2021 07 30 TST Polk Audio Reserve R200 1

Jméno Polk Audio je ve Spojených státech (respektive asi v celé Severní Americe) jednou z nejpopulárnějších značek. Může za to hlavně vcelku typické „americké“ zvukové ladění, ale i velmi atraktivní cenová politika, kdy se Polk prostě snaží nabídnout za daný výkon co nejnižší cenu. Podobné zaměření platí i pro střední sérii Reserve, která už má ambice sáhnout si na „opravdové hi-fi“ a přitom zůstává velmi dostupná.

To platí obzvláště pro oba regálové modely v této řadě, ani větší (a objektivně poměrně velký) R200 nepřekračuje dvacetitisícovou hranici. Reserve R200 mají prakticky obdélníkový půdorys, který zjemňují zakulacené rohy. Provedení ozvučnice je jedním z faktorů, na kterých Polk trochu šetří – přesto šedý hrubý povrch nepůsobí špatně a navíc je velmi odolný.

Vpředu jsou dva měniče, oba mají přes koš krycí kroužky, takže je vidět, že jde o reprosoustavy dosti zaměřené na běžné domácí prostředí a tedy minimalizaci pocitu technicistnosti. Ten ale naopak podporuje provedení obou zvolených reproduktorů, protože o výšky se stará Ring Radiator jménem Pinnacle (s průměrem 2,5 cm), který se vyznačuje velkým a ostrým pólovým nástavcem a zvukovodem, zatímco středům a basům se věnuje kónická membrána o průměru 16,5 cm, ozvláštněná na svůj rozměr poměrně velkým závěsem, navíc zpevněná ještě šikmými vlnkami – podle nich dostala také svůj název „Turbine“. Oba měniče si předávají role na úrovni 3 000 Hz.

2021 07 30 TST Polk Audio Reserve R200 2

Do zadního panelu se zařezává kruhový výdech bassreflexu, v jehož ose je zavěšený „linearizační prvek“ – ten zklidňuje proudění vzduchu v systému X-Port. Další zklidnění a zpřesnění basu má na svědomí technologie Eigenstone Filter, což je sada různě dlouhých a různě tlumených trubic, neboli rezonátorů. Ty zabraňují vzniku nežádoucích rezonancí a tím i vzniku zkreslení.

Vzadu je pak samozřejmě ještě vanička – má nezvykle kruhový tvar a uprostřed je jeden pár solidně provedených terminálů.

2021 07 30 TST Polk Audio Reserve R200 3

Polk udává u Reserve R200 poměrně odvážnou frekvenční charakteristiku 51 – 38 000 Hz (-3 dB). Impedance je pak relativně náročná s hodnotou 3,8 ohm. Také citlivost je průměrných 86 dB / 2,83 V / m.

Na začátku textu jsme řekli, že Reserve R200 jsou poměrně velké – konkrétně to znamená výšku 35,9 cm, hloubku 35,4 cm a šířku 19 cm. Váží pak bezmála 9 kg, což odpovídá vcelku bytelně provedené základní konstrukci z MDF panelů.

2021 07 30 TST Polk Audio Reserve R200 4

Polk Reserve R200 jsme poslouchali v showroomu dovozce a to na dvou víc než dobře dimenzovaných sestvách. Hrálo se přes McIntosh C8 a MCD85, alternativně pak přes McIntosh C2700 a MCD600, v obou případech přes velké MC1.25KW. Vždy bylo propojeno „velkými“ kabely InAkustik s technologií AIR a porovnávat jsme mohli krom modelů R500 a R600 také třeba s Bowers&Wilkins 800 D3.

Polk jako výrobce je rozhodně známý tím, že v basovém spektru nešetří ani energií, ani objemem, nicméně Reserve R200 jsou rozhodně i s takovým předsudkem v hlavě výraznější a odvážnější, než byste dle jejich zařazení soudili. Basový základ v Dukeově „Say That You Will“ („Follow the Rainbow“ | 2010 | epic | 88697779882) je šťavnatý a rozmáchlý, je rozhodně trochu efektní a lehce nadsazený, ale nijak nepřiměřeně. Bas je také houpavý, takový příjemně poddajný, téměř odtéká – zní nenásilně, laskavě, dokáže ale zprostředkovat hloubku a „hmotnost“ řádným způsobem, kterým si v dané ceně ostudu rozhodně neutrhne.

2021 07 30 TST Polk Audio Reserve R200 5

Hlas Loreeny McKennit v „All Souls Night“ („The Visit“ | 2006 | Quinlan Records | 0774213510426) byl trochu méně dominantní, snad by reprodukci slušelo trochu výraznější zastoupení vokálního rozsahu, ale Reserve R200 působí alespoň pěkně plnotučným dojmem. Hlas má objem a dobrou velikost, je celkově spíše hladší. Celkově vyznívá pěkně – ne nutně s audiofilskou dokonalou přesností a utažeností, ale tak nějak „snadno“ a lehce.

Možná je to kontrastem se středy, možná tím, že jsou skutečně takové, ale výšky v „Next Time You See Her“ od Erica Claptona („Slowhand“ | 2012 | Polydor | 5340724) zněly trochu prominentním způsobem. Ne ukřičeně, ne agresivně, vlastně s důstojnou čistotou a dobrou prokresleností z pohledu zvyklostí a nároků dané kategorie. Dokonce ani při hlasitém hraní není zvuk na výškách nějak útočný, nicméně cítíte, že objemu a energie je prostě víc.

2021 07 30 TST Polk Audio Reserve R200 6

S živým a mohutným zvukovým stylem Reserve R200 se pojí dobrý pocit dynamiky – i ve velké místnosti s řádnou dávkou tlumení (která tak vyžaduje dost energie) se regálovky neztratily, naopak dokázaly bubnům v Brufordově „Some Other Time“ („If Summer Had Its Ghosts“ | 1997 | Discipline | 633367970527) dát velmi pěkné proporce, sílu, důraz a prostě celkově pocit nadstandardní razance. Není to úplně průrazný zvuk, není to takový ten pocit, kdy máte pocit, že palička dopadá přímo na bubínek ve vašem uchu, ale obklopí vás a naplní.

Asi už je jasné, že Reserve R200 nejsou tak úplně pro ty, kteří preferují jemný vhled do nejskrytějších koutů nahrávek – na audiofilském etalonu „Bensusan“ Michaela Hedgese („Aerial Boundaries“ | 1984 | Windham Hill Records | 01934110322) bylo cítit, že Polk dávají přednost spíše tomu vzbudit pocit plnosti a velikosti, že chtějí vykreslit velký zvukový obraz s pocitem hezké bohatosti a barevnosti, spíše než aby akcentovaly nejdelší doznění nebo nejperfektnější podání textury strun. Ale nevadí to, hudba zní velmi příjemně, s bezproblémovou hi-fi čitelností a přehledností.

2021 07 30 TST Polk Audio Reserve R200 13

Díky svému stylu ovšem Reserve R200 umí pěkně naplnit prostor zvukem, „Messy Bessie“ Jimmyho Smithe („Back at the Chicken Shack“ | 2007 | Blue Note | 0946 3 92777 2 8) byla veliká a dobře přehledná. Nebyl to snad pocit dokonalé trojrozměrnosti, ale pravolevá přehlednost byla velmi solidní a i při poslechu z velké dálky a s poměrně výrazným rozestupem scéna zůstávala spojitá, žádné „dual mono“.

Hlavní je ale ten příval energie a košatá radost, kterou Reserve R200 umí zprostředkovat, hlasitá reprodukce Ozzyho „I Just Want You“ („Ozzmosis“ | 2014 | Qobuz | 24/96) jim rozhodně slušela, byla to reprodukce měkčí, ducavá, ale živá a dostatečně důrazná. Polk nabízí hodně zvuku, nadprůměrné proporce a celkově pocit zábavnosti. Je to neúnavné, neotravné, můžete si hrát v podstatě libovolně nahlas, protože i potichu jsou R200 relativně dobře čitelné a nahlas jim to vysloveně sluší a nepůsobí stresovaně.

2021 07 30 TST Polk Audio Reserve R200 11

Polk si napříč svými kreacemi drží v podstatě jednotný základní styl – trochu rozmáchlý, trochu basující, měkčí, nenásilný a „objímající“, snadno poslouchatelný. Ani regálové Reserve R200 se tomuto trendu v zásadě nevymykají. Jsou jednoduše designově pojaté, ale to může být výhoda – snáze je umístíte v každém běžném interiéru a nebudou na sebe poutat moc pozornosti. Jinak jim ale s ohledem na cenu těžko něco vyčítat, pokud nutně nehledáte perfektně plochou frekvenční odezvu a suchou analytičnost. Pokud si ale potrpíte na šťavnaté, bohaté, barevné a záměrně zábavné pojaté ladění, jste na správném místě. V rámci své třídy patří Reserve R200 k dobře navrženým, fungujícím, záměrně „na zábavu“ laděným reprosoustavám, které snadno naplní i velké prostory, respektive vyzáří solidní množství energie, přičemž mají překvapivě všestrannou schopnost bavit.

MĚŘENÍ

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 35 metrů čtverečních, se zakázkovou akustikou a panely Vicoustic.

Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií.

Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.

2021 07 30 TST Polk Audio Reserve R200 m1

Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)

Frekvenční odpověď je v obecném duchu rozumně vyrovnaná, dobře funguje zejména vysokotónový reproduktor a to i mimo přímou osu (tam dokonce mizí i jinak patrné zdůraznění kolem 15 kHz). Středobas má (dost pravděpodobně) schválně trochu energie navrch, zejména mezi 70 a 1 000 Hz. V podstatě pak první skutečnou energii opravdu můžete vidět kolem slibovaných 60 Hz. Reserve R200 nejsou perfektní, zvlnění energie středobasu je pak částečně vlivem místosti, ale částečně i vlivem reprosoustav jako takových.

2021 07 30 TST Polk Audio Reserve R200 m2

Frekvenční odezva – v ose (červená) a vertikálně pod úhlem 30° pod osou (žlutá) a 30° nad osou tweeteru (zelená)

Zejména kvůli tweeteru je vidět, že Reserve R200 byste měli mít pokud možno vysokotónovým reproduktorem co nejpřesněji na výšku uší.

2021 07 30 TST Polk Audio Reserve R200 m3

Frekvenční odezva – s mřížkou (červená) a bez mřížky (černá)

Mřížka zjevně omezuje energie na výškách a to už od 1 500 Hz, mezi 5 a 15 kHz pak dokonce docela výrazně, lepší je tak ji nepoužívat při poslech.

2021 07 30 TST Polk Audio Reserve R200 m4

Frekvenční odezva – jednotlivé měniče a bassreflex v blízkém poli

Charakter obou měničů zblízka působí velmi dobře, jakkoliv se trochu zdá, že rezonance bassreflexu (celkově dobře zkrocená na necelých 600 Hz lehce ovlivňuje právě i charakter středobasu.

2021 07 30 TST Polk Audio Reserve R200 m5

Celkové harmonické zkreslení (zelená linka)

Hodnota zkreslení nepředstavuje žádný problém, snad s výjimkou oblasti mezi 5 200 a 7 500 Hz, kde o kousek překračuje vhodnou hranici.

2021 07 30 TST Polk Audio Reserve R200 m6

Zkreslení 2. (žlutá) a 3. (modrá) harmonickou

2021 07 30 TST Polk Audio Reserve R200 m7

Waterfall

2021 07 30 TST Polk Audio Reserve R200 m8

Impulsní odezva @ 1 m v ose tweeteru

2021 07 30 TST Polk Audio Reserve R200 m9

Step response @ 1 m v ose tweeteru

2021 07 30 TST Polk Audio Reserve R200 m10

Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)

Sedlo mezi prvními dvěma peaky ukazuje na naladění bassreflexu kolem 50 Hz, minimální udávanou hodnotu pak 3,8 ohm pak impedance drží v širokém rozsahu 150 – 550 Hz a dále pak téměř v celém pracovním pásmu výškáče, takže reprosoustavy nebudou úplně nenáročné na volbu elektroniky. Na druhou stranu je křivka impedance velmi čistá a prostá nežádoucích zvratů. Také elektrická fáze potvrzuje jen naprosté minimum rezonancí (s malou špetkou náznaku na 350 Hz).

2021 07 30 TST Polk Audio Reserve R200 m11

CSD z výstupu akcelerometru v polovině výšky bočního panelu @ 2,83 V

Na grafu je vidět hlavní rezonanční mód kolem 1 000 Hz, doplněný ovšem o poměrně výrazné rezonance na pravděpodobně harmonických frekvencích jak nad, tak pod tímto kmitočtem. K tomu se přidává zřetelná a dlouho „visící“ rezonance na úrovni kolem 700 Hz, jejíž původ je těžké odhadnout.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [<-- 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ ✓] | VELKÁ [--> 40m2] [ × ]

Kč 19 990,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ na danou velikost sytý zvuk

+ ochotná dynamičnost

+ velmi atraktivní cenovka

ZÁPORY

- vzhled je trochu jednoduchý

- hrají si trochu po svém

--- --- --- --- ---

DOVOZCE: Eurostar Ostrava | www.eurostar-ostrava.cz 

Audio Video Show Praha - vstupenky

XAVIAN Medea

Perfect Sound Group

Denon PerL v akci

AV Center

VÝPRODEJ Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Unitra

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Lab12 | Audiofeel

AudioEgo

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Musical Fidelity M8xi [2]
Grandinote Shinai
Cambridge CXA81 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC [1]
Métronome Le Player 3 [1] + [2]
Bluesound NODE (Gen 4) [2]
EverSolo DMP-A6 [3]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
Apogee Groove [5]
Cambridge CXC [3]
Zidoo Z9X Pro [1] 
Zidoo Z9X [2]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

KEF Blade One Meta [1]
Fyne Audio F1-5 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
+ HEXMAT Eclipse
+ HEXMAT Molekula
+ IsoAcoustics Gaia III
Grandinote Celio [4]
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH
DS Audio ST-50

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Valhalla 2 (bi-wire jumper) [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
ZenSati Authentica [2]

SIGNÁLOVÉ XLR
KrautWire Super Symetric Gold [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [3]
TelluriumQ Black
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie
Cardas Clear (sluchátka)
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7u [1] 
SOtM dCBL-CAT7 [1]
SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB)
Nordost Blue Heaven (coax)
Nordost Purple Flare (USB) [5]
2x AudioQuest Jitterbug FMJ [1]
AudioQuest Jitterbug [1]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Valhalla 2 [1]
Cardas Clear Beyond XL C19 [1]
VYDA Laboratories Orion [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premier [2]
IsoTek EVO3 Optimum [2]
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek V5 Sigmas [1]
Norost QSource [1]
IsoTek V5 Titan [2]
IsoTek V5 Polaris [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
Denon PerL Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

SOtM sNH-10G & sCLK-EX [1]
SOtM iSO-CAT6 SE [1]
SOtM iSO-CAT7 [1]
Solid Tech Feet of Silence [1]
Solid Tech IsoBlack [1]
Cardas Multi Blocks [1]
Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost Sort Lift [1]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics Gaia I [1]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
AudioQuest Fog Lifters [2]
AudioQuest Noise-Stoppers [1] + [2]
stojany Kudos S50 (vyplněné 15 kg písku) +
Soundcare SuperSpikes
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
akustické prvky ASI Sugar Cubes [2]
SONOS One SL
65" UHD Philips 65OLED806 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [3]
NEO HIGH END Tripod [2]

SPL

Amarock Studio

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio Studio Hifistyl

AV Center High-End Studio Praha

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Audio Video Show Praha 2025 | výstava hi-fi techniky a domácího kina

Amarock Studio | Vitus - Rockport - Kalista