HIFIStyl

2024 07 31 TST Heco Aurora 1000 1

Když vyrábíte reprosoustavy s nepřetržitou tradicí a německou pečlivostí už od roku 1949, můžete být jistě považováni za stabilní hvězdu oboru. Tak jako Heco, které ač dnes patří pod jednu střechu koncernu spolu s další stálicí jménem Magnat, neztrácí svébytnou designovou a zvukovou identitu. A to napříč zhruba desítkou řad s celkem vyššími desítkami jednotlivých modelů, které se prakticky všechny pohybují ve sféře dobře zaplatitelných výrobků. Tak je tomu i u top modelu řady Aurora – poměrně velkého třípásmového sloupku Aurora 1000.

Když jsme mluvili o té snadné rozpoznatelnosti, u konkrétně tohoto modelu se projevuje opticky jednolitou přední / horní deskou MDFkové ozvučnice v polomatném laku, na což dále navazují boky a záda v (umělém) dřevěném dekoru. Kousek nad podlahou celou štíhlou a hlubokou ozvučnici drží masivní kovové nožky na hliníkových profilech. Oproti mnoha svým souputníkům nepůsobí Aurora 1000 tak účelně, protože množství viditelných šroubků je omezeno na ty co drží měniče na místě. I tak ale od pohledu reprosoustavy vyzařují jakousi odhodlanou sílu.

Mohou za to asi i čtyři vpředu umístěné reproduktory, stejně jako dvojice bassreflexů ve spodní části zadní desky a velmi pěkný kovový obdélníček s čtveřicí reproduktorových termninálů. Vše je zpracováno v solidní kvalitě, vztaženo k dané pořizovací ceně.

2024 07 31 TST Heco Aurora 1000 2

Lehce neobvyklé je též uspořádání měničů vpředu, opět pro firmu celkem charakteristické. Tweeter Fluktus s 2,8 cm širokou kopulkou uprostřed zvlněné planžety, optimalizující disperzi energie, je totiž posazený až pod středotónovým kónusem (17 cm, membrána z proprietární papírové směsi Heco) a nad dvojicí basových reproduktorů – ty jsou stejné jako střeďák, ovšem mají výraznější průměr 20 cm.

Heco také běžně nijak nezabředává do technických podrobností a popisů svých technologií, staví na tom, že po 75 letech ví, jaké součástky a v jaké konfiguraci kde použít a nemusí na nich svítit prémiová až luxusní jména. Frekvenční výhybka je tak „fázově a amplitudově optimalizovaná“ a dělí pásma na 260 a 3 300 Hz. Spolu s tím definuje firma citlivost 93 dB / 2,83 V / m a jmenovitou impedanci v německy neurčitém rozsahu 4 až 8 ohm. Frekvenční rozsah (ač bez deklarovaného tolerančního pásma) je 22 – 42 500 Hz.

2024 07 31 TST Heco Aurora 1000 3

Co do rozměrů jsou Aurora 1000 poměrně velké – mají výšku 120 cm, šířku 23,5 cm a hloubku 37,5 cm a to bez spodních nožek. Ty zabírají půdorys 30,5 x 39,3 cm a na výšku dodají dalších 5,8 cm. Jeden kus váží 26,6 kg.

Poslouchali jsme v prostorách pražského studia HIFI CZ, primárně na víc než adekvátní sestavě mbl c51 / mbl n51, zdrojem byl třeba ale i Bluesound NODE X (analogově i digitálně). K porovnání jsme měli menší Aurora 700, několik reprosoustav Magnat (třeba Signature Edelstein 2.0) a Heco In Vita 3 nebo In Vita 9. Propojeno bylo kabeláží Oehlbach.

2024 07 31 TST Heco Aurora 1000 4

Od poměrně dost velikých reprosoustav byste možná čekali zřetelný převis basové energie se schopností zadunět, Aurora 1000 však svůj štědře dimenzovaný objem využívají spíše k uvolněnosti a nadhledu, než k obřím objemům. Elektronických nízkofrekvenčních beatů ve „Swoon“ od Imogen Heap („Ellipse“ | 2009 | SONY | 884977078220) nebylo rozhodně málo, ale jejich zvuk je spíše uvolněný, vzbuzuje dojem měkce plynoucí rezervy a tak nějak si komfortně pobublává. Není to suchý nebo tuhý bas, zní klidně a možná byste očekávali i o něco větší objem, je však v dobrém souladu se zbytkem frekvencí, zahraný vlastně s decentním poklidem, který nerozkýve ani autoritativní projev komponentů typu mbl. Patří mezi takzvaný „snadný“ bas.

Jakkoliv to nepůsobí, poslechově dominantním (ne ve smyslu nějaké zvýšené energie, ale celkové poutavosti) je pásmo střední, hrané s vlastně až líbeznou hladkostí a sametovostí. Hlas Zuzany Smatanové v „Otcovi…“ („ECHO“ | 2018 | Pandora | 8588006725896) byl možná trochu zakulacený a ne úplně prezentní, ale trochu akcentu na spodní středy podpoří vnímání těla zpěvačky i její kytary, cítíte zejména tlusté struny a špetka vřelosti z toho všeho činí krásně příjemný zážitek. Spojujete-li si „německý zvuk“ s nějakou intenzivní analytičností a technickou břitkostí, tak to tady nenajdete – naopak prezentace je neúnavná a příjemná.

2024 07 31 TST Heco Aurora 1000 10

Také na výškách není ani stopy pro nějaké cinkavosti nebo zdůraznění – znělé činely v „Alfie“ Brad Mehldau Trio („Day is Done“ | 2005 | nonesuch | 0075597991024) mají slušné rozlišení, jsou jemnější a dobře sedí do celkově uhlazené reprodukce. Žádné vyčnívání nebo snaha o efekt, zaujetí přichází celkovou vlastně až elegantní formou. Máte-li na druhou stranu rádi zvuk výživnější a intenzivnější, tak Heco působí rozhodně spíše decentněji, na „křupavé“ efekty třeba domácího kina nebo tvrdších žánrů to nemusí být pro každé ucho „to ono“.

Ocenit musíme ale to, že dostatečný objem a všeobecné ladění umožňují Aurora 1000 hrát stále se stejným klidem i při poměrně vysokém akustickém tlaku – žádná citelná nervozita ani u dynamičtějších pasáží pěkně nahrané „Lepidlo“ (Katarzia | „Antigona“ | 2018 | Sinko Records | SR0114). Nenucené, elektronické důrazy zvládají s klidnou jistotou, byť rázy zní s měkkým polibkem, bez explozivní dramatičnosti. Nicméně „naložit“ Aurora 1000 tak, abyste je přiblížili k limitům je těžké, to se mnohem dřív unaví vaše uši.

2024 07 31 TST Heco Aurora 1000 12

Zappova „The Beltway Bandits“ („Jazz from Hell“ | 1986 | Universal | 0824302387528) je spletitá, ba místy až kakofonická kompozice tolika nápadů, že jim možná nestačí ani roční produkce současného popového mainstreamu. To logicky klade celkem vysoké nároky na čistotu, přesnost a rozlišení reprosoustav, chceme-li se v takovém celku dobře vyznat. Aurora 1000 nicméně vzhledem ke své cenové relaci odvádí solidní práci, vlastně je to úhledná prezentace – v decentním obalu, ale bez pocitu zašmodrchané chaotičnosti. Není to zároveň ani žádný drobnohled, kterým byste pronikli do nejspodnějších vrstev a rozkryli dokonale jednotlivé linky. Ale vkusné a ceně odpovídající dostupné hi-fi, to rozhodně ano.

V nahrávce „Ved en ung kunstners baare“ Carla Nielsena (Emerson String Quartet | „Intimate Voices“ | 2006 | Deutsche Grammophon | B0006340-02) jsme si nemohli nepovšimnout toho, že Aurora 1000 působí přeci jen trochu směrovým dojmem a to navzdory obecně dobře se chovajícímu tweeteru Fluktus. Chvíli trvalo, než jsme je z úvodního ustavení „na design“ (tedy souběžně se zadní zdí) usadili, stejně jako našli polohu poslechového křesla. Není to ale ani tak, že byste museli při jejich poslechu sedět s pravítkem za košilí… Každopádně tak jako u již výše popsaných charakteristik, i z pohledu rekonstrukce prostoru nahrávky je cítit, že Aurora 1000 mají takovou elegantní přehlednost, s nástroji férově rozčleněnými a standardům třídy plně vyhovující pravolevou organizací. S trochou péče na usazení v rámci kategorie dělají co mají.

2024 07 31 TST Heco Aurora 1000 16

Jejich síla nicméně rozhodně není v technických jednotlivostech, ale v prolnutí všeho do komfortního celku, zjevně určeného na dlouhé, zcela neúnavné poslouchání. „Too Much Heaven“ ve verzi Jordan Hill („Jordan Hill“ | 1995 | Atlantic | 7567-82849-2) není nijak zvlášť dramatická skladba, přesto i z ní cítíte, jak je dění učesané a příjemné, prosté efektů s výjimkou „usazení“ a „uhlazení“. Aurora 1000 patří i tak do sféry důstojně čistého a civilizovaného dostupného hi-fi, nejsou strohé, ale ani prvoplánově emotivní, téměř by se chtělo říct, že jde o kultivovaný neutrál se špetkou hebkosti, vedoucí k poslechové pohodě.

Heco Aurora 1000 působí jako masivní, možná i „nadupaný“ sloupek, od kterého byste možná čekali bombastickou výbušnost, intenzitu nebo kdoví co ještě. Nicméně faktem je, že tyto reprosoustavy svou velikost používají mnohem spíše k tomu, aby v reprodukci byla dostatečná rezerva, díky níž nezmizí pocit jemné hladkosti a poslechové příjemnosti, ať už se rozhodnete nastavit poslechovou hlasitost kamkoliv, případně budete chtít zabrousit do ostřejších vod s říznějším zvukem. Aurora 1000 jsou prostě decentně vyladěné, naprosto neagresivní, poslechově překvapivě příjemné reprosoustavy, které možná nechtějí ukázat jako mikroskop ten nejposlednější detail vašich nahrávek, ale zároveň umí být příjemné a neúnavné i po dlouhou dobu.

MĚŘENÍ

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 60 metrů čtverečních, standardním zatlumením (koberce, velké plochy sedaček, hodně polic s komponenty a několik akustických panelů) byť bez rozsáhlých akustických úprav.

Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií. Měří se v referenční ose při průměrné úrovni akustického tlaku 80 dB / 1 m.

Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se chovaly v konkrétních akustických podmínkách.

2024 07 31 TST Heco Aurora 1000 m1

Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)

Přestože subjektivně to tak nepůsobí, mají Aurora 1000 zjevné zdůraznění energie na výškách i basech. Vespod na „rytmické“ úrovni 80 Hz, nahoře zase s vrcholem kolem 15 kHz. Nicméně je také vidět, že výšky jsou velice citlivé na natočení – pod úhlem totiž veškeré zdůraznění zase mizí, i když odpověď tweeteru tu končí rychleji, než by musela. Jemným natáčením je tak třeba dosáhnout vyvážení, o které stojíte. Reálně je vidět, že Aurora 1000 zahrají už od nějakých 35 – 40 Hz, po umístění blíže zdi (což bude v běžné domácnosti asi běžné) to bude ještě níž.

2024 07 31 TST Heco Aurora 1000 m2

Frekvenční odezva – v ose (červená) a vertikálně pod úhlem 30° pod osou (žlutá) a 30° nad osou tweeteru (zelená)

2024 07 31 TST Heco Aurora 1000 m3

Frekvenční odezva – basová část (červená) a středo-výšková část (zelená)

2024 07 31 TST Heco Aurora 1000 m4

Frekvenční odezva – s mřížkou (červená) a bez mřížky (zelená)

Ačkoliv má nasazená mřížka nevyhnutelný efekt na energii nejvyššího pásma, je poměrně malá a můžete tak v reálném provozu asi i nechat mřížku nasazenou.

2024 07 31 TST Heco Aurora 1000 m5

Frekvenční odezva – jednotlivé měniče a bassreflex v blízkém poli

2024 07 31 TST Heco Aurora 1000 m6

Frekvenční odezva na poslechovém místě (FFT) - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)

2024 07 31 TST Heco Aurora 1000 m7

Frekvenční odezva na poslechovém místě (impuls) - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)

2024 07 31 TST Heco Aurora 1000 m8

Frekvenční odezva na poslechovém místě (impuls) – celý pár

2024 07 31 TST Heco Aurora 1000 m9

Celkové harmonické zkreslení (zelená linka)

2024 07 31 TST Heco Aurora 1000 m10

Zkreslení 2. (žlutá) a 3. (oranžová) harmonickou

2024 07 31 TST Heco Aurora 1000 m11

Waterfall

2024 07 31 TST Heco Aurora 1000 m12

Impulsní odezva @ 1 m v ose tweeteru

2024 07 31 TST Heco Aurora 1000 m13

Step response @ 1 m v ose tweeteru

2024 07 31 TST Heco Aurora 1000 m14

CSD z výstupu akcelerometru v polovině výšky bočního panelu @ 2,83 V

2024 07 31 TST Heco Aurora 1000 m15

Porovnání výstupu z akcelerometru a klidového stavu ozvučnice

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [<-- 20m2] [ +/- ] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ ✓] | VELKÁ [--> 40m2] [ +/- ]

Kč 37 990,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ pořádný „kus bedny“ za rozumné peníze

+ hebká prezentace vokálního rozsahu

+ příjemné zvukové ladění

+ docela solidní celkový objem

ZÁPORY

- působí směrově a dobré umístění (jejich nebo poslechového místa) je důležité

--- --- --- --- ---

DOVOZCE: HIFI GUIDE | www.hifiguide.cz 

PRODÁVÁ: HIFI CZ | www.hificz.cz 

Audio Video Kino Bratislava 2024

XAVIAN Medea

Perfect Sound Group

Bowers & Wilkins Pi6 / Pi8

AV Center

Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Lab12 | Audiofeel

AudioEgo

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Musical Fidelity M8xi [2]
Grandinote Shinai
Cambridge CXA81 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC [1]
Métronome Le Player 3 [1] + [2]
EverSolo DMP-A6 [3]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
EverSolo DAC-Z8 [2]
Apogee Groove [5]
Cambridge CXC [3]
Zidoo Z9X Pro [1] 
Zidoo Z9X [2]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

KEF Blade One Meta [1]
Fyne Audio F1-5 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
+ HEXMAT Eclipse
+ HEXMAT Molekula
+ IsoAcoustics Gaia III
Grandinote Celio [4]
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH
DS Audio ST-50

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Valhalla 2 (bi-wire jumper) [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
ZenSati Authentica [2]

SIGNÁLOVÉ XLR
KrautWire Super Symetric Gold [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [3]
TelluriumQ Black
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie
Cardas Clear (sluchátka)
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7u [1] 
SOtM dCBL-CAT7 [1]
SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB)
Nordost Blue Heaven (coax)
Nordost Purple Flare (USB) [5]
2x AudioQuest Jitterbug FMJ [2]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Valhalla 2 [1]
Cardas Clear Beyond XL C19 [1]
VYDA Laboratories Orion [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premier [2]
IsoTek EVO3 Optimum [2]
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek V5 Sigmas [1]
Norost QSource [1]
IsoTek V5 Titan [2]
IsoTek V5 Polaris [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
Denon PerL Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

SOtM sNH-10G & sCLK-EX [1]
SOtM iSO-CAT6 SE [1]
SOtM iSO-CAT7 [1]
Solid Tech Feet of Silence [1]
Solid Tech IsoBlack [1]
Cardas Multi Blocks [1]
Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost Sort Lift [1]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics Gaia I [1]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
AudioQuest Fog Lifters [2]
AudioQuest Noise-Stoppers [1] + [2]
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
akustické prvky ASI Sugar Cubes [2]
SONOS One SL
65" UHD Philips 65OLED806 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [3]
NEO HIGH END Tripod [2]

Amarock Studio | Audio Solutions

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio - špičkový zvuk Studio Hifistyl

AV Center High-End Studio Praha

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Amarock Studio | luxus Kalista a Rockport Technologies