Když vzduchem zazní jméno Petera Lyngdorfa, znalí zpozorní. Tento muž se pohybuje kolem audio průmyslu již nějakých pětatřicet let, za tuto dobu se stal zakladatelem či alespoň vlastníkem větší či menší části poměrně značného počtu důležitých výrobců, jejichž produkty formovaly vnímání milovníků věrné reprodukce hudby po celém světě. Za všechny jmenujme NAD, Dali, Gyphon či Snell, jména, která najdeme na špičce i v dnešní produkci. Rozhodne-li se právě takový muž věnovat další firmě své vlastní jméno a vsadit tak svou dobrou pověst zcela a nepokrytě, pravděpodobně má v rukávu karty, se kterými nemůže prohrát.
Lyngdorf se z přesvědčení vydal cestou digitálu, tedy ve svých konstrukcích ctí myšlenku kompletně digitálního zpracování průchozího signálu, který tak netrpí dosud pořádně neřešitelnými problémy, vznikajícími při převodu dat z jedniček a nul na analog či procesem obráceným. Přesto alespoň v českých luzích a hájích naráží stále ještě koncept digitálních zesilovačů na posměch, nedůvěru či dokonce odpor velké části znalých i méně znalých posluchačů. Většina těchto skeptiků argumentuje tím, že spínaný zdroj potřebuje výraznou filtraci spínacích artefaktů a šumu na spektrálním pozadí či také že produkují množství dalších rušení, jejich měření často nevychází úplně ideálně a vůbec je tu tak velké množství negativních argumentů, až by nepoučený čtenář automaticky dal ruce pryč od jakéhokoliv přístroje této koncepce. Jenže jak pak vysvětlit výborné poslechové výsledky? Jak obhájit například zrovna u Lyngdorfu množství udělených ocenění? Inu možná prostě tím, že tak jako u analogových, i u digitálních zesilovačů je třeba rozlišovat prostě dobré a špatné a nemít předsudky, nedat - tak jako u čehokoliv jiného - na nic než na vlastní uši.
Lyngdorf TDAI 2200 je základním modelem plně digitálního integrovaného zesilovače této značky, vyšší verze nabízí navíc integrovanou kalibraci systémem "RoomPerfect®" (TDAI 2200 RP) či A/D převodník (TDAI 2200 ADC) pro použití s přístroji bez digitálních výstupů a ta nejvyšší verze pak kombinaci obojího (TDAI 2200 ADC RP). Samotný funkční základ zesilovače zůstává ale stejný, tedy založený na platformě vlajkové lodi Millennium. Nicméně RP modul automatické kalibrace můžete u základního modelu nahradit ručním nastavením, díky možnosti připojit dva tisíce dvoustovku pomocí sériového portu k jakémukoliv vhodnému počítači a pomocí programu Lyngdorf DSP a externího měřícího systému (např. ATB PC Pro), optimalizovat frekvenční charakteristiku, časování nebo elektronickou výhybku ručně. O nastavení a možnosti zvukových hrátek připravujeme follow-up text.
Tento integrovaný zesilovač je uložen ve velmi pevném kovovém šasi s jednoduchými, ale moderními tvary, obzvláště černá verze působí zajímavě. Dominantou čelního panelu je bezpochyby masivní ovladač hlasitosti a velký, přehledný displej. Velký kruhový ovladač se točí velmi lehce, chce si na poměrně malý rozsah regulace na jednu otáčku zvyknout, ale poté je vše již velmi pohodlné. Protože koncepce digitálního zesilovače má jako jednu z hlavních předností velmi vysokou účinnost, neprodukují tyto stroje mnoho ztrátového tepla. Veškeré vznikající odpadní teplo však bezpečně odvádí nevysoká, úzká žebra na bocích nízkého přístroje. Celkově působí TDAI 2200 na pohled bytelně, až neprůstřelně, přispívá k tomu i váha necelých patnácti kilogramů. Použití duralu je motivováno nejen esteticky, ale je také ochranou proti naindukovaným rušením.
Zadní strana nabízí pohled na čtyři dominantní masivní reproterminály WBT kvalit, umožňující zapojení banánků, vidliček i holého vodiče díky dostatečným vzájemným odstupům. Levá část panelu hostí vstupy i výstupy, v základním provedení se jedná o tři digitální RCA konektory, jeden XLR a jeden optický vstup, k nim je přiřazen ještě pár analogových RCA výstupů a digitální RCA výstupní konektor. Pro případné zájemce lze dokoupit ještě již zmiňovaný modul analogově-digitálního převodníku se třemi páry RCA vstupů a jedním párem symetrických XLR vstupů. Ty nejsou jen tak pro efekt, celá konstrukce zesilovače je koncipována jako plně symetrická. Digitální vstupy jsou ideální ve spojení s výstupy osobních počítačů a přehrávání na pevném disku uložené hudební sbírky, neb podporují hloubku souborů až 24 bitů a frekvenci 192 kHz.
Patrně nejzajímavějším technickým řešením zesilovače je oblast napájení. Samotný napájecí zdroj je koncipován na zvládání vysokého proudového zatížení, doplňuje jej toroidní transformátor s kapacitou 650VA. Výhodou použití nespínaného zdroje je hlavně kompletní elektrické oddělení výkonového zesilovacího stupně a mikroprocesorové části díky přítomnosti sekundárního vinutí. Filtraci proudu zajišťují kondenzátory o poměrně štědré kapacitě 55 000 mikrofaradů. Co je ale skutečně zajímavé je využití tohoto napájecího zdroje pro regulaci hlasitosti přístroje - ten tak pracuje vlastně jako koncový zesilovač a výstupní úroveň hlasitosti určuje jen úroveň napětí. Ztlumování je tak vlastně jen snižování napětí, zvyšování hlasitosti jeho zvyšováním.
Lyngdorf TDAI 2200 disponuje masivním výkonem 200 Wattů na kanál do zátěže 8 Ohm, do poloviční zátěže pak dodává Wattů 375. Na dostatečnou rychlost odkazuje i frekvenční rozsah 0,3 - 33 000 Hz v tolerančním pásmu -3dB, v přísnější toleranci -0 / +0,2dB je to pak „klasických" 20 - 20 000 Hz. Při plném výkonu 375ti Wattů do čtyřohmové zátěže zkresluje TDAI 2200 pouze o 0,07%, ve všech ostatních okamžicích je to řádově méně. Jak je u digitálních zesilovačů zvykem, výborné jsou hodnoty odstupu signálu a šumu i bezkonkurenční dynamický rozsah. První zmiňovaná položka nabývá hodnoty 107 dB, druhá pak dokonce 133dB.
Nejvíce poslechových zkušeností během týdnů s Lyngdorf TDAI 2200 vzniklo v kombinaci s SACD přehrávačem Marantz Pearl, propojených optickým kabelem Monster Cable M1000 DFO. Nejčastěji připojovanými reprosoustavami byly Aurum Cantus V2M, Quadral Platinum M5, AdamVox SET / HE-W-ET a Quadral Aurum Montan VIII. Porovnání proběhlo přímo s elektronkovým / hybridním předzesilovačem / koncovým zesilovačem Vincent SA-T1 / Vincent SP-331MK a integrovaným tranzistorovým Marantz PM-KI Pearl. Nepřímé srovnání bylo s digitálním integrovaným zesilovačem Blacknote DSA 150 podobné cenové kategorie.
TDAI 2200 byl nastaven přesně podle vlivu hlavní poslechové místnosti, v dalším článku bude samostatně rozebrán vliv dalších nastavení v dalších prostorách za pomoci měření ATB PC Pro. Prvotní dojem z projevu Lyngdorfu je klid, lehkost a nadhled. Hlavním dárcem tohoto klidu je nadprůměrný výkon a schopnost systému rozehrát jakkoliv složité reprosoustavy.
Cheskyho „Ultimate Demonstration Disk" je cenným nástrojem jak pro ty, kteří s poslechem začínají a chtějí se nechat provést audiofilní nahrávkou, jejími prvky a nechat si ukázat, na co se mají soustředit. Když Rebecca Pidgeon zpívá „provařenou" píseň „Spanish Harlem", Lyngdorf přednáší křišťálově čistý zvuk a velkou scénu s velmi dobrou separací jednotlivých nástrojů. Onen přehled a dojem čistoty velkou měrou vytváří tiché pozadí signálu, nepřítomnost šumu a ruchu.
Velkou předností „digitálů" je i dynamika jejich přednesu. Alba hráče na basu Avishai Cohena v čele s „Continuo" disponují jedním z největších dynamickým rozsahů ze všech současných dostupných alb. Lyngdorf jej dokáže zprostředkovat příjemně, čistě a čitelně i při překvapivě nízkých, „popůlnočních" poslechových hlasitostech. Zvláště kontury Cohenovy basy naplní místnost velmi přítomným a uvěřitelným, barevným zvukem.
Působivě přirozený je i přednes klavíru, zvláště na albu Brada Mehldaua a Reneé Fleming s názvem „Love Sublime". Hned úvodní alba „Your First Word Was a Light" ukáže schopnost TDAI 2200 vykreslit i jednouchoučkou klavírní linku přesně a neagresivně i při hodně vysokých hlasitostech - slyšíme jasně ohraničený vznik tónu, jeho růst a pozvolné doznívání, které mizí díky tichosti pozadí později než u konvenčních zesilovačů a zvuk se tak zdá být plnější, bohatší. Barva piana je také velmi přirozená, není zabarvena přílišnou vřelostí, reprodukce není ani nepřirozeně analyticky chladná; je ovšem třeba vyhnout se slovu „neutrální", protože to může znamenat také nezábavný a to by v tomto případě byla lež. Lyngdorf TDAI 2200 totiž baví za každé situace, v každém hudebním žánru.
U klasických symfonických děl typu „Velké brány Kyjevské" z Mussorgského „Obrázků z výstavy" (verze nahraná Minnesota Orchestre v čele s Ejii Ove; Crystal Cable Arabesque CC200901) ocení posluchač nejen již zmiňované jasné oddělení nástrojů, ale i širokou a hlubokou hudební scénu s přesnou lokalizací, nejpůsobivější je však míra detailu rozeznatelného i na systému střední cenové kategorie. Slyšet jsou nenápadné šelesty, na méně přesných přístrojích slévající se v jednolité mase ruchů na pozadí. V tomto ohledu Lyngdorf poráží Marantz Pearl o celou koňskou délku a možná je dokonce i o chloupek lepší než Blacknote DSA 150.
Občas až přehnaně efektní výbušnost projevu je další z projevů připisovaných digitální koncepci zesilovačů, ovšem TDAI 2200 udržuje i tuto součást reprodukce na skvělé, ale ne přibarvující úrovni. Ostatně údernost klasického černého alba Metallicy a i schopnost rozetnout tento zvukařský uzel je více než příjemná. Oblast basů pumpuje energii do místnosti, nutí podupávat nohou a pokyvovat hlavou, i při středních hlasitostech je cítit pulzování uvnitř těla. Stejně tak dramatičnost zvukařem přebuzeného úderu paličky do blány bubnu má až fyzickou sílu, aniž by se ovšem přehoupl přes hranici nepříjemné ostrosti.
Lyngdorf TDAI 2200 je za svou cenu excelentním přístrojem, eliminujícím velkou měrou díky možnostem přizpůsobení se problematické místnosti nejkritičtější prvek reprodukované hudby - místnost samu. Patrně hlavně proto vynikne jeho dynamika, čistota i detail v celkově lehké reprodukci. Své si neužijí milovníci vřelosti a absolutní pohody, Lyngdorf dokáže zprostředkovat emoce silně, jasně a čistě, až nezvykle klidně. Každopádně jsou jeho reprodukční schopnosti natolik věrné a samozřejmě působící, že jej nelze zařadit jinam, než do high-end třídy. Při správném nastavení DSP systému se tento integrovaný procesor (těžko nazvat tak složité a komplexní zařízení pouze zesilovačem) může pochlubit minimem chyb - vlastně jen nepřítomnost USB portu, která by dovolila využít buď sbírky hudby na pevných discích či minimálně pohodlněji komunikovat s počítačem, je snad až trochu zarážející. Kvality a pozitiva ale drtivě převažují - naddimenzovaný výkon i pro hlasitý poslech, dynamika a rychlost, schopnost reprodukovat stejně věrně komorní tichý jazz, dramatickou operu i trash metal, přednes zvuku do detailů, bez sklouzávání k nudné chirurgické analytičnosti. TDAI 2200 sice patrně nenadchne hned na první poslech, protože je v zásadě „nijaký", tedy nepřidává na líbivosti, ale kdo se zaposlouchá, bude odměněn zalíbením ve zvuku nepřehnaném, čitelném a přesto neustále zábavném a příjemném. A co víc vlastně od stále ještě relativně zaplatitelného zesilovače chtít?
Kč 72 990,-
--- --- --- --- ---
KLADY
+ high-end zvuk
+ možnost korekce vlivu místnosti
+ nesmírná dynamika, čistota a rychlost
+ výkon i pro nejhladovější reprosoustavy
+ design a výrobní kvalita
+ zachovává své kvality i při tichém poslechu
ZÁPORY
- nepřítomnost USB vstupu
- Room Perfect není v základní výbavě (ovšem kdo chce, připlatí si)
--- --- --- --- ---
VIZITKA PRODEJCE
hifi studio MeLiSSA
http://www.hifionline.cz/ - Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
+420 602 559 550