O velkých reprosoustavách SR-6 dánského malosériového výrobce Audiovector jste si na těchto stránkách už přečíst mohli. Nyní se nám dostalo možnosti vyzkoušet i v podstatě poloviční varianty (velikostí, modelovým označením i cenou) SR-3, opět v nejvyšší z možných variant s tradičním přídomkem Avantgarde Arreté.
Už od prvního pohledu je jasné, že i SR-3 vznikl na základě stejného designérského přístupu jako velké SR-6, respektive jde vlastně o naprosto identické reprosoustavy, jen "vyfouknuté" - každý prvek je o něco menší, vhodnější tak do menších prostor.
Zůstává tu ale nádherně zpracovaný kabinet s příkladným povrchovým lakováním, zůstává rovná čelní stěna s přichycenou deskou, v níž jsou teprve ukotveny měniče (to kvůli minimálnímu přenosu vibrací z / do korpusu), zůstává i originálně pojatý podstavec z plastu, připomínající trochu část žebroví nějakého zvířete a zvedající se směrem dozadu, jak kopíruje nerovnou základnu kabinetu. Výdechy směrem dozadu pak ale proudí vzduch ze spodní části, kde u větších SR-6 najdete basový měnič, zde "jen" výdech bassreflexu.
Zaoblené boky ozvučnice se vzadu potkávají v úzkém "hřebenu", kteréžto tvarování potlačuje vznik stojatých vlnění uvnitř skříně, stejně jako pomáhá celkové strukturální pevnosti kabinetu.
Nejvyšší verze SR-3 Avantgarde Arreté (slovo "Arreté" znamená v řečtině "excelentní"), proto firma používá ty nejlepší komponenty, které má k dispozici a jsou v podstatě identické s těmi ve vyšší modelové řadě. Je tady tak tweeter Avantgarde Arreté, který si firma sama vyrábí, jsou tu opět měniče ScanSpeak, které ale od A do Z navrhují přímo v Audiovector a nechávají je u ScanSpeak jen vyrábět. Středotónové a basové měniče používají membránu z tkaných uhlíkových a skelných vláken a titanové cívky.
Měniče jsou přichyceny k ozvučnici propočítaným momentem, takže by spolu s ostatními prvky měly přenášet do skříně jen malou část své energie. Výrobce tento koncept označuje jako No Energy Storage a je pravda, že kabinety, byť vyrobené ze standardních MDF, jsou při reprodukci poměrně klidné.
Reprosoustavy narostly do výšky 103 cm, na šířku jsou ale štíhlé pouhých 19 cm, byť do hloubky se protáhly na 33 cm.
Na poměrně kompaktní sloupky udává výrobce neuvěřitelný frekvenční rozsah 24 - 52 000 Hz, tedy stejný jako u nejvyšší verze modelu SR-6 a to ve stejné toleranci -6 dB. Podobná je i vysoká citlivost 91,5 dB, nominální impedance činí 8 Ohm. Zajímavostí je i to, že na rozdíl od vyšší řady má každá varianta SR-3 jinak nastavené přechodové frekvence mezi pásmy - Avantgarde Arreté dělí práci mezi měniče na úrovních 300 a 2 800 Hz
Audiovector SR-3 Avantgarde Arreté jsme poslouchali se sestavami Naim Nait XS / Naim CD5si, Cambridge CXA80 / Cambridge CXC a také Viola Labs Crescendo / Viola Labs Concerto, ze zdrojů signálu do hry vstupoval ještě Apogee Groove, ASUS Xonar Essence One MUSES MKII nebo gramofony VPI Scout Jr. a Pro-Ject Elemental s předzesilovači Naim Stageline a Pro-Ject Phono Box. Zesiloval ještě též Norma Revo IPA-70B, Advance Acoustic Xi-120 nebo Block V-250. Porovnávali jsme s Harbeth Monitor 30, Xavian Perla, ELAC FS 507 VX-JET či AQ Tango 85 a to přes kabely ZenSati Authentica a TelluriumQ Silver a Black.
SR-3 Avantgarde Arreté umí vykouzlit v prostoru basovou linku, kterou byste jim nejspíš ani nehádali; v "The Beat Goes On" Patricie Barber zněl kontrabas s pěknými, byť lehce měkčími konturami, objemově o kousek menší, ovšem s již působivou hloubkou a plynulou houpavostí, tóny se nevyráží, ale plynule navazují jeden na druhý. Pokud chcete dostat z reprosoustav ideální důraz a impuls, musíte přeci jen trochu otočit volume doprava, úplně potichu basu ubude celkem znatelný kus energie, zatímco hodně nahlas už cítíte, že začíná tvrdnou a poslech přestává být tak příjemný. SR-3 Avantgarde Arreté nejsou dělané na koncertní úrovně přednesu, jsou spíše intimní a poklidné a ve střední až realistické úrovni poslechu je jim určitě nejlépe.
Jemnější, vysloveně hezky barevný přednes SR-3 Avantgarde Arreté slušel hlasu Cary Dillon v "The Parting Glass" a dokázal vystihnout křehkost a intimitu celé skladby, byť piano bylo opět takové menší, jakoby o půl kroku upozaděné, hlas byl však znělý a vytažený dopředu, zřetelný a hlavně čistý, byť ne krystalicky vyleštěný. Reprosoustavy nijak nezdůrazňují detaily, přesto mají pěkné rozlišení a hlas vykreslí v téměř celé jeho komplexnosti, je hladký a něžný, přirozeně uvolněný.
Když se rozezněl činel a vibrafon v "Misery" od Dave´s True Story, bylo cítit, že páskový tweeter je přeci jen o kousek rychlejší a lehčí, než zbytek měničů, byť disproporce je to velmi malá. Kov byl nicméně velice dobře podaný, jakkoliv ne úplně nejznělejší, na druhou stranu se od pásku nedočkáte ani ostrých zaškobrtnutí nebo přetažené, příliš intenzivní prezentace. Ševel činelů je ale velmi pěkně prokreslené a doznívání je dlouhé, snadné a jemné.
I dynamika je na relativně kompaktní sloupek velice dobrá, pokud - jak už jsme řekli - nepřeženete hlasitost, nebo naopak nezkoušíte jen hluboce noční ševelení. Haydnův "Smyčcový kvartet v D, op. 76, č. 5" v podání Engegardkvartetten stál na rychlých, živých smyčcích, pod nimiž byl zřetelný akcent rezonujících těl nástrojů. Reprodukce měla jiskru a přesvědčivou dynamiku, kontrola byla dobrá, reprodukce jako celek je ale spíš uvolněnější, nehrne se na vás.
V "Like Minds" Garyho Burtona se ukázalo, že je to opět zejména tweeter, který se noří hodně do hloubky a jednotlivé detaily dokáže velmi dobře ohraničit a vytáhnout je na světlo boží, nicméně prokreslení zvuku je velmi slušné napříč celým pásmem. Jednotlivé nástroje jsou dobře oddělené, snadno čitelné, byť celkově zůstávají spíše než dokonale separovanými prvky dobře odlišenými součástmi jednoho velkého celku. Přednes je audiofilsky klidný, hladký, bez stresu a uspěchanosti, je tu cítit nadhled a reprodukce je prostá zdůrazňování, informace jsou rozvrstvené a s každým dalším poslechem se můžete pozvolna do hudby nořit a objevovat.
I větší modely SR-6 nesly ve své reprodukci stopy směrovosti, u SR-3 Avantgarde Arreté jsou též. Vcelku vyžadují dost péče s vyladěním pozice v poslechovém prostoru a to jak v horizontálním směru (je jim trochu jedno, zda stojí blízko u zdi, ale musí směřovat víceméně na vás), tak zejména ve vertikálním, zřejmě díky ne úplně velké vertikální disperzi zvuku z tweeteru. Nejlépe jim je tak, že pásek je někde kolem výšky vašich uší. Pak se zvuk propojí a i hudební scéna v "Too Darn Hot" Elly Fitzgerald byla přehledná a lehká, po správném usazení pak dokonce s výbornou lokalizací jednotlivých nástrojů i v předozadním směru.
Jakkoliv zní celkově poměrně uvolněně a nenuceně, když přijde na razantní skladbu typu "The Beginning of the End" of Nine Inch Nails, objeví s v sobě dost razance a důrazu, aby pevné lince bicích dodaly puls jako z praku. I v bouřlivém chaosu skladby udrží prezentaci pod kontrolou, byť, opět to musí zaznít, jen do spíše hlasitějšího poslechu, než do vysloveného koncertního rykotu. Pokud jste ale ohleduplní ke svým uším a sousedům, umí SR-3 Avantgarde Arreté zaznít s dostatečnou vášní, zejména díky dobré kontrole dění.
Audiovector SR-3 Avantgarde Arreté jsou, dalo by se říct, dospělými reprosoustavami v kompaktním balení. Nejsou určeny těm, kteří chtějí hrát hodně nahlas nebo v hodně velké místnosti, ale ve středních prostorách při středních a mírně vyšších hlasitostech opravdu umí. Hrají velmi příjemně, klidně, s nadhledem a vnáší do hudby pocit klidu a samozřejmosti. Jejich charakteru nejvíce sluší "přirozená" hudba (a je fuk, zda je to sólový nástroj, lehký jazz, swing nebo orchestrální klasika či cokoliv jiného), milovník metalu je zřejmě spíše neocení. SR-3 Avantgarde Arreté míří k těm, kteří si chtějí vychutnat hudbu a nepotřebují k tomu efekty vizuální nebo zvukové, ale naopak chtějí svůj klid, nonšalanci a neuspěchaně plynoucí živý zvuk.
MĚŘENÍ
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m ve výšce mezi tweeterem a středotónovým měničem, v uzavřeném semireverberantním prostoru o výměře podlahové plochy 50 metrů čtverečních. Prostor je standardně zatlumen, ovšem bez rozsáhlých akustických úprav, a proto jsou naměřené hodnoty interpretovatelné jako 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 – 200 Hz ovlivněné akustickými parametry prostoru – konkrétně mírným zdvihem na basech. Měřeno bylo pomocí software ATB PC Pro vždy v pěti cyklech v různou denní dobu (kvůli rušení z exteriéru), vybrána byla vždy střední křivka. Všechna měření probíhala na NAD C370 a Pioneer BDP-LX71 s vždy stejně nastavenou úrovní hlasitosti. Měřeno pomocí PCM stopy o vzorkovací frekvenci 48 kHz s 1/3 oktávovým vyhlazováním.
Naměřená frekvenční charakteristika není zrovna studiově rovná, přesto je bez problémů v tolerančním pásmu +/- 3 dB od nějakých 60 Hz do 16 000 Hz, kde se projevuje pro pásky často charakteristický poměrně rychlý pokles energie. Ve výrobcem zmiňované toleranci -6 dB se v naší poslechové místnosti dostaly SR-3 Avantgarde Arreté na skutečně nějakých 25 Hz, byť plnohodnotný poslech si užijete opravdu tak od 50 Hz výše.
Impedanční křivka se k 8 Ohmům příliš nepřibližuje, zde by rozhodně měly reprosoustavy být deklarovány jako 4 Ohmové. Nejnižší body křivky v oblasti basů a nejvyšší výšek atakuje 3 Ohmy, takže přes vysokou citlivost není radno vybrat ledasjaký zesilovač.
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ × ]
Kč 238 000,-
--- --- --- --- ---
KLADY
+ pěkné zpracování
+ kompaktní tělo a hluboký bas
+ dost detailů
+ slušná dynamika
+ neunavující nadhled a pohoda
ZÁPORY
- úplně potichu a hodně nahlas už nehrají příjemně
- přeci jen trochu směrové
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: Voice Audio | www.voice-audio.cz