Firmu nesoucí už bezmála osm dekád hrdě jméno svého zakladatele Paula W. Klipsche netřeba hlouběji představovat - muž, který světu představil rohové hornové reprosoustavy a jehož ideji, že zvukovod je cestou k audio Nirváně, je firma věrná dodnes, udělal do možností domácí reprodukce zvuku velký zářez.
Možná i právě dlouhá historie a ctění vlastních tradic vede k tomu, že reprosoustavy Klipsch není těžké identifikovat na první pohled - mohutné kabinety, měděná barva měničů nebo onen vždy přítomný zvukovod jsou základními vodítky. Nejinak je tomu i u královského modelu řady Reference Premier - sloupu RP-8000F.
Úzký, vysoký a lehce vzad díky "ližinám" nakloněný pravoúhlý kabinet s vkusným vinylovým povrchem je prostě moderní Klipsch - ať už to přisoudíte právě poměru proporcí (na výšku 109,5 cm připadá šířka jen 27,7 cm, ale zato hloubka 44,6 cm - to vše při hmotnosti 27,2 kg) nebo třeba čelní černé desce, která přiléhá ke klasické ozvučnici z MDF profilů a má lehká zkosení hran v horních partiích.
Možná za to může ale už naznačovaná skladba měničů - čtvercový horn nahoře ukrývá tweeter, pod ním září do prostoru dvojice kónusů měděné barvy. Ale možná za to může i pohled na zadní stranu - tam vcelku běžně pojatou vaničku s dvěma páry reproterminálů doplňuje bassreflexový otvor tvaru úzkého obdélníku - jde o bassreflex typu Tractrix s tlumeným průduchem a klenutím i uvnitř skříně, takže proudící vzduch netrpí nežádoucími turbulencemi.
Nejvyšším tónům je zasvěcená kopulka z titanu s výrazným fázovým nástavcem, blížícím se reproduktorům typu Ring Radiator, nově vyvinutá pro řadu Reference Premiere. Tweeter má poměrně velkou větranou pracovní komoru za keramickým magnetickým systémem a prostor pod membránou je tlumený buničitým materiálem. To vše je zasazeno do zvukovodu, jehož přední část je pokryta měkkým tlumícím materiálem na bázi silikonu pro potlačení nežádoucích odrazů. Vizuální zpestření zajišťuje tenký měděný kroužek, vsazený do hornu.
Středy a basy pak vyzařuje dvojice identických kónických měničů, opět zasazených do (tentokrát velmi mělkého) zvukovodu, zkrášleného opět tenkou linkou měděné barvy. Tu má i membrána samotná, jelikož je vyrobena z materiálu, který firma označuje jako "Cerametallic" - jde o kombinaci keramického materiálu s hliníkem, výsledná barva a textura membrány jsou estetickou záležitostí. Jinak je 20 cm woofer klasického střihu - litý koš, běžný ferritový magnet a gumový vlnkový závěs střední tuhosti.
Výrobce udává frekvenční odezvu 32 - 25 000 Hz (+/- 3 dB) v kombinaci s extrémní charakteristickou citlivostí 98 dB / 2,83 V / m a jmenovitou impedancí "kompatibilní s 8 ohmy". Dělící frekvence dvoupásmového systému je pak na 1 750 Hz. Klipsch mimo jiné udává mimořádnou zatížitelnost až 600 Wattů ve špičkách a 150 Wattů trvale.
Sloupek Klipsch RP-8000F jsme poslouchali v běžných redakčních sestavách - jednak tedy místo Harbeth Monitor 30 na OPPO UDP-205 / Norma Revo IPA-140, jednak na Teac NT-503 / Emotiva XSP-1 / XPA-DR2 místo KEF KS50 a místo Fischer&Fischer SN-70 na Cambridge CXA80 a CXC. Výtečně pak hrál systém VPI Scout / Grandinote Celio / Grandinote Shinai. O použitých filtrech, kabelech a příslušenství se více dozvíte v pravém sloupci -->.
Od reprosoustav této velikosti a takto specifikovaného frekvenčního rozsahu (navíc ještě s pověstí Klipsch) čekáte mocný, velký a dramatický bas - ale zdá se, že v Indianapolis trochu přehodnotili směr ladění svých reprosoustav a tak basové údery ve "Way down deep" Jennifer Warnes ("The Hunter" | 1992 | Private | 1005-82089-2) měly zřetelnou hloubku, ale místo rozmáchlého, mocného a zemí otřásajícího basu tu byl utažený, přesný a solidně definovaný bas s čitelnými konturami, tedy spíše až trochu audiofilsky pojatý zvuk bez přehánění a efektů. Dokázal už naznačit takový ten mručivý, "těžký" pocit, ač fyzickou váhu a důraz od něj nečekejte, rozhodně tedy ne v tom smyslu, jak byste vzhledem k velikosti patrně čekali.
Hlas Eleanor McEvory v "Leaves me wondering" ("System Solution" | 2019 | Nordost) zněl s překvapivě dobrou transparentností, ale opět jaksi uhlazený, klidnější a méně přímočarý, než jak si můžete pamatovat z Klipschů staršího data. Je to vlastně zvuk příjemně kultivovaný, vyrovnaný, který své optimální otevřenosti dosahuje při běžných a možná trochu vyšších poslechových hlasitostech - navzdory specifikované citlivosti totiž RP-8000F nejsou stoprocentně ve své kůži při velmi nízkých ani velmi vysokých hlasitostech. Ale nelze neocenit konkrétnost a pevnost, s níž střední pásmo zní, v dané kategorii to je velmi solidní výsledek, který nabízí dobře čitelné i pěkně detailní střední pásmo, aniž by se uchyloval k tvrdé techničnosti.
Cinkot vibrafonu v "Sex without bodies" od Dave´s True Story ("AUDIO Digital Masters I" | 2010 | AUDIO | 01-10) byl pro firemní reprosoustavy typicky hornově zřetelný, ačkoliv se nezdá, že by měl nějakou "přitlačenou" energii - jasnost tónů a jejich velice dobrá separace nenesou znaky nějakého neurvalého tlačení se kupředu. I tady na vyšším konci pásma cítíte jemnější, klidnější podání, které ani při vyšší hlasitosti nebo s tvrdší elektronikou nemá tendenci k jedovatosti a činí tak z RP-8000F univerzálnější partnery než bylo u dřívějších generací zvykem. Oceníte pak celkovou svižnost a lehkost výšek i jejich celkově solidní rozlišení, plně odpovídající dané cenové kategorii.
Možná o něco menší objem, ale o to spořádanější a hlavně jaksi tužší a výbušnější zvuk provázel "Love is gone" Davida Guetty ("Focal CD No. 8" | 2009 | Focal | 509999680442). Není to takový ten těžký, valivý "diskotékový" přednes, ale naopak s vyšší citlivostí se pojící dynamický, lehký a rychlý přednes, který dobře stíhá dynamické kontrasty elektronické hudby. Ani tady ale není znát ladění na efekt, naopak se RP-8000F drží až překvapivě střídmého, realistického a nepřehánějícího stylu, za což si rozhodně zaslouží pochvalu.
Na "A rose for me" od The Soundscapers ("FIM Super Sounds! III" | 2006 | FIM | FIM XR24 073) se dalo jasně poznat, že ačkoliv RP-8000F nejsou monitorovacími reprosoustavami pro hnidopichy a milovníky pitvání nahrávek, mají díky celkové slušné pevnosti a svižnosti schopnost v rámci třídy nadprůměrně zorganizovat zvuk a nabídnout přehlednou reprodukci v prakticky jakékoliv kombinaci s elektronikou. Jsou prosté zdůrazňování a takového toho vytahování nejjemnějších nuancí, což může být zprvu efektní, ale po čase je to spíše únavné - tady je vše "v normě", spořádané, solidně čisté a férově přehledné.
V "Innocence" od Hoff Ensemble ("Polarity" | 2018 | 2L | 20-145-SABD) ukázaly RP-8000F svou schopnost nabídnout velikou, jasnou a prostornou hudební scénu. Reprodukce je příjemně nestísněná, vzdušná a vlastně dobře zorganizovaná, ač primárně vjemy cítíte na pravolevé ose, spíše než na předozadní. Ale lokalizace nástrojů už je prostě dobrá a velikost vzniká zdánlivě snadno, dobře naplní prostor a nenásilně dokáže udržet nástroje oddělené.
Plošší a místy tvrdší nahrávky typu "That Man" od Caro Emerald ("Deleted Scenes from the Cutting Room Floor" | 2010 | Grandmono | 88697776142) jsou prubířským kamenem citlivějších reprosoustav s kovovými měniči, neb takové mají tendence znít často pěkně nepříjemně. Klipsch RP-8000F se v tomto směru rozhodně nemusíte bát - jsou vlastně až nečekaně jemné a klidné, byť možná pro někoho mohou postrádat takovou tu vášnivou divokost a roztančenost některých firemních modelů. Spořádaně vám sdělí, že (nejen) dynamice nahrávky něco schází, ale není to důvod, proč byste měli skladbu přeskočit nebo chtít snížit hlasitost. Klipsch prostě poměrně neutrálně hrají to, co dostávají.
Nejvyšší sloupky ještě relativně čerstvé řady Reference Premiere jsou pro Klipsch tak trochu jiným počinem. Nikoliv vizuálně nebo snad technologicky, ale zvukově - jsou spořádanější, vyrovnanější a decentnější, mnohem blíže evropskému vidění audiofilie, než tomu u americké značky v posledních dvou dekádách bývalo běžné. Nelze než vyzdvihnout jejich vyrovnanou frekvenční odezvu (ač možná někomu bude scházet takový ten hutný basový základ, který můžete od takhle velkých beden chtít), svižnost a solidní dynamiku a vůbec až překvapující snahu o decentní celkové ladění, které vás bez těžkostí provede jakoukoliv vaší oblíbenou nahrávkou. Pokud tak hledáte zvuk snadný, živý a přesto hlavně vyrovnaný, RP-8000F nabízí za rozumné peníze velkou porci nejen fyzických proporcí, ale právě i této vyrovnané nestrannosti.
MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE + WATERFALL
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav.
Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií.
Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.
Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)
Možná byste od RP-8000F čekali vzhledem k jejich velikosti ještě o kus hlubší frekvenční odezvu, ale i tak je plnohodnotných 40 Hz a první záchvěvy energie na 35 Hz solidní výsledek. Co je ale opravdu překvapující, to je lineární frekvenční odpověď v pásmu 40 - 15 000 Hz, ačkoliv na ní jsou vidět lehounké náznaky spojování pásem (cca 1 800 Hz). Překvapivé také je, že od 15 kHz mají výšky tendenci svou energií klesat (ač nikterak strmě). Celkově je tohle v reálném prostoru výtečná frekvenční odpověď, která se téměř neliší ani při poslechu v ose či mimo ní a RP-8000F si zaslouží jednoznačně palec vzhůru.
Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)
Impedanční křivka má velmi poklidný průběh, sedlo mezi prvními peaky naznačuje naladění bassreflexu na 40 Hz a křivka jen kolem 150 Hz padá ke 4 ohmům. Není tu žádný náznak nespojitostí nebo jiných indikátorů nežádoucích rezonancí, vibrací a stojatého vlnění. Lehký výkyv elektrické fáze do záporných hodnot na 80 Hz by neměl být žádným problémem. Celkově budou RP-8000F nekomplikovanou zátěží, která by neměla zaskočit ani levnější elektroniku. Je vidět, že celkově jsou RP-8000F dobře a pečlivě navržené.
Waterfall
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [<-- 20m2] [ × ] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ ✓] | VELKÁ [--> 40m2] [ ✓]
Kč 35 990,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-podlahove/2329-klipsch-rp-8000f#sigProIde96c992bdb
--- --- --- --- ---
KLADY
+ snadné rozehrávání
+ vyrovnanost a čistota
+ svižný a dynamický zvuk
+ celkově neagresivní zvuk
ZÁPORY
- navzdory velikosti trochu chybí fyzický důraz
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: CPT Praha | www.cptpraha.cz