Německý výrobce Michael Mudra (nebo chcete-li, tak jeho značka Mudra Akustik) je znám svou výrobou filtrů střední a vyšší cenové třídy, ale také tím, že žádný z jeho produktů není exotického ražení, ale že jde o klasické, "jen" poctivě vyrobené filtrační produkty. Jedním z nejnovějších přírůstků je jedno ze základních řešení s názvem PMS - Power Module System.
Jak už sám název implikuje, jde o filtr škálovatelný, uzavřený v téměř krychlových tělech (konkrétně s šířkou 16 cm, hloubkou 16,5 cm a výškou 11 cm). K dispozici jsou vstupní modul, modul s filtrem a modul s oddělovacím transformátorem, k tomu existuje i několik "podvariant", takže celkem si můžete pořídit šest různých modulů.
Jako základ je tu modul INPUT - na vstupní straně se nachází 32 A Neutrik powerCON. Modul nemá žádnou aktivní filtraci, pouze zabudovaný přepěťový filtr, který "pochytá" všechno napětí nad úroveň 250 V. Na horní straně se nachází čtyři Schuko zásuvky se záslepkami na pružinkách, což je rozhodně bezpečné, rozhodně vám do nich nenapráší, ale pro některé exotické koncovky kabelů by to možná mohlo být drobně omezující. Na výstupní straně pak jsou dvě zásuvky - jednak klasická 20 A zásuvka, jednak ale i kulatý konektor s osmi piny, na vstupních částech dalších modulů jsou pak samozřejmě odpovídající protikusy, takže moduly se pěkně secvaknou. Aby lépe držely, zespodu se dá namontovat kovový prvek tvaru ladičky (výrobce mu říká LYRA), který moduly pevně zafixuje.
Dalším typem modulu je FILTER. I ten vypadá úplně stejně, i ten má nahoře čtyři Schuko zásuvky se záklopkami, tentokráte jsou ale šedé (a obecně u tohoto systému černé označují nefiltrované a šedé filtrované zásuvky). Uvnitř je dvoustupňový pasivní vysokofrekvenční filtr, takže zejména jakékoliv "nachytané" rušení bude odstraněno. Filtr zvládne i 20 A špičky.
Dalším modulem je TRAFO, což hovoří samo o sobě - tentokráte jsou tu jen dvě zásuvky a uvnitř je skryt oddělovací transformátor, který zklidňuje a linearizuje napájecí napětí. V základním modulu je transformátor o kapacitě 250 VA, což stačí tak na zdrojové komponenty. Na horní straně modulu se nachází páčka s dvěma polohami - D a F. Zvolíte vždy tu kterou polohu podle toho, zda je předřazen buď modul bez filtru (D jako Direct), nebo modul filtrovaný (F jako Filter). O provozním stavu informuje malá dioda.
Máte-li výkonnější komponenty (vlastně už jakýkoliv integráč), k dispozici je alternativa v podobě modulů TRAFO CONTROL a BLACK BOX - kontrolní krabička vypadá stejně, jsou v ní ale jen logické a ochranné obvody a na její horní straně dvě zásuvky. Dalším "nástavcem" je pak BLACK BOX, neboli zapouzdřený oddělovací transformátor, k dispozici jsou celkem tři velikosti - 500, 1000 a 1500 VA, což už by snad mohlo stačit pro většinu systémů.
Posledním dostupným modulem, který je ale opět spíše jen variací na již řečené, je EXTENSION s černými zásuvkami nebo FILTER EXTENSION se zásuvkami šedými - je to vlastně jen rozšíření počtu zásuvek, proto musí přijít vždy za ten který konkrétní typ modulu a proto ono rozlišení barvou záklopek. Žádný filtr či jiná komplexnější řešení uvnitř nejsou.
Výrobce říká, že moduly za sebou můžete řetězit prakticky jakkoliv, ač doporučené je pořadí nefiltrovaný modul - filtrovaný modul - oddělovací trafo. Dokonce i pokud byste nechtěli využít vstupní modul (třeba proto, že nemáte využití pro čtyři obyčejné zásuvky), lze si pořídit libovolný modul a adekvátní napájecí kabel s koncovkou C19.
Všechny spoje jsou postříbřené a mají odpor pod 0,01 ohm, přenos proudu zajišťuje měděný kabel s průřezem 2,5 mm2.
Mudra Akustik PMS jsme měli možnost poslouchat na všech redakčních sestavách, tedy na OPPO UDP-205 / Norma Revo IPA-70B s Harbeth Monitor 30 a kabely Nordost, na Teac NT-503 / Emotiva XPA-DR2 s KEF LS50 s kabely ZenSati nebo na Cambridge CXA80 / Cambridge CXC s Fischer&Fischer SN-70 s kabely TelluriumQ. S Harbeth jsme ještě poslouchali sestavu Grandinote Shinai / Grandinote Celio / VPI Scout. Porovnávali jsme s filtry IsoTek EVO3 Genesis One, IsoTek EVO3 Titan One, IsoTek EVO3 Corvus nebo Furman AC-210 A E. O dalších podrobnostech sestav se můžete dočíst v pravém sloupci -->.
Už jen vstupní modul sám o sobě bylo na basové lince v "The Hunter Gets Captured by the Game" od Massive Attack ("Batman Forever" | 1995 | Atlantic | 7567-82759-2) trochu slyšet, snad díky dobrému zemnění celého řešení a snad i díky dobré kabeláži od zásuvky. Vliv je jen velmi malý, spíše na hranici rozpoznatelnosti - byl-li nějaký vliv znát, šlo o lehké zpevnění kontur, o něco lepší oddělení tónů. To připojení do filtračního modulu přineslo zřetelnou změnu, zejména důraznost a vůbec energie spodních tónů je citelně posílena, najedou jako kdyby elektronika chytla větší dech, větší jistotu a lépe tak ustála mohutnost basových záchvěvů. U trafa, kam lze připojit pouze zdroj signálu, je rozdíl také zřetelný - vnáší ještě větší pocit mohutnosti spodního pásma, přidává mu na objemu, ale zase je bas celkově kulatější a ne tak razantní, spíše zahuštěnější.
I na vokálu Diany Krall ve "Walk on by" z desky "Quiet Nights" (2009 | Verve | 0602517981256) bylo cítit vliv už u základního modulu, byť ho lze opět díky velmi, velmi malým rozdílům připsat prostě kabelům nebo zemnění zásuvek. Zato u filtru už nebylo pochyb, vokál jako kdyby zněl hlasitěji, jako kdybyste trochu popostrčili hlasitost směrem doprava a hlavně ze zvuku jako kdyby zmizelo jakési normálně netušené zrno a vše bylo jasnější. Připojení zdrojů signálu do trafa pak vede ke změknutí, zjemnění reprodukce, vokál zní lehčeji a jaksi méně technicky než přes filtr, který ovšem pocitově více vybrousí a vytáhne detaily, trafo zase přirozenost - tak jako vždy u filtrace, záleží na konkrétním domácím rozvodu a komponentech.
Bohaté a znělé kovové perkuse v "Indigo Dreamscapes" z alba "Parallel Realities Live..." DeJohnetta, Hancocka, Methenyho a Hollanda (1993 | Jazz Door | JD1251/52) nefiltrovaný vstupní modul opět změnil v tak jemných nuancích, že to vlastně není třeba řešit, filtrovací modul pak opět přinesl výraznou obměnu. Činel je méně rozcinkaný, jakoby méně rozmáchlý, ale zato jako kdyby na něj palička dopadla razantněji a tón je také přesněji zakončený, takže lépe vnímáte celkovou strukturu hudební linky. Jako kdyby zvuk byl méně naleštěný, ale zato informativnější. Oddělovací trafo činel ještě trochu ztenčí, ale působí barevně přirozeněji, realističtěji, v porovnání s "nefiltrovanou" znělostí vlastně až trošku obyčejně, ovšem ještě o kousek čitelněji.
Mnoho lidí má strach, že předřazení napájecího filtru či oddělovacího trafa bude mít za následek razantní přiškrcení dynamiky reprodukce. Jak se zdá z poslechu Straussova "Radeckého pochodu" ("Dynamic Experience Classics Vol. 1" | 2014 | STS Digital | STS6111139), základní blok (samozřejmě) žádný vliv na dynamiku nemá. Filtrační modul jako kdyby o dýchnutí, ale opravdu jen nepatrné, celý zvuk zklidnil, nejde vysloveně o úbytek dynamiky, ale cítíte celkově méně dramatu a více samozřejmosti, hudba přichází více v klidu, je lépe kontrolovaná právě v největších dynamických špičkách. Transformátor pak samozřejmě dynamiku ukousne, pokud nebude dostatečně dimenzovaný - náš testovací kus stačil právě akorát pro zdroje signálu a i nejslabší redakční zesilovač - pokud se vůbec spustil - zněl značně zplihle. Větší trafo to ale vyřeší. Minimálně u zdrojů signálu bylo naopak cítit dynamiku o kousek lepší, protože se pozadí o něco uklidnilo a zvuk se celkově usadil.
Srozumitelnost a prokreslení vokální "Puer natus est nobis" od Benediktýnů z kláštera Santo Domingo de Silos ("Chant" | 1994 | MFSL | UDCD 725) vstupní modul neovlivnil tak, aby to stálo za hlubší popis, filtr pak nicméně vnáší do reprodukce pocit lepšího oddělení jednotlivých hlasů, konkrétně máte jasnější pocit, že sbor se skládá z mnoha různých hlasů s individuálními charaktery, že to není celistvý "jednohlas", je to celkově pečlivěji artikulované. Oddělovací trafo pak celou reprodukci zklidnilo, zvuk byl transparentnější a čistší a i když se zdálo, že dostupnost těch drobných záznějů živého nahrávacího prostoru či ty drobné ruchy jsou lépe dosažitelné při připojení přes filtrovaný modul, trafo zase přineslo jakýsi pocit přirozenější integrace a rozvrstvení, byť s menším důrazem na jednotlivosti.
Co se týká podání hudební scény v Mingusově "Flamingo" ("Tijuana Moods" | 2000 | BMG France | 74321749992), přepnutí ze zásuvky ve zdi do filtru přináší větší vzdušnost, zdá se, že nástroje jsou lépe definované, pevněji zakotvené a v hudbě se tak snáze orientujete, objevuje se hlavně rozměr hloubky, takže celé dění začne působit plastičtěji. Oddělovací trafo nepůsobí tak konkrétně, zvuk je trochu měkčí a uvolněnější, ale zase se zdá být proporčně větší, prezentovaný obecně s větším klidem a samozřejmostí, méně nutkavě a tím vás nechá se snáze do hudby vpít.
Power Module System od německých Mudra Akustik je velmi zajímavý nápad, realizovaný s typickou německou precizností. Za vlastně ještě rozumnou cenu dostanete možná někdy až moc zásuvek v bytelném balení, které se zdá být odolné i globálním katastrofám. Je snad trochu škoda, že vstupní modul není již osazený filtrem (protože čtyři "obyčejné" zásuvky ne každý využije - minimálně volitelně by to bylo hezké), stejně jako nemusí každému esteticky i prakticky vyhovovat záklopky na zásuvkách. Nicméně možnost experimentovat s tím, zda pro ten který komponent bude vhodnější použití kvalitního filtru nebo naopak oddělovacího transformátoru slibuje nejen možnost dlouhého hraní si, ale také možnost najít skutečně optimální řešení pro vaši sestavu. Jak už bylo řečeno, můžete se snadno dostat k tomu, že pokud chcete obé, najednou budete mít zásuvek nad hlavu, ale snad je v tomto ohledu lépe více než méně. Každopádně za ještě slušnou cenu, jak už bylo řečeno, můžete napájecímu řešení Mudra Akustik PMS svěřit bez obav jakoukoliv sestavu střední a vyšší třídy a být si jisti, že napájení bude opravdu solidně čisté.
Kč 13 365,- - vstupní modul (4 zásuvky)
Kč 14 553,- - modul filtru (4 zásuvky)
Kč 16 038,- - modul oddělovacího trafa (250 VA)
Kč 9 504,- - rozšiřující modul (4 zásuvky bez filtru)
Kč 53 460,- - testovaná sestava
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/prislusenstvi-a-doplnky/1823-mudra-akustik-power-module-system#sigProId0bd017d164
--- --- --- --- ---
KLADY
+ volnost ve složení
+ jak filtr, tak oddělovací trafo zvuk uklidní (byť každý modul jinak)
+ "nesmrtelné" zpracování
+ ještě rozumná cena
+ nelimitovaný přenos proudu
ZÁPORY
- pro tlustší kabely nepraktické provedení / rozmístění zásuvek
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: IBD Czech | www.ibd-czech.cz