vysoké úrovně ze svorek zesilovače a je to optimální forma signálu pro subwoofery REL už po dlouhá léta. Rozdíl oproti běžnému linkovému vstupu (je tu jak jeden XLR vstup, tak cinchový vstup, ten zvlášť pro pravý a levý kanál) je znát a rozhodně stojí za to řešit propojení tímto způsobem. Jak vysokonapěťový vstup, tak XLR vstup mají i svou výstupní obdobu, takže můžete vytvořit třeba REL doporučovanou "věž", která staví tři subwoofery na sebe a vytvoří tak vlastně nekompromisní řešení line array, zejména když tento koncept dodržíte pro oba kanály.
Cinchové vstupy jsou tu ve dvou variantách - jeden je klasický pro pravý a levý kanál, druhý označený jako LFE, určený zejména pro domácí kino a doprovázený LFE výstupem. Pak je tu ještě zmíněné šoupátko, kterým volíte fázi 0 nebo 180 stupňů podle pozice v místnosti. Trojice potenciometrů je pak velmi jednoduchá - jeden plynule nastavuje přechodovou frekvenci výhybky v rozsahu 20 až 120 Hz, další dva nastavují výstupní úroveň, konkrétně jeden pro stereo vstupy a druhý pro LFE vstup.
Nyní k tomu, co není na první pohled vidět. Už jsme zmínili přední reproduktor - jde o 25 cm membránu z litého hliníku, klasicky kónická membrána je připevněna na opravdu obrovské vlnce měkkého závěsu pro co nejdelší chod. Pevnost membrány zajišťuje ještě dodatečná vrstvička u uhlíkových vláken na zadní straně membrány. Doplňuje ji plochý pasivní zářič SuperProgressive ve spodní části skříně, jehož průměr je solidních 30 cm. Jeho energii pak usměrňuje v předozadním směru dvojice oněch zmíněných "lyží".
Aktivní reproduktor pohání třetí generace firemní elektroniky, zesilovač NextGen3 pracuje ve třídě D a dává solidní výstupní výkon 500 Wattů. Modul zesilovače je postaven na základě řešení z firemních top modelů. Zesilovač doplňuje obvodové řešení PerfectFilter, mající na starost správné sladění s reprosoustavami a také speciální filtr PureTheatre, který by měl podpořit výbušnost filmových efektů.
Subwoofer S/510 jsme poslouchali v ostravském Studiu Špalíček, kde subwoofer doplňoval systém s PS Audio DirectStream Memory Player / DirectStream DAC, předzesilovač McIntosh C2600 a monobloky McIntosh MC611, to vše napájené přes PS Audio P12 nebo IsoTek EVO3 Aquairus / IsoTek EVO3 Genesis One a propojené přes kabeláž Cardas Clear Cygnus. Poslouchalo se přes Bowers&Wilkins 802 D3 a to buď samotné, s S/510 nebo modelem Carbon Limited.
V "Power" Marcuse Millera ("M2" | 2001 | Telarc | CD-83534) dokázal malý a vlastně trochu nenápadný subwoofer v místnosti doplnit hluboké tóny s až neuvěřitelnou suverenitou s ohledem na svou cenovou kategorii. Famózní je zejména jeho rychlost, díky níž drží v pohodě krok i se svižnými B&W a dokáže jejich charakter ještě podtrhnout, dát pocit objemnosti a hlavně fyzicky citelného impulsu každého brnknutí na basovou strunu. Není to o chvějivém, obrovském kusu basu, ale o parádně definovaných tónech s precizním oddělení, s jasnou čitelností, s doslova bombastickou přesností a dokonce i schopností "dokonturovat" tichý a lehce už se bez subwooferu ztrácející bas. Tohle je za dané peníze neuvěřitelný bas, který hraje se zjevnou rezervou.
Jistý pocit vyplnění nastává ale s dobře hrajícími subwoofery také u vyšších pásem - třeba vokál Bobbyho McFerrina v "Hush Little Baby" ("Hush" | 1992 | SONY Masterworks | SK 48177) budil se subwooferem plastičtější dojem, byl jaksi blíž a přítomnější. Přitom ale subwoofer díky své brilantní rychlosti nepřidává na pocitu nějaké těžkosti, jen zvuk "vytvaruje" a zdůrazní.
Když obdobným způsobem subwoofer zapůsobil na nejhlubší, ale i střední pásmo v "Take Five" Davea Brubecka ("Time Out" | 2009 | Columbia | 88697 39852 2), měli jsme pocit, že spodní polovina frekvenčního pásma se více prosadila, že se objevilo realističtější, plnější tělo, ale přitom nejvyšší frekvence zůstávají netknuté, čisté a jasné, nezahlcené přidanou novou energií a naopak nádherně doplněné o prostě a jednoduše plnější zážitek.
Vysloveně famózní a neočekávaně suverénní pak byla dynamika - i velmi rychlý a dynamický zvuk 802 D3 S/510 v klidu a s citelnou rezervou "sleduje" a v "Two Bass Hit" Dizzy Gilespieho ("Night in Tunisia" | 2006 | Bluebird | 82876 84866 2) dynamiku prožitku svou přítomností a tahem na branku umocnil. Stojí za tím i ona schopnost vytvořit řádný fyzický impuls a předat energii suverénně i na vzdálenost několika metrů jako švihnutí bičem.
Díky oné rychlosti a celkové přesnosti byla čitelnost basového pásma až hypnoticky přesvědčivá - jakkoliv v "Tribal Dance" od Peter Green Splinter Group ("Destiny Road" | 2010 | Snapper Music | SBLUECD055) i 802 D3 předvádí analytický, konkrétní bas, REL jim pomohl k plnějšímu projevu a protože nepůsobí nijak odtrženě nebo cizorodě, výsledný dojem je excelentní. S/510 působí, že jednotlivé tóny konturuje s neuvěřitelnou snadností, s nadhledem a bez zbytečné dominance - je to zvuk přirozený a samozřejmý, s odlišenými polohami a precizně oddělenými tóny.
V "Allegro Moderato" z nahrávky "Symphony No. 9" Ralpha Vaughan Williamse (1994 | Everest | EVC 9001) jsme zkoušeli subwoofer fyzicky posouvat, ale zdálo se, že krom nutné úpravy hlasitosti není po prvotním sladění subwoofer příliš náročný na to, v jakém bodě místnosti zrovna je (budete-li respektovat sčítání a odčítání energie v tom kterém místě apod.) - není třeba pečlivě a po centimetrech tento REL přibližovat do rohu a podobně.
Vyzývavému kopáku v "Please Read the Letter" od Roberta Planta a Alison Krauss ("Raising Sand" | 2007 | Decca | 475 9382) udělil S/510 svou autoritou parádní konkrétnost a jistotu, dodal tónů tvar a skvěle, samozřejmě a nevtíravě doplnil hlavní reprosoustavy tak, že hudební zážitek byl nezpochybnitelně hlubší a intenzivnější, byl autentičtější a neztratil nic ze své celistvosti.
Dobrý subwoofer je jednoduše dobrým doplňkem prakticky libovolné sestavy (a jsou-li dva, zábava se násobí). Nový S/510 od anglických specialistů z REL se pak povedl až neuvěřitelným způsobem i s ohledem na svou cenovku - v (poměrně) kompaktním těle s (relativně) rozumnou cenou nabízí výkon, který neudělá ostudu ani v sestavě vysokého high-endu. Navíc dokáže pumpovat basovou energii nejen spontánně a v množství více než dostatečném i pro střední a větší místnosti, dokáže té energii také udělit výjimečně přesvědčivou kontrolu, kontury a přesnost, což v kombinaci s působivou rychlostí vytváří bas vskutku high-endové úrovně, který vašim poslechovým zážitkům (doslova i přeneseně) dodá další úroveň hloubky.
MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + WATERFALL
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose předního reproduktoru a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 30 metrů čtverečních, standardním zatlumením (koberec, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy, několik akustických panelů a basových pastí...), byť bez rozsáhlých akustických úprav.
Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií.
Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.
Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)
Vzhledem ke kulové charakteristice šíření basu není překvapivé, že odezva v ose i mimo ni je prakticky identická. Naměřené hodnoty představují poslechové nastavení, vhodné k daným reprosoustavám a hlavně do dané místnosti. První záchvěvy energie jsou vidět u mety 20 Hz, naplno si S/510 poradil od 30 Hz a od 120 Hz energie klesá. Na poměry subwooferů i cenové hladiny je vše naprosto v pořádku.
Waterfall
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [<-- 20m2] [ +/- ] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ ✓] | VELKÁ [--> 40m2] [ +/- ]
Kč 53 990,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/subwoofery/2448-rel-s-510#sigProIde8c6be6a9f
--- --- --- --- ---
KLADY
+ i "na půl plynu" doplní citelně bas i takových reprosoustav jako 802 D3
+ pěkné zpracování
+ velmi rychlý, konkrétní bas
+ umí "kopnout" i fyzicky
+ na rozdíl od většiny REL nepůsobí náročně na umístění
+ možnosti konektivity a nastavení
ZÁPORY
- v menších a středních místnostech nic
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: Studio Špalíček | www.studiospalicek.cz
DOVOZCE: Audio Center Czech | www.audiocenter.cz