2021 12 31 TST Hana Umami Red 1

Vedle čtyř základních chutí (slaná, sladká, kyselá, hořká) máme cit ještě pro jednu, jejíž receptor byl ale identifikován teprve přes 22 lety. Říká se jí umami (od japonského slova „umai“, neboli delikátní, chutný) a je to takový ten pocit, že vám něco opravdu šmakuje. Právě toto slovo použil pro svou vrcholnou přenosku japonský výrobce HANA (což je mimochodem zase japonské slovo pro „krásno“).

S trochou fantazie tak lze říci, že top model této poměrně mladé značky, stavící ovšem na umění starých a zkušených mužů (hlavní postavou je pan Masao Okada, který první přenosky vyráběl již v roce 1964) s typicky japonským citem pro jemnou mechaniku, se dá přeložit jako „delikátní krása v červené“.

Umami Red je MC přenoska (jiné HANA nevyrábí) a je vyráběná za pomoci špičkové techniky a velkého podílu ruční práce v Japonsku (jinak to HANA nedělá). Tělo přenosky je červené, s černým čelním panelem s firemním logem, samotný mechanický systém přenosky je vyvedený v zlatavé barvě, stejně jako nápisy na těle.

2021 12 31 TST Hana Umami Red 2

Technologicky Umami Red sází na ebenové tělo s náročným lakováním urushi technikou (ruční lakování za pomoci přírodního materiálu ze stromu škumpy lakodárné) v kombinaci se strojově opracovaným duraluminiem (hliník s přídavkem mědi a malým množstvím hořčíku, manganu a jiných prvků), magnety ze vzácných kovů, které poté prochází kryonickým procesem a diamantový hrot. Ten je na konci bórové chvějky, vypracovaný do tvaru microline. Cívky jsou navinuté měděným drátkem.

Přenoska nabízí nízký výstup 0,4 mV, separaci kanálů 30 dB na 1 kHz a frekvenční rozsah 10 – 50 000 Hz. Impedance cívek je 6 ohm na 1 kHz, výrobce doporučuje využít zatěžovací impedanci více než 60 ohm.

2021 12 31 TST Hana Umami Red 3

Umami Red jsme poslouchali v showroomu dovozce – přenoska seděla na raménku Reed 3P a gramofonu Dr. Feickert Blackbird. Poslouchalo se převážně přes KEF R11 a T+A PA 2500 R, jako phono byl použit skvělý Dr. Feickert Vero. Jako alternativa byl k dispozici gramofon T+A G 2000 R. Vše bylo propojeno kabely T+A.

Ačkoliv jsme dlouhodobě uvyklí na zvukovou charakteristiku přenosek HANA, míra bohatosti a vřelosti, s jakou zazněl kontrabas Charlie Hadena v „My Old Flame“ („Last Dance“ | 2014 | ECM | ECM 2399), byla i tak překvapující. Kontrabas byl veliký a mocný, spoustu dřeva se tu rozechvívalo s každým drnknutím struny v měkkém, poddajném a sametově nádherném zhoupnutí a přestože Umami Red hraje jasně na krásu a objem, rozdílnost jednotlivých poloh nástroje už zaznívá s naprostou suverénností. Je to výsostně „analogový“ bas, dost možná nejkrásnější, který jsme kdy na vinylu potkali.

2021 12 31 TST Hana Umami Red 4

Na průměrné nahrávce „Muddy Waters“ od LP („Lost on you“ | 2014 | Vagrant | 538284881) bylo cítit, že HANA není nekompromisním soudcem a díky lehce decentnějšímu a možná i trošku uhlazenějšímu projevu vás nechá užít si právě i obyčejný popový záznam – informací zpod příjemné sametové vrstvičky získává přenoska opravdu dost, je to košatý, vrstevnatý a snadno čitelný zvuk, který přímo bují barvami. Reprodukce je čistá a konkrétní, vnímáte třeba už i pocit „vzduchu“ kolem instrumentů a zpěvačky, přitom v reprodukci ale setrvává ten „analogový“ duch.

Jistý dotek decentnosti, přítomný ve všech přenoskách HANA, u Umami Red nebrzdí prezentaci nejvyšších tónů v jejich celé jasnosti a znělosti. Cinkot krásně zaznamenaných činelů v „Joni“ Matihase Eicka („Skala“ | 2011 | EMC | ECM 2187) byl plný informací až po ty nejkřehčí odstíny – je to o TOLIK výraznější a propracovanější reprodukce v porovnání s nižšími modely HANA, že je to až fascinující. Zejména na tichém tikotu činelů je slyšet, jak dlouho a lehce setrvává jejich zvuk v prostoru, jak snadno není překryt zvuky dalšími. I tady na kovu nicméně zůstává patrné maličko hladší podání, díky tomu si ovšem užijete vlastně i ty nejprůměrnější výlisky.

2021 12 31 TST Hana Umami Red 5

Mocný buben v úvodu „Lion in Winter“ od Bee Gees („Trafalgar“ | 1971 | MFSL | MFSL 1-263) byl v podání Umami Red trochu rozmáchlý, spíše než přímočaře úderný. Byl velký, fantasticky šťavnatý a robustní a i když jiné špičkové přenosky mohou nabídnout pevnější ohraničení nebo pocit větší soustředěnosti (což tak nějak vychází z celkového pojetí), pocit fyzické přítomnosti byl ale opravdu skvělý.

Navzdory tomu, že Umami Red není v prvé řadě analytickým nástrojem, nabídla v „Modul 60“ od Nik Bärtsch’s Ronin („Awase“ | 2018 | ECM | ECM 2603) spoustu a spoustu detailů – je znát, že i oproti pěkné HANA ML se z nahrávky prostě zvedne závoj, který jste si ani neuvědomovali. Přestože samozřejmě přenoska jako taková určuje výsledný charakter nejvýraznějším způsobem a ani Umami Red není „bezcharakterní“ a zcela transparentní, tak zpod pláštíku příjemnosti proniká hlavně sama nahrávka a její styl. Umami Red vás pak zavede do světa, kde už je hudba nenásilně, nenáročně samozřejmá a kde všechno přirozeně plyne a rozkvétá. Fantastické je sledovat zejména ty nejmenší detaily, takové ty droboučké nuance na hranici rozlišitelnosti, jak se skrze Umami Red vyklubou na svět a dotváří punc autentičnosti a to tak přirozeným způsobem, že je to vskutku strhující.

2021 12 31 TST Hana Umami Red 7

Jakkoliv vinylové desky nejsou zrovna nejdokonalejšími nosiči pro stereofonní záznam, Umami Red ukázala v Caveově „There is a Kingdom“ („Boatman’s Call“ | 2011 | Mute | LPSEEDS10) opět dost možná nejlepší podání, s jakým jsme kdy měli tu čest. Týká se to zejména hloubky, kdy nástroje získaly nejen na plasticitě, ale také konkrétnější rozložení v prostoru, jako kdyby kolem nich bylo citelně více vzduchu, zároveň je ale zvuk propojenější a je cítit, že jde o poměrně velký prostor. Oproti všem ostatním přenoskám se ale také zvětšil prostor, hudební scéna „vystoupila“ do prostoru odvážně a krásně.

Stále nejsilnější charakteristikou Umami Red je ale přívětivá muzikálnost – i říznější hudba, jako třeba „Child in Time“ od Deep Purple („In Rock“ | 2016 | Harvest | 0825646035083) zní lehce decentně, plyne, šlape a houpe se, není neurvalá a přesto má spoustu síly a energie, drží ve formě a přesto si dopřává trochu rozmáchlejší, uvolněnější styl, který snadno absorbuje případné nedokonalosti nahrávek, aniž by omezil intenzitu zážitku. Umami Red pak je rozhodně o hodně „přímější“ než nižší modely, autentičtější, ale ne nekompromisně.

2021 12 31 TST Hana Umami Red 10

Umami Red je krásná, dospělá přenoska – ostatně, musí být, když už máte za takhle malou věcičku zaplatit takové peníze. Ale to je vlastně jediné, co lze říct o Umami Red a nebude to čistě nadšeně pozitivní – cena už je prostě vyšší a Umami Red nahraje 3x lépe, než třeba model ML – i přesto je to vlastně výhodná koupě, neb saháte po zvukové kvalitě z nejvyšší třídy, aniž by to znamenalo statisícové investice jako u leckteré konkurence. Pokud nicméně máte nějaké pěkné velké šasi a perfektní raménko, Umami Red je velmi lákavou lahůdkou, která vám s trochu vlastní stopou (tedy dávkou měkkosti a jemnosti, s vřelejším nádechem a sladkostí) nabídne pronikavé, hluboké, barevné zážitky. Je to dospělá přenoska, která si neklade za cíl být úplně nejautentičtější, ale chce být úplně nejzábavnější za každých okolností a to se dost možná i daří. HANA Umami Red je opravdu velmi „umami“.

Kč 99 980,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ krásná muzikálnost

+ požehnaná bohatost

+ klidný a jemný zvukový styl HANA

+ okouzlující mix barevnosti a realističnosti

+ výtečný poměr investice a získané zvukové kvality

+ možnost plnohodnotného srovnání s dražší konkurencí

ZÁPORY

- poměr cena / výkon už možná není TAK atraktivní jako u nižších modelů, ale v high-endovém světě pořád patří mezi nejzajímavější 

--- --- --- --- ---

DOVOZCE: Altei | www.altei.cz 

Audio Video Show Praha - vstupenky

XAVIAN Medea

Perfect Sound Group

Denon PerL v akci

AV Center

VÝPRODEJ Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Unitra

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Lab12 | Audiofeel

AudioEgo

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Musical Fidelity M8xi [2]
Grandinote Shinai
Cambridge CXA81 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC [1]
Métronome Le Player 3 [1] + [2]
Bluesound NODE (Gen 4) [2]
EverSolo DMP-A6 [3]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
Apogee Groove [5]
Cambridge CXC [3]
Zidoo Z9X Pro [1] 
Zidoo Z9X [2]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

KEF Blade One Meta [1]
Fyne Audio F1-5 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
+ HEXMAT Eclipse
+ HEXMAT Molekula
+ IsoAcoustics Gaia III
Grandinote Celio [4]
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH
DS Audio ST-50

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Valhalla 2 (bi-wire jumper) [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
ZenSati Authentica [2]

SIGNÁLOVÉ XLR
KrautWire Super Symetric Gold [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [3]
TelluriumQ Black
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie
Cardas Clear (sluchátka)
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7u [1] 
SOtM dCBL-CAT7 [1]
SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB)
Nordost Blue Heaven (coax)
Nordost Purple Flare (USB) [5]
2x AudioQuest Jitterbug FMJ [1]
AudioQuest Jitterbug [1]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Valhalla 2 [1]
Cardas Clear Beyond XL C19 [1]
VYDA Laboratories Orion [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premier [2]
IsoTek EVO3 Optimum [2]
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek V5 Sigmas [1]
Norost QSource [1]
IsoTek V5 Titan [2]
IsoTek V5 Polaris [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
Denon PerL Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

SOtM sNH-10G & sCLK-EX [1]
SOtM iSO-CAT6 SE [1]
SOtM iSO-CAT7 [1]
Solid Tech Feet of Silence [1]
Solid Tech IsoBlack [1]
Cardas Multi Blocks [1]
Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost Sort Lift [1]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics Gaia I [1]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
AudioQuest Fog Lifters [2]
AudioQuest Noise-Stoppers [1] + [2]
stojany Kudos S50 (vyplněné 15 kg písku) +
Soundcare SuperSpikes
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
akustické prvky ASI Sugar Cubes [2]
SONOS One SL
65" UHD Philips 65OLED806 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [3]
NEO HIGH END Tripod [2]

SPL

Amarock Studio

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio Studio Hifistyl

AV Center High-End Studio Praha

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Audio Video Show Praha 2025 | výstava hi-fi techniky a domácího kina

Amarock Studio | Vitus - Rockport - Kalista