Značka iFi vyvíjí své produkty, které označuje za „vysokooktanové audio“ v přímořském městečku Southport jen kousíček na sever od Liverpoolu a Manchesteru. Specialitou firmy jsou technologií nabitá zařízení, prim hrají D/A převodníky a sluchátkové zesilovače, nezajímavé však nejsou ani různorodé napájecí zdroje a vůbec ne úplně obvyklá příslušenství, vše za realistické ceny. Nejvýše postaveným firemním výrobkem je Pro iDSD Signature, téměř všehoschopná stolní krabička.
Vnější design je trochu eklektický, i když soulad různorodých prvků s bohatými vizuálními volánky utváří v konečném důsledku docela dobře rozpoznatelný styl iFi. Při kompaktních rozměrech s šířkou 21,3 cm, hloubkou 22 cm a výškou 6,3 cm váží Pro iDSD Signature téměř přesně dva kilogramy, z čehož nezanedbatelný podíl dodává kovové šasi. To má vpředu nápadné zlatavě orámované ovládací prvky a nahoře zajímavě pojaté větrací otvory, které díky svému tvaru připomínají kola na vodě, šířící se od čepičky „lupy“, pronikající horním krytem v pravém zadním rohu a umožňujícím vyniknutí barevné záře elektronek.
Uprostřed čela se nachází kruhový otvor s dobře čitelným displejem, kam se navzdory nevelkým rozměrům logicky a čitelně vešly všechny potřebné informace od nastavené hlasitosti po příchozí i výstupní vzorkovací frekvenci. Zcela vlevo, těsně nad nenápadným spínacím tlačítkem je výrazný volič vstupů, vedle něj jeho menší verze v podobě multifunkčního výběrového prvku třeba pro nastavení digitálních filtrů. Droboučká třípolohová páčka pod ním pak přepíná mezi třemi režimy výstupních obvodů – čistě tranzistorovým, se zapojenou elektronkou a cosi, co bychom mohli nazvat jako „echt lampa“. Tato poslední pozice pracuje s množstvím zpětné vazby, aby lépe vynikly harmonická zkreslení, typická pro elektronku.
Do pravé části čela se vešla dominantní regulace hlasitosti a vedle ní rovnou tři sluchátkové výstupy – velký 6,3 mm jack, malý 3,5 mm jack a symetrický 4,4 mm jack. K nim tu máte opět třípolohové šoupátko, jež zvládá upravit zisk (nebo chcete-li základní hlasitost výstupů).
Zadní panel se pak přímo ježí konektory a jako kdyby tu výrobce chtěl využít všechno dostupné místo. Vlevo jsou analogové výstupní konektory – jedna dvojice XLR a jedna dvojice cinchů. Malý prvek přepíná čtyři možné výstupní režimy – Pro (vyšší výstupní napětí) a HiFi (standardní výstupní napětí), oba ještě buď v regulované nebo fixní podobě. Pro iDSD Signature si tak můžete plně přizpůsobit řetězci i způsobu používání.
Digitální konektivita je velmi bohatá. Je tu ethernetové rozhraní pro streaming (podporuje UPnP i DLNA protokol, stejně jako funguje třeba s AirPlay a vůbec prakticky čímkoliv, co byste chtěli používat), USB pro datové paměti pro přímé čtení nebo třeba spojení s telefonem, USB typu B pro napojení k počítači, koax kombinovaný v netypickém konektoru s optikou a AES/EBU z těch standardnějších připojení. Příjemný je i slot pro malou SD kartu. Bezdrátová spojení obhospodařovává jedna anténka.
Pro náročné uživatele jsou k dispozici i dvě BNC rozhraní, skrze které lze synchronizovat časový signál vícero komponentů. Vlevo je vstup, vpravo výstup. Opět je tu otočný volič, který nabízí čtyři režimy od nezávislého časování po synchronizaci s DARS (Digital Audio Reference Signal) nebo externími hodinami.
Napájení je řešeno firemním referenčním externím zdrojem iPower Elite. Oproti minulým generacím to spolu s přepracovanou vnitřní napájecí částí znamená dle výrobce o 300% nižší hodnotu šumu v rámci celého systému.
Vnitřní architektura sází na základní zpracování příchozího signálu přes šestnáctijádrový XMOS XU216 řady X-Core 200, což je čipset umožňující pohodlné dekódování čehokoliv od MP3, přes PCM 32 bit / 768 kHz až po DSD512 a plné otevření MQA. To zajímavé nicméně přichází v dalším kroku, kdy do hry vstupuje firemní FPGA řešení Crysopeia – výkonný výpočetní blok totiž slouží jako remasterovací jednotka a jakýkoliv PCM nebo DSD signál přepracuje na kýženou úroveň, kdy na vrcholu leží ultra vysoké rozlišení DSD1024. Převzorkování je celkem snadno slyšet a je to další z mnoha způsobů, jak si celkový zvuk iFi vyladit ke vkusu svému.
Další částí zpracování signálu je D/A převod, spoléhající na celkem čtyři čipy Burr Brown ve dvojitém symetrickém zapojení, které zpracovává 8 diferenciálních signálů zároveň, čímž dosahuje velmi nízké hladiny šumu.
Co jsme dosud nezmínili je ještě úplně první krok, kde se digitální data uloží ve svého druhu operační paměti, kde dochází k procesu odstraňování jitteru za pomoci vnitřních hodin Global Master Timing, na kterýžto modul jsou pochopitelně napojeny i XMOS čipset a FPGA.
Pro iDSD Signature má poměrně komplikovanou vstupní sekci, respektive dvě sekce – jedna je čistě polovodičová na bázi JFET, druhá elektronková, osazená „new old stock“ dvojicí elektronek General Electric 5670. Toto složité řešení v iFi volí kvůli tomu, aby se vyhnuli kompromisům, které nevyhnutelně vznikají, snažíte-li se obě technologie skloubit.
Výstupní zesilovač pracuje v čisté třídě A a má plně symetrickou diskrétní konstrukci. V jeho druhé části jsou bipolární tranzistory, konečnou sílu dodávají MOSFETy. Z důležitých součástek ještě musíme promluvit o potenciometru ALPS pro regulaci hlasitosti nebo kondenzátorech Elna Silmic a Elna Dynacaps.
Ze zajímavých konstrukčních principů stojí za to asi zmínit ještě kompletní galvanické oddělení všech komponentů, z nichž „nejizolovanější“ je USB pro spojení s počítačem. To má několik úrovní regulace a napájecích filtrů, stejně jako nezávislý systém, řídící napájení právě a jen pro USB port.
Výrobce je trochu skoupý na technické údaje, dočtete se o dynamickém rozsahu 119 dB nebo výstupním výkonu sluchátkového zesilovače až 4,2 Wattu (!!!) do 16 ohm.
iFi Pro iDSD Signature jsme poslouchali ve více režimech a sestavách. Jednak jako DAC + sluchátkový zesilovač s Focal Clear (proti RME ADI-2 DAC FS a Teac NT-503), jednak jako D/A převodník místo Métronome DSC1 a pak i místo předzesilovače Norma SC-2 LN, kdy se v obou případech používaly monobloky Norma Revo PA 160 MR a poslouchalo se přes Xavian Quarta Evoluzione na kabelech Nordost Valhalla 2 a Heimdall 2, na KrautWire Super Symetric Gold a napájecích VYDA Laboratories ORION. Více detailů o příslušenství a zapojení sestav získáte v pravém sloupci -->.
I bez zapojené elektronky byl bas v „Remember Hymn“ (Robert Balzar Trio & John Abercrombie | „Tales“ | 2008 | Robert Balzar | 9802115026 2) hezky bohatý, poddajný a pružný, spíše vřelejšího typu, ale s dostatečnou suverenitou, aby zejména ve sluchátkovém poslechu nabídl už výtečnou autoritu a kontrolu nad ohraničením jednotlivých tónů. Za žádných okolností nicméně od přístroje nečekejte věcně studiovou verzi zvuku, je nonšalantní, lehce měkčí a elegantně příjemný. Jsme pak rozhodně v high-endové sféře, pocit hloubky a sytosti zvuku basy byl při poslechu limitován jinými prvky, nežli právě Pro iDSD Signature.
Prost techničnosti zněl i zpěv ve „While I Play“ od Bee Gees („Life in a Tin Can“ | 1973 | Polydor | 833 788-2), také tam bylo jasné, že zvuk na libovolném výstupu je kontrolovaný, čistý a zřetelný, ale zachovává si kouzlo lehce měkčího a vřelejšího způsobu s barevnou sytostí. iFi netlačí na technickou analýzu nahrávky, nesnaží se rozkrývat a protlačit nejkřehčí nuance, ale nechává je volně vyplouvat vlastní gravitací. Zejména na hlasech doceníte až chameleonskou proměnlivost přednesu, kdy různorodé kombinace filtrů a upsamplingu tvarují zvuk podle vaší libovůle – stále zůstává v jádru takový, jak je výše popsán a nikdy není tvrdě analytický jako třeba RME, nicméně lze dosáhnout značně odlišných výsledků, nemluvě o tom, když do řetězce zařadíte ještě elektronku.
Že je iFi přístrojem s high-endovou přesností a kontrolou, to potvrdily výšky v „Meeting of the Spirits“ od Mahavishnu Orchestra („The Inner Mounting Flame“ | 1998 | nahráno 1971 | Columbia | CK 65523), kde ani poněkud divoký záznam (po zvukové a zejména hudební stránce) nezpůsoboval problém s čitelností. Co do množství je jich tak střízlivě akorát, takže i jiskrnější sluchátka typu Focal Clear zní prostě příjemně. Není tu takový ten pocit soustředěného zaostření a intenzivní průraznosti, jasnost a struktura jsou však bezproblémové. Ani ve vrstevnaté nahrávce se pak cinkání neztrácí.
Velmi pozitivní Gershwinova „American in Paris“ na záznamu s The Cleveland Orchestra pod taktovkou Riccarda Chaillyho a klavíry Katii a Marielle Labéque („Rhapsody in Blue“ | 1987 | Decca | 466 424-2) zněla s velkou bohatostí, plná, tučná a poklidně šťavnatá, přelévající se jako tekuté zlato. Zejména basová sekce hezky pruží a ve výsledku je to až noblesní přednes, který má ovšem v potřebných momentech dostatečné grády a zátah.
V komplikované Szymanowského „O przychodze sa, jako kazales, Królu“ („Complete with Sir Simon Rattle“ | 2008 | nahráno 1998 | EMI Classic | 50999 5 14576 2 4) nebyly informace ukázané s nějakým prvoplánovým efektem, avšak již výtečný nadhled zajišťuje jednoduchou, přirozenou čitelnost nahrávky. Všechno je jaksi přiměřeně, organicky členité a zřetelné, jakkoliv prosté perliček nebo exponovaných momentů, které by vyčnívaly z celku nahrávky. Je to onen typ zvuk, který „nepřekáží“ samotné nahrávce ve vyniknutí, detailům a nuancím lze pomoci kousek dopředu nebo naopak je lehce zakulatit pomocí všemožných nastavení, zvuk je – jak už bylo řečeno – poměrně proměnlivý.
Dalším potvrzením toho, že Pro iDSD Signature vládne nad nahrávkou s klidným nadhledem, byla Mozartova skladba „Violin Concerto No. 2 in D major, K211“ („Violin Concertos Nos. 2&4“ | 1998 | nahráno 1982 | EMI | 5 65539 2 7), kteréhožto záznamu se účastní Stradivárky Anne-Sophie Mutter a pozadí jim tvoří London Philharmonic Orchestra, řízený Riccardem Mutim. Slovo pozadí je na místě – iFi housle umístí hezky před orchestr, jasné a oddělené, v celé nahrávce je cítit spousta vzduchu a prostor je natolik široký i hluboký, že zvuky jsou přirozeně usazené a vytváří přesvědčivě trojdimenzionální zážitek. Nepůsobí nijak efektně, spíše vlastně tak „normálně“, ale to je znakem již zmiňované přesnosti a kontroly.
Seriálem „Stranger Things“ před časem znovuobjevená „Running Up That Hill“ od Kate Bush („Hounds of Love“ | 1997 | nahráno 1985 | EMI | 7243 5 25239 2 4) měla příjemný zvukový háv, hladký, s lehkým přídechem sladkosti a vřelosti, bez agrese, bez vtíravosti a přesto živý a energický. Zejména mohutná rytmika vás snadno provede celou skladbou, hutná, sytá, přitom i nenuceně pevná. Můžete si krásně hrát s připojováním elektronkové části – ta působí subjektivně trošičku hlasitěji, expanzivněji, ale také rozvolněněji, zatímco tranzistor je semknutější, údernější a pevněji ohraničuje tóny. A pak přichází ke slovu možnosti filtrů, vzorkování,… Je snad jen trochu škoda, že iFi nepodporuje nějaké typy uložitelných profilů, abyste mohli vypilované charaktery snadno a rychle střídat.
Britské iFi má dobré jméno díky svým finančně racionálním a přitom technicky propracovaným přístrojům, které mají často až překvapující množství možností. I v tomto kontextu ale téměř až jako z jiného vesmíru působí nadupané Pro iDSD Signature, které pokrývá všechny potřeby moderního digitálního audiofila. Streamer, DAC, sluchátkový zesilovač a předzesilovač všechny fungují v kontextu cenovky velmi slušně až výborně. Připočtěte možnost doladění zvuku pomocí elektronky a až neuvěřitelné množství kombinací různých nastavení digitálních filtrů a režimů převzorkování a vznikne vám přístroj, který si doladíte skutečně podle svého vkusu. Škoda je, že tuto proměnlivost nelze zužitkovat více pomocí nějakých snadno dostupných zvukových profilů. Tak či tak, takto kombinovaný přístroj je stejně spíše pro „hračičky“, kteří si dají tu péči a budou si hrát, aby dosáhli ideálního zvuku. iFi Pro iDSD Signature má každopádně veliký potenciál a to za férovou cenovku.
Kč 84 474,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/da-prevodniky-dac/4160-ifi-pro-idsd-signature#sigProIda3bc8b65bc
--- --- --- --- ---
KLADY
+ extrémní množství voleb a nastavení
+ ve velmi dobré kvalitě funguje v každé ze svých rolí
+ realistická cenovka
+ dobře fungující upsampling
+ velmi solidní sluchátkový výstup
+ možnost občasného oživení elektronkovým dotekem
ZÁPORY
- nic podstatného, i když množství funkcí a nastavení může být pro méně zkušené až lehce matoucí
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: HIFINA | www.hifina.cz