Japonský Marantz se po docela dost letech vrátil do high-endových sfér se svou desítkovou řadou. K zesilovači MODEL 10 a přehrávači kompaktních disků SACD 10 je v ní k dispozici také streamer LINK 10n, který však může posloužit také jako předzesilovač (když se u MODEL 10 obejde řídící část) a D/A převodník.
Co do designu sdílí se svými sourozenci skutečně neobvykle masivní šasi, navazující na aktuální designový jazyk firmy. Tlustý čelní panel sestává z dvou na sebe vrstvených bloků. Ten zadní je strukturovaný a podsvícený světly z okrajů toho druhého, menšího a předsazeného, na němž se nachází všechny interaktivní prvky.
Což reálně znamená hlavně velký barevný displej, obklopený dvěma kulatými soustřednými ovladači. Levý slouží k řízení přehrávání, pravý pro pohyb v různorodých nabídkách (to kdybyste na to nechtěli využít dostupnou aplikaci HEOS). Úplně u krajů jsou dva otočné prvky – vlevo k výběru vstupu, vpravo pro regulaci hlasitosti. Pod tím levým je ještě spínací tlačítko, pod pravým 6,3 mm výstup na sluchátka.
Na opačném konci krásně zpracovaného šasi o tloušťce až 1,6 cm na čtyřech masivních nožkách se nachází rozsáhlé portfolio vstupů a výstupů. Do komponentu hudbu pošlete nejspíše primárně po síti – přes dvě Wi-Fi / Bluetooth anténky nebo ethernetový konektor. Lze ale využít i dvojici optik, koax, USB pro spojení s počítači, HDMI ARC nebo lze také připojit datové úložiště (flashku či USB disk).
Že LINK 10n je i plnohodnotný předzesilovač naznačují tři přítomné analogové vstupy. Jeden má XLR a druhý RCA podobu, třetí cinchová dvojice je určena pro gramofony s MM i MC přenoskami a doprovází ji nezbytný zemnící kolík.
LINK 10n nicméně nabízí i velkou variabilitu výstupních možností. Můžete použít analogové linkové konektory v XLR i RCA formě, případně tytéž s úrovní regulovanou, v kteréžto skupině je navíc ještě monofonní subwooferový cinchový výstup. Pokud by to stále ještě nestačilo, je tu ještě optický a koaxiální výstup digitální.
Jako praktická rozhraní jsou tu krom napájecí zásuvky ještě RS232 rozhraní pro řídící systémy a oranžové cinche pro distribuci signálu dálkového ovládání mezi Marantz komponenty. Případně ještě 3,5 mm jack, budete-li chtít připojit externí čidlo signálů DO.
Streamovací platforma je postavena na bázi koncernového řešení HEOS, které umožňuje lokální streamování, stejně jako přístup k prakticky všem internetovým službám, stejně jako třeba multiroom propojení a supluje též funkci dálkového ovládání pro pohodlné nastavování apod.
Konstrukce LINK 10n je věru poctivá. Začíná trojvrstvým šasi s měděnou vrstvou, pokračuje tlustými deskami plošných spojů pro co nejkratší signálové cesty a fyzickým oddělením jednotlivých kritických celků. Výstupní část stejně jako předzesilovač jsou řešeny pomocí nové generace HDAM modulů v plně symetrické konfiguraci, regulaci hlasitosti svěřili vývojáři elektronické formě s variabilním ziskem v podobě MUSES 72323. Rozsah 100 dB je ovlivnitelný po krocích o 0,5 dB.
Sluchátkový modul je plně diskrétní s možností nastavení tří úrovní zisku. Systém D/A převodu řeší proprietární systém Marantz Musical Mastering, umožňující tři nastavení prokládání signálu a výběr čtyř profilů (Balanced, Neutral, Dynamic Music a Dynamic Voice) plus dvou filtrů díky technologii MMM Stream.
Připočtěte k tomu plně izolované USB porty, obvod pro redukci jitteru v digitálním signálu nebo třeba plně oddělený modul phono předzesilovače, kde můžete nastavit jednak MM nebo MC formu a u ní dále tři úrovně impedance (32 / 100 / 390 ohm). To se sice nevyrovná specializovaným předzesilovačům, pro gramofon s běžnou přenoskou to nicméně bude dostačovat.
Marantz u LINK 10n udává pracovní frekvenční rozsah až 2 – 100 000 Hz (-3 dB) v závislosti na používaném formátu, celkové harmonické zkreslení pod 0,001% v celém audio rozsahu nebo odstup signálu a šumu 122 dB u běžného signálu a 76 / 88 dB u gramofonového (MC / MM).
Fyzicky jde skutečně o pořádný kousek – při šířce 44 cm, hloubce 47,2 cm (vč. antének) a výšce 19,2 cm váží LINK 10n 33,3 kg.
Poslouchali jsme v showroomu dovozce, samozřejmě ve společnosti MODEL 10 a SACD 10, ale také s McIntosh MCD600, případně též vsazený do systému McIntosh C2700 / MC3500 Mk II. Přes kabeláž InAkustik šel zvuk primárně do Bowers & Wilkins 801 D4.
Na jedné straně se nám líbilo, že po připojení k SACD 10 nabídl v roli externího převodníku konkrétnější a zdánlivě i o něco málo výraznější, hlasitější zvuk, jakmile ale na druhou stranu do hry vstoupila regulace hlasitosti, přehlednosti a jistoty jako když lehce ubude. Jinými slovy, jako samostatný digitálně-analogový komponent je LINK 10n fajn, použít jej jako předzesilovač by však asi bylo dobré hlavně v minimalisticky stavěných systémech třeba s aktivními reprosoustavami.
Znát ten rozdíl byl třeba i na bujnější basové lince v „Baby Blue Movie“ (Cigarettes After Sex | „X’s“ | 2024 | Partisan Records), kde v linkové úrovni cítíte velmi solidní energii a jistotu, aniž by přístroj zapomněl na typickou firemní DNA s maličko sladším a vřelejším charakterem. Také objem je tu velmi dobrý a vyplňuje prostor, zatímco když jsme vyřadili preamp MODEL 10 ze hry, vše se ztenčilo a zklidnilo. Nicméně docela dost také záleželo na použitém případném externím přehrávači, DAC hodně reflektuje ten který charakter a celkem jinak tak zní vlastní stream (uspořádaný a relativně pevný, jen s Marantz dotekem), signál z SACD 10 (teplejší a bohatší, měkčí) nebo MCD600 (přímočarý, tuhý a napjatý).
Energii v roli linkového komponentu netlumí LINK 10n ani u „Death Valley High“ (Orville Pack / Beck | „Stampede“ | 2024 | Warner Music | 054391269577). Jižansky živá skladba zněla s regulací hlasitosti trochu sušeji, věcněji, možná vlastně ale ve finále blíže realitě mixu, ačkoliv přeci jen asi tenčí. Jako čistě zdrojový přístroj ale umí LINK 10n tenhle pocit překonat a trochu hudbu „rozsvítit“. Vespod má rytmika solidní sílu, hlasům se dostává prostoru i srozumitelnosti, ačkoliv na detailnost a pocit nějaké výjimečné prokreslenosti zase Marantz nijak netlačí. Nechává středy vytékat vlastní, jakkoliv kontrolovanou vahou.
Na výškách se pak zdá, že rozdíly mezi rolemi jsou nejmenší, skoro až žádné. Cinkání v „Empty Trainloads of Sky“ (Gillian Welch / David Rawlings | „Woodland“ | 2024 | Acony Records | 0805147708549) je čisté, vzdušné, lehké, dokonce i množství detailů tady působí adekvátně vysoké cenové relaci. Kov je nepřibarvený, ne studeně suchý, ale civilní, kontrolovaný a „podaný realisticky s nohama na zemi“. Dozvuky se nepředhání v délce setrvání v prostoru, ale jde o srovnaný a zřetelný projev bez efektů.
Masivní „Love is Bitch“ (Two Feet | „Momentum“ | 2017 | Majestic Casual | MR 109) podal LINK 10n s dobrou mírou energie, takový průbojnější a autoritativní, ovšem s přeci jen trochu tenčím objemem. Kontury a pocit „že to drží“ zejména vespod v razantně „brnícím“ basu tu ovšem je. Je cítit, že Marantz má fajn kontrolu a jistotu, spíše ale dbá na spořádanost než majestátní bohatost.
Přestože, jak už jsme řekli, udržuje LINK 10n velmi solidní čistotu a civilní přehlednost, nevytahuje do popředí nejjemnější nuance a drobnosti v „You Go To My Head“ (Mary Stallings | „Manhattan Moods“ | 1997 | Concord Jazz | 00013431475026). Hudba je zřetelná, ale tak nenuceně. Cítíte, že tu je velice nízké zkreslení a stejně tak velmi solidní přesnost, takže výsledek je dospěle čitelný – dle očekávání vysoké cenovky, to ne že ne. V kompaktním, soudržném celku ovšem snímá Marantz ze skladby poetický přídech, ukazuje ji ne snad syrově, ale spíše příměji.
Celkově zřetelný a konkrétní obraz „Full Moon in Paris“ (Amber Rubarth | „Sessions from the 17th Ward“ | 2012 | Chesky Records | 0090368035660) nebyl zrovna obrovský, ale zase bylo cítit, že LINK 10n do dění vnáší největší pocit zaostření z komponentů desítkové řady Marantz. Docela významně i do této charakteristiky promlouvá použitý zdroj – streaming je nejutaženější, SACD 10 nejbohatší a nejvolnější, McIntosh MCD600 má zase nejpevnější ohraničení.
V rytmické a energické „The Hand That Feeds“ (Nine Inch Nails | „With Teeth“ | 2005 | Interscope Records | 4988005388780) byla v hlavní roli kontrola, rozhodně více než vášeň a pocit divoké intenzity. Muzika má řád, takový ten jemně elegantní charakter Marantz je tu „jen tak na okraj“. Nejlépe sedí sestava pohromadě, když skladba hraje z SACD 10, převádí ji LINK 10n a vše ostatní obhospodařovává MODEL 10.
Marantz LINK 10n je krásně vyrobený, velice všestranný komponent se spoustou vstupů, výstupů a možností nastavení / použití. Je přeci jen trochu drahý, nicméně jeho zvuk je disciplinovaný, transparentní (takže hodně záleží na tom, co a jak skrze něj pouštíte). Nemá ve svém rejstříku takový ten bohatý, barevný a poklidně muzikální nádech Marantz, naopak snad ze všech dosavadních výrobků této japonské značky co do charakteru „není“. Je však úžasné, kolik „hmoty“ za své peníze dostanete a také jak variabilně vám LINK 10n umožní stavět svou sestavu – může to být cokoliv od řízení hlasitosti pro aktivní reprosoustavy až po velké systémy. Každopádně jako streamer + D/A převodník se nám jevil LINK 10n jako nejlepší a velmi solidní.
Kč 299 990,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/streamery/5983-marantz-link-10n#sigProId6913837c00
--- --- --- --- ---
KLADY
+ spousta funkcí pod jednou střechou
+ fantastické zpracování
+ reflektuje zdařile charakteristiku zdroje, tj. je transparentní
+ široká a praktická konektivita
ZÁPORY
- role předzesilovače se nezdá TAK dobrá jako když pracuje jako čistý zdroj signálu
- cena je prémiová, stejně jako ambice přístroje
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: Eurostar Ostrava | www.eurostar-ostrava.cz