Čínský výrobce Questyle sídlí v Šen-čenu, jednom z největších měst v regionu, které jen kvete díky poloze na dosah moře – od roku 1979 jde o první zónu se speciálními ekonomickými pravidly, která přivedla za čtyři dekády přivedla do této země masivní část světové výroby. Dnes Šen-čen patří na technologickou špičku a poskytuje zázemí mnoha technologickým gigantům. Mezi ty se Questyle sice jistě neřadí, ambice podívat se k technologickým vrcholům současného audio high-endu nicméně má.
Jméno Questyle se na světě objevuje teprve nějakých 5 let, nicméně nejde o žádnou malosériovou nebo „garážovou“ produkci – na jejich webových stránkách je vidět prvoligové vybavení, o kterém se nemálo proslulejším výrobcům může jen zdát, za což svým způsobem může i technologické partnerství s jedním z tamních gigantických výrobních závodů Foxconn Technology.
Zaměření portfolia Questyle je jednoznačné – osobní a pokud možnost mobilní poslech s důrazem na sluchátka. Nepřekvapí proto, že nosnou částí katalogu je dvojice mobilních přehrávačů a dvojice stolních sluchátkových zesilovačů, kombinovaných s D/A převodníky.
Pro náročné má Questyle připravený model CMA Twelve, do běžného světa míří s modelem CMA400i, menším a jednodušeji vybaveným.
I tak je ovšem stále vidět designový rukopis čínských autorů – CMA400i působí trochu jako studiový nástroj, černé šasi je pěkně zpracované a v dobrém slova smyslu jednoduché, kovové prvky jsou pečlivě opracované.
Na čelním panelu zaujme už spínací páčka starosvětského střihu, stejně zajímavé je ale i pole patnácti diod, které ukazují navolený vstup a využívané rozlišení. Dále jsou tu dvě tlačítka pro přepínání vstupů a volbu, zda chcete využívat D/A převodník nebo jen zesilovač. Následují tři výstupy na sluchátka (netypický 2,5 mm symetrický jack, 6,3 mm jack jako klasické řešení a XLR výstup pro optimální dodávku energie) a velký potenciometr s příjemným chodem.
Horní kryt se pyšně chlubí podporou DSD a firemní zesilovací technologií, spodní panel pak obsahuje čtyři přepínače (dva pro pravý a dva pro levý kanál), kterými lze přizpůsobit zisk zesilovače.
Na zadní straně potom najdete požehnané množství konektorů – vešla se sem „velká“ klasická napájecí zásuvka (což s ohledem na výšku jen 5,5 cm, šířku 27,9 cm a hloubku 18,9 vyšlo „tak tak“), baterie digitálních vstupů, zahrnující dva koaxiální, jeden optický a hlavně jeden USB konektor, vešel se dokonce digitální koaxiální výstup a vešla se i dvojice výstupních analogových konektorů, jeden pár v RCA podobě a jeden pár v XLR podobě. U analogových výstupů lze volit buď fixní výstupní úroveň, nebo regulovanou (tím se CMA400i stává i předzesilovačem).
Pěkně propracovaná je vnitřní část přístroje, ať už organizačně, tak i technologicky. Firma používá vlastní zesilovací koncept Current Mode Amplifier. V CMA400i jsou celkem čtyři diskrétně stavěné plně symetrické moduly, pracující v čisté třídě A a beroucí energii z poměrně velkého zakázkového toroidního transformátorku; toto řešení se chlubí širokým frekvenčním rozsahem, končícím až u 600 000 Hz (-3 dB) a velmi nízkým udávaným zkreslením 0,0006%. Obvody jsou osazeny kvalitními kondenzátory WIMA a Nichicon NG, stejně jako odpory DALE v „military“ specifikaci.
Jádrem D/A převodníku je čip AKM AK4490 s podporou PCM i DSD signálů. Výrobce jej obklopil vlastní technologií True DSD. Jde skutečně o hardwarové dekódování jednobitových signálů bez převodu do PCM podoby, tedy i bez použití digitálních filtrů nebo digitální regulace hlasitosti v čipu. Převodník zvládne zpracovat rozlišení 32 bit / 384 kHz (PCM) a DSD256.
Dalším důležitým stavebním prvkem zvuku CM400i je použití digitálního IIR filtru, namísto běžnějšího FIR filtru. Cílem je eliminovat pre-ringing, tedy nežádoucí artefakty, které vznikají při reprodukci ještě před samotným impulsem.
CM400i jsme poslouchali s redakčními sluchátky AudioQuest NightOwl, ale také se zapůjčenými Focal Stellia nebo Focal Clear. Porovnávat jsme mohli s ASUS Xonar Essence One MUSES MKII, OPPO UDP-205, Chord Mojo nebo třeba Apogee Groove, samozřejmě ale i s vyšším modelem Questyle CMA Twelve. Jako externí transport fungoval Cambridge CXC nebo Emotiva ERC-4.
Hned od počátku je jasné, že kompaktní Questyle sází na přímočarou kontrolu a autoritu, basová část spektra ve „Twist in my sobriety“ Tanity Tikaram („Ancient Heart“ | 2008 | Warner Music | 2564-69459-5) byla velmi soustředěná, trochu tvrdší (řeklo by se „studiová“, byť to není pravdivé slovo, ale představuje tak trochu zažitý stereotyp), s pevnými, rázně zaříznutými konturami a hlavně soustředěným impulsem, nabízejícím dost a dost energie. I velká sluchátka jsou už pěkně pečlivě ovládnutá, reprodukce způsobná a utažená, byť trochu sušší a možná i tenčí.
Questyle se k jakékoliv nahrávce staví rázně a analyticky (jakkoliv ne zběsile), tak i vokál Franka Sinatry v „Somethin‘ Stupid“ („My Way“ | 1997 | Reprise Records | 9362-46712-2) byl ukázaný bez příkras, přímočaře, ale ne agresivně. Vnímáte limity staré nahrávky (byť nijak kriticky, protože je pěkně „oprášená“), zvuk je velice čistý, velmi jasný a detailní. Ačkoliv je to trochu strohý zvuk, je řízený pevnou rukou a vysoce transparentní. CMA400i má dost síly, aby probudil jakákoliv sluchátka, právě na nich a na kvalitě nahrávky totiž stojí výsledná úroveň kvality poslechu – zesilovač je nestranný a přesný.
Přestože i nejvyšší pásmo je energií pěkně výrazné a důrazné a v každém cinknutí a břinknutí činelů v „On her way“ od Pat Metheny Group („Speaking of now“ | 2002 | Warner Bros | 9362 48025-2) nebylo disproporčně zvýrazněné nebo akcentované. Není tu nějaká přidaná lesklost nebo jiskrnost, kov je nicméně tvrdý, technicky přesný a velmi solidně čistý. Zvuk je přímočarý, prezentovaný bez příkras, ale zato realistický, informativní a svižný.
Rychlý, pevný, jasný a velmi energický zvuk (opět se nabízí shrnout ho nálepkou „studiový“) se bude líbit každému, kdo ocení na perkusích (třeba bubíncích v „India with jazz“ („STS 40 Years Anniversary“ | 2020 | STS Digital | STS-6111195)) razanci, rychlost a důraznost. Kontrola je velmi dobrá, není to velkolepě rozmáchlá makrodynamika, ale spíše zařezávající zvuk „jak když bičem mrská“.
Lehce technicistní přednes rozhodně netrpí nedostatečnou transparentností a čistotou, byť je lehce studenější. „My Ship“ od Dee Dee Bridgewater („This is new“ | 2002 | Emarcy | 0602527040400) ukázala díky přítomnosti velmi jemných detailů na nízký šum přístroje, je to hudba načrtnutá jako „na černém plátně“. Questyle není snad úplně nekompromisní, ale ukazuje tvrdost sykavek, žádné zjemnění a zakulacení problematických částí nahrávek nečekejte, zato informativnost si rozhodně užijete.
Prostor nahrávek byl díky pevnému, konkrétnímu a čistému přednesu zesilovače na víc než férové úrovni – nástroje v „My Romance“ Billa Evanse („Turn out the stars“ | 2009 | Nonesuch | 7559-79831-7) nebyly úplně holografické, i tady je zvuk spíše účelný, nepřikrášlovaný, ale přehledný a konkrétní. Zejména pravolevá organizace je opravdu dobrá.
Možná byste čekali, že ráznější a částečně i tvrdší zvuk CMA400i by ostrou nahrávku typu „Heathen Child“ od Grinderman („Grinderman 2“ | 2009 | Mute | CDSTUMM299) mohl přenést až přes hranu příjemné snesitelnosti, ale kupodivu to není agresivní. Zesilovač vytáhne šum kytarového aparátu i říznost kytary samotné, hudba je syrová, rázná, ale Questyle jí drží pevně pod krkem, účelně, ale přesto zábavně, byť s méně kvalitní nahrávkou nebo s opravdu říznými sluchátky by problém nastat asi mohl.
Sluchátkový zesilovač a D/A převodník Questyle CMA400i se cenou už pasuje do „vyšší společnosti“ (kam bez diskuse patří třeba jeho větší sourozenec CMA Twelve), rozhodně do ní patří i kvalitou a odolností zpracování, variabilní konektivitou i možností upravit provozní parametry pro ta která sluchátka. Excelentní je také podpora formátů a rozlišení, stejně jako schopnost dodat dostatek energie do v podstatě jakýchkoliv sluchátek. Jedinou nevýhodou z pohledu dlouhodobého audiofilského poslechu je tak možná občas trochu až moc přímočará, lehce strohá reprodukce, výhodou je ale to, že tento analytický přístup zajišťuje výtečnou čitelnost, čistotou, dynamiku a výbušnost. CMA400i je nezvykle upřímný přístroj, ale pokud oceníte preciznost, sílu a konkrétní zaostřenost, oceníte i tento kompaktní Questyle.
Kč 18 990,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/da-prevodniky-dac/2728-questyle-cma400i#sigProIdb20b43bb66
FOTOGALERIE - VNITŘNOSTI
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/da-prevodniky-dac/2728-questyle-cma400i#sigProId426b112061
--- --- --- --- ---
KLADY
+ variabilní výbava
+ detailnost
+ tonální neutrálnost
+ bytelné šasi
ZÁPORY
- poněkud studenější, technicistní zvuk
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: Horn | www.horn.eu