Britové z Monitor Audio patří ke „zlatému fondu“ ostrovního hi-fi, kam se vypracovali nedlouho poté, co firmu Mo Iqbal v roce 1972 založil. Dnes má značka velmi široké portfolio, sahající od prakticky „supermarketových“ řad, přes vestavené a venkovní ozvučení až po klasické stereo, jemuž vládne – odhlédneme-li od extravagantního Hyphn – série Platinum, nyní dostupná ve třetí generaci.
Nejnovější iteraci těchto top modelů firma pojala jako příležitost přiblížit design na pomezí klasického audio luxusu a futurističnosti v podobě mnoha kovových detailů, čistých linek a hladkých, plynulých křivek. Kabinet menšího z dvou sloupků Platinum 200 3G není tak robustní jako u většího souputníka a snad mu ta štíhlost i více sluší.
Ze základního pohledu mají Platinum 200 3G konzervativní kvádrovitý tvar, ovšem zakulacené horizontální hrany, do jakýchsi vlastních čoček uložené basové měniče a kapkovitá středovýšková sekce v nesmírně čisté podobě naprosto bez šroubů a jiných viditelných „technicistností“ působí krásně uhlazeným dojmem. A zpracování je prostě bezproblémově hodnotné.
Celá masa MDF korpusu stojí na do boků mířících nožičkách. Zadní strana je jakoby vmáčknutá dovnitř, aby se omezila plocha vnitřních paralelních stěn. Vyčnívají tu dva bassreflexové nátrubky s prořezáváním tlumícím turbulence. Čtveřice šroubů je zakončením rozpěr, přimačkávajících vpředu koše měničů – to zvyšuje torzní tuhost celé reprosoustavy a dokonce měřitelně pomáhá správnému chování reproduktorů. Vzadu je ještě čtveřice reproterminálů.
O výšky se stará čtvereček skládaného pásku ve zvukovodu – nová generace měniče MPD III. Středotónový kónus RDT III má průměr čtyř palců, dva basáky se stejnou technologií pak šest palců. RDT značí Rigid Diaphragm Technology – membrána na otočeném gumovém závěsu je složená z hliníku a dvou vrstviček uhlíkového vlákna, mezi nimiž najdete měkkou vrstvu se strukturou včelí plástve. Toto složení by mělo znamenat optimální kombinaci pevnosti, nízké hmotnosti a tlumení nežádoucích rezonancí. Oproti minulým generacím prošla změnou i sama geometrie membrány, zejména u krajů, aby vyzařování lépe navazovalo na ostatní měniče.
Třípásmové Platinum 200 3G mají deklarovnaný frekvenční rozsah 23 – 60 000 Hz (-6 dB „v místnosti“), nicméně ladící frekvence bassreflexu (a tím i spodní hranice kontrolovaného vyzařování) je 38 Hz. Výrobce udává přechodové frekvence filtrů na 825 a 3 000 Hz, dále pak impedanci 4 ohmy (což činí i minimum v rámci celého audio pásma) a citlivost 88 dB / 2,83 V / m.
Přestože nejsou Platinum 200 3G přímo obrovské, rozhodně nejsou malé – na výšku naměříte 104,2 cm, na šířku 36,9 cm a do hloubky 45,5 cm, ačkoliv firma do toho zahrnuje i vyčuhující nožky podstavy. Jeden kus váží podstatných 35,8 kg.
Platinum 200 3G jsme poslouchali v pražském studiu Rodel Audio, ke stálo několik sestav – Anthem STR Pre / STR Power nebo Primare I35, zdrojem signálu byl T+A MP 2000 R a vše filtroval IsoTek V5 Aquarius, přičemž propojeno bylo kabeláží AudioQuest. Ke srovnání jsme měli KEF R11 Meta a Fischer & Fischer SN-270 AMT.
Ačkoliv kabinety těchto reprosoustav nejsou malé, v reálu nejde o obří sloupky – přesto jejich bas v „A Foggy Day“ Charlieho Minguse („Pithecanthropus Erectus“ | 2002 | nahráno 1956 | Atlantic | 0081227361624) působil velice mohutným dojmem, do střední velikosti prostoru to bude mimořádně štědrý hlubokotónový základ. Téměř bez ohledu na připojený zesilovač mají Monitor Audio houpavý, mocný, byť ne těžký, spíše trochu vřelý a uvolněný spodek – nepostrádá napětí a kontrolu (ostatně v této ceně už je to samozřejmé), není ani přes poměrový nadbytek těžký. Příjemně se vlní, roztéká a obklopuje, tóny působí dobře, ač ne tvrdou rukou oddělené, pochopitelně však dostáváte už strukturované basy, ne jednotónový základ. Platinum 200 3G působí takové lehce „do hezka“ naladěné, kultivovaným a zábavným způsobem.
Náhrávka Verdiho „Rigoletta“ z roku 1964 od orchestru Coro del Teatro alla Scala pod taktovkou Rafaela Kubelíka ve společnosti basbarytonu Alfreda Giacomottiho (Deutsche Grammophon | 437 704-2) překvapila disciplinovanými středy – sytými a barevnými, ale ne tak rozjuchanými, jako to slyšíme u basů. Čistota, ač je v ní dotek lehké sametovosti, je prostě dobrá, nejintenzivnější polohy jsou díky tomuto charakteru vždy neagresivní, ale přesto solidně čitelné – v proporci (dosti) drahých reprosoustav.
Countryová „Buried Treasure“ Kennyho Rogerse („Eyes That See In The Dark“ | 1983 | Sanctuary Records | CMRCD608) má precizně vypulírovaný zvuk, kde kov činelů i strun snadno ukáže jakákoliv nepříjemná zkreslení nebo ostřejší charakter tweeterů. Platinum 200 3G ne že by tu hrály přímo tlumeně, ale rozhodně v klidu, takže ani při vyšší hlasitosti nezazlobí. Zvuk se nicméně dokáže hezky rozvinout, informací je solidní množství a charakter nezvonivý, civilní. Zdá se, že jde o ladění pro běžné (tj. akusticky živé) místnosti a dlouhodobé poslouchání bez pocitu únavy. Lehkost a rozlišení jsou dobré.
Stravinského „Pták Ohnivák“ v nahrávce Sira Simona Rattla a City of Birmingham Symphony Orchestra (2009 | nahráno 1987 | EMI | 50999 2 42754 2 2) dokáže z těchto sloupků vygenerovat úctyhodnou dynamickou sílu, je tu tlak i váha, pocit mohutnosti a přesto nejde o nějaké umělé dramatizování – Platinum 200 3G umí moc pěkně „zabublat“. Skladba má rozumnou strukturu i při tichém poslechu, zároveň však mimořádně snadno snáší i vysoké hlasitosti, kde zůstává reprodukce stále stejně klidná a vlastně až elegantní. Celkově však projev působí měkčeji a uvolněněji, spíše než aby se silou pneumatického kladiva pumpoval.
Jarretova interpretace Bachovy „Aria, BWV 988“ (a ostatně i zbytku „Goldbergovských variací“ | 1989 | ECM | 839 622-2) je možná zdánlivě prostá, ovšem vnímání vzduchu, dozvuku cembala nebo různých drobných zvuků a pohybů ve studiu samozřejmě roste spolu se zvyšujícím se rozlišením sestavy – a spolu s tím i pocit plasticity zážitku. Platinum 200 3G ukazují záznam bezproblémově, mají „drahé“ kvality, ovšem zároveň neloví mikroskopické nuance, nechávají hudbu spíše elegantně vyplouvat na povrch, s mírným dotekem hedvábnosti. Přesto můžete reprodukcí proplouvat s lehkostí, zážitek je tkán s nenásilnou organičností.
Debussyho „Sonáta pro violoncello a klavír v d moll“ (Héléne Grimaud / Sol Gabetta | „Duo“ | 2012 | Deutsche Grammophon | 479 0090) byla načrtnuta v prostoru adekvátním dané cenové hladině, bez tendencí ke směrovosti při mírných pohybech a už bylo znát, že cello stojí v předozadní ose za klavírem. Není to řekněme fotorealistická rekonstrukce nahrávacího studia, ovšem stereofonie je rozhodně na úrovni – báze je spojitá, proporce solidní, nástroje dobře zřetelné i přes celkově lehounce měkčí podání.
„I See Red“ irských Clannad („Greatest Hits“ | 2000 | nahráno 1983 | BMG | 07863 67878 2) nabízí hodně bujný basový buben a vůbec štědrou porci nízkých tónů, což je rozhodně voda na mlýn Platinum 200 3G. Ty samy o sobě mají akcent a vzniká tím hotové temné moře, měkce vlnivé a přitom zábavně houpavým způsobem rytmické. Nemáte kupodivu ani v ne úplně obří místnosti pocit, že by bas „zamazal“ zbytek reprodukce, pouze to, že je to požehnaně. Hebké středy a klidné, přesto informativní výšky vytváří celkově nesmírně příjemně poslouchatelný celek.
Monitor Audio ve své vrcholné řadě Platinum poskytují hudební zážitek se specifickým, nicméně zábavným, kultivovaným a příjemným stylem v luxusním vnějším balení. Také menší sloupek (jakkoliv velikostní příměr patří spíše do uvozovek) má přesně tyhle charakteristiky a dokáže zprostředkovat krásný poslech – bohatý bas dodá plnost, jemné a otevřené středy eleganci a citlivé, klidné a přesto solidně informativní výšky zase pocit adekvátního detailu. Jste-li tak na příjemné, kultivované poslouchání bez ohledu na žánry či hlasitosti a chcete svou hudbu téměř univerzálně „pěknou“, tady jste na správné adrese.
MĚŘENÍ
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 25 metrů čtverečních a zatlumením pomocí koberců, zakázkových panelů s akustickou pěnou a akustickými prvky Sonitus.
Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií. Měří se v referenční ose při průměrné úrovni akustického tlaku 80 dB / 1 m.
Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se chovaly v konkrétních akustických podmínkách.
Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)
Zde je dobře vidět jisté „lifestyle“ ladění Platinum 200 3G, které mají v přímé ose zdůraznění v oblasti kolem 16 kHz, ale pokud je na sebe nenatočíte a dáte přednost „designové“ poloze paralelně se zadní stěnou, najednou je energie v zásadě vyrovnaná. Mírné natáčení bude mít na výšky celkem výrazný vliv. Od cca 80 Hz je frekvenční odezva poctivě vyrovnaná, kolem 45 Hz ovšem dochází k dosti značenému zdůraznění basové energie. Základní frekvence v místnosti je vidět na cca 25 Hz.
Frekvenční odezva – v ose (červená) a vertikálně pod úhlem 30° pod osou (žlutá) a 30° nad osou tweeteru (zelená)
Frekvenční odezva – basová část (červená) a středo-výšková část (zelená)
Frekvenční odezva – jednotlivé měniče a bassreflex v blízkém poli
Frekvenční odezva na poslechovém místě (FFT) - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)
Frekvenční odezva na poslechovém místě (impuls) - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)
Frekvenční odezva na poslechovém místě (impuls) – celý pár
Celkové harmonické zkreslení (zelená linka)
Zkreslení Platinum 200 3G leží na velmi nízké, příkladné úrovni a navíc je velmi uniformní, bez problémů v jakékoliv části pásma.
Zkreslení 2. (žlutá) a 3. (oranžová) harmonickou
Waterfall
Impulsní odezva @ 1 m v ose tweeteru
Step response @ 1 m v ose tweeteru
Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)
Průběh impedance ukazuje ladění bassreflexu na slibované úrovni 38 Hz, stejně jako víceméně potvrzují deklarované čtyřohmové minimum. Nejsou tu patrné rezonance či jiné nežádoucí chování a přestože křivka není kompenzovaná do dokonalé roviny, je též prostá nějakých prudkých změn a výkyvů, takže celkově by Platinum 200 3G neměly být problematickou zátěží.
CSD z výstupu akcelerometru v polovině výšky bočního panelu @ 2,83 V
Přestože tento graf vypadá svým způsobem „nedobře“ díky barevným odstínům, reálně ukazuje, že tuhost ozvučnic je veliká a že tu není vlastně žádný hlavní rezonančí peak, pouze relativně nízké vibrace v oblasti nejhlubších tónů, ale i ty vlastně utichají poměrně rychle. Pevnost korpusů je tím pádem excelentní.
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [<-- 20m2] [ × ] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ ✓] | VELKÁ [--> 40m2] [ × ]
Kč 279 990,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-podlahove/5056-monitor-audio-platinum-200-3g#sigProIde1e93b14d7
--- --- --- --- ---
KLADY
+ pěkné na pohled
+ umí nabídnout překvapivě hluboké tóny
+ kultivovaně muzikální
+ celková barevná harmoničnost projevu
ZÁPORY
- navzdory svým středním rozměrům potřebují poměrně dost prostoru kolem, aby jejich bas nebyl dominantní
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: Audio Center Czech | www.audiocenter.cz
PRODÁVÁ: Rodel Audio | www.rodel-audio.cz