Ačkoliv jméno Bowers&Wilkins je už mnohá desetiletí spojeno s high-endovými reprosoustavami, přesto v 21. století získala firma renomé i v jiném segmentu, často vnímaném až jako kvalitativní protipól seriózního audio high-endu. Konkrétně u bezdrátových reproduktorů - kdo by neznal model Zeppelin, kterému je dnes už více než 10 let. Po několik letech vývoje pod křídly nového vlastníka nyní Angličané představili platformu Formation a pětici produktů.
Svým způsobem na tradici zmíněného Zeppelin navazuje nejdostupnější model ze série Formation, bezdrátový reproduktor Wedge. A právě na něm je také nejvíce vidět výrazná změna designového stylu, který provází tento nový směr lifestylových produktů. Respektive jeho modernizace, stavící na výrazných prolisech čtyřúhelníkového tvaru.
Tělo reproduktoru má zhruba tvar trojúhelníku (odtud ostatně jméno, které anglicky znamená "klín"), kde je člení stěna ukrytá za luxusní hedvábnou mřížkou, vypouklou a oblou, zatímco zadní panel tvoří taktéž klenutá dřevěná plocha s úzkým proříznutým horizontálním otvorem. Objekt stojí na nevelké ploché základně s gumovými protiskluzovými prvky, na horní straně je nevelká lesklá plocha s dotykovými ovládacími tlačítky (která efektně reagují rozsvícením při pohybu ruky směrem k nim). Základna pak ještě ukrývá veškerou konektivitu, která nicméně sestává jen z napájecího konektoru a ethernetového konektoru.
Za estetickou plochou látky se pak ukrývá rovnou pětice reproduktorů, nasměrovaných pod mírným úhlem nahoru. Přímo kupředu míří největší reproduktor - ten je určený pro basy a společný pro oba kanály. Má už opravdu pěkných 15 cm průměru.
Středotónový a vysokotónový jsou pak na levém a pravém boku, fyzicky umístěné co nejdál od sebe. Cílem této koncepce je dosažení co nejširšího stereo obrazu. Střední pásmo zpracovávají reproduktory o průměru 9 cm a používají technologii FST, kterou můžete znát i z klasických firemních reprosoustav. Vysokotónový reproduktor je odvozený od toho z nové řady 600 s průměrem 2,5 cm a je ukrytý za bohatě perforovanou mřížkou; má dvojitou kopulku membrány.
V této kategorii se krom estetiky počítá i zpracování - a i v tom patří Bowers&Wilkins mezi premianty. A tím si Formation Wedge zaslouží plnohodnotné označení "prémiový produkt". Koneckonců, reproduktor váží 6,5 kg při nijak obřích rozměrech 23,2 cm na výšku, 24,4 cm do hloubky a 44 cm na šířku.
O "pohon" se stará zesilovač pracující ve třídě D, jeho výkon dělí mezi tři pásma (2x 40 Wattů pro nejvyšší, 2x 40 Wattů pro střední a 80 Wattů pro nejnižší) DSP řešení. To tedy funguje jak jako výhybka, tak jako regulace hlasitosti, tak jako dynamický ekvalizér, který zejména u basů kontroluje výchylku reproduktoru a stará se mimo jiné i o to, aby byl chod membrán vždy optimální bez ohledu na frekvenci nebo hlasitost. Plynule tak třeba vyvažuje energii a hloubku reprodukce v závislosti na charakteru signálu (tedy žádná puristická audiofilie, ale naopak moderní, ale špičkově kontrolovaný zvuk). Výsledkem je kupříkladu působivé udávané pracovní frekvenční rozpětí 35 - 28 000 Hz.
Formation Wedge je ale mimochodem také vybaven řadou mikrofonů, které jsou zatím neaktivní a v rámci rozvoje Formation série (respektive hlavně její softwarové části) jsou v plánu třeba i možnosti typu automatizované kalibrace v rámci domácí akustiky (trochu po vzoru té z nové řady subwooferů jako je DB3D) a další a další věci. Nejbližším přírůstkem má pak ale zrovna pro Wedge být stojan v podobě trojnožky, který už tak moderní estetiku katapultuje směrem, kde doposud kraloval třeba Bang & Olufsen.
Nejdůležitější a nejzajímavější je nicméně ona samotná platforma Formation, na níž do budoucna hodlá Bowers&Wilkins nabídnout ještě mnohem širší portfolio lifetylových výrobků s hi-fi / high-endovými prvky. Celý koncept se totiž svým zaměřením na absolutní jednoduchost obsluhy a automatizované nastavení jasně oslovuje právě ty, pro které kupříkladu BOSE nepředstavuje dostatečnou prestiž a ani Bang & Oflusen kupříkladu nestačí zvukově, ač právě nenáročný komfort soužití s produkty dánské značky je jednou z met, kterou má platforma za cíl dobýt.
A nutno říci, že se to daří. Systém Formation totiž skutečně pracuje naprosto samozřejmě, intuitivně a bez vyžadování jakékoliv hlubší snahy od uživatele. Na druhou stranu, není to ani rozhraní, jímž by si - navzdory mimořádnému potenciálu a schopnostem - nadšený audiofil mohl "hrát" se zvukem dle libosti. Důležité je, že Formation pracuje primárně bezdrátově a právě na stabilitu a sílu spojení bylo vynaloženo při vývoji nejvíce sil. Ačkoliv se produkty Formation připojí k vaší Wi-Fi, používají ji výhradně k prvotní akvizici audio signálu - všechno ostatní probíhá interně na síti typu mesh (což značí to, že každé zařízení komunikuje s každým dalším v dosahu a průběžně se tedy optimalizuje signálová cesta na ta momentálně nejsilnější a nejrychlejší spojení; je tu celkem šest komunikačních antén - pár pro každý typ datové komunikace; je tu celkem šest komunikačních antén - pár pro každý typ datové komunikace). Audio signál je načten do malé vyrovnávací paměti (ačkoliv třeba při spouštění není patrná žádná prodleva), aby byla zajištěna precizní synchronizace všech zón / zařízení. To znamená žádné zpoždění, žádný pocit ozvěny při přecházení mezi zónami. Veškeré zpracování audio signálu pak probíhá v rozlišení 24 bit / 96 kHz (jakkoliv je to omezení dané jen softwarem a v dalších fázích rozvoje, pokud se Formation ukáže stabilní a rychlý s tímto rozlišením, by mělo být "odemčeno" rozlišení až 24 bit / 192 kHz, na které je dimenzován hardware).
Nedílnou součástí platformy Formation je také aplikace, ve které jednoduše přidáte jednotlivé zóny, do nich jednotlivé přístroje a můžete je libovolně spojovat, rozpojovat, nastavovat a třeba regulovat hlasitost. Nejsou tu žádná delikátní nastavení nebo všemožné sofistikovanosti, vše funguje plně automaticky.
Připojení do rodiny produktů Formation pak patrně povětšinou budete využívat přímo pomocí funkcí typu Play To z aplikací - jedno zda půjde o TIDAL, Spotify či jiné podobné. Stream z domácích úložišť (tedy nejen ten) pak zajistí protokol AirPlay 2. Můžete také využít pohodlí Bluetooth spojení s aptX HD, pokud chcete. Náročnější posluchač pak může využít i plnou kompatibilitu s knihovnou Roon.
Bowers&Wilkins Formation Wedge jsme si zkoušeli v prezentačních prostorách dovozce spolu se zbytkem řady Formation, ale v daných prostorách jsme slyšeli i několik dalších soundbarů či bezdrátových reproduktorů od Bowers&Wilkins nebo Denon či Polk Audio.
Upřímně řečeno, od zjevně designového bezdrátového reproduktoru tak nějak podvědomě neočekáváte výraznější výkony a možná i tím byl umocněn až šokující prvotní dojem ze zvuku modelu Wedge. Začalo to s mohutnou basovou linkou ve "Way down deep" Jennifer Warnes ("The Hunter" | 1992 | Private | 1005-82089-2) - ačkoliv i tady je cítit lehké změkčení s vřelejším dotekem, které je vlastní celé rodině Formation, tak vás rozhodně zaskočí hloubka a hutnost, do které se Wedge navzdory svým proporcím odváží. Technik Bowers&Wilkins nám to vysvětloval tím, že DSP umí precizně dávkovat výkon zesilovačů a kontrolovat výkmit membrány, takže membrána reproduktoru může bez zkreslení urazit výrazně větší dráhu, než by tomu bylo u tradičních systémů. Ani při vyšší hlasitosti nemáte pocit, že by se zvuk pod náporem basu hroutil a ačkoliv DSP vaše ucho prostě obalamutí, činí tak chytře a působivě, takže je radost bas poslouchat.
Co je ale snad ještě lepší - protože to prostě v kontextu velikosti, zařazení, ale vlastně ani ceny takového zařízení neočekáváte - to je podání středního pásma. Hlas Eleanor McEvoy v "Leaves me wondering" ("System Solution" | 2019 | Nordost) byl jasný, čistý a hlavně pevný, přirozeně dominující nahrávce. Je to solidní hi-fi kvalita, překvapivě blízká dobře zapojených modelů šestistovkové řady výrobce. Atypický pak byl i pocit, že celé hudební dění se odehrává až za reproduktorem, jako kdyby reproduktor odsunul scénu třeba o půl metru, metr za sebe, místo obvyklého tlačení kupředu, kterým se vyznačuje většina konkurentů.
Činel v "Sex without bodies" od Dave´s True Story ("AUDIO Digital Masters I" | 2010 | AUDIO | 01/10) neměl určitě audiofilsky delikátní rozlišení, ale zazníval zněle, pevně a jasně, s vkusně realistickou kovovostí a navíc (i to je vlastnost patrná napříč celým systémem Formation) přes vší objem a výraznost nesklouzl nikdy k ani náznaku ostrosti. Naopak tu je vždy patrný spíše lehký dotek vřelosti a jemnosti.
Syntetická a rytmická "Love is gone" Davida Guetty ("Focal CD No. 8" | 2009 | Focal | 509999680442) měla působivou sílu a drajv a z nijak zásadně velkého reproduktoru vytéká velké množství zvuku i energie. Sytý, mocný bas má solidní důraz i kontrolu, přes vší pocit energičnosti to ale není prvoplánový tlak vysloveně na efekt. Dynamika je pak rozhodně dílem pečlivě vyladěné elektroniky.
Při jiném než kulisovém poslechu bývá u bezdrátových reproduktorů jistým limitem omezené vnímání stereo scény, respektive (logická) absence tohoto vjemu. U Formation Wedge sice nelze vytvořit stereo pár (ale kdo ví, třeba to bude další bod v rozvoji platformy), ale i sám o sobě Wedge kupodivu nabízí relativně zřetelný pocit prostoru. Možná byla stereobáze v "Innocence" od Hoff Ensemble ("Polarity" | 2018 | 2L | 2L-145-SABD) relativně malá, ale přesto tam byl patrný prostor s pravolevou lokalizací nástrojů s férovou celkovou definicí.
Vášnivá "That Man" od Caro Emerald ("Deleted Scenes from the Cutting Room Floor" | 2010 | Grandmono | 88697776142) byla měkčí a nafouknutější odspodu, ale příjemně energická, svižná a prostě celkově dobře čitelná a kultivovaná. Poslech muziky je s Formation Wedge bezproblémově příjemný a na daný typ přístroje až nečekaně dobrý v čistotě i dynamice.
Bowers&Wilkins Formation Wedge je příkladně dospělý bezdrátový reproduktor. Jednak oceníte rychlost a stabilitu bezdrátové platformy a tedy celkový uživatelský komfort, jednak oceníte perfektní synchronizaci celého ekosystému napříč místnostmi bez známky zpoždění a hlavně pak oceníte to, že Wedge umí zahrát hlubší basy a čistší středy, než byste se v dané třídy a kategorii nadáli. Není to samozřejmě stále nástroj pro potěchu audiofila, ale i náročné ucho zvuk musí ocenit, jak dobře, byť se svou vlastní vřelejší a měkčí kultivovanou signaturou, si Wedge poradí s jakýmkoliv hudebním materiálem v jakékoliv hlasitosti. Takhle má vypadat a hrát moderní, uživatelsky i zvukově přívětivý prémiový bezdrátový reproduktor.
Kč 26 990,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/bezdratove-reproduktory/2238-bowers-wilkins-formation-wedge#sigProIdea0fe3d61c
FOTOGALERIE - APLIKACE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/bezdratove-reproduktory/2238-bowers-wilkins-formation-wedge#sigProId3dc2febc3c
--- --- --- --- ---
KLADY
+ design
+ stabilita platformy s perfektní synchronizací
+ naprosto nekonfliktní zvukové podání
+ pěkná energie
+ velmi pěkně čisté středy
ZÁPORY
- některé zajímavé funkce přibudou teprve v budoucnu
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: Eurostar Ostrava | www.eurostar-ostrava.cz