Britská společnost Mission patří stále ještě mezi zvučná jména audio průmyslu, v jejím jméně rezonuje více než čtyřicet let výroby reprosoustav. Dnes je Mission součástí nadnárodní IAG Group spolu se značkami jako Wharfedale, Luxman, QUAD, Castle nebo Audiolab a po určitém období mírného útlumu přichází s novými produktovými řadami. Tou nejaktuálnější je ta s názvem QX.
Z řešení v sérii QX můžete snadno poskládat dvou- i vícekanálové sestavy, k dispozici jsou dvě velikosti regálovek, tři sloupky a efektové i centrální reprosoustavy, vše velmi pečlivě sladěné do jedné vizuální podoby.
My jsme měli možnost osahat si větší z obou regálových modelů, ten nazvaný QX-2. Jde o středně velké regálovky s pro firmu specifickým způsobem rozložení měničů "vzhůru nohama" (není to jen čiročirá fantazie, Mission říká, že díky tomu dosahuje v úrovni uší posluchače lepší časové shody signálu z výškáče a středobasu). Design modelu QX-2 (a tím celé řady obecně) je velmi moderní, čistý a i když působí možná trochu technicistně, rozhodně za své peníze dostanete hodně. A to nejen hmoty, byť necelých 9 kg a 13,5 litru vnitřního objemu v těle o výšce 32 cm, šířce 22 cm a hloubce 30,5 cm také není málo.
Působivá je přímočarost celkového pojetí - ozvučnice z MDF profilů je shora a zdola osazena poctivými hliníkovými deskami, kabinety mají výrazný rádius na svislých hranách a vinylový povrch prostě vypadá dobře a ani viditelný spoje uprostřed zadní stěny není esteticky problematický.
Zajímavě řešený je hlavní měnič pro středobasy - vidět je pouze samotná membrána, ale její závěs a další jsou skryty za prořezávanou obrubou, v níž otvory umožňují vzduchu snadno cirkulovat. Pod tímto velkým kolečkem se nachází vysokotónový měnič. Pohled zezadu pak odhalí vertikálně protáhlý otvor bassreflexu, dole u paty pak velkou vaničku, v níž trůní jeden pár férových reproterminálů.
O nejvyšší tóny se stará reproduktor typu ring radiator s průměrem 3,8 cm, byť mu v Mission říkají Ring Dome. Tkaný materiál membrány je vytvarován do dvou soustředných kruhů, z nichž uprostřed trčí poměrně výrazný fázový nástavec. Za měničem se nachází dvě pracovní komory s kulatými stěnami, kde se rozbíjí energie ze zadní strany membrány a tím se snižuje nežádoucí rezonance měniče.
Středobasový měnič má závěs své membrány z kombinace měkké papírové drti a akrylových vláken. Průměr membrány je 15 cm.
Na velmi jednoduché a tím snadno průchozí výhybce najdete laminovanou cívku se železným jádrem nebo polypropylenové kondenzátory a to vše na desce s plošnými spoji. Dvoupásmové QX-2 dělí výhybka na frekvenci 2 200 Hz.
Výrobce udává u tohoto modelu charakteristickou citlivost mírně nadstandardních 88 dB / 2 V / m, u jmenovité impedance 8 ohm přiznává pokles na 3,6 ohm. Celkový frekvenční rozsah v toleranci +/- 3 dB je 44 - 24 000 Hz, povolíme-li toleranci na -6 dB, budou prý QX-2 schopny zahrát i 38 Hz.
Mission QX-2 jsme měli možnost poslouchat se všemi běžnými redakčními sestavami - s OPPO UDP-205 + Norma Revo IPA-140, s Cambridge CXA80 + Cambridge CXC nebo třeba s Naim Nait XS / FlatCap XS / NAP 250. Je fakt, že je třeba dbát celkem pečlivě na to, s čím konkrétně je spárujete, protože si zdaleka nesednou s čímkoliv a kulatější, měkčí a "příjemnější" elektronika je velmi doporučeníhodná. Srovnávali jsme pak s Harbeth Monitor 30, Xavian Perla nebo Fischer & Fischer SN-70. O kabelech, filtrech a dalším příslušenství více viz pravý sloupec -->.
Basové lince v "Riders on the Storm" od The Doors ("The Very Best of The Doors" | 2007 | Rhino | 081227999582) udělily regálovky na svou velikost vkusnou hloubku a pocit hutnosti, Mission hrají spíše měkce, tepleji a hutněji, nesnaží se vás basovými impulsy překvapit, ale spíše nabídnout pocit jemnosti, plynulosti a decentnosti. Bas má férové kontury a je velmi "přiměřený", ne přehnaně důrazný, dává už o sobě nicméně vědět, aniž by to však bylo nucené.
Obdobným způsobem přistupují Mission i ke střednímu pásmu, hlasy Carrerase, Dominga a Pavarottiho v "O Sole Mio" ("3 tenors in concert" | 1990 | MFSL | UDCD 587) mají v dané cenové kategorii velký objem a solidní energii, navíc QX-2 hrají s celkovou hladkostí a opět jemností, přitom ještě ale umí zvuk prezentovat směrem kupředu, poměrně naléhavým způsobem. Mission pak nevypichují nějaké detaily, není to technický, analytický zvuk, ale spíše celistvá, homogenní prezentace.
Nejvyšší tóny pak mají maličko jiný charakter, činel v "Take Five" Davea Brubecka ("Time Out" | 2009 | Columbia | 88697 39852 2) byl jasný a až překvapivě "normální", tak akorát objemem a i když i tady je maličko cítit celkově "učesanou" reprodukci, nechybí tu energie a čistota, zejména pak pokud posloucháte z menší vzdálenosti. Celková nekonfliktnost pak neznamená, že by linka nebyla čitelná a v rámci dané cenové kategorie je to prostě příjemné.
Když přijde na dynamiku, nástrojům ve "Voodoo Child" od Turtle Island Quartet ("Have you ever been" | 2010 | Telarc | TEL-32094-02) zvládly regálovky udělit celkem slušné grády, opět je to hlavně pocitem, že QX-2 posouvají hudbu dopředu, na vás, že aniž by vysloveně tlačily na pilu, tak o sobě umí dát vědět. Váha i dynamika jsou přiměřené velikosti a ceně, ale je to jakási vnitřní živost, která je nepřeslechnutelná, ač špatně popsatelná.
Stejně tak u Claptonovy "Before you accuse me" ("MTV Unplugged" | 2013 | Reprise | 8122796367) máte pocit, že vám ji Mission naservírují takříkajíc až pod nos. I proto působí QX-2 poměrně detailním dojmem, byť vám mikrodetaily nevyloví. To co nicméně zahrají, to je dobře čitelné, jaksi blízké a solidně zřetelné.
Na hudební scéně v "Need you now" od Lady Antebellum ("Need you now" | 2010 | Capitol | 509996 33641 2 5) bylo znát, že QX-2 vyžadují trochu manévrování a zkoušení, aby se propojily jak mají. I vzhledem k obrácené pozici měničů stojí za to věnovat pozornost nejen rozteči reprosoustav a jejich poslechové vzdálenosti (a sluší jim spíše bližší poslech spíše než třeba tři metry), ale stojí za to pečlivě je natočit a také řádně zvolit výšku stojanů. Pokud ale vyladíte všechny proměnné, scéna je spojitá a tak akorát velká, opět máte pocit, že se vše odehrává spíše před reprosoutavami a s férovou čistotou a přehledností.
Hladký, byť aktivní zvuk si pak umí svým stylem přednesu udržet pozornost posluchače. Cashova "Ain´t No Grave" ("American Recordings VI" | 2010 | american | B001395402) byla mírně napnutá, zahraná s takovým netypickým mixem naléhavosti a kultivovanosti, který vás neunaví, ale ani u něj nejde tak úplně vypnout, pozornost se stále stáčí zpátky k hudbě.
Středně velké regálovky Mission QX-2 jsou ukázkou toho, co může dokázat opravdu velká společnost i v dostupné cenové třídě. Jde zejména o to, jak QX-2 působí se svým moderním designem, s celkovou čistotou zpracování, s tím, že dostanete třeba dva bytelné hliníkové pláty, které podtrhují pocit hodnoty za dané peníze. Zvukově pak jdou Mission svým směrem a není to zvuk úplně pro každého. Není to ani typicky audiofilský zvuk, ani efektní zvukové ladění, je to přednes zacílený kamsi doprostřed. Je zajímavé, jak umí QX-2 být kultivované a přitom vám předestřít hudbu před sebe, pěkně dopředu - aktivně a tak, že se vaše pozornost stále stáčí k hudbě (což zase ale pro někoho nemusí být úplně ideálně odpočinkový zážitek). Tak jako tak, Mission QX-2 jsou ve správné kombinaci zajímavou, univerzální volbou ve světě do 15 000,- Kč a to zejména pro menší prostory a relativně bližší poslech.
MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav. Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny na pevném soklu cca půl metru nad zemí (v případě regálových modelů samozřejmě na stojanech) a co nejdále od stěn to bylo možné.
V kontextu velikosti a cenové hladiny je celkem obdivuhodné, že QX-2 umí zahrát solidně 45 Hz, mírné zdůraznění v rozsahu 70 - 150 Hz je obvyklý "trik" pro pocit hutnějšího, většího a mohutnějšího zvuku, než by regálovka měla mít. Nebýt propadu na 2 900 Hz, byla by linearita (přes lehounce svažující se tendenci křivky) QX-2 vlastně úplně parádní. Je možná trochu překvapivé, že Ring Radiator za hranicí 16 kHz poměrně rychle ztrácí energii. V kontextu daných financí ale není nic, co by bylo nutné považovat za problém.
Křivka impedance (červená) napovídá o naladění bassreflexu na cca 45 Hz, propad až ke 3 ohm mezi 100 a 600 Hz by mohl při vyšších hlasitostech trochu potrápit levné zesilovače, celkově je ale vidět, že reprosoustavy jsou navrženy pečlivě. Ani impedance, ani elektrická fáze (černá) neukazují nic problematického.
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ +/- ] | VELKÁ (> 40m2) [ × ]
Kč 12 490,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-regalove/1811-mission-qx-2#sigProId2bb0f21e07
--- --- --- --- ---
KLADY
+ za danou cenu dostanete "kus bedny"
+ příjemně obecně
+ působí basově výrazným dojmem
+ moderní, čistý design
ZÁPORY
- jsou mírně směrové a náročnější na pozici v horizontálním i vertikálním směru
- je třeba je spojit s nějakým "příjemnějším" zesilovačem
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: RP Audio | www.rpaudio.cz