AKTUALIZOVÁNO 16.5.2017 - Když jsem letmo procházel letošní výstavu Audio Video Show Praha, narazil jsem na pokojík, kde byly prezentovány reprosoustavy RDacoustic a nějak podvědomě jsem tuto expozici zvukově vyhodnotil jako nejlepší zvuk výstavy. Po několika rozhovorech s příznivci hifi jsem zjistil, že můj názor nebyl ojedinělý. Začal jsem tedy pátrat o co se vlastně jedná. Pojednou jsem si uvědomil, že i na mnichovských výstavách High End mě rovněž pravidelně zaujaly expozice již zavedené německé firmy Voxativ, stavící na stejném principu jako dnes testované soustavy Evolution, ovšem s cenovkou na pokraji 90 000 Euro, což soustavy přenášelo do kategorie pouhých snů.
Technická část
Nechci příliš unavovat technickými detaily, ty si ostatně může čtenář nalézt na webových stránkách výrobce. Snad bych pouze vypíchl jedinečnou citlivost soustav na hranici 100dB/1W/1m a to, že v signálové cestě nestojí žádná „zádrž“ v podobě výhybky nutné u vícepásmových řešení soustavy. Ano - RDacoustic Evolution jsou jednopásmové. Ojedinělé je i řešení transmission line v délce 2,8m, které nenabízí ani obdoba výše zmíněných soustav Voxativ.
Praktická část
Test byl prováděn ve středně zatlumené místnosti o výměře 25m2 a výškou stropů 3,1m.
Testovací sestava byla vpravdě bohatá:
Zdroje signálu - CD přehrávač Nagra CDP, OPPO BDP-105D (mj. Stream Tidal), Tuner Magnum Dynalab, Analog reprezentovala Nagra IV-S a Nakamichi Dragon.
Zesilovače - Pass XP 30 (předzesilovač), Pass X250.8 (stereoblok), NAT Audio Transmitter (monobloky), Nobsound NS-06E
Reprosoustavy k porovnání - modifikované Quad ESL 2905 (přímo), B&W 801D (nepřímo)
Kabely - repro: KrautWire ORG; signálové: KrautWire Passion, Passion Gold LTD Pro; Digitální: Pulse Ag, Passion CAT 7; Síťové: SIX, Integral, Orbit PA IV ...
Síťová pračka Accuphase PS 1200, Rozvodnice Furutech, SSC podložky a puky...
V reprosoustavách byly testovány dvě varianty- základní s reproduktorem Fostex FE 206 en a vyšší s osazením Voxativ AC1,6 a upgradem prémiovými konektory WBT Nextgen 0705 Ag v prokabelování čistě stříbrnými vodiči KrautWire ST 0,6/1 ve svazku o celkovém průřezu 2x4,05mm2.
Rozehrávání - tzv. zahořování proběhlo za pomoci PAD Ultimate zhruba měsíc. Nebyl to samoúčelný, i když dosti nepříjemný, proces. Obě varianty zrály jako víno.
S umístěním reprosoustav v poslechové místnosti je dobré si opravdu pohrát - jsou na tento aspekt dosti citlivé, každý decimetr je znát. Podkládání různými antivibračními podložkami není zrovna dobrý nápad - nejlépe hrají samotné, snad pouze podložení žulovou deskou může být přínosem.
Design
Vzhled soustav v reálu je velmi jedinečný. Obrázky sice něco naznačí, leč realita bývá mnohdy obousměrně odlišná. Nespornou výhodou je, že posluchač má možnost volby nepřeberných barevných variant bez jakéhokoliv příplatku, a to jak dřevěných částí, tak tlumicí koženky.
Zvuk
Konečně se dostáváme k tomu nejdůležitějšímu a tím je samotný zvuk reprosoustav RDacoustic Evolution.
Hned první tóny hudební nahrávky vás okamžitě vtáhnou do děje svou fenomenální dynamikou. Máte dojem, že sedíte v první řadě na koncertě. A je to první řada se vším všudy. Do nahrávky je úžasný vhled - přesně víte, kde se který hudebník nachází, nástroje mají reálnou velikost a hlavně velmi přesné prostorové zakotvení, včetně například dozvuku činelu realisticky dokreslující celou nahrávací místnost. Po chvíli se přistihnete jak si poklepáváte do rytmu nahrávky a navíc zjistíte, že jste si v rámci testu chtěli pustit pouze úryvek a místo toho jste si poslechli celé album a vkládáte další. Zjišťujete, že poslech je čímsi návykový, vy jste měli být dávno jinde a stále posloucháte jednu nahrávku za druhou abyste zjistili co vlastně skrývá - vždyť tam takové množství hudebních informací dříve nebylo, nebo jste si jich nevšimli. Že má hudba prostě šťávu si uvědomíte například při poslechu sólového klavíru - zde jsem takovou znělost při poslechu reprodukce ještě dosud nezaznamenal. Po přepnutí na konvenční vícepásmové soustavy vám přijde zvuk jakýsi unylý, bez života, plochý a vlastně zjistíte, že vás poslech nebaví - inu vždyť je to pouze reprodukovaná hudba. Po zpětném přehození na RDacoustic bicí už neznějí jako když se sypou brambory z pytle, ale jako opravdové bicí s razancí, kdy se možná až polekáte, zda se nehroutí sousední budova.
Překvapivou výhodou je, že tento dojem máte jak na normální, tak i na velmi tichý poslech. I v tomto případě kresba zůstává zachována, nic se neslévá a nemizí jak by posluchač očekával.
Pro oživení bych uvedl kuriozitu - pro „nakrmení“ byl v jednu chvíli použit levný lampový sluchátkový zesilovač v single ended třídě A čínské výroby, výše zmíněný Nobsound o výkonu zhruba 1W a světe div se, ono to hrálo velmi uspokojivě i dostatečně nahlas a navíc velmi příjemně.
Nyní bych zmínil i některá úskalí soustav Evolution. Jsou kruté a nevybíravé k vstupnímu signálu. Dalo by se konstatovat až pracovní. Jakmile se objeví jakákoliv chyba v systému, reproduktor ji okamžitě odhalí. Je to příjemné při koncipování sestavy když začínáte, nebo například pro výběr vhodného kabelu, ale pro mnohé bude odhalení slabin jejich hifi systému dosti frustrující. Ne že by soustavy byly náročné na stabilní zesilovač, zde je opak pravdou. Nemilosrdně odhalí jeho kvalitu. Přiznám se, že sám jsem nějakého toho kostlivce také nalezl. Jejich analytičnost jde tak daleko, že si například všimnete při poslechu rádia brumové smyčky mikrofonu vysílacího studia.
Pro někoho možným úskalím, pro jiného vysvobozením může být vlastnost velké směrovosti soustav - viz dále v oddílu porovnání, který následuje.
Porovnání verzí
Předmětem bylo srovnání soustavy osazené reproduktorem Fostex s osazením Voxativ.
Každá varianta má své klady, záleží na prioritách posluchače.
Fostex nabízí sytý, plný zvuk s celkovým kmitočtovým průběhem posazeným jakoby hlouběji. Dalo by se říci, že je zvuk teplejší. Ač to parametry neudávají máte u Fostexu dojem vyšší citlivosti. Více si rozumí s lampovými zesilovači a je více směrový.
Nejmarkantnějším rozdílem mezi oběma reproduktory je pak podání výšek. U Voxativu jsou výšky vskutku dokonalé (a to jsem byl kolegy strašen Dopplerovým efektem ap.) - je jich objemový dostatek, vynikají čistotou, kresbou, dynamikou i neutralitou. Dodávají hudbě jakýsi „lesk“ a zároveň umocňují prostorovou hloubku celého přenášeného spektra. V tomto případě lze s jistotou tvrdit, že předčí i mnohé vícepásmové soustavy, kde třeba při použití kovové kaloty dochází k typicky „tvrdému“ nepříjemnému zabarvení, které vás jednoduše po delším poslechu otráví. Zde to ani náznakem nehrozí. Navíc i při poslechu archivních nahrávek z dob dávno minulých jsem s úžasem poslouchal, co jsem to vlastně na „obyčejnou“ CC kazetu vlastně zaznamenal. Prostě skvost na pochodu - čím dál více mě to utvrzuje v tom, že než kompromisní výškový reproduktor, navíc se zákonitými neduhy výhybky, tak raději žádný. A také v tom, že ještě budeme s nostalgií vzpomínat na naše dávné analogové nahrávky pořízené bůhví kde. Chce to jen správný reprodukční řetězec.
Zpět k porovnání - lze říci, že reproduktor Voxativ je univerzálnější co se týče použitého zesilovače; s klidem snáší i tranzistorové verze. V podání basů se zdá, že tyto jsou ještě hlubší, středních je oproti Fostexu objemově méně, jsou však lehčí a prokreslenější.
Zkoumal jsem také použití doplňků reprosoustav. V případě Fostexu si můžeme hrát se středovými fázovými stabilizátory. Ty jsou buď kovové nebo dřevěné, navíc různých délek. Po týdenním martýriu jsem od zkoušek upustil. Přináší až příliš mnoho stupňů volnosti- tj. tolik kombinací, že by to vydalo na samostatný článek. Snad jen u jednoho bych se zastavil - u dřevěného 4cm vysokého. Na něm je krásně znát jak posouvá barvu mužského hlasu níže a tím umocňuje jeho důraz, vyšší středy pak mírně potlačí, takže zvuk je celkově příjemnější. Zdálo se mi ale, že tímto „zlepšením“ se malinko ztratila prostorová hloubka - takže něco za něco. V případě Voxativu toto zkoušení odpadá - je z výroby přišroubován, pakliže jej odstraníme zvuk se zcela rozsype.
Dalším příplatkovým doplňkem je hornový nástavec Oris. Tento ještě více zdůrazní směrovost soustav. Opět to má své pro i proti. Kladem může být „odfiltrování“ nevhodné akustiky poslechového prostoru. Nezávisí pak tolik, zda jste obloženi prosklenými stěnami, či naopak posloucháte v přetlumené knihovně. Určitým záporem se může pro někoho jevit nutnost poslouchat pouze z jednoho ideálního poslechového místa, jinde v prostoře už není zvuk tak brilantní.
Dalším kladem nástavce Oris je pak ještě větší citlivost soustav. Z obou testovaných reproduktorů prospíval nástavec Fostexu. Možná i kmitočtově. V případě Voxativu se jeví, že přidává mírné zabarvení a tím ruší jeho výbornou neutralitu a prostorovou hloubku. U Voxativu se ostatně zvukově mírně projeví i odstranění designového kroužku kolem reproduktoru.
Musel-li bych vytvořit nějaký závěr z porovnání obou reproduktorů tak do ostřejšího kompromisního systému bych zvolil Fostex, kdo má za zády už kvalitní systém, nebo ambice si jej pořídit, tak je volba na osazení reproduktorem Voxativ.
Shrnutí
Reprosoustavy RDacoustic Evolution jsou typickým příkladem kam až může High End dospět. Svým designem jsou jedinečné - určitě si je nepopletete s jakoukoliv masovou výrobou a tím mohou být ozdobou i výjimečných interiérů. Ruku v ruce s designem koresponduje i jejich schopnost přenosu zvuku. Přináší velmi reálný, plný a konkrétní zvuk s přirozeným prostorem nahrávky evokujícím realitu živých koncertů. Jejich až brutální dynamika vás natolik upoutá, že není cesty zpět. Dle Alfreda Nobela se dává ocenění a ten vynalezl dynamit - domácí hifi jeho sílu prostě potřebuje a Evolution ji přináší. Jára Cimrman radil Marconimu ať to zkusí bez drátů a Evolution to zkusil bez výhybky a dostavila se nirvána. S tím souvisí ještě jeden bonus a tím je možnost dlouhodobého poslechu, který vás neunaví. To je jednou z hlavních a velmi praktických deviz jednopásmového řešení reprosoustavy. Nám pak nezbývá než jen nevěřícně kroutit hlavou co vlastně jeden menší papírový reproduktor, je-li správně zakomponován, dokáže a žasnout nad retropokrokem.
Závěr
Je mi jasné, že čtvrt milionu za reprosoustavy v našich končinách není pro mnohé námětem pro hlubší úvahy, ale ve světle několikanásobné ceny za obdobný německý produkt už za zvážení stojí. Navíc se nemohu zbavit pocitu,že na basové složce dopadají RDacoustic možná lépe. Takže pak lze ušetřené prostředky investovat raději do kvalitního, technologicky nekompromisního lampového zesilovače např. výše zmíněného NAT Audio a zabít dvě mouchy jednou ranou.
Dlouho jsem zvažoval, zda vyřknu následující tvrzení: Jde o „best-buy“ desetiletí! A je na světě.
DODATEK - 16.5.2017 - VERZE S VOXATIV AC1,8 WOODEN CONE
Tímto bych navázal bych na text z 3. června loňského roku, kdy vyšel test reprosoustav Evolution v základních verzích. Filosofií firmy je mimo jiné to, že posluchač může v průběhu času „růst“ a to pouhou změnou reproduktoru - výměnou za dokonalejší. Je ovšem pravdou, že tato změna si vyžádá nemalé finanční náklady. Právě proto jsem uvítal možnost této změny, protože napoprvé by mnohý mohl s pořízením celku „z jedné vody načisto“ váhat.
Porovnány byly verze Voxativ AC 1,6 a AC 1,8 wooden cone. Hlavní změnou je tedy obměna materiálu membrány reproduktoru z papírové na dřevěnou, balsovou. Druhou změnou je použití účinnějšího neodymového magnetu reproduktoru. Co nám tedy tyto změny přináší a jak se projeví v soustavách Evolution?
V prvé řadě je to změna vnímání kmitočtového průběhu jako celku. Basová složka je důraznější a zdá se, že i objemově bohatší a zároveň s lepší kresbou. Výšky jsou umírněnější a integrovanější do celku.
Samostatnou kapitolou je podání středů - zde je posun v čistotě, detailnosti a prokreslení nepřehlédnutelný. Totéž platí i pro podání prostorové scény - hudbu vnímáte i mimo rozteč reprosoustav a zároveň i do hloubky nehraničené zdí, či jakoby i před soustavami, když je to takto v nahrávce zaznamenáno. Otevřete oči a poslechová místnost se vám smrskne. Souhrnně lze konstatovat, že zvuk je celkově reálnější a zároveň jemnější.
Pocit dynamiky mi u obou reproduktorů vyšel nastejno, zde patrně už Voxativ AC 1,6 je na vrcholu možností - viz odstavce výše.
Obdobné je to i s rozehráváním, oběma to trvá zhruba stejně, tj. déle než u konkurentů.
Mírně přívětivější je u AC 1,8 hledání umístění soustav v poslechové místnosti - rozdíl je však malý.
Druhou podstatnou změnou je jednoznačně větší univerzálnost napříč hudebními žánry. I komplexnější nahrávky, popřípadě elektronickou hudbu lze s klidem a požitkem poslouchat, i když zůstává pravdou, že akustické nahrávky i zde vyniknou nejlépe (např. produkce vydavatelství ECM, ACT, Windham Hill Records apod.).
Závěrem lze konstatovat, že příplatek 52 500,- stojí za to. Jakmile jednou nainstalujete Voxativ AC 1,8 wooden cone není už cesty zpět. Klady a zápory bych definoval stejně jako v minulé recenzi.
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [< 20m2] [ +/- ] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ ✓]
Kč 139 000,- - základní verze
Kč 235 000,- - verze s Voxativ AC1,6
Kč 285 700,- - verze s Voxativ AC1,8
Kč 25 700,- - upgrade
Kč 25 000,- - Oris
--- --- --- --- ---
KLADY
+ konkrétnost
+ dynamika
+ snadný dlouhodobý poslech
ZÁPORY
- velmi dlouhé rozehrávání
- citlivost na umístění
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: RD Acoustic | www.rdacoustic.cz