V Boucherville na dohled Montréalu v provincii Québec sídlí společnost Simaudio (či úplně původně Sima Electronics) s více než 40 lety tradice. Přesto své „pravé jméno“ nepoužívá – její produkty znáte dozajista jakožto Moon, protože to byla její nejúspěšnější řada, uvedená v 90. letech 20. století a jméno už tak nějak zůstalo. Nejnověji se Kanaďané prezentují svou North Collection – zcela inovovaným portfoliem, kdy po dvou komponentech má top řada 8xx, střední 7xx i základní 6xx.
Moon 641
Pointou „severské série“ je poskytnout high-end v jednoduchém, stylovém balení, kdy pro dobré výsledky nemá být potřeba dělená sestava o dvaceti komponentech. Proto nejdostupnější šestistovková řada sestává z integrovaného zesilovače (641) a D/A převodníku + streameru (681).
Že 641, potažmo vlastně všechny nové komponenty, vyšly z designového atelieru Simaudio, poznáte během prvních pěti sekund. Široké a nízké šasi, třídílný čelní panel s výraznými „křídly“ po stranách… Případně vám pomůže veliká plaketa na horním panelu mezi štědrými větracími otvory.
Do střední části předku výrobce vměstnal krásně barevný a velký informativní displej, nezbytnou sadu ovládacích tlačítek a samozřejmě veliké ovládání hlasitosti s velmi příjemným chodem.
Po bocích těla najdete prohnuté chladiče, připomínající takovou tu dětskou ilustraci rybí kostřičky a vzadu jsou konektory rozložené v pravolevé symetrii kolem do středu zasazené napájecí zásuvky. Máte tu čtyři cinchové a jeden XLR vstup, pro každý kanál jeden RCA výstup a k tomu u krajů reproduktorové terminály. Prostě klasická výbava plně analogového integrovaného zesilovače. Není tu phono, není tu DAC, není tu streaming.
To poslední by se díky dvěma přítomným ethernetovým zásuvkám nemuselo zdát pravdou, ale jde o dobře fungující systém komponentového ovládání MOONLink, skrze který se šíří pokyny, takže firemní produkty spolu fungují zcela bezešvě. Ostatní elektroniku lze spínat přes výstup 12 V napětí.
Bezmála polovinu vnitřního prostoru zabírají dva robustní toroidní transformátory. Výkonové moduly mají symetrické rozvržení, signálové obvody jsou v plně dual mono koncepci rozděleny na čtyři nezávislé desky plošných spojů. Celou koncepci Moon označuje jako oddělené řešení předzesilovače a koncových stupňů v jednom šasi.
Řízení hlasitosti má na starosti nejnovější systém M-VOL3, neboli třetí generace elektronické kontroly zisku zesilovače. Výhodou má být precizní sladění kanálů napříč celým rozsahem. Zpracování signálu pak probíhá v topologii MDCA, neboli Moon Distortion-Cancelling Amplifier. Výstupní výkon dodávají tranzistory, které si Moon nechává vyrábět přesně podle svých specifikací.
Integrovaný zesilovač 641 má technické parametry dle očekávání dané kategorie. Výkon do 8 ohm činí 125 Wattů, do poloviční zátěže 250 W. Přístroj pracuje v rozsahu 2 – 90 000 Hz (0, -3 dB), přeslechy mezi kanály dosahují -109 dB, odstup signálu a šumu je 109 dB, přičemž celkové harmonické zkreslení včetně šumu je nižší než 0,003%. Tlumící faktor se pyšní hodnotou 700.
Fyzicky jde o „kus zesilovače“ – na půdorysu 48,1 x 46,5 cm a při výšce 10,2 cm má 641 hmotnost 26 kg.
Moon 681
Partnerem pro 641 je zdrojový komponent 681 – kombinace D/A převodníku a streameru. Estetika i rozměry (krom hloubky 42,7 cm, protože tu nejsou velké reproterminály a váhy, činící „jen“ 18 kg) jsou identické, snad vyjma větracích otvorů nahoře.
Stejný je i informativní displej, také na tomto přístroji je osm ovládacích tlačítek. Nejmarkantnější rozdíl je samozřejmě vzadu, kde se nachází bohatá konektivita.
Digitální vstupy zahrnují dva koaxy, dvě optiky, AES/EBU a také HDMI pro zpracování signálu přes ARC, je tu též USB pro spojení s počítačem a druhé k zapojení flash disků s hudbou. Dva ethernetové porty jsou i zde, v tomto konkrétním případě ale umí logicky čerpat i data z místních sítí či internetu. Alternativou jsou dvě přítomné anténky pro Wi-Fi a Bluetooth.
Na výstupu jsou k dispozici XLR i RCA konektory, oproti zesilovači tu najdete také dva vícepinové konektory pro připojení k externímu napájecímu zdroji. To pak nemusíte využívat standardní napájecí zásuvku a mělo by dojít ke zlepšení zvukové kvality.
Vnitřní prostor je pak oproti integrovanému zesilovači rozčleněný méně symetricky, zato jsou jednotlivé sekce dobře odstíněné kompletními pouzdry. Platí to i pro hybridní napájecí zdroj, zabírající dobrou třetinu prostoru. Přesto všechno jsou signálové obvody analogové části plně symetrické.
Streamování má na starosti firemní platforma MiND2, otevírající cestu ke všem populárním službám (Spotify Connect, TIDAL Connect, Qobuz, HiResAudio, Deezer) i protokolům (Roon Ready, AirPlay 2). Součástí digitální části je také MHV (Moon Hybrid Volume) pro snadnou regulaci hlasitosti, máte-li v systému třeba jen aktivní reprosoustavy nebo koncový stupeň. Systém sází na částečně digitální a částečně analogovou regulaci úrovně.
D/A převodník MDE-1 je vlastně FPGA pole s vlastním softwarem a systémem pro přečasování příchozích digitálních signálů. 681 zvládne zpracovat prakticky jakýkoliv PCM i DSD signál, ale i MQA kompresi.
Obvody pracují v rozsahu 2 – 150 000 Hz (0, -3 dB), přeslechy jsou lepší než -125 dB, odstup signálu a šumu spolu s dynamikou mají hodnotu 125 dB a celkové harmonické zkreslení vč. šumu má úroveň 0,0003% při plné úrovni digitálního signálu.
Poslech sestavy (protože jsme hodnotili primárně jako celek, byť jsme prohazovali i jednotlivé komponenty) probíhal v pražském studiu Avitsmart, kde se hrálo hlavně na Focal Scala Utopia Evo. Propojeno bylo kabeláží Nordost Valhalla 2 a napájel IsoTek V5 Aquarius a IsoTek EVO3 Titan One. Ke srovnání krom sestav Naim NSS 333 / NAC 332 / NAP 350 / NPX 300 a Naim NSC 222 / NAP 250 / NPX 300 byl třeba Hegel H600 nebo Hegel Viking.
Není asi překvapením, že ať prohazujete jak chcete, tak nejlepších (respektive charakterově nejkompatibilnějších) výsledků dosáhnete prostě s dvojicí 641 & 681.
Hrobové syntetické tóny z „I Am No One“ od Gemini Killer („The Worst of Gemini Killer Vol. 8“ | 2012 | Army of Darkness) mnohdy a mnohde reálně ani nejsou slyšet, neb spadají spíše do sféry, kde pracují subwoofery. A pokud už slyšet jsou, tak často měkké a ne plně artikulované, protože zesilovače jako kdyby neměly sílu je správně „podržet“. V tomto patří Moon velký respekt – jakkoliv to udělali, tak „pouhý integráč“ má suverénní schopnost zatřást i podlahou pod vámi a zvuk je nejen patřičně hluboký, ale také super pevný v konturách. Důraz i šťavnatost stejně jako kontrola jsou i v kontextu kategorie impozantní a zdá se, že Kanaďané skutečně zvládli vyrobit famózní high-end.
Kytarovo-vokální kousek „Pigeon“ od Cloth („Secret Measures“ | 2023 | Rock Action Records) zněl otevřeně, velmi jasně a rázně, ale ne suše. Živost reprodukce je téměř koncertního charakteru, intenzita ovšem nepůsobí technicistně nebo invazivně. Pevnost a konkrétnost jsou pak prostě fenomenální. Prožitek je skutečně intenzivní, tolik energie pod tak dobrou kontrolou se rozhodně jen tak neslyší a hudba má drajv, který vás přímo přiková do sedačky.
Znělost a přirozenost kovových činelů v klasické „The Look of Love“ v interpretaci dua Ronald Isley a Burt Bacharach („Here I Am“ | 2003 | SKG Music | 00600445050075) byla dechberoucí – a to nejen v kontextu dané kategorie. Čistota tónů, přesně načrtnutá textura, skvostná konkrétnost, je tu všechno. „Skutečně přítomné“ by to mohlo pocit z výšek dobře shrnout. Přitom Moon nehraje na okázalý detail, studeně dokonalou analytičnost nebo něco takového – zvuk je bezmála holograficky autentický.
„Lamp Lady“ zpěvačky Sevdalizy („Shabrang“ | 2010) spadá do škatulky „lepšího popu“, ovšem nahraná je výtečně a má notná dynamická zhoupnutí, což minimálně od jisté hlasitosti klade nemalý důraz na autoritu a jistotu zesilovače. A Moon obstává při prakticky libovolné poslechové úrovni, můžete hrát tak, že se třepou stěny a vše zůstává bezmála perfektně konkrétní, super pevné a jadrné. Charakterem patří sestava spíše k intenzivnějším, živějším a důraznějším, ovšem nepůsobí přesto až příliš dopředně nebo snad až zahlcujícím stylem. Je to jako precizně nazvučený koncert a už potichu cítíte valnou část dynamického gradientu, nahlas pak je to „prostě naživo“.
Díky mimořádně čistému signálovému pozadí vynikají snadno i drobné detaily a máte pocit, že „Hello“ (Hania Rani | „Ghosts“ | 2023) je perfektně kontrastní. Jasnost, otevřenost a čitelnost jsou prvoligové, přitom intenzita tu neznamená žádnou ukřičenost ani u ostřejších tónů, všechno je v pohodě a organizace je špičková. Dvojice 641 / 681 je jako otevřené okno do světa nahrávky, takže vhled je fenomenálně samozřejmý. S takovou kombinací čistoty, zřetelnosti a sebejistého nadhledu jdou bez únavy strávit dlouhé poslechové hodiny.
Kompozice „Solkverv: I. Skrida“ Henninga Sommera („BORDERS“ | 2023 | nahráno 2021 | 2L | 2L-173-SABD) byla prezentovaná ve velikém obraze, roztaženém, nádherně samozřejmém a plastickém, vystouplém mimo reprosoustavy a jednoznačně kontrolovaném. Přehlednost je excelentní, i velké reprosoustavy jsou pod špičkovou kontrolou a zasazení jednotlivých nástrojů i jejich zvuků je precizní, plastické a konkrétní – Moon je extra přesný a prezentní.
Rocková „Number 149“ Rosalie Cunningham („Two Pieces Puzzle“ | 2022 | Ecoteric Antenna) tepala, šlapala a drala se dopředu ve skvělém rytmu, cítíte výjimečně dobrou kontrolu a autoritu, zvuk je velký, nasycený a úžasně zábavný. Jednoduše jen sedíte a posloucháte, bavíte se a nic neřešíte, je to strhující poslechový zážitek, bezprostřední kontakt s hudbou.
Komponenty kanadských Moon patřily vždycky mezi to dobré až skvělé, ovšem nová generace jménem North Collection je tedy ještě z jiného těsta. Nejen, že jsou to pohledné a „lidsky skladné“ výrobky, ale zároveň výtečně fungují (až na řekněme jisté dětské nemoci síťové části, které bezpochyby vychytají další aktualizace), mají praktickou konektivitu pro každou domácnost. Co je však nejdůležitější, to je jejich schopnost artikulovat hudbu s nebývalou dávkou energie, skutečné a prakticky hmatatelné přítomnosti a intenzity. Přesto jsou naprosto kultivované, neukřičené a neúnavné, takže si můžete jen sednou a bezstarostně poslouchat jak jen libo. Přes šest set tisíc je za dva nevelké elektronické komponenty rozhodně obří cena, ovšem nenechte se zmást – výsledná kvalita je plně odpovídající!
Kč 302 500,- - Moon 641
Kč 326 700,- - Moon 681
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/zesilovace-integrovane/5136-moon-641-moon-681#sigProIdeb2d74fe5f
--- --- --- --- ---
KLADY
+ autorita a kontrola
+ kompaktní formát, srovnatelný v mnohem s „rozlehlými“ sestavami
+ nebývalá energie a drajv
+ pocit kvality – materiálově, zpracováním,…
+ famózně šťavnatá reprodukce
+ široká konektivita (v kombinaci obou přístrojů)
ZÁPORY
- streamovací platforma v době testování nebyla tak perfektní jako jsme byli u Moon zvyklí (z pohledu lehkosti nastavování, stability apod.), ačkoliv to je na 99,9% jen otázkou času a aktualizací
- někomu může chybět phono předzesilovač
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: Mareka Audio | www.marekaaudio.cz
PRODÁVÁ: Avitsmart | www.avitsmart.cz , HiFi Morava | www.hifimorava.cz