Příběh a předlouhá devadesátiletá historie skotského výrobce reprosoustav Tannoy je dobře známá a mnohokrát popsaná, takže jí není třeba opakovat. Jedním z pozoruhodných firemních modelů je miniatura modelu Autograph z 50. let 20. století, který nyní najdete pod jménem Autograph Mini GR MKII v nejvyšší řadě Prestige Gold Reference.
Reprosoustavy téměř trojúhelníkového půdorysu vás dozajista zaskočí svou velikostí - nebo spíše maličkostí. Ozvučnice je vyrobená z HDF profilů s olejovaným ořechovým dřevem na povrchu a tlumícími panely uvnitř, váží pouhých 4,4 kg a to při výšce 35,6 cm, šířce 20,9 cm a hloubce 15,6 cm. Jsou to skutečně droboučké reprosoustavy, které snadno postavíte třeba i na větší pracovní stůl.
Přední stěnu s jediným malým koncentrickým měničem v horní části lze zakrýt mřížkou a tím víc působí Autograph Mini GR MKII jako skutečný kus nábytku po vzoru ostatních modelů z Prestige série. I se sejmutou mřížkou jsou ale zajímavá takovým tím starosvětským způsobem - kolem měniče je pásek zlaté barvy, stejně jako je tu zlatá identifikační tabulka ve spodní části.
Otočte k sobě ozvučnice zadní stranou a shledáte, že zadní stěna je vlastně jen tenoučký svislý pásek dřeva, na nějž se tak tak vešel maličký kroužek bassreflexového otvoru a jeden pár reproduktorových terminálů musí být orientovaný vertikálně.
To zásadní je ale osazený pro firmu typický měnič Dual Concentric. V Autograph Mini GR MKII má průměru čtyř palců, který definuje velikost středobasového kónusu z papírové drti, v jeho středu je místo klasické krycí kopulky vsazen zvukovod (kterému Tannoy poeticky říká "tulipánový" pro jistou podobnost s kalichem této květiny), za nímž pracuje titanová kopulka o průměru 1,9 cm.
Frekvenční výhybka má součástky propojené kablíky, používá kondenzátory přímo vyrobené pro Tannoy a cívky s laminovaným jádrem.
Výrobce udává realisticky působící frekvenční rozsah 106 - 20 000 Hz (+/- 3 dB) s tím, že na úrovni -10 dB si Autograph Mini GR MKII "sáhnou" až na 60 Hz. Charakteristická citlivost malého systému činí 85 dB / 2,83 V / m a jmenovitá impedance má hodnotu 8 ohm.
Malé Tannoy Autograph Mini GR MKII jsme poslouchali na redakčních sestavách, primárně na OPPO UDP-205 a Norma Revo IPA-140, ale i na Cambridge CXA80 a Cambridge CXC. Srovnávali jsme s Harbeth Monitor 30, KEF LS50 nebo Fischer&Fischer SN-70 - o konkrétních filtrech, kabelech a dalším příslušenství se dozvíte více v pravém sloupci -->.
Přestože to od doslova miniaturních ozvučnic a maličkého měniče vůbec nečekáte, v "Pink Panther Theme" se saxofonovou linkou Plase Johnsona ("Test Demo CD Vol. 1" | 2014 | STS Digital | STS-6111134) jsem se překvapivě dočkali i naznačení vyšších basů - a to dokonce s poměrně dobře separovanými tóny, s dobrými konturami, ač samozřejmě bez těla, plnosti a váhy, které jsou mimo fyzikální možnosti takhle malých ozvučnic. Překvapující je, že onen náznak basů je tu slyšitelný i poměrně potichu, ačkoliv ideální je Autograph Mini GR MKII rozehrávat přeci jen aspoň na střední hlasitost.
O kolik více energie chybí v basovém pásmu, o to působivěji vyniknou na maličkých bedničkách vokály - třeba zpěv Julie Stone v "I´m not yours" ("Groove Into Bits Vol. 2" | 2014 | STS Digital | STS-6111132) byl vysloveně nádherně křehký, výtečně konkrétní i v rámci kategorie řekněme stotisícových reprosoustav. Skvělá byla artikulace, plejády detailů i celkový čisťounký a transparentní přednes, díky kterému je reprodukce vokálů mimořádně sugestivní.
Nejvyšší tóny jsou pak hodně výrazné, na nacinkaném materiálu jich může být až příliš, zejména vezmeme-li v potaz, že Autograph Mini GR MKII budete patrně poslouchat spíše z menší vzdálenosti. Na druhou stranu, cinkot činelů v "The Drum Shop" z disku "The Absolute Sound Reference Vol. 2" (2016 | STS Digital | STS-6111152) byl sice jasný a takový tvrdší a razantní, hodně živý a energický, nicméně nebyl ostrý nebo spíše nebyl vulgární. I tady je velmi slušné rozlišení s dobrým oddělením jednotlivých tónů.
Dynamika razantních výbuchů hudby v "Gun Battle" Aarona Coplanda ("Dynamic Experience Classics" | 2014 | STS Digital | STS-6111139) byla pochopitelně v makro měřítku limitovaná rozměry reprosoustav, nicméně rozhodně je v Autograph Mini GR MKII více důrazu a více výbušnosti, než očekáváte. Zvuk je hodně rychlý, hodně "na tělo", živý a energický. Samozřejmě, že to není fyzicky citelný zvuk, ale razance a mikrodynamika jsou s ohledem na cenu a koncept působivé, se snahou až o koncertní podání - v pochopitelně miniaturizovaném měřítku.
Celková detailnost možná pak není úplně oslňující, Autograph Mini GR MKII nejsou určitě studiovými monitory, ale "Don´t cry, it´s only rhythm" od Grace Jones ("Extended Dynamic Experience 1" | 2015 | STS Digital | STS-6111143) byla vlastně excelentně přehledně poskládaná, vrstvená a krom absentující basové složky můžete proplouvat mezi jednotlivými nástrojovými linkami snadno a nenásilně, zvuk je soustředěný a s pevným zesilovačem velmi konkrétní, zejména ve středním pásmu pak stojí za každou Korunu z cenovky.
Maličké Autograph Mini GR MKII mají výjimečnou přesvědčivost v podání prostoru - na blízkou až ultra blízkou vzdálenost (řekněme od stolního nasazení po 2 metry) před vás postaví až holograficky kouzelnou scénu, tak jako se to stalo nám v "Thus saith my Cloris brite" Johna Wilbyeho ("The Absolute Sound Reference Vol. 3" | 2017 | STS Digital | STS-6111164). Šířka scény sahá až překvapivě daleko za osy ozvučnic, zvuky mají lokalizaci v pravolevém i předozadním směru, je to pevné, přehledné - prostě tak ideálně trojdimenzionální, jak slibují ty nejvíce pozitivní stereotypy pro malou dvoupásmovku a koaxiální měniče.
Kupodivu bylo zajímavé poslouchat i takovou "Vuolgge Mu Mielde Bassivarrái" od Mari Boine ("Extended Dynamic Experience 2" | 2015 | STS Digital | STS-6111149). Hutná, sytá basová složka tu byla téměř úplně redukovaná na náznaky, ale i přesto se zvuk reprosoustav tak nějak zvláštně prosadí, v miniaturizovaném rozměru, ale živě, až dravě, nenásilně a lehce, snadno proudí do prostoru a je čistým potěšením hudbu vnímat a prožívat, ač tak trochu očesanou a založenou převážně na středních tónech (zato brilantních).
Miniaturní reprosoustavy Tannoy Autograph Mini GR MKII jsou unikátní a pro toho, kdo to dokáže ocenit, zprostředkují velmi zvláštním způsobem hudbu, byť primárně tu, která stojí na středním pásmu, kde jsou vokály a velká část akustických nástrojů. Pokud vám nevadí, že z maličkých ozvučnic prostě nelze očekávat hlubší tóny a pokud vám nevadí, že dominantní jsou právě tóny střední, pak si dost možná užijete skutečně nádherné a dechberoucí hlasy a krásný, krásný prostor, který v blízkém poli reprosoustavy nabídnou. Je to zvláštní, specifický druh zážitku, tak jako jsou zvláštní a specifické Autograph Mini GR MKII už na první pohled. Minimálně za jeden poslechový zážitek ale rozhodně stojí každému.
MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose koncentrického měniče a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav.
Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny na pevném soklu cca půl metru nad zemí (v případě regálových modelů samozřejmě na stojanech) a co nejdále od stěn to bylo možné.
Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.
Frekvenční odezva - v ose
Naměřená frekvenční odezva ukazuje použitelnou energie už těsně za metou 100 Hz přesně dle specifikací, velmi pěkně vyrovnaný je chod wooferu až do 1 100 Hz, kde pak následuje poměrně velký propad až ke 3 kHz, kopulka ve zvukovodu pak zase získává dost energie, která stoupá až za metu 20 kHz. V reálu se ale skutečně Autograph Mini GR MKII blíží velmi těsně specifikovaným hodnotám ve specifikované toleranci.
Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)
Sedlo na křivce impedance ukazuje na naladění bassreflexu na 80 Hz, drtivá většina průběhu je čistá a drží se nad 6 ohmy, jen nad 12 kHz se dotkne 4 ohm. Elektrická fáze se pak drží také čistého průběhu, jen nad 1 kHz je vidět rozkmit do pozitivních i negativních hodnot, nicméně je tu i extrémně vysoký peak impedance a navíc jde o úroveň, kde už proudí jen malé množství energie, takže by to nemělo představovat žádný problém pro běžné zesilovače.
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [<-- 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ × ] | VELKÁ [--> 40m2] [ × ]
Kč 49 980,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-regalove/2232-tannoy-autograph-mini-gr-mkii#sigProIdc6ad9fe6de
--- --- --- --- ---
KLADY
+ podání prostoru
+ vzdušnost
+ pro akustickou a vokální hudbu velmi zajímavé
ZÁPORY
- absence hlubších frekvencí
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: Perfect Sound Group | www.perfectsoundgroup.cz