Použití magnetické levitace pro vyzdvižení pohybujícího se objektu nad jeho dráhu a snížení nežádoucího tření na nulu není nic nového - vznikl v 60. letech, v Japonsku se u vlaků úspěšně zkouší od 70. let, najdete ho ale i v Číně nebo Německu. Aplikovat tento princip do hi-fi techniky ale napadlo až Slovince z městečka Nova Gorica poblíž italských hranic, kteří tak nejprve na crowdfundingovém serveru vybrali peníze na prototyp a posléze rozjeli reálnou výrobu gramofonu, jehož talíř se pohybuje právě na principu magnetické levitace.
A tak vznikl model ML1, na první pohled moderně pojatý gramofon, jehož originalitu doceníte až při bližším pohledu. Když je gramofon vypnutý, působí poměrně tradičním dojmem. Možná za to může i čistě pravoúhlé, poměrně mohutné šasi na čtveřici robustních nožek. Pěkně zpracované tělo s váhou bezmála 10 kg má poměrně podstatnou šířku 47,7 cm, hloubku 35,5 cm a 18,5 cm na výšku (což je první pro gramofon poměrně netypická věc). Základna je vyrobena z MDF profilů.
ML1 je skutečně pěkným příkladem čistého moderního designu - v levém předním rohu horní plochy základny se nachází kruh s výřezem, který pootočením ukáže tu kterou hodnotu otáček právě nastavujete. Otáčky řídí software, takže na vás je jen pootočit knoflíkem. Na druhé straně šasi sedí nijak exotické, ale dobré raménko 9cc od Pro-Ject. Jde o lehkou uhlíkovou trubičku s dobrým zavěšením a bezproblémovým chodem - v MAG-LEV k ní nicméně přidali modifikaci.
Jde o systém spouštění raménka, který tak činí mimořádně pozvolně - je to proto, že právě spuštění raménka funguje i jako pokyn pro gramofon, aby začal otáčet talířem. Součástí modifikace je i to, že na konci nahrávky se raménko automaticky zvedne, což z ML1 dělá poloautomatický gramofon.
Pokud byste nechtěli využít dodávané přenosky Ortofon OM 10 (a že je to disproporční přenoska k takovému šasi a raménku, o tom asi není třeba dlouze diskutovat), výrobce nabízí volbu několika různých protizávaží a doporučuje i vyšší přenosky řady OM nebo 2M od Ortofon. Doporučením je nicméně každopádně neváhat a přenosku vyměnit.
Teď se ale dostáváme k tomu, co dělá ML1 naprosto odlišným od čehokoliv, co tu doposud bylo (a že to je prohlášení, které má svou sílu vzhledem k dlouhým dekádám existence gramofonů). Je to způsob, kterým MAG-LEV roztáčí svůj dvoukilogramový talíř z plastiku a skelných vláken. Ten spočívá v klidovém stavu na čtveřici opěrných sloupků, po založení vinylu a spuštění raménka na něj začíná 37 sekund trvající proces, na jehož konci začne hrát hudba.
S jistým ne úplně luxusním zvukem malých motorků se nejprve zasunou opěrné nožky do šasi a talíř se začne vznášet. Poté pohonný systém na bázi velmi silných magnetů a cívek měnit sílu v jednotlivých segmentech v kruhovém uložení patentovaného systému (tvar kopíruje průměr talíře zhruba v místech, kudy vede kruhová linka decentního LED podsvětlení) a tím se talíř dá zvolna do pohybu. Je fascinující, že tu nenastává téměř žádný pocit plavání, talíř se otáčí klidně, důstojně a přesně. Může za to i neustálá kontrola magnetického pole řadou senzorů a pečlivým monitorovacím softwarem. Samozřejmě ale musíte dbát na to, že talíř je prostě ve vzduchu a že ho nic nedrží, takže nechtěné drknutí do něj vyústí v katapultáž náhodným směrem.
Pokud byste se báli o to, co se stane při náhlém výpadku proudu, tak i na to konstruktéři mysleli - 12 voltový externí napájecí zdroj samozřejmě v tu chvíli bude k ničemu, ale v šasi se ukrývá malý zdroj nepřerušitelného napájení, jehož kapacita stačí právě na zastavení talíře, zvednutí raménka a vysunutí základnových opěrek.
Výstup signálu z přenosky je přes klasický pár cinchů se zemnícím kolíkem. Je otázkou, zda by pro konzumenta, který chce v této ceně stylový a originální gramofon spíše než čistý nekompromisní high-end, nebylo zajímavé i vestavěné řešení phono ekvalizace.
Největší výhodu absence jakýchkoli pohyblivých částí v šasi a oddělení talíře vzduchovým polštářem představuje úctyhodná hodnota odstupu signálu a šumu (tedy přesněji vlastního hluku gramofonu) přes 73 dB. Hodnota Wow & Flutter pod 0,17% je také důstojná i v této kategorii.
MAG-LEV ML1 jsme zkoušeli v poslechové místnosti dovozce, kde mu dělala společnost především elektronika T+A - modely PA 3100 HV nebo PA 2000 R, ale třeba i Musical Fidelity M2si. Napojeno bylo buď na interní phono předzesilovače, nebo na Musical Fidelity MX-VYNL. Napájeno bylo přes T+A Power Bar 2+5 Basic HD a propojeno všeobecně kabely Oehlbach vyšší třídy. Poslouchalo se přes Bowers&Wilkins 804 D3 nebo Sonus faber Olympica II. Srovnávat jsme mohli stejné sestavy s Dr. Feickert Blackbird s raménkem Reed 3P a přenoskou ZYX Omega.
Je vcelku jasné, že velkou část ceny tohoto gramofonu musíte přisoudit jeho originalitě a mimořádně komplikované konstrukci pohonu - i proto budou klasicky řešené gramofony ve stejné ceně vždy lepší (a vy to budete skutečně muset dohnat přenoskou - a že šasi nabízí poměrně odvážné možnosti spojení, včetně třeba u dovozce ověřené kombinace s japonskými přenoskami HANA). Nicméně i tak byla basová linka v "Heavy Duty Judy" od Pierrejean Gauchera ("Zappe Zappa" | 1997 | Zappo Records | ZR001) bohatá a ve své měkkosti vlastně dobře čitelná. Je to rozhodně i díky tomu, že celé šasi je rigidní a absence jakéhokoliv doteku talíře s okolím vyjma hrotu přenosky přináší velký klid. Pokud si nicméně spojujete vinyl s takovým tím měkčím, bohatým, mručivě vřelým zvukem, bude se vám ML1 líbit.
Tak i hlas LP v její "Muddy Waters" ("Lost on you" | 2017 | Vagrant | 538284881) zněl s fajnovou transparentností a přesto v takovém tom měkčím, vřelejším duchu. I přes zjevně limitující kvalitu základní přenosky nabízí gramofon rozumnou pevnost a čistotu, s lepší přenoskou rozkvete hlas do překvapivé suverénnosti. Ona stopa po vřelosti pak ale nezastírá třeba i zřetelně tvrdší sykavky nebo trochu celkově tenčí mix nahrávky - ML1 rozhodně nabízí férovou autentičnost i v základním osazení, s vyššími modely přenosek je to pak skutečně, skutečně dobré.
Ani (velmi) základní přenoska vlastně na pevném a mimořádně "klidně" fungujícím šasi ML1 není špatná v tom, kolik detailů činelů vytáhne z nahrávky "People Ain´t No Good" Nicka Cavea ("Live from KCRW" | 2013 | Kobalt | BS006V). A třeba i tonalita - přes celkově jistou věcnost zvuku - není nevěrohodná. Dejte gramofonu ale nějakou skutečně hi-fi přenosku a získáte neanalyticky hrající, příjemně klidný zvuk s příkladně tichým signálovým pozadím bez syčení, hučení nebo jiných rušivých zvuků. A tím, samozřejmě, také s dobře vynikajícími jemnými cinknutími činelu.
Spousta pěkně zblízka a nekomprimovaně zaznamenaných perkusivních zvuků v "Modul 29_14" od Nik Bärtsch´s Mobile ("Continuum" | 2016 | ECM | 476 4790) měla spíše civilnější vyznění, adekvátní objem, zato ale skutečně solidní pevnost. Opět pak stačí nabídnout gramofonu lepší (nebo přesněji řečeno spíše adekvátní) přenosku a získáte i pěknou razanci a dynamiku, zvuk napjatý a odhodlaný.
To samé by se pak vlastně dalo říct o rozlišení - tak jak ML1 v základním osazení nabídne sice pevný a až nečekaně čistý, ale přeci jen co do detailů a informací limitovaný zvuk v "Take a breath" Davida Gilmoura ("On an island" | 2006 | Parlophone | 0946 3 55695 1 3), tak s lepší přenoskou v onom tichém signálovém pozadí a celkově sebevědomě pevném přednesu rozkvetou detaily až tam, kam to přenoska dovolí. A zdá se, že šasi díky přesně kontrolovaným otáčkám a praktické absenci vibrací dovolí "osedlat" i poměrně vysoké modely přenosek, které už budou mít skutečně excelentní čitelnost.
Prostor hudební scény v "Blanc" Sylvaina Chauveau ("Nocturne Impalpable" | 2014 | Minority Records | MIN33) byl vlastně až nečekaně dobře uspořádaný v pravolevém a kupodivu i předozadním směru i se základní přenoskou. Snad tu není takový ten vjem ambientu a okolí nástrojů, ale opět se stačí posunout s přenoskou třeba i k základnímu modelu HANA a všechno je tak, jak to od poměrně drahého gramofonu čekáte.
Slovinské značce MAG-LEV se podařil husarský kousek - za bezmála stoletou historii gramofonu je totiž jejich koncept vznášejícího se talíře jednou z nejefektnějších, ale zároveň dobře fungujících změn v samém konceptu gramofonů. Absence pohyblivých částí v robustním šasi a prakticky dokonalá izolace talíře od okolí zaručují pracovní podmínky, v nichž si i se základní přenoskou dokážete přehrávání vinylu užít. Ale je to právě osazená přenoska, která nenechá vynikajícímu šasi a dobrému raménku využít plný potenciál, pročež stojí za to nechat si rovnou gramofon osadit nějakou z přenosek alespoň ze střední třídy (a třeba modely HANA skutečně stojí za to jak kvalitou, tak cenou plně adekvátní pro MAG-LEV) - pak získáte gramofon, který je možná trochu pomalejší, ale jednak skvěle vypadá a jednak bude už skutečně dobře a dospěle hrát. Na to, že je ML1 ale primárně designovou záležitostí tedy celkově klobouk dolů.
Kč 74 800,- - černé provedení
Kč 81 800,- - bílé provedení
Kč 87 800,- - dřevěný dekor
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/gramofony-a-analog/2263-mag-lev-ml1#sigProId27593e3ac0
--- --- --- --- ---
KLADY
+ pocit vznášejícího se vinylu se neomrzí
+ celkové provedení gramofonu je velmi pěkné
+ snadno, s jakou se celý koncept používá (ač je pomalý)
+ s lepší přenoskou se otevře svět na pomezí skutečného analogového high-endu
ZÁPORY
- standardní přenoska je zřetelně pod úroveň šasi i raménka
- první tóny po spuštění raménka zazní až po 37 sekundách
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: Altei | www.altei.cz