Název značky Grandinote lze přeložit zhruba jako "Skvělé noty" nebo tak nějak - za touto malou manufakturou stojí Max Magri, bohémsky působící a stále usměvavý muž s podmanivým optimistickým charismatem. Výrobky této manufaktury z Bressana Bottarone poblíž Pádu zhruba na půl cesty mezi Milánem a Janovem jdou vlastní cestou - tou vizuální, trochu zvláštní, i technickou. V hlavě Maxe Magriho se totiž zrodila topologie obvodů Magnetosolid, která prý kombinuje to nejlepší z charakteristik tranzistorů a elektronek.
Nemizící úsměv na Maxově tváři má možná i jiné důvody - třeba naprosto fenomenální recenze napříč světem, i když značka samotná je na světě nedlouho. Dobrým příkladem budiž to, že nejvyšší monobloky Grandinote dostaly hodnocení 140 bodů ve značně prestižním německém časopise Audio - 140 bodů je maximum, které lze udělit a za 45 let existence časopisu ho dostaly přesně tři výrobky. Tři.
Kdo byl na výstavě Audio Video Show Praha 2017, možná v jednom z malých pokojíků o elektroniku a reprosoustavy tohoto sympatického muže. A kdo o ně zavadil, jistě zůstal s otevřenými ústy stát. Do redakce právě na základě rozhovoru na výstavě dorazil ten nejdostupnější firemní produkt - phono předzesilovač Celio.
Budiž ke cti značky připsáno, že všechny jejich výrobky ctí naprosto dokonale jednotné vizuální pojetí - oblé rohy, černý hrubý matný povrch a celkově až industriální jednoduchost, to vše posazené na masivních kulatých kovových nožkách. Nenechte se ale estetikou jako vystřiženou z minulých dekád zmást - zpracování je perfektní. Celio je pěkně robustní - při rozměrech 17,8 x 14,8 x 31,6 cm (š x v x h) váží solidních 7 kg.
Čelní panel je extrémně jednoduchý - černou plochu rozbíjí jen kovově lesklý zakulacený obdélník, v němž je bílým tiskem logo firmy a označení přístroje. Přímo uprostřed je pak jen maličko svítící dioda, potvrzující zapnutí.
Zadní panel je ze zrcadlově lesklého hliníku a zaplněný konektory a informacemi. Nahoře jsou větrací průduchy, pod nimi jeden XLR vstup a jeden XLR výstup (Celio totiž lze použít i v symetrickém zapojení, ale musíte si koupit dva kusy). O kousek níž je čtveřice nesymetrických RCA konektorů - pro pravý i levý kanál je tu vstup a výstup vedle sebe. Na pravé i levé části najdete i pětici malých dvoupolohových přepínačů, díky nimž můžete dle vzoru na zadní straně nastavit vhodnou zátěž od 10 do 47 000 ohm.
Celio je koncipovaný jako vhodný pro MM i MC přenosky, zisk si můžete nastavit ve dvou polohách (nízký / vysoký) pomocí dvoupolohového přepínače zvlášť pro každý kanál. Na panelu je také dvojice zemnících kolíků - jeden připojí zem na šasi, druhý na signálové konektory. Celio je tak velmi univerzální po všech stránkách. Posledními konektory na přístroji jsou už jen klasická napájecí zásuvka a velké tlačítko, které se rozsvítí červeně a indikuje zapnutí.
Zapnutí samotné je vlastně zvláštní proces - díky odlišné koncepci obvodů Celio první minuty "mlčí" a teprve zhruba za hodinu se vše usadí a zvuk se otevře, ne nepodobně jako u lampových konstrukcí.
Vnitřní obvodové uspořádání vychází z firemních patentovaných "Magnetosolid" nápadů (zjednodušeně prý obvodová řešení typická pro elektronky osazená tranzistory a blíže neupřesněnými ferromagnetickými prvky), rozložení je plně dual mono. Obvody nemají žádnou zpětnou vazbu a jednotlivé části jsou spojeny přímo bez použití kondenzátorů. Předzesilovač pracuje v čisté třídě A. Elektronika nabízí zisk 66 dB pro MC a 45 dB pro MM přenosky.
Grandinote Celio nám dělalo společnost na vícero vhodných a vlastně i disproporčních systémech - zkoušeli jsme Celio samozřejmě na sestavě VPI Scout + Jelco SA-250 + Hana EH / Naim Nait XS + Naim FlatCap XS / Naim NAP 250 / Harbeth Monitor 30 s filtrem IsoTek EVO3 Solus, zkoušeli jsme jej ale i s Pro-Ject Elemental / Norma Revo IPA-70B / Xavian Premio s filtrem IsoTek EVO3 Sirius. Měli jsme ale také možnost poslouchat přes Avid Acutus Reference SP / T+A PA 3000 HV / KEF Reference 1 s filtrem IsoTek EVO3 Sigmas. Porovnávali jsme s různými předzesilovači, ať už těmi vestavěnými ve zmíněné elektronice nebo třeba s Pro-Ject Phono Box, Naim Stageline či Avid Pellere.
Grandinote Celio opravdu chvíli trvá, než se řádně "rozcvičí" - rozdíl ve zvuku během prvních řekněme 45 minut je dramatický, podobně jako když se zahřívá elektronka. Tu pak svým projevem Celio evokuje i díky své nádherné bohatosti, barevnosti a plnosti od basů až po výšky - je fakt, že třeba Avid Pellere má přesnější, zaříznutější basy, ale je vedle Celio studený a věcný, zatímco Celio vykouzlilo basovou linku v "Obsession" Boba Jamese ("Obsession" | 1986 | Warner Bros. | 925 495-1) v úchvatně energickém duchu, tak úžasně broukající, plnou a živou, vlastně životem úplně přetékající. Basy jsou úžasně pružné, svižně houpavé a famózně uvolněně a s nadhledem definované tak, že jsou jednoduše přirozené. Ta nenásilná konkrétnost je hypnotizující, i když někomu může možná lehce chybět důraz a údernost klasicky "tranzistorového typu".
V čem je Celio naprosto fantastické a v čem jsme nikdy žádné lepší phono neslyšeli bez ohledu na cenovku, to je podání středů a vokálů obzvláště - bože, hlas Cassandry Wilson v "Run the VooDoo down" ("Traveling Miles" | 1999 | Blue Note | 7243 8 54123 1 8) byl velký, velice bohatý, ale hlavně fantasticky barevný, bezprostřední a velmi neokázale, ale zato o to víc do hloubky prokreslný; jakkoliv je to často spíše nadšená fráze, zde je to fakt - jako kdyby zpěvačka prostě stála v místnosti. Takovou porci přirozenosti, respektive absolutní absence jakékoliv techničnosti najdete jen u těch nejvýjimečnějších a i tam si troufneme tvrdit, že Celio vede. Tak hebký, sametově laskající a famózně plastický hlas s tak nenásilným podáním se prostě jen tak neslyší - a ta nádherně jistá prezentace, ta ultimativní čistota, konkrétnost a přirozenost, to je krása, čistá krása, která stírá i poslední patinu "reprodukovanosti".
Jemná hladkost pokračuje i v nejvyšších tónech, v "Taking the veil" Davida Sylviana ("Gone to Earth" | 1986 | Virgin | VDLI 33) se nekonala žádná exhibice, vše bylo naopak naprosto urovnané, uměřené a uklidněné - přesto výjimečně snadno čitelné a realistické. Tón zůstává jasný, kulatý a sladký, sebejistě neupozaděný, ani vtíravě se tlačící kupředu. Grandinote Celio hraje tak krásně, že dělení na pásma je tu nesmyslné, je to dokonale organický, spojitý a živý celek s naprosto dokonalou čitelností.
Klavír v "Blanc" Sylvaina Chauveau ("Nocturne Impalpable" | 2014 | Minority Records | MIN33) jako by se po zapojení Celio do libovolného ze zmíněných (i nezmíněných - třeba s ELAC Miracord 90 a dalšími) systémů objevil jako nikdy předtím - to tělo, ty proporce a tu uvolnění všech limitů, jako kdyby zvuk rozkvetl, odhodil okovy a jakékoliv těžkosti a zažehl v sobě skutečný, neumělý život. Ta dynamika! Ten důraz! U klavíru je cítit jak rezonuje tělo, je výjimečně přesvědčivý, dokonale spořádaný a tak klidný; až s Celio si uvědomíte, že doposud jste vlastně cítili lehký dynamický limit a jakési spoutání zvuku i tam, kde jste to bez lepší reference nepoznali.
Rozlišení a organizaci v "Lion in Winter" od Bee Gees ("Trafalgar" | 1971 | MFSL | MFSL 1-263 / 0973) lze popsat jednoduše jako "neomezené" - oproti čemukoliv, co jsme kdy měli možnost slyšet je zde najednou více informací, jsou přirozeněji poskládané, více rozvrstvené a přesto čitelnější a jsou tu cítit i subtilnější dozvuky, vrznutí a opět - není tu ani náznak mechaničnosti, jen přetrvávající barevnost, plnost a přirozenost ze světa toho nejvyššího high-endu. Prostě je tu všechno - velký buben má tělo, objem a rozhýbává velkou masu vzduchu, hlasy mají strukturu, basová linka parádní čitelnost a vše má dokonalý pořádek. Nepřišli jsme prostě na nic, co by tu chybělo.
Ještě větší nadšení - jestli je to možné - v nás vzbudilo podání prostoru hudební scény v "Sinister Footwear / Uncle Meat" od Franka Zappy v podání Pierrejean Gauchera ("Zappe Zappa" | 1997 | Zappo Records | ZR001). Jde o záznam živého vystoupení a také to z něj každou chvíli cítíte - tolik vzduchu, tolik skutečného prostoru na scéně, je to vysloveně 3D, je to hologram a přesto naprosto netechnický, scéna a hudba je cítit dokonce i směrem dopředu před reprosoustavy, dozadu za ně i doprava a doleva za jejich ozvučnice a přitom nic není roztrhané - naopak propojené, jednotné. A ta lokalizace - naprosto bezprostředně a samozřejmě Grandinote Celio každého z hudebníků umístí ve scéně, nehybně a s úplně stejným pocitem, jako když sedíte v hledišti v klubu a koukáte na hudebníky.
Hodně zajímavé bylo to, jak Grandinote Celio naložilo s veskrze průměrně znějícím vydáním "Čtyřky" Led Zeppelin, konkrétně s "Black dog" (1971 | Atlantic | 8722-79657-7). Téměř úplná absence praskotu a šumu nás zprvu zaskočila a hledali jsme problém s rozlišením či jiné špatné nastavení - ale on tam není. Celio prostě zvládá signál zpracovat dokonale čistě a přehledně, prostě odsune stranou onu "analogovost" a nechá na vás jen proudit nebo spíše doslova tryskat barevnou a krásnou hudbu. Rock má drajv, objem, důraz a je to božsky šťavnatá jízda, znělá a řízná zároveň.
Grandinote Celio je za celou dobu existence Hi-Fi Voice jeden z nemnoha komponentů, které nás i po dejme tomu sto hodinách poslechu stále nechávají s otevřenými ústy a bušícím srdcem přesně jako v ten první moment, kdy jsme si uvědomili, že Celio je jiné a že je výjimečné. Krom toho, že je Celio univerzální phono předzesilovač s příjemnými možnostmi nastavení, je to hlavně komponent, který vnese do řetězce s gramofonem neuvěřitelné, úchvatné, fascinující, hypnotizují a emotivní kouzlo, z kterého se vám prostě chce nadšením až brečet. Je to neuvěřitelně intenzivní muzikální zážitek, který smaže jakékoliv stopy mechaničnosti a i když připomíná svým lehce teplejším a barevnějším podáním kombinaci špičkových elektronek se špičkovými tranzistory ve třídě A, je přeci jen ještě jiný, vlastně nepopsatelný. Je to zážitek, který vás prostě dostane a který překonává hranice reprodukce. Toto je vskutku referenční přístroj s tak silným charisma, že zbylo jen jediné - od teď až na věky je Celio součástí redakční sestavy a srdcem našeho analogového řetězce, lepší doporučení neumíme dát a jen doufáme, že se někdo chopí příležitosti dovážet do ČR a SR Massimilianovy komponenty...
cca Kč 150 000,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/phono-predzesilovace/1411-grandinote-celio#sigProId9f3ecb2a89
--- --- --- --- ---
KLADY
+ nádherně přirozený, živý zvuk
+ prokreslení, komplexnost
+ nádherně muzikální
+ možnost symetrického zapojení (byť za dvojnásobek ceny)
+ skvělá kvalita výroby
+ možnosti nastavení
ZÁPORY
- možná vzhled není příliš moderní
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: Grandinote | www.grandinote.it