Skotští Fyne Audio možná staví lidsky i technologicky na základech dnes poněkud spící značky Tannoy, leč za těch pár let své existence si dokázali dostatečně jasně vydefinovat vlastní cestu a místo na slunci, zejména díky modernějšímu duchu, v něž své reprosoustavy navrhují. Úplným základem nabídky jsou reprosoustavy řady F300, vyznačující se zejména velmi atraktivní cenovkou.
Přestože F301 není nejmenším modelem v nabídce (tento primát drží ještě menší regálovka F300), nejde o nijak velké reprosoustavy – zhruba pět a čtvrt kilogramu vážící ozvučnice z MDF panelů se od archetypální jednoduchosti odlišují zejména klenutým plastovým proužkem, v němž je zasazený tweeter na přední straně.
Zbytek skříně je pojatý nepřekvapivě, ale v rámci dané cenové relace jde o naprosto férovou hodnotu, kterou dostanete – a to včetně vinylového povrchu s dekorem dřeva. V zadní části ozvučnice je jednoduchá vanička s jediným párem reproterminálů a jedním kulatým, plastovým výdechem bassreflexu.
Díky celkové velikosti (výška 30 cm, šířka 19 cm a hloubka 27,1 cm) je logické, že ve Fyne Audio sáhli po 15 cm středobasovém reproduktoru. Ten si tak jako výškáč sami navrhují i vyrábí, což je další z benefitů, které mladá značka může čerpat díky historie zmíněného skotského klasického výrobce, u nějž technický a obchodní tým sbíral ostruhy.
Středobas má klasický kónický tvar, membrána je vyrobená z vláknité směsi. U výškáče jde pak o 2,5 cm tradiční kopulku, vyrobenou z polyesteru. Výškový reproduktor je krytý poměrně hrubě „tkanou“ bezpečnostní mřížkou.
Frekvenční výhybka má frekvenci nastavenou na úroveň 3 200 Hz, dolnopropustný filtr má strmost druhého řádu, hornopropustný třetího.
Fyne Audio udává frekvenční rozsah 44 – 28 000 Hz (-6 dB), jmenovitou impedanci 8 ohm a charakteristickou citlivost 89 dB / 2,83 V / m, což jsou hodnoty vcelku obvyklé.
Malé F301 jsme poslouchali vedle sloupků F302 a to primárně na systému OPPO UDP-205 / Métronome DSC1 / Norma Revo IPA-140, kde ke srovnání přes kompletní kabeláž Nordost Heimdall 2 hrály Xavian Quarta. Hráli jsme ale také na skromnějším systému Cambridge CXA81 / Cambridge CXC, kde se pro potvrzení dojmů přehazovalo na Fischer&Fischer SN-70 a to vždy na kabelech Dynamique Audio Horizon 2.
Je jasné, že maličké reprosoustavy mají (navíc v takové cenové hladině) limity basového rozsahu – Bachova „Toccata BWV 565“ („Audiophile Test“ | 2008 | ABC Records | HD-150) to rozhodně jen potvrdila. Ale náznak basu tu byl, minimálně ve formě určité kontury, která v dané ceně prostě potěší. Na tak malý pracovní objem navíc potěší, že třeba u zdi nějaký bas už cítit je, přesně adekvátně tomu, co čekáte od kompaktních reprosoustav. Na rockovou a podobnou hudbu, kde je důležité vypíchnout 80 Hz a výše, to stačí.
Snad i právě tím, že basu je spíše přiměřené množství, působí vedle něj střední pásmo a zejména vokály skutečně příjemně – F301 nemají tendenci hrát agresivně nebo studeně a to ani u lehce výraznějších „sykavkových“ nahrávek jako je „May you have happiness“ od Izumi Masuda („Golden Lips“ | 2009 | ABC Records | HD-121). Zvuk ve středním rozsahu působil tak mile živým dojmem, jako kdyby měly reprosoustavy vysokou citlivost a byly ochotné snadno reagovat na impulsy zesilovače. Přednes není nějak unikátně transparentní, pořád jsme v segmentu úplného základu hi-fi, ale je to lehce sladší, „vstřícné“ ladění, příjemné na poslech.
Činelům v Davisově „So What“ („Live 8“ | 2015 | ABC Records | HD-207) dodaly reprosoustavy poměrně dost objemu, ale ne tak, aby sklouzly k nějakým efektům nebo snaze zalíbit se cinkavostí. Nečekejte audiofilskou snahu o vystižení nejdelikátnějších dozvuků, nicméně čistota a konkrétnost vůbec nejsou špatné a za své peníze už při poslechu rozhodně získáte pocit, že činel je činelem v rozumné míře, plně odpovídající nárokům základní hi-fi třídy.
Asi logicky nebudete čekat od F301 nějaký masitý, mohutný zvuk, který by dynamikou rozrážel okenice, ale u živelných bicích nástrojů v „Jazz Variants“ od The O-Zone Percussion Group („Stereo Test Record“ | 2014 | ABC Records) jsme ocenili živější, poměrně svižný a „švihající“ zvuk. Jistě, působivost velkých perkusí je omezená díky absenci těla a váhy, ale i tak odvádí F301 velmi pěkný výkon, vezmeme-li v potaz kolik stoj.
Navzdory celkově (naprosto logicky) civilnějšímu a jednoduššímu zvukovému podání není rozlišení vlastně špatné – čistota „Jacob’s Dream“ od Alison Krauss („Hear the Difference“ | 2012 | ABC Records | HD-148a) nebyla vůbec k zahození, zejména díky docela živému a jasnému podání vedoucího hlasu. Výrazně zpracovaná nahrávka byla o něco klidnější, ale ne vysloveně uměle „ohlazená“ – F301 v tomto v klidu snesou srovnání s regálovkami kategorie přes 10 000,- Kč (možná i 15 tisíc).
V blízkém poslechovém poli se F301 dokázaly také pěkně popasovat s podáním prostoru nahrávek – „Wasser Musik“ Georga Friedricha Händela („Live 8“ | 2015 | ABC Records | HD-207) zněla s dobře načrtnutou stereo bází, ne snad vysloveně trojdimenzionální, ale rozhodně dobře zřetelnou v pravolevém směru. A celkový pocit také nebyl ochuzen o zajímavé podání vzdušnosti, což je víc, než si v kategorii „pod deset“ většinou troufnete doufat.
Cohenova „In My Secret Life“ („Absolutely Bass Voice“ | 2016 | ABC Records | HD-177) pak zněla navzdory absenci plnosti a váhy dosti zde důležitého basového spektra tak nějak celkově kultivovaně. Není to strohý zvuk, který v těchto nejnižších hladinách často slýcháme, je to vlastně celkově lehké, ale příjemné a vkusné, prosté nějakých zádrhelů a unavujících prvků.
Kompaktní a velmi dostupné Fyne Audio F301 jsou skvělé – skoro bychom se odvážili říct, že v hladině pod 10 000,- Kč za pár není nic, co by posloužilo vyznavačům dobrého zvuku lépe. F301 vypadají rozumně a v menších prostorách nemají vyjma limitu na basech (tak jak to mají všechny levnější a menší reprosoustavy) nic, za co byste jim vyčinili. Naopak nabízí skutečně hezké střední pásmo a velice příjemné podání hlasového rozsahu, pročež zejména pro akustickou hudbu budou výtečnými společníky. Svou cestu do světa hi-fi jen stěží můžete začít lépe, než právě s Fyne Audio F301.
MĚŘENÍ
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (basové pasti a absorpčně-difúzní panely Sonitus Acoustics, koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav.
Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií.
Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.
Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)
Naměřená frekvenční odezva ukazuje, že F301 se snaží hrát lehce na efekt, nicméně racionálně – snaží se nabídnout maximum energie „hezkého basu“ mezi 90 a 200 Hz, pak citlivou část pásma mezi 600 a 1 600 Hz a nakonec „znělost“ v podobě zdůraznění energie nad 10 kHz. Odpověď F301 tak není úplně optimálně vyrovnaná, zejména energie mimo osu klesá relativně rychle a F301 tak budou poměrně citlivé na správné natočení. V běžném pásmu +/- 3 dB se pohybujeme mezi 75 a 20 000 Hz, což vlastně není špatné. Celkově pak F301 odpovídají nárokům své kategorie.
Frekvenční odezva – s mřížkou (červená) a bez mřížky (černá)
Je vidět, že mřížka ovlivňuje zvuk F301 poměrně málo, zvláštní je, že největší rozdíl se objevil v pásmu 6 – 7 kHz, kde by neměl být žádný. Zdroj tohoto rozdílu je tak těžké odhadnout.
Frekvenční odezva – jednotlivé měniče a bassreflex v blízkém poli
Na tomto podrobném grafu je vidět výrazná rezonance bassreflexu kousek pod metou 800 Hz. Stejně tak je vidět poměrně dost nelineární odezva vysokotónového měniče. I tady může jít o odrazy a rezonance způsobené krycí mřížkou.
Frekvenční odezva na poslechovém místě (FFT) - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)
Waterfall
Impulsní odezva @ 1 m v ose tweeteru
Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)
Impedanční křivka ukazuje naladění bassreflexu zhruba kolem 50 Hz. Impedance v praxi neklesá pod 5 ohm, stejně tak tu nejsou žádné prudké změny nebo přechody, takže F301 by neměly být žádnou nepatřičnou záleží ani pro jednoduchou elektroniku. Mezi 500 a 1 500 je nicméně vidět několik drobných rezonancí, které v praxi korespondují s rezonancemi bassreflexu. Jednoduchost zátěže potvrzuje i průběh elektrické fáze – pomineme-li nevyhnutelný tvar průběhu v rozsahu pod 100 Hz, drží se fáze v kladných hodnotách a je taktéž prostá výrazných přechodů nebo jiných problémů. F301 jsou tak z elektrického hlediska výtečně provedené a velmi nenáročné.
CSD z výstupu akcelerometru v polovině výšky bočního panelu @ 2,83 V
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [<-- 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ × ] | VELKÁ [--> 40m2] [ × ]
Kč 7 580,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-regalove/3091-fyne-audio-f301#sigProId4b96613b8d
--- --- --- --- ---
KLADY
+ výtečná cenovka
+ dobré podání hlasů (vlastně excelentní v rámci třídy)
+ celkově příjemná, neagresivní tonalita
+ rozehrávají se lehce
ZÁPORY
- za danou cenu najdete sotva něco ke stížnostem
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: Perfect Sound Group | www.perfectsoundgroup.cz
PRODÁVÁ: Rodel Audio | www.rodel-audio.cz , Lepší Zvuk | www.lepsizvuk.cz , PP HiFi | www.pphifi.cz , Luxusní Elektronika | www.l-e.cz , Studio Špalíček | www.studiospalicek.cz , HiFi Sound | www.hifisound.cz , HiFi Media | www.hifimedia.cz , Hifi Partner | www.hifipartner.cz