Japonský Esoteric je sice oficiálně stále součástí portfolia značky Teac, ale jedná se o v podstatě svébytnou značku - designovým pojetím, technologiemi, ale i zaměřením. Krom výtečných SACD přehrávačů a mohutných koncových stupňů (čím to, že japonské značky excelují zrovna v tomto?) nabízí i oceňované linkové předzesilovače. Vstupní branou do tohoto světa je model C-03Xs.
Vizuálně jde o působivé, organicky tvarované dílko, poměrně velké a výjimečně dobře zpracované tělo s šířkou 44,5 cm, hloubkou 45,7 cm a výškou 16,2 cm skrývá svou váhu 28 kg za oblými rohy a hranami, broušený hliník v přírodní barvě vypadá skvěle a každý jeden prvek je skvěle opracovaný. Je to střízlivý, moderní, účelný design, čelu dominuje ovladač hlasitosti a jeho dvojče pro výběr vstupu - mezi nimi je jen prohlubeň a v ní displej s jednoduchou signalizací aktivního vstupu a úrovně. Čtyři diody pod displejem ukazují aktivní vstup / výstup, polaritu signálu a aktivní korekci vyvážení kanálů.
Excelentní stavba přístroje je patrná na každém detailu, stěny jsou tlusté, bezešvě sešroubované a šasi naprosto nerezonující. Zadní panel pak skýtá pohled na působivou porci konektorů. Pětice analogových vstupů má ve třech případech podobu cinche a ve dvou případech podobu symetrického XLR. Pro levý a pravý kanál je zjevně použit identický blok, soudě dle rozložení konektorů. Uprostřed je pak napájecí zásuvka a zemnící kolík. Konektory jsou velké, bytelné a spolehlivé.
I vnitřní konstrukce je nesmírně fortelná, i tady se promítá pečlivost ručního zpracování v tokijské firemní centrálě - jednotlivé sekce ve dvou patrech jsou důsledně stíněné tlustými přepážkami a všechno působí promyšleně a organizovaně.
C-03Xs má koncept dual mono od napájecího zdroje až po signálový výstup. Každý kanál má i svůj vlastní transformátor. Právě napájecí zdroj je velmi podobný tomu z top modelu Grandioso. Signálové cesty jsou plně symetrické.
Regulace hlasitosti probíhá v analogové doméně pomocí systému QVCS (Quad Volume Control System). Jde o čtveřici identických odporových modulů, které reagují na pozici ovladače hlasitosti. Dva moduly jsou tu pro levý a dva pro pravý kanál, z nich jeden vždy pro kladnou a druhý pro zápornou fázi signálu. Lze nastavit také pět různých strmostí průběhu pro co nejpohodlnější soužití.
Ovládací obvody jsou od audio části plně oddělné - jednak jsou zabudované do čelního panelu a jednak jsou se zbytkem obvodů spojeny optikou, takže nehrozí žádné nežádoucí ovlivnění. Velkou část kouzla předzesilovače připisuje Esoteric výstupnímu řešení, v němž se nachází pole kondenzátorů s kapacitou 100 000 uF původem z již zmíněného Grandioso. Obvody mají rychlost přeběhu 2 000 V / uS a pracují s vysokými proudy.
Možnosti nastavení přístroje jsou překvapivě široké - zisk u každého vstupu (který si lze individuálně pojmenovat) lze nastavit v rozsahu +/- 18 dB po 0,5 dB krocích, můžete nastavit vyvážení kanálů, převrátit fázi pro každý vstup, vstup RCA 2 lze přepnout do režimu pro průchod A/V signálu.
Předzesilovač pracuje v rozsahu 3 - 50 000 Hz (-0,2 dB), odstup signálu a šumu činí solidních 116 dB, celkové harmonické zkreslení nepřekračuje 0,0006% (pro RCA - u XLR je to ještě méně).
Předzesilovač Esoteric C-03Xs jsme poslouchali ve společnosti SACD přehrávače K-07x a univerzálního OPPO BDP-105D, zkoušeli jsme i gramofon VPI Scout, zesiloval Naim NAP 250 a Esoteric S-03. Měnili jsme za předzesilovací část z Naim Nait XS / Naim FlatCap XS a poslouchalo se přes kabely ZenSati Authentica do Harbeth Monitor 30, Xavian Premio a Xavian Perla - další součásti sestav objevíte v pravém sloupci --->.
V basové lince "Noche de Ronda" Charlieho Hadena ("Nocturne" | 2001 | Universal Music | 013 611-2) nás nadchlo, jako předzesilovač dokáže udržet pevné kontury, kontrola tónu je vynikající a přitom zůstává bas měkce hebký, bohatě barevný, takový jemný a zároveň sytý. Přes jistou uvolněnost a poklidnou prezentaci není pochyb o velikosti nástroje, o plnosti jeho tónu a o vřelé hutnosti charakteru charakteristického právě pro Hadenův luxusní nástroj. Je to naprosto přirozená prezentace jen s dotekem vlastního vřelého a hebkého podpisu.
I hlas Renée Fleming v "Hallelujah" ("Dark Hope" | 2010 | Mercury | 2739699), nahrávce, která zní "použitelně" jen na kuchyňské hi-fi věži a na absolutním high-endu, byl krásně plný, čistý a hlaďoučký, prokreslený až na dno limitů nahrávky, střední pásmo je přirozeně, neokázale transparentní a uvolněné - hlas působí velice realisticky. A navíc vše plyne naprosto bez násilí, máte pocit, že tam prostě zpěvačka stojí, nic víc, nic míň.
Přesto, že i v nejvyšším pásmu, třeba u činelů a perkusí v "Dreaming" od Art Ensemble of Chicago ("Live in Berlin" | West Wind | WW2051), zůstává patrná hedvábná hladkost a jemnost, předzesilovač dokáže v nahrávce objevit i velice jemné struktury, i to tichounké cinkání v pozadí má svůj prostor a tón je znělý, jasný, objemově výrazný, ale ne přehnaný. Každý úder paličky rozezní tón s lehkostí, perfektně konkrétně a bez náznaků nervozity, je to zcela suverénní, dospělá prezentace.
Oproti jakémukoliv dalšímu zapojení dostupné elektroniky (třeba včetně regulace hlasitosti v OPPO přímo do koncáku Esoteric S-03) nabídl předzesilovač v Lisztově "Mefistofelovi" ("Faustovská symfonie" | 1995 | Denon | CO-78826) živější dynamiku, citelnější už od velmi, velmi tichých úrovní. Cítíte nenásilnou kontrolu, hudba se netlačí kupředu, prostě proplouvá a splývá, elektronika má veliký nadhled a volně nechává energii proplout skrze obvody téměř bez limitů, jako kdyby C-03Xs byl jen "pasiv". Předzesilovač nezaskočí žádná dynamická špička, pořád máte pocit, že zůstává dostatečná rezerva.
Velmi zajímavé je pak rozlišení - předzesilovač C-03Xs zvládl živou "Not too late" Lindsey Buckinghama ("Live at the Bass Performance Hall" | 2008 | Reprise | 9362-49903-1) s extrémně organicky působícím, naprosto netechnickým rozlišením, které je ale zároveň tak parádní, že zvuk je jednoduše přirozený, naprosto "normální". Slyšíte jasně kytaru, každou strunu, vnímáte syrovou autenticitu vokálu i ruchy publika, vnímáte dokonce i to, jak se Buckingham pohybuje a je to prostě krásné.
Podobně pak i podání hudební scény v "The Foggy Dew" od The Cheiftains ("The Wide World Over" | 2002 | rcaVictor | 09026639172) je naprosto a zcela organické. Hudba se doslova rozlije okolo vás, odhmotněná z ozvučnic a naprosto parádně čitelná v pravolevém i předozadním směru, jako kdyby po vložení do sestavy předzesilovač celý signál přemodeloval k obrazu svému a vytvořil z něj téměř živoucí plastiku. Není tu ani stopa po techničnosti, je to blízko ideálnímu pocitu "být tam".
Ani "hrubší" nahrávka typu "Song to say goodbye" od Placebo ("Meds" | 2006 | 0602537175369) nezkazí skvělé pocity z poslechu C-03Xs. Muzikální, klidný, velice dospěle kultivovaný styl prezentace vám dá najevo, že nahrávka má své limity, že jí chybí to a tamto, ale vlastně to nevadí, protože i tak se dá odprezentovat s radostí, s pohodou a s pocitem hebkého luxusu. Hudba se nikam nežene, ale má sílu a hlavně - má podmanivost, v které se lze utopit.
Pochopit kouzlo "Esoteric zvuku" možná chvíli trvá; než se proposloucháte do toho nijak agresivně průbojného, uvolněného a přesto dospělého, komplexního a organického, přesto suverénně kontrolovaného přednesu, chvíli to vezme, stejně jako (ne úplně krátkou) chvíli trvá, než se přístroj řádně prohřeje a dá vám své maximum. Otevřete ale hlavu, vypusťte jakoukoliv snahu věci uspěchat a poddejte se tempu Esoteric - sestava řízená pomocí C-03Xs vytvoří fantastickou atmosféru, v níž postupně zmizí bariéry, čas a všechna hudba, kterou stihnete vstřebat, protože napříč žánry, hlasitostmi a kvalitou nahrávek zůstává ve vzduchu kouzlo. Ezoterické kouzlo, jemuž právě předzesilovač C-03Xs (alespoň v kombinaci přístrojů, kterou jsme měli k dispozici) udává takt a charakter nejsilněji (a nejlépe!).
cca Kč 280 775,- (11 000 EUR)
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/predzesilovace/1621-teac-esoteric-c-03xs#sigProIdf66c868d89
FOTOGALERIE - VNITŘNOSTI
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/predzesilovace/1621-teac-esoteric-c-03xs#sigProIda2e809aa80
--- --- --- --- ---
KLADY
+ skvělá stavba a pocit hodnoty při používání
+ velice jemná regulace hlasitosti s velkým rozsahem
+ autenticita a nadhled
+ čistý, jemný zvuk
ZÁPORY
- nemáte-li o 1/3 peněz víc na jasně slyšitelně lepší komponent, tak nic
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: IBD Czech | www.ibd-czech.cz